Михайло Опанасович Булгаков «Майстер і Маргарита». Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості

Про матеріал
План-конспект уроку зарубіжної літератури з теми "Михайло Опанасович Булгаков «Майстер і Маргарита». Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості" Підготувала вчитель української мови та літератури, зарубіжної літератури Єсипова А.О., спеціаліст
Перегляд файлу

БЕРДЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №1

БЕРДЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

План-конспект

уроку зарубіжної літератури в 11-А класі

 

 

 

 

з теми «Михайло Опанасович Булгаков «Майстер і Маргарита». Трагізм долі митця (майстра).
Проблеми кохання й творчості»

 

 

Підготувала вчитель

української мови та літератури,

зарубіжної літератури

Єсипова А.О.,

спеціаліст

 

 

 

 

 

 

Бердянськ, 2019

Тема:

Михайло Опанасович Булгаков «Майстер і Маргарита».

Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості

 

Мета:

Навчальна: формувати предметні компетентності:

власне читацьку:

  •  уміння характеризувати образи Майстра й Маргарити;
  •  уміння давати особисту оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції.

ціннісно-світоглядну:

  •  уміння осмислювати трагізм долі митця (майстра), проблеми кохання й творчості в романі.

комунікативно-мовленнєву:

  •  уміння висловлювати власну думку;
  •  оволодіння комплексом умінь (слухати, дискутувати, аргументувати власну думку);

інформаційну:

  •  уміння самостійно та продуктивно працювати з різноманітними друкованими й електронними джерелами інформації, науковою літературою.

Розвивальна: розвивати ключові компетентності:

          спілкування державною мовою:

           уміння обговорювати прочитаний твір.

спілкування іноземними мовами:

          уміння наводити цитати з прочитаного твору мовою оригіналу.

уміння вчитися:

         уміння використовувати різні джерела інформації (онлайн-
        ресурси, словники) для отримання нових знань.

ініціативність і підприємливість:

        уміння обговорювати прочитаний твір у групах.

екологічна грамотність і здорове життя:

       розуміння значення художньої літератури для духовного здоров’я людини як засобу протидії насильству, аморальності,  агресії та іншим негативним явищам сучасного світу.     

Виховна:

  •                 вихову­вати шанобливе ставлення до одвічних людських цін­ностей, прагнення до щирості й гармонійних стосунків;
  •                 виховувати вільну високоморальну особистість на прикладах героїв роману.

Реалізація наскрізних ліній:

«Громадянська відповідальність»

Формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування через колективну діяльність – дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти.

«Здоров'я і безпека»

Становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя й формувати навколо себе безпечне життєве середовище.

 

Очікувані результати:

Учні повинні знати:

     - зміст прочитаного твору.

Учні повинні вміти:

     - характеризувати образи Майстра й Маргарити;

     - досліджувати проблеми кохання й творчості в романі;

     - осмислювати трагізм і велич долі митця (майстра) у романі.

Учні повинні розуміти:

     - місце митця в суспільстві та вплив кохання на його творчість.

 

Тип уроку: засвоєння нових  знань.

Обладнання: підручники, примірники роману, презентація, відео, моделі проектів, музичні твори з однойменного багатосерійного фільму Володимира Бортка  «Майстер і Маргарита».

Методи, прийоми й форми: «Стратегія ЗХН (Знаю. Хочу знати. Навчився)», «Створення сторінки Фейсбук літературного героя», метод «Кола Вена»; «Мозковий штурм», евристична бесіда, інтерактивний прийом «Ґронування», дискусія; колективна робота, робота в групах.

 Випереджувальне завдання:

Провести дослідження:

  1. Чому Майстер не потрапляє у світ тьми?
  2. Чи заслуговує головний герой на світло?

 

ХІД УРОКУ

І. Орієнтація, мотивація діяльності.

Вітаю вас, діти. Привітайте членів своєї групи й подаруйте один одному свої усмішки.

Як часто, коли за вікном осінь, холодне гіркувате повітря або люті морози, ми відчуваємо потребу в теплі й сонці. Наша душа потребує затишку, потребує любові.

У світі існує безліч неймовірних історій кохання. Сьогодні ми з вами поговоримо про одну з них, про рятівну силу та вплив любові на долю Майстра й Маргарити з однойменного роману М. Булгакова.

 

 

ІІ. Цілепокладання.

1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

На попередньому уроці ми вже ознайомилися з романом, обговорили ідеї та визначили коло проблем твору, серед них - проблеми творчості й кохання, які будемо досліджувати сьогодні.

Мова піде про митця і про ту, яка надихала його, допомагала творити й у підсумку зробила його Майстром.

        

 2. Визначення очікуваних результатів.

Слово вчителя

У ході уроку пропоную заповнити таблицю «Стратегія ЗХН (Знаю. Хочу знати. Навчився)»

        Зараз заповніть першу й другу колонки таблиці.

Знаю

Хочу знати

Навчився

 

 

 

 

 

Колективна робота з таблицею.

Визначення очікуваних результатів (слайд).

 

3. Мотивація пізнавальної діяльності.

Вам потрібно бути уважними та зосередженими для того, щоб досягти очікуваних результатів та відповісти на проблемне питання:

У чому полягає трагізм долі митця (майстра)?

 

Автор-оповідач закликає нас:

 «За мной, читатель! Кто сказал тебе, что нет на свете настоящей, верной, вечной любви? Да отрежут лгуну его гнусный язык. За мной, мой читатель, и только за мной, и я покажу тебе такую любовь!»

 

ІІІ. Цілереалізація.

  1. Актуалізація й корекція опорних знань.

Прийом «Мозковий штурм».

  • Коли ми вперше познайомилися з Майстром і Маргаритою?
  • Чому Маргарита назвала свого коханого Майстром?
  • Хто послужив прототипом образу Маргарити? 

 

2. Сприйняття й первинне  усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення.

Метод «Створення Фейсбук-сторінки літературного героя»

Проаналізуйте характерні риси Майстра та Маргарити.

І група – образ Майстра

ІІ група – образ Маргарити

(Діти заповнюють уявну сторінку Фейсбук, акцентуючи увагу на тому, що цікавило героя, з ким він дружив, чим захоплювався, та підбирають цитати до світлин сторінки).

Презентація проектів

Метод «Кола Вена»

       Діти, на сторінках Фейсбук кожного з героїв розміщені фото з коментарями. Ваше завдання – одним словом охарактеризувати героя за кожним записом.

 

 

                       Майстер                     Маргарита

                                             Що

                                              їх

                                       об’єднує?

 

 

 

 

 

 

 

 

– Що з них, на вашу думку, найголовніше?

Евристична бесіда

– Чи були Майстер і Маргарита щасливі до зустрічі один з одним?

– Чи була зустріч героїв випадковою?

  • Пропоную вам трішки відпочити й водночас пригадати, як Маргарита увійшла в життя Майстра. Увага на екран.

3. Хвилинка релаксації (перегляд уривка з однойменного багатосерійного фільму Володимира Бортка «Майстер і Маргарита»)

Робота в групах.

Завдання для першої групи: довести, що кохання між Майстром і Маргаритою було щасливим. Свою відповідь обґрунтувати цитатами з тексту.

Завдання для другої групи: довести, що це кохання було стражденне. Обґрунтувати свою відповідь цитатами з тексту.

Дискусія.

         Слово учителя.

         Пропоную вам визначити, яким було кохання між Майстром і Маргаритою за допомогою «Ґронування»

Інтерактивний прийом «Ґронування»

 (За допомогою QR-коду діти переходять за посиланням на програму Plickers. Вписують в певний рядок слово (прикметник). Після цього на екрані з’являється хмарка слів, яка характеризує це кохання).

 

 

 

 

Слово учителя.

Кожне з цих визначень має право на існування.

     Булгаков стверджує, що тільки таке жертовне кохання здатне людину зробити творцем, але вважає, що на землі йому місця немає, тому поселяє головних героїв у Вічний будинок спокою.

Тепер давайте повернемося до створеної на минулому уроці моделі булгаківського світу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Давайте поговоримо зараз про Майстра.

Чому митець не потрапляє у світ темряви? Чи заслуговує він на світло?

Два учні отримали випереджувальне завдання, провели дослідження і дали відповіді на ці два питання.

Виступи учнів.

 

      4. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.

Але ж він туди йде не сам?

Як ви думаєте, чому Маргарита, яка стала відьмою, теж не потрапляє в темряву?

       ІV. Рефлексивно-оцінюючий.

  1. Підведення підсумків уроку.

Тепер, я думаю, ви зможете легко відповісти на проблемне питання:

У чому полягає трагедія Майстра?

              2. Рефлексія.

«Стратегія ЗХН (Знаю. Хочу знати. Навчився)»

Заповніть третю колонку й порівняйте очікувані результати з досягнутими.

Знаю

Хочу знати

Навчився

 

 

 

 

 

          3. Домашнє завдання

1. Виписати цитатну характеристику Воланда (д.р.);

2. Написати есе «Вічна таїна кохання» (в.р.).

4. Цінування, оцінювання.

docx
Додано
22 листопада
Переглядів
634
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку