Розширювати уявлення дітей про частини мови, ознайомити з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників , їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному так і в писемному мовленні; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення; виховувати любов до природи, до рідної мови, українських народних пісень.
Урок української мови у 4-му класі на тему:
« Поняття про займенник як частину мови.
Спостереження за роллю різних займенників у тексті.»
Мета: Розширювати уявлення дітей про частини мови, ознайомити з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників , їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному так і в писемному мовленні; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення; виховувати любов до природи, до рідної мови, українських народних пісень.
Обладнання: Мультимедійна презентація, відео з піснею «Ти до мене не ходи!», таблиці, картки.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання
ІІ. Каліграфічна хвилинка
-Із «розсипаних» складів, закріплених «вверх ногами» утворіть слова (з місця):
Імен мет тник слово ник лів діє прик чис ник
- Запишіть каліграфічно у своїх зошитах утворені слова.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Якою спільною назвою можна об’єднати ці слова? (самостійні частини мови)
- Назвіть «ланцюжком» по одному іменнику, прикметнику, числівнику чи дієслову.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
— Прочитайте вірш з дошки.
Ми посіяли горох із матусенькою вдвох.
Ми посіяли горох, та минуло кілька днів —
Він зійшов, зазеленів.
Буду їсти залюбки я з горохом пиріжки.
— Скільки речень у вірші? ( 3)
— Знайдіть граматичну основу кожного речення. (Підкреслюють на аркуші)
— Які слова виступають підметами? (ми, він, я.)
— До якої частини мови можна віднести ці слова?
— Чи всі думають, що це — іменники?
— А в кого інша думка? Поділіться нею.
IV. Оголошення теми і мети уроку
— Ми познайомимось із новою частиною мови — займенником.
— Як на вашу думку утворилося слово «займенник»? (замість іменника)
А поспитай звичайного займенника,
За кого він у мові? За іменника.
V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
2. Робота над правилом (с.19)
— Прочитайте правило.
— Що ви дізналися про займенник?
VІ. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Колективне виконання вправи 29.
- Що цікавого з тексту довідалися про займенники?
- Ще раз прочитайте останній абзац тексту.
- Для того, щоб переконатися наскільки змінюються займенники, при відмінюванні, ми з вами провідміняємо займенники: я, ми, вони.
2. Робота над вправою 30.
- Слова - відгадки запишіть у зошити, підкресліть орфограми у словах, де вони є, поясніть їх написання. (Гусінь, метелик, пуголовок, зуби, язик, м’яч, човен, блискавка, хліб).
VІІ. Дослідницька робота
— Кожна група проведе дослідницьку роботу із займенниками і дасть відповідь на поставлене питання. (Видаю групам завдання на картках.)
1 група. Чи змінюються займенники за числами? Розподіліть займенники у дві групи: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно.
Однина Множина
2 група. Чи можна визначити у займенника рід?
Я, ми, він, вона, ти, воно, ви, вони.
VI. Музично-мовна пауза з творчим завданням
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Правило на с. 19; вправа 33.
Ось і закінчився урок!
І продзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре друзі,
Відпочиньте по заслузі!