Розробка уроку позакласного читання "Біда друзів випробовує. В. Сухомлинський "Кінь утік"

Про матеріал
Сприяє удосконаленню вміння виразного читання та переказу тексту, вихованню потреби справжньої дружби
Перегляд файлу

Урок позакласного читання

ТемаБіда  друзів  випробовує.  В. Сухомлинський

 « Кінь      утік…»

Мета: сприяти  засвоєнню  головної  теми  оповідання, удосконалювати  вміння  виразного читання та  переказу  тексту; залучити  дітей до  міркування   щодо  проблеми  дружби, формувати  уміння  висловлювати власні  оцінні  судження  про  вчинки  героїв; виховувати  потребу  справжньої дружби

Обладнання:  індивідуальні  папки  для  читання,  чарівний  кубик,  скоромовка,  прислів’я, картки  зі  словами

Хід  уроку

 І. Організаційний  момент

        Діти,  погляньте  на  мене,  один  на  одного,  посміхніться. І  з  цих  промінчиків  добра, що  заіскрились  на  ваших  обличчях,  ми  розпочнемо урок.

        Сьогодні  на  уроці  ми  виконаємо  артикуляційну  гімнастику, мовну  розминку,  познайомимося з  новим  твором,  при цьому  будемо  мислити,  доводити,  обґрунтовувати,  робити  висновки.

ІІ.  Вправи на  вдосконалення  читацьких  навичок.  Мовна  розминка.

  1. Вправи для очей
    • Подивитись  вверх, вниз,  вліво, вправо
    • Зробити кругові  оберти очима в  ліву і праву  сторони
    • Подивитись на  кінчик  носа
  2. Артикуляційна  гімнастика
  • Кожну  вправу  слід  виконувати  від 3 до  5  разів.

- Сядьте  рівно. Спокійно  вдихніть  повітря  через  ніс  і  так  само  видихніть.

- Вправа « Маятник» .  Напружте  язик.  Торкніться  ним по  черзі  правої  і  лівої  щоки. 

- Вправа «Коник».  Присмоктуємо  язик  до  піднебіння,  цокаємо  голосно.

- Проартикулюйте  голосні  звуки  без  голосу.

  1. Розчитування

- Читання прямих і непрямих складів  із  [ а, о, е, и, і. у, ї, є, ю, я]

Учні  працюють  з  індивідуальними  папками  для  читання:

  • Гра « Без зупинок».  Читайте чітко, швидко, без  зупинок

            Син – тин       голос – колос          сова – слова

             Ніс – віз         мова – нова             день – пень

             Діло – тіло     куб – клуб               тихо – лихо

- Вправи на швидкочитання. Читання  складів  у таблицях.

  1.  Робота  над  скоромовкою

- Прочитайте  повільно  пошепки,  голосніше швидше, голосно  швидко, мовчки швидко.

            Ой  збирала  Маргаритка  маргаритки  на  горі

             Розгубила  Маргаритка  маргаритки  у  дворі.

 - Пригадайте інші скоромовки.

ІІІ.  Актуалізація  опорних  знань

  1. Вправа « Чарівний  кубик»

- Сьогодні  до  нас на урок  завітав  кубик.  Кубик, діти,  непростий, кубик  чарівний. Він  доріжки  прокладає, знання  ваші   перевіряє.

Увага!  Аналізуємо  завдання  чарівного  кубика. 

- Хто  це? ( В. О. Сухомлинський) 

- Що  ви  можете  сказати про  нього?  ( Відповіді учнів)

- Які  твори  написав?

- Чого  навчають  оповідання  письменника?

          2. Робота  над  прислів’ями ( кожен учень  складає прислів’я  із   розсипаних  слів)

*  Людина  без  друзів,  як  дерево  без  коріння.

*  Птах  сильний  крильми, людина  друзями.

*  Дружба – як  скло:  розіб’єш – не  склеїш.

*   Краще  друзі хороші,  ніж  у  кишені  гроші.

- Прочитайте  прислів’я. Спробуйте  пояснити їх  зміст.

- Якою  темою  їх  можна  об’єднати?

- Як  ви  розумієте  слово дружба?  

-  Якщо  заглянути  у тлумачний  словник,  то  можна  прочитати,  що  дружба – це  добрі,  приязні  стосунки  на  основі  взаємної  прихильності  і  відданості.

- Чи  маєте  ви  таку  прихильну і віддану  людину?

- Яким  по-вашому  повинен  бути  справжній  друг?

-  Сьогодні прочитаємо  оповідання  В. О. Сухомлинського « Кінь  утік…» і  на  прикладах   його  героїв  спробуємо  розібратися,  що  означає «дружба».

 

  • Діти,  ми  виконали  багато  вправ, перш  ніж  почали  читати.  Подумайте,  для  чого  ми  це  робили?

ІV.  Опрацювання  оповідання  В. Сухомлинського « Кінь  утік…»

  1. Читання  вчителя

  -  Послухайте  оповідання  Кінь  утік..» і  скажіть:

      Які  почуття  вас  охопили?

-  Як  ви гадаєте,  Віталик  поступив  правильно?

-  Оцініть  вчинок  Петрика.

2.  Підготовка  до  самостійного  читання

 Читання  пірамідок  слів «луною» за  вчителем

це      дам

кінь  подив

Петрик               Віталик

таємниця           намалював

вогнегривий       розголошуєш

  • Прочитайте  найкоротше  і  найдовше  слова; усі  іменники,  тоді  - дієслова;  слово,  у  якому  ховається  два  інших.

3.Самостійне  мовчазне  читання  твору.

  • Прочитайте  мовчки  і  скажіть  який  урок  тривав  у класі?
  • Як  учитель  оцінив  вчинок  Віталика?  Прочитайте.
  • Як  однокласники  на  цю  ситуацію  відреагували?  Прочитайте.
  • Діти,  як  гадаєте,  сам  Віталик  зрозумів вчинок.
  • Що  можете  сказати  про  Петрика? Який  він?  А  Віталик?

              - Розкрийте  малюнок.  Розпізнайте  на  ньому  дійових  осіб  і       складіть    картку  персонажів  за діаграмою  Ейлера.

               - Що  відмінного  у  хлопчиків?  А  що  спільного?

  • Як  ви  вважаєте,  вони  друзі  чи  ні?
  • Придумайте  кілька  речень,  які  стали  б  кінцівкою  цього  твору.
  • Отож  що  таке  дружба? Чому  кожна  людина прагне знайти собі  друга?  Що  треба  робити, щоб  у  вас було  багато  друзів ми  з’ясуємо  після  того як  відпочинемо.

V  Фізкультхвилинка

         - Станьте  в  коло.  Виконаємо  вправу  « Ми  усі  одна  сім’я»

Ми  усі  одна  сім’я

Він,  вона  і ти  і  я.

Усміхнись   тому,  хто  зліва

Усміхнись  тому,  хто  справа.

Ти  погладь  того,  хто  зліва

Ти  погладь  того  хто  справа.

Ущипни  того  хто,  зліва

Ущипни  того  хто,  справа

Насвари  того  хто,  зліва

Насвари  того  хто,  справа

Усміхнись   тому,  хто  зліва

Усміхнись  тому,  хто  справа.

Ми  усі  одна  сім’я

Він,  вона  і ти  і  я.

 

- Які  асоціації  виникають  у  вас  зі  словом  друг?

  -  У  вас  є  друзі?  Розкажіть  про  них.

-  Сьогодні  на  прикладах  Віталика  і  Петрика  ми  довідались  про  одну  із  неприємних  ситуацій,  які бувають  між  однокласниками  і  друзями. На  жаль подібні  ситуації  бувають  дуже  часто.  Розглянемо  деякі  з  них.

        4.  Ситуації.

До  Ігоря  в гості  прийшов  Володя.

  • Вмикай  телевізор!  Наші  грають  у  футбол!
  • Не  можу,  на  завтра  не  підготував  читання.
  • Закінчуй  ти свої  уроки!  Пропустимо  перший  період!
  • Вибач,  Володю,  не  можу, - сказав  він.
  • Ех,  ти,  а  ще  другом  називаєшся…

-  Що  порадимо  хлопчикам?

Пролунав  дзвоник  на  перерву.  Школярі  взяли  свої  сніданки  і  вийшли  на  перерву. Біля  вікна стояли  Олег  і  Денис. У  Олега  смачний  бутерброд.  Денис стоїть  і дивиться  у  вікно.  Він  забув  свій  сніданок.

-  А як  би  ви вчинили  в  цій  ситуації?

 

Сергій  впав  в  калюжу,  а  Петрусь  стоїть  і  сміється.

-  А  якби  так  трапилось  з  вашим  другом?

Закінчіть  речення:

Друг  захворів  і  я…

Мій  друг  сказав  вчителю  неправду  і  я…

  • Хочу  запропонувати  вам  скласти  обіцянки  друга. Що  треба  робити,  щоб  усі  захотіли  з  вами  дружити.

Обміркуйте  і  запишіть.

Дотримуйтесь  цих  обіцянок  завжди  і  тоді  у  вас  буде  справжній  друг,   який  підтримає у  скрутну  хвилину,  допоможе  вам  і   розділить  вашу  радість.

  • Що  означає  слово  дружба? Кому  потрібна  дружба?

Усій  країні  потрібна  дружба  і навіть  усій  планеті.

  • А  як  ви  гадаєте,  чи  існує  дружба  між  тваринами? А  між  людиною  і  рослинами?
  • То  чому  кожен  прагне  знайти  собі  друга?
  • Навчіться,  діти,  дружити зі  шкільної  парти.  Повірте  у  дружбу.  Адже  дружба – це  перше  почуття,  з  яким  ви  зустрічаєтесь  у  школі. Тому  шкільна  дружба найміцніша. Довгі  роки  діти у  школі  шукають  собі  друзів,  разом  ростуть, мужніють. Тому  шкільна  дружба  найсильніша.

Я  бажаю  вам,  щоб  ви завжди  мали  друзів  і нехай  наш  шкільний  зв'язок  буде  довгим,  тривалим  та  добрим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Люба дитино!  До  тебе  це  слово!

Перед  тобою  скарбниця  чудова,

Мудрих  порад  невичерпне  джерельце

Книгу  люби  і  душею  і  серцем.

 

Пам’ятка

Але,  щоб  книжечки  читати,

Не  можна  їх  нам  ображати

Сторінки  загинать  не  слід,

На  книжку  ставити  обід.

І  ручок  в  неї  не  кладіть,

Ви  краще  книгу  обгорніть –

Послужить  довше  вам  вона.

Як  раптом  книжка  розірветься,

То  вам  підклеїть  доведеться.

Цього  так,  діти,  не  лишайте, -

Книжкам  в  біді  допомагайте!

Ці  правила  прості

Запамятайте,  дітки,  всі.

Із  радістю  книжки  читайте,

Цікавий  світ  весь  пізнавайте.

doc
Додано
3 березня 2021
Переглядів
545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку