Розробка уроку " Повторення вивченого про прикметник як частину мови"

Про матеріал

Розробка уроку української мови з використанням інтерактивних технологій та диференційованим домашнім завданням. Матеріал містить роботу над помилками контрольної роботи і вправи на закріплення знань про прикметник як частину мови.

Перегляд файлу

Кременецька спеціалізована школа І-ІII ступенів №2

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

 

 

Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю

прикметників у мовленні ( 4 клас )

 

 

 

 

                    Підготувала:

                         Яскевич О.Ф.

                                                вчитель початкових класів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Повторення вивченого про прикметник як частину мови.

Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

 

Мета уроку. Проаналізувати знання, уміння, навички учнів, виявлені під час мовної теми; організувати опрацювання допущених помилок; закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про його роль у мовленні; формувати вміння порівнювати описи, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до птахів.

 

 Обладнання. Картки зі словами для складання асоціативного куща

«Прикметник», малюнки, конверти з розрізаними на частини реченнями, індивідуальні роздаткові картки, годівнички.

( Підручник. Вашуленко М.С., Дубовик С.Г., Мельничайко О.І. Українська мова:  Підручник для 4 класу. – К.: – 2015. – 192 с.)

 

Хід уроку

I.Організація учнів до уроку.

 Аналіз мовної теми „Іменник".

-  Усі справилися із завданнями мовної теми. Найкраще виконали роботу ... Найважчим було завдання №4 (визначити відмінок іменників), у якому було допущено найбільше помилок.

1.  Повторення відмінків та їх запитань.

 Гра „М'ячик-питайлик"(учитель кидає м’ячик учневі, називає відмінок, а учень повертає м’яч,відповідно називає запитання відмінка).

2. Колективне виконання завдання.

Прочитати фразеологізми, пояснити значення, добираючи слова з довідки. Визначити відмінок іменника ніс.

Зарубати на носі, водити за ніс, крутити носом, комар носа не підточить. (Обманювати, вередувати, дуже добре виконати, запам’ятати). Взаємоперевірка. (Діти обмінюються зошитами. Один учень під контролем учителя читає виконане завдання, діти перевіряють правильність).

Індивідуальна робота над помилками проводиться на наступному уроці.

 

II .Актуалізація опорних знань.

 Робота над загадками. Вправа 150, с.80. Аналізується кожна загадка окремо.

- Які слова допомогли вам відгадати ці загадки? (Відповіді учнів).

- Якою частиною мови є ці слова? (Це - прикметники).

III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми пригадаємо, що ми знаємо про прикметник. Спробує­мо зробити висновок про те, яку роль відіграють прикметники у нашому мовленні.

 

IV. Повторення вивченого про прикметник.

1. Технологія «Мозковий штурм».

 - Пригадаємо, що ми знаємо про прикметник.

( Діти висловлюють свої версії, на дошці складається павутинка „Прикмет­ник") - Відповідь на останнє запитання про роль прикметників у мовленні ми отримаємо  в кінці уроку.

2. Колективна робота.

-  А допоможе нам у цьому вірш Лариси Лужецької.  Вправа 151, с.81.

- Яку основну роль прикметника в мові розкрила поетеса?

(Читає учень, діти готують відповідь на запитання. Прикметник називає ознаки предмета, ми можемо його краще уявити, точніше описати).

- Запишіть одну строфу з вірша і хвилькою підкресліть прикметники:

1  варіант: що характеризують об’єкти природи;

2 варіант: що характеризують людину (маму).

Перевірка. Метод «Прес».

 - Доведіть, що підкреслені слова - прикметники. (Я вважаю... Тому, що... Отже,...)

 

V. Порівняльний аналіз текстів. ( За вправою 153, с.82.)

- Прочитайте завдання до вправи мовчки. Як виконувати вправу?

 Спочатку діти читають мовчки перший варіант тексту, з якого вилучені прикметникові форми. У цьому художньому тексті досить вдало змальовано картину зимової ночі, коли земля уквітчалася інеєм. Проте ця картина стане кращою, привабливішою, якщо для зображення пори року використати різні прикметники.

- Прочитайте другий варіант тексту. Що тут змінилося? Текст став кращим чи гіршим?

- Давайте залишимо його на хвилинку і подивимося ось на ці два малюнки.

- Яка пора року зображена? Доведіть свою думку. Метод «Прес».                          - Який із цих описів можна назвати «чорно-білим», а який «кольоровим»?                   - Слова якої частини мови прикрашають цей текст? (Прикметники допо­магають яскравіше уявити чи описати предмет, явище.)                                                     

VI. Фізкультхвилинка.                                                                                                    

VII. Орфографічна хвилинка.                                                                                                                                                            Синиця - горобцю с...стриця.

Прочитайте вислів. Чому так говорять? Яка цікавинка, орфограма? ( сестриця-сестри). Перепишіть  в зошити, вставляючи потрібну букву.

 

VIII. Робота над текстом. Вправа 154, с.81.

1.Спостереження за описовою роллю прикметників у тексті. Один учень читає вголос завдання до тексту та сам текст.

.- Прочитайте текст. Визначте його тему і мету. ( Тема: синички -зимуючі птахи; мета - як треба допомагати взимку пташкам.)

- Доберіть заголовок до тексту, щоб відображав його тему. (Синичка взимку. Синичка — зимуюча пташка).

- Доберіть заголовок, що розкриває мету тексту. (Як Дмитрик підгодовував синичку. Годівничка для пташок. Врятована синичка. Синичка буде жити!).

2. Робота з ілюстрацією у підручнику.

- Розгляньте малюнок. Прочитайте те речення, яке відповідає зображеному.

3. Аналіз тексту за структурою.

- Це текст - розповідь з елементами опису. Перегляньте ще раз і знайдіть абзац, що є описом. (Учні зачитують опис синички і зіставляють його із зображенням пташки на малюнку.)

4. Добір синонімів та антонімів. (Перед виконанням вправи повторити, що синоніми -  це слова близькі за значенням, антоніми - протилежні).

Весела, радісна, бадьора. Весела – сумна.                                                                                                Маленька, крихітна, мініатюрна. Маленька - велика.

5. Хвилинка ерудита. Учні з групи «Ерудити» доповнюють опис відомостями про синичку.

- Синиці - це рухливі, моторні птахи, пристосовані до життя поряд з людьми, охоче підлітають до годівниць.

- Це дрібні птахи, які добре літають, повисають вниз головою, щоб пожи­витися комахами. Насіння та плоди є для них теж ласощами.

- Мають прямий, конічний, короткий дзьоб, міцні кінцівки, короткі крила . Синиця — це жвавий, веселий, забіякуватий птах.

- Основна пожива - комахи, личинки, яйця комах. Тому то синиці корисні для наших садових дерев.

- Ось загадка. Пташка невеличка, в неї білі щічки,

                         сірі лапки, чорна шапка, фартушок жовтенький, 

                          то ж ця пташка невеличка називається - …                                                                                                                                                                                                                                                           

6. Робота в групах. Складання речень із розкиданих слів, що на картках.

- Народні прикмети говорять:

1  група. - Синиця пищить - зиму віщує.

2 група. - Синиця влітку рано вмощується на ночівлю - чекай холодної осені.

3 група. - Синиця одноманітно посвистує так, наче хтось пилку гострить - чекай морозу.

7. Творче завдання. Записати опис із тексту. Доповнити своїми

спостереженнями.

 

 

 

Х. Розвиток зв'язного мовлення.   

Робота в групах. Розглядають виготовлені годівнички для птахів та складають усні описи з використанням прикметників «Реклама».  Виступи представників груп . ( - Наша годівничка пластикова, прозора, зручна, …).

Можна цей етап уроку провести в позаурочний час  на прогулянці.

- Повісимо наші годівнички на шкільному подвір’ї та будемо цілу зиму підгодовувати птахів.

 

 X. Підсумок уроку.

- Що нового дізналися сьогодні на уроці?

- Тож давайте дамо відповідь на запитання павутинки: Яку роль у мовленні виконують прикметники? ( Перегортаємо картку: прикрашають і уточнюють наше мовлення).

- Так, дають можливість краще розповісти про предмет, роблять нашу мову багатою, досконалою, допомагають точніше висловити свою думку. Послухайте вірш Лесі Лужецької,  складений із самих прикметників.

( Учень)      Ніжна, мила, світанкова,

                    ясна, чиста, колискова,

                    мелодійна, дзвінкотюча,

                   дивна, радісна, співуча,

                   лагідна, жива, казкова,

                   красна, чарівна, шовкова,

                   найдорожча, добра, власна,

                   мудра, сонячна, прекрасна,

                   солов’їна, барвінкова

                   українська мова.

- Як гарно поет змалював нашу рідну мову. А щоб вона завжди залишалася

такою чудовою, що нам потрібно для цього робити? ( Берегти, вивчати).          XI. Оцінювання. Домашнє завдання.

Диференційовано на картках.

I рівень. Прочитай вірш. Знайди прикметники. На які питання вони відповідають?                                                                                                       Закрутилися сніжинки,

 Як веселі комашинки,

 Наче зграї білих мух,

 Як м’який холодний пух.

 Спиши текст. Прикметники підкресли.

 

II рівень. За ознаками предмета вгадай сам предмет і спробуй придумати схоже завдання. Склади і запиши три речення.

 Висока, густа, зелена, молода, запашна . . .

Рожеве, пахуче, червонобоке, солодке, раннє ...

Жовтий, кислий, соковитий, ароматний...

 

III рівень. Дай відповіді на запитання так, щоб вийшов текст. Придумай заголовок.

*Куди пішли діти після уроку?

 *3а ким вони спостерігали?

 *Що вони принесли з собою?

Слова для довідок: сусідній гай, руда білочка, соснова шишка, колючий їжачок, живий куточок.

 

docx
Додано
5 серпня 2018
Переглядів
1517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку