БЕРДЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №1
БЕРДЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
План-конспект
уроку зарубіжної літератури в 11-А класі
з теми «Михайло Опанасович Булгаков «Майстер і Маргарита». Трагізм долі митця (майстра).
Проблеми кохання й творчості»
Підготувала вчитель
української мови та літератури,
зарубіжної літератури
Єсипова А.О.,
спеціаліст
Бердянськ, 2019
Тема:
Михайло Опанасович Булгаков «Майстер і Маргарита».
Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості
Мета:
Навчальна: формувати предметні компетентності:
власне читацьку:
ціннісно-світоглядну:
комунікативно-мовленнєву:
інформаційну:
Розвивальна: розвивати ключові компетентності:
спілкування державною мовою:
уміння обговорювати прочитаний твір.
спілкування іноземними мовами:
уміння наводити цитати з прочитаного твору мовою оригіналу.
уміння вчитися:
уміння використовувати різні джерела інформації (онлайн-
ресурси, словники) для отримання нових знань.
ініціативність і підприємливість:
уміння обговорювати прочитаний твір у групах.
екологічна грамотність і здорове життя:
розуміння значення художньої літератури для духовного здоров’я людини як засобу протидії насильству, аморальності, агресії та іншим негативним явищам сучасного світу.
Виховна:
Реалізація наскрізних ліній:
«Громадянська відповідальність»
Формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування через колективну діяльність – дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти.
«Здоров'я і безпека»
Становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя й формувати навколо себе безпечне життєве середовище.
Очікувані результати:
Учні повинні знати:
- зміст прочитаного твору.
Учні повинні вміти:
- характеризувати образи Майстра й Маргарити;
- досліджувати проблеми кохання й творчості в романі;
- осмислювати трагізм і велич долі митця (майстра) у романі.
Учні повинні розуміти:
- місце митця в суспільстві та вплив кохання на його творчість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, примірники роману, презентація, відео, моделі проектів, музичні твори з однойменного багатосерійного фільму Володимира Бортка «Майстер і Маргарита».
Методи, прийоми й форми: «Стратегія ЗХН (Знаю. Хочу знати. Навчився)», «Створення сторінки Фейсбук літературного героя», метод «Кола Вена»; «Мозковий штурм», евристична бесіда, інтерактивний прийом «Ґронування», дискусія; колективна робота, робота в групах.
Випереджувальне завдання:
Провести дослідження:
ХІД УРОКУ
І. Орієнтація, мотивація діяльності.
Вітаю вас, діти. Привітайте членів своєї групи й подаруйте один одному свої усмішки.
Як часто, коли за вікном осінь, холодне гіркувате повітря або люті морози, ми відчуваємо потребу в теплі й сонці. Наша душа потребує затишку, потребує любові.
У світі існує безліч неймовірних історій кохання. Сьогодні ми з вами поговоримо про одну з них, про рятівну силу та вплив любові на долю Майстра й Маргарити з однойменного роману М. Булгакова.
ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
На попередньому уроці ми вже ознайомилися з романом, обговорили ідеї та визначили коло проблем твору, серед них - проблеми творчості й кохання, які будемо досліджувати сьогодні.
Мова піде про митця і про ту, яка надихала його, допомагала творити й у підсумку зробила його Майстром.
2. Визначення очікуваних результатів.
Слово вчителя
У ході уроку пропоную заповнити таблицю «Стратегія ЗХН (Знаю. Хочу знати. Навчився)»
Зараз заповніть першу й другу колонки таблиці.
Знаю |
Хочу знати |
Навчився |
|
|
|
Колективна робота з таблицею.
Визначення очікуваних результатів (слайд).
3. Мотивація пізнавальної діяльності.
Вам потрібно бути уважними та зосередженими для того, щоб досягти очікуваних результатів та відповісти на проблемне питання:
У чому полягає трагізм долі митця (майстра)?
Автор-оповідач закликає нас:
«За мной, читатель! Кто сказал тебе, что нет на свете настоящей, верной, вечной любви? Да отрежут лгуну его гнусный язык. За мной, мой читатель, и только за мной, и я покажу тебе такую любовь!»
ІІІ. Цілереалізація.
Прийом «Мозковий штурм».
2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення.
Метод «Створення Фейсбук-сторінки літературного героя»
Проаналізуйте характерні риси Майстра та Маргарити.
І група – образ Майстра
ІІ група – образ Маргарити
(Діти заповнюють уявну сторінку Фейсбук, акцентуючи увагу на тому, що цікавило героя, з ким він дружив, чим захоплювався, та підбирають цитати до світлин сторінки).
Презентація проектів
Метод «Кола Вена»
Діти, на сторінках Фейсбук кожного з героїв розміщені фото з коментарями. Ваше завдання – одним словом охарактеризувати героя за кожним записом.
Майстер Маргарита
Що
їх
об’єднує?
– Що з них, на вашу думку, найголовніше?
Евристична бесіда
– Чи були Майстер і Маргарита щасливі до зустрічі один з одним?
– Чи була зустріч героїв випадковою?
3. Хвилинка релаксації (перегляд уривка з однойменного багатосерійного фільму Володимира Бортка «Майстер і Маргарита»)
Робота в групах.
Завдання для першої групи: довести, що кохання між Майстром і Маргаритою було щасливим. Свою відповідь обґрунтувати цитатами з тексту.
Завдання для другої групи: довести, що це кохання було стражденне. Обґрунтувати свою відповідь цитатами з тексту.
Дискусія.
Слово учителя.
Пропоную вам визначити, яким було кохання між Майстром і Маргаритою за допомогою «Ґронування»
Інтерактивний прийом «Ґронування»
(За допомогою QR-коду діти переходять за посиланням на програму Plickers. Вписують в певний рядок слово (прикметник). Після цього на екрані з’являється хмарка слів, яка характеризує це кохання).
Слово учителя.
Кожне з цих визначень має право на існування.
Булгаков стверджує, що тільки таке жертовне кохання здатне людину зробити творцем, але вважає, що на землі йому місця немає, тому поселяє головних героїв у Вічний будинок спокою.
Тепер давайте повернемося до створеної на минулому уроці моделі булгаківського світу.
Давайте поговоримо зараз про Майстра.
Чому митець не потрапляє у світ темряви? Чи заслуговує він на світло?
Два учні отримали випереджувальне завдання, провели дослідження і дали відповіді на ці два питання.
Виступи учнів.
4. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.
Але ж він туди йде не сам?
Як ви думаєте, чому Маргарита, яка стала відьмою, теж не потрапляє в темряву?
ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
Тепер, я думаю, ви зможете легко відповісти на проблемне питання:
У чому полягає трагедія Майстра?
2. Рефлексія.
«Стратегія ЗХН (Знаю. Хочу знати. Навчився)»
Заповніть третю колонку й порівняйте очікувані результати з досягнутими.
Знаю |
Хочу знати |
Навчився |
|
|
|
3. Домашнє завдання
1. Виписати цитатну характеристику Воланда (д.р.);
2. Написати есе «Вічна таїна кохання» (в.р.).
4. Цінування, оцінювання.