Мета. Вчити учнів впізнавати на слух і в текстах особові займенники, пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні;формувати правильні правописні вміння і навички.
Розвивати зв'язне мовлення, пізнавальну самостійність, збагачувати словниковий запас.
Виховувати культуру писемного мовлення, любов та бережне ставлення до природи рідного краю .
4 клас, українська мова, урок № 65
Тема. «Особові займенники» (впр. 235-239)
Мета. Вчити учнів впізнавати на слух і в текстах особові займенники, пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні;формувати правильні правописні вміння і навички.
Розвивати зв’язне мовлення, пізнавальну самостійність, збагачувати словниковий запас.
Виховувати культуру писемного мовлення, любов та бережне ставлення до природи рідного краю .
Обладнання. Запис хвилинки каліграфії та ряду слів на дошці; картки з прислів’ями;
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.Хвилинка каліграфії
Ім ен ник За йме нн ик
- З даних складів запишіть слова
Праця, краща, маленька, безділля, велике, за.
- Складіть речення з даних слів. Підкресліть антоніми. Доберіть синоніми до одного з них.
Маленька праця краща за велике безділля.
2. Робота над прислів’ями (за картками)
- Спишіть прислів’я та приказки. Підкресліть займенники.
Я дав би дві зими за одне літо. Ви їсте кисле, а на нас оскома нападає. Ми з тобою, як риба з водою. Казали минеться, а воно тільки настає.
3. Повторення правила.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Спостереження за мовним матеріалом
- Прослухайте дві казки та порівняйте їх.
Холодно взимку Зайчику. Вибіг Зайчик на узлісся. Мороз тріщить. Сів Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця просить:
|
Холодно взимку Зайчику. Вибіг він на узлісся. Мороз тріщить. Сів сіренький під кущем, простяг лапки до Місяця просить: Місяцю, любий, погрій мене променями, бо довго ще сонечка чекати |
- Який текст сподобався більше? Чому саме?
- Назвіть слова, які надали можливість у другому тексті уникнути повторень слова Зайчик.
- На основі другого тексту зробіть висновок про значення займенників у мовленні.
- Наше мовлення було б нудним і довгим, коли б у ньому не було займенників. Отже, слова він, мене – займенники. Займенники вдало замінюють іменники, прикметники, числівники (це видно із самої назви «займенник» - замість імені, тобто замість іменних частин мови), а іноді й цілі частини речення чи інші довгі найменування. За частотою вживання займенники посідають третє місце після іменників і дієслів.
- Які займенники зустрілися у другій казці?
- Займенники – я, ти, ми, ви, він, вона, вони – займенники.
2. Робота з підручником (с. 121 – 123)
Вправа 235
Учні складають та записують три речення.
Вправа 236, 237, 238.
У. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вправа «Знайди»
- Визначте в тексті особові займенники
Людина побачила свою землю із космічних висот. Вона загадкова і прекрасна: жовто-бурий колір пустелі, зеленкуватий лісовий покрив, синь океанів проглядають крізь хмарну блакить. Голуба наша планета. А на ній моя Батьківщина.
2. Самостійна робота (картка).
- Прочитайте текст. Замініть іменники, що повторюються, займенником або іменником, який підходить за змістом.
Квіти – діти весни
Весна – це чарівність. Летить весна (красуня, вона) над землею з пролісками, сон – травою, фіалкою, мати – й мачухою. Весна (чарівниця, вона) заплітає різнобарвний яскравий вінок. Сонячні промені відсвічуються у (вінку, ньому) теплими кольорами. Пробуджується природа, оживає, буяє ніжно зеленню. Тягнуться до сонця своїми рученятами провісники весни – проліски. Стоять (проліски, вони) тендітні, ніжні і водночас велично замріяні. Квіти – діти весни! Рясно вкривають (квіти, вони) землю-пдодоносицю. Буяє природа.
3. Гра «Упіймай займенник»
- Почувши займенник – плескайте у долоні.
Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона замерзла й шукала затишку. Діти відкрили кватирку. Пташка влетіла в хату. Діти нагодували пташку. Вони – друзі птахів.
Настав березень. Степанко зробив шпаківню. Він повісив її на дереві.
УІ.ПІДСУМОК УРОКУ
УІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 123, вправа 239.