Урок української мови « Поняття про займенник як частину мови. Спостереження за роллю різних займенників у тексті»

Про матеріал

Розширювати уявлення дітей про частини мови, ознайомити з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників , їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному так і в писемному мовленні; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення; виховувати любов до природи, до рідної мови, українських народних пісень.

Перегляд файлу

             Урок української мови у 4-му класі на тему:

              « Поняття про займенник як частину мови.

Спостереження за роллю різних займенників у тексті.» 

Мета: Розширювати уявлення дітей про частини мови, ознайомити  з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників , їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному так і в писемному мовленні; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення;   виховувати любов до природи, до рідної мови, українських народних пісень.

Обладнання: Мультимедійна презентація, відео з піснею «Ти до мене не ходи!»,  таблиці, картки.

                                            ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання

ІІ. Каліграфічна хвилинка

-Із «розсипаних» складів, закріплених «вверх ногами» утворіть слова (з місця):

Імен    мет     тник    слово     ник     лів     діє     прик   чис    ник  

- Запишіть каліграфічно у своїх зошитах утворені слова.

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Якою спільною назвою можна об’єднати ці слова? (самостійні частини мови)

- Назвіть «ланцюжком» по одному іменнику, прикметнику, числівнику чи дієслову.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

— Прочитайте вірш з дошки.

                 Ми посіяли горох  із матусенькою вдвох.

                 Ми посіяли горох, та минуло кілька днів —

                 Він зійшов, зазеленів.

                 Буду їсти залюбки я з горохом пиріжки.

— Скільки речень у вірші? ( 3)

— Знайдіть граматичну основу кожного речення. (Підкреслюють на аркуші)

Які слова виступають підметами? (ми, він, я.)

  • На які запитання вони відповідають?

— До якої частини мови можна віднести ці слова?

— Чи всі думають, що це — іменники?

— А в кого інша думка? Поділіться нею.

 IV. Оголошення теми і мети уроку

Ми познайомимось із новою частиною мови — займенником.

Як на вашу думку утворилося слово «займенник»? (замість іменника)

            А поспитай звичайного займенника,

            За кого він у мові? За іменника.

 V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  1. Перегляд відео презентації про займенник, як частину мови

     2. Робота над правилом (с.19)

— Прочитайте правило.

— Що ви дізналися про займенник?

VІ. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Колективне виконання вправи 29.

- Що цікавого з тексту довідалися про займенники?

- Ще раз прочитайте останній абзац тексту.

- Для того, щоб переконатися наскільки змінюються займенники, при відмінюванні, ми з вами провідміняємо займенники: я, ми, вони.

2. Робота над вправою 30.

- Слова - відгадки запишіть у зошити, підкресліть орфограми у словах,  де вони є, поясніть їх написання. (Гусінь, метелик, пуголовок, зуби, язик, м’яч, човен, блискавка, хліб).

VІІ. Дослідницька робота

  1. Сильніші учні утворюють дослідницькі групи.

— Кожна група проведе дослідницьку роботу із займенниками і дасть відповідь на поставлене питання. (Видаю групам завдання на картках.) 

1 група. Чи змінюються займенники за числами? Розподіліть займенники у дві групи: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно.

          Однина                                            Множина

 2 група. Чи можна визначити у займенника рід?

             Я, ми, він, вона, ти, воно, ви, вони.

  1. Колективна робота над вправою 31.

 

  • Поки дослідницькі групи проводять дослідження ми попрацюємо над вправою

 

  1. Обговорення результатів досліджень

VI. Музично-мовна пауза з творчим завданням

  1. Слухання української народної пісні: «Ти до мене не ходи». Завдання. Уважно слухати, визначити займенники, вжиті у пісні, назвати їх. (Ти, мене, за тебе, до мене)
  2. Пригадайте, які ще українські народні пісні, в яких використовується багато займенників, ви знаєте.

 

VІ. Підсумок уроку.

  • З якою частиною мови ознайомилися ?
  • Яка частина мови називається займенником?
  • Замість якої частини мови вживаються займенники?
  • Як змінюються займенники?

VІІ. Домашнє завдання.

Правило на с. 19; вправа 33.

                                 Ось і закінчився урок!

                                 І продзвенить для вас дзвінок!

                                 Працювали добре друзі,

                                 Відпочиньте  по заслузі!

 

docx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
1465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку