Розробка уроку "Права людини"

Про матеріал
Метою уроку є ознайомлення із Загальною декларацією прав людини, Конвенцією про права дитини, поглиблення знань учнів про права і обов’язки учнів.
Перегляд файлу

ВСТУП

Педагогічна майстерність — це високе

 мистецтво навчання і виховання,

 що постійно вдосконалюється,

 доступне кожному педагогу,

 основу якого складають

 професійні знання, вміння і здібності”

А.Макаренко

Методична робота — це робота заснована на досягненнях науки та передового педагогічного досвіду система аналітичної, організаційної, діагностичної, науково-практичної, інформаційної діяльності з підвищення наукового та загальнокультурного рівня педагогічних працівників, удосконалення їхньої професійної компетентності та підвищення ефективності навчально-виховного процесу.

 Основним компонентом безперервної освіти в ДНЗ «Підгаєцький професійний  аграрний  ліцей»  є методична робота. Вона здійснюється практично постійно і найповніше враховує запити та потреби педагогічних працівників, динамічно реагуючи на потреби педагогічної практики.

 Зміст методичної роботи в ліцеї визначається її метою, яка випливає з конкретних завдань, що стоять перед професійно-технічним навчальним закладом.

 Підгаєцький професійний аграрний ліцей працює над єдиною методичною проблемою:

 - підвищення якості підготовки робітничих кадрів шляхом впровадження інноваційних технологій. Тому і в даній методичній розробці уроку я  використала інноваційні технології. А правова освіта та правове виховання молоді в дусі поваги до закону завжди були пріоритетними державними завданнями. Такими вони залишаються в даний час і будуть такими в майбутньому. Цей підхід диктує сьогодення. Ми не можемо не помічати того, що серед значної частини молоді відбувається перерозподіл моральних,

правових, культурних цінностей, в тому числі іншою стає мотивація щодо навчання та праці.

Знання права заслуговує найбільшої пошани ( Ульпіан). І тому основне завдання моє , як викладача дати якомога більше знань своїм вихованцям. З цією метою і розроблений урок з правознавства для учнів ДНЗ «Підгаєцький професійний  аграрний  ліцей»  по темі: «Права людини»,  який було проведено в рамках Всеукраїнського тижня права.

 Урок містить грунтовну інформацію про Загальну  декларацією прав людини, Конвенцію про права дитини, права і обов’язки учнів, заборони та заохочення учнів.

Урок побудований з використанням КонституціЇ України, Загальної  декларації прав людини, Конвенції про права дитини


Учитель: У кожного з нас є своя Батьківщина-

Рідна оселя, квітучі гаї…

Для нас Батьківщина - це Україна,

Ми - громадяни її.

Щоби могутньою стала держава!

Слід пам’ятати слово попутне:

Потрібно вивчати закони й права

Щоби людина мала майбутнє!

Кожна людина є особливою та неповторною. Життя їй дається один раз. і прожити його треба гідно, щоб залишити після себе добрий слід. Зараз ви ще діти — листочки на дереві життя, які згодом переростуть у коріння і дадуть початок новим поколінням.

Дитинство — це найбільш безтурботна та прекрасна пора в житті кожної людини. Саме в цей період людина формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуває та отримує необхідні знання та навички. У цей період для дітей мають бути створені всі умови для їхнього життя та повноцінного розвитку. Щоб досягти цієї мети і дитина, і родина, у якій вона виховується, мають перебувати під правовим захистом держави та добре знати права людини. Тому, тема нашого уроку: « Права людини»

Метою уроку є ознайомлення із Загальною декларацією прав людини, Конвенцією про права дитини, поглиблення знань учнів про права і обов’язки учнів.

 

А чи знаєте що таке права людини? Які принципи та поняття до них відносяться? Відповідь на це питання пропоную подивитися на відео.

 

 Отже ви  знаєте, що наша країна – правова держава?

Як ви гадаєте, коли й як наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?

(Учні висловлюють власні думки щодо запитання.)

Учень 1:

 Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішенні спорів.

 

 

 

 

Учень 2:

Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той і правий». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для усіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава ставала на захисті й сильного, й слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила.

Учень 3:

З тих пір минуло чимало століть. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймаючи яке-небудь політичне рішення, правитель прагнув задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось придумати, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.

 

Учитель:

Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН.

Що ви знаєте про цю організацію?

 

(Учні відповідають на запитання)

1-й учень. 1945 року, після закінчення Другої світової війни - народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися.

2-й учень Навіщо? Та для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна.

3-й учень. А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини - документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого.

 

Учитель: Загальна декларація прав людини - важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом - і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.

Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція -- це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить -- пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.

 В 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції. В 1993 р. в м.Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.

Згідно з Конвенцією Україна у квітні  2001 р. прийнято  Закон про охорону дитинства.

 

Отже в Конвенції прав дитини записано:

Дитиною вважається кожна людська особа до досягнення нею 18-ти років. Дитина потребує особливої охорони і піклування як до, так і після народження.

 

Виходять учні.

Хто я на древі нашого життя?

Я – той листок, що перейде в коріння.    

Будуть світити нові покоління

У них озветься і моє життя!

  1. Відповідно до Конвенції  - Кожна дитина має невід’ємне право на життя.

У неньки народилося дитя,

Дитя моє! Бог дав тобі життя.

І щоб ніхто не заподіяв школи

Тобі, малесенький громадянин, -

Бог дав закони нашому народу.

Від дня народження до іменин,

Він твій, цей світ широкий за вікном.

Ти на життя і щастя маєш право

Під золото – блакитним знаменом

Своєї Української держави.

 

  1. Кожна дитина має право на ім’я і громадянство з моменту народження.

 

І дівчатко, і хлоп’ятко

Мають право на ім’я.

І великі, і малі

Мають власну Батьківщину,

Найріднішу на землі.

Мають право називати

Україну словом мати

Бо вона дітей завжди

Оборонить від біди.

 

 

3.Усі діти, незалежно від походження, кольору шкіри, національності, статі, мови є рівним у своїх правах.

А я найбільше хочу

Зробити так, щоб діти

Були завжди щасливими

У всьому – всьому світі,

Щоб ні війни, ні голоду

Ніхто й ніде не знав,

Щоб кожен день для кожного

Приходив, як весна!

А що для цього треба?

Прозоре й чисте небо,

І сонце променисте,

І неодмінно – пісню,

Таку, як сонце й небо,-

Для всіх дітей це треба !..

  1. Також Всі діти мають право на повноцінне і здорове харчування.
  2. Всі діти мають право на медичне обслуговування.

 

  1. Всі діти мають право на навчання.

 

  1. Всі діти мають право на піклування і любов.

 

  1. Всі діти мають право на гру.

 

  1. Всі діти рівні

 

  1. Діти можуть зустрічатись з ким бажають.

 

  1. Діти мають право вибирати віросповідання.

 

  1. Діти мають право на інформацію.

 

  1. Всі діти мають право висловлювати свої думки.

 

  1. Жодна дитина не може бути примушена до праці.

 

  1. Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.

 

Учитель: Отже ми з вами ознайомилися із Загальною декларацією прав людини, Конвенцією про права дитини, а щоб краще ви закріпили ці знання  - пропоную переглянути презентацію.

 

Учитель: Ми з вами — патріоти і громадяни, які покликані захищати свій край від ворогів, трудитись так невтомно й завзято, щоб жилося всім добре, найкраще у світі, бо кожна людина має право на достойне і радісне життя. А яке завдання стоїть перед учнями? Звичайно добре вчитися та дотримуватися прав та обов’язків учнів.

 

А які ви маєте права зараз вам повідомлять учні 24 та 34 групи

-

Право:

- на вибір форми навчання, факультативів, спецкурсів,  позакласних занять; 
- на користування навчально-виробничою, науковою, матеріально-технічною, культурно-спортивною та лікувально-оздоровчою базою навчального закладу; 
- на доступ до інформації з усіх галузей знань; 
- брати участь у різних видах науково-практичної діяльності: конференціях, олімпіадах, виставках, конкурсах тощо; 
- брати участь в обговоренні і вносити власні пропозиції щодо організації навчально-виховного процесу, дозвілля учнів; 
- брати участь у добровільних самодіяльних об’єднаннях, творчих студіях, клубах, гуртках, групах за інтересами тощо; 
- на захист від будь-яких форм експлуатції, психічного і фізичного насилля, що порушують права або принижують їх честь, гідність; 
- на безпечні і нешкідливі умови навчання, виховання та праці; 
- на відпочинок під час перерв, в неділю, святкові та канікулярні дні; 
- на ввічливе ставлення до себе; 
- на вільний вибір школи; 
- на відкриту оцінку своїх знань, отримання об’єктивної оцінки із предметів; 
- на забезпечення якісним харчуванням; 
- висловлювати класному керівнику, директору, вчителям свої проблеми і отримувати від них допомогу, пояснення, відповіді; 

- відкрито висловлювати свою думку стосовно життя ліцею, не принижуючи гідності інших; 
- на звільнення від уроків згідно заяви батьків. 

 

Учитель:
Поряд із правами кожен учень має ще й багато обов’язків 

Отже ви зобов’язані: 
- оволодівати знаннями, вміннями, практичними навичками, підвищувати загальнокультурний рівень; 
- дотримуватися вимог статуту, правил внутрішнього розпорядку; 
- бережливо ставитися до державного, громадського і особистого майна; 
- дотримуватися законодавства, моральних, етичних норм; 
- брати посильну участь у різних видах трудової діяльності,що не заборонені чинним законодавством; 
- дотримуватися правил особистої гігієни; 
- піклуватися про своє здоров’я і безпеку свого життя і одногрупників; 
- дотримуватися чистоти і порядку в приміщенні та території закладу; 
- діяти на благо навчального закладу, піклуватися про честь і авторитет установи; 
- не пропускати уроки, не запізнюватися на заняття; 
- бути ввічливим у спілкуванні з учителями, з повагою ставитися до батьків, проявляти милосердя, турбуватися про молодших; 
- у випадку псування майна, приміщення, учень повинен відшкодувати його або разом з батьками провести ремонт; 
- вітатися до працівників та гостей ліцею. 
 

(вчитель вказує те що не назвали учні, доповнює їхні відповіді)

 
Окрім прав та обов’язків ви маєте чіткі заборони: 
-допускати прояви грубості, вульгарності; 
-палити у приміщенні і на території навчального закладу; 
-використовувати піротехнічні вироби; 
-вживати алкогольні вироби, наркотичні та токсичні речовини; 
-псувати державне, громадське та державне майно. 
 

Заохочення та покарання 
Кожен учень має якісь досягнення або порушення тому існує таке поняття як заохочення і покарання учнів. 
Учні, які відзначились у навчанні, праці заохочуються подякою з занесенням до особової справи, Похвальним листом «За відмінні успіхи у навчанні», Похвальною грамотою «За особисті успіхи у вивченні окремих предметів», також грошовою винагородою

У випадку порушення норм поведінки, псування ліцейного майна, навчального обладнання, не виконання внутрішнього розпорядку ліцею до учнів можуть застосовуватися такі міри дисциплінарного покарання: 
- зауваження вчителя; 
- зауваження чи догана директора; 

-оформлення на внутрішньоліцейний облік;
- направлення подання щодо порушника до підрозділу кримінальної міліції у справах неповнолітніх для вирішення питання про притягнення батьків до адміністративної відповідальності та взяття на профілактичний облік у встановленому Законодавством порядку; 

За нанесенням умисних матеріальних збитків майну чи обладнанню учнями матеріальну відповідальність несуть батьки або особи, які їх замінюють. 

 

Отже, ви поглибили знання про права та обов’язки учнів, винагороди та заборони і щоб краще закріпити їх пропоную переглянути презентацію.
 

Висновок: 
Отже, тепер ви добре ознайомилися з правами та обов‘язками. Я дуже сподіваюсь, що ви будете дотримуватися всього, що почули, що дізналися і не тільки, щоб мати хорошу характеристику, а в першу чергу, щоб бути людиною та зразковими учнями, щоб вами пишалися ваші батьки, знайомі та ви самі.

Пам’ятайте  «незнання закону не звільняє нас від відповідальності за наші вчинки, дії, бездіяльність»

А закінчити урок  я хочу притчею послухавши яку ви б могли взяти її за основу на все своє життя.

Притча

Колись давно в одному селі був один чоловік. Все своє життя він прожив чесно, справедливо, працював непокладаючи рук. За порадою до нього часто  приходило багато людей, та для кожного він знаходив добре, справедливе слово. Та прийшов час відходити йому у Вічність. В останні хвилини його життя до нього підійшов його єдиний син та сказав: «Тату, навчіть мене як на сіті жити!!!» Батько подивився на нього, посміхнувся і сказав: «Сину, коли ти прийшов на світ – ти плакав, а всі раділи, сміялися – бо народилася людина – наш синочок! Тож проживи своє життя так, щоб, коли тобі прийде час відходити у Вічність – всі люди плакали за тобою, як за доброю людиною, а ти радів з того, що за декілька хвилин, ти станеш перед Господом Богом і тобі не буде соромно за прожите життя!»

Отже, потрібно і нам всім прожити своє життя так, щоб коли і нам прийде час відходити у Вічність – нам не було соромно перед Господом Богом за прожите своє життя.

На цьому урок закінчено. Дякую за увагу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

Головним завданням  викладача предмету "Основи правових знань" є формування правового світогляду молоді, який включав би як систему теоретичних поглядів на закон, так і активну життєву позицію, ціннісні орієнтири, ідеали, переконання, принципи пізнання. Тому правознавство сьогодні займає дуже вагоме місце в навчальній  програмі. Від того, наскільки добре сьогодні учні засвоять програму, залежить, яким буде рівень правової культури і правової свідомості в майбутньому суспільстві. Тому викладання даного предмету повинне бути таким, щоб зацікавити якомога більше дітей. Особливу увагу слід приділити положенням конституційного законодавства, адже саме воно останнім часом зазнало найбільш кардинальних змін.

Дитинство, юність — це найбільш безтурботна та прекрасна пора в житті кожної людини. Саме в цей період людина формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуває та отримує необхідні знання та навички. У цей період для дітей мають бути створені всі умови для їхнього життя та повноцінного розвитку. Щоб досягти цієї мети і дитина, і родина, у якій вона виховується, мають перебувати під правовим захистом держави та добре знати свої права та обов’язки . Тому тема  уроку була – «Права людини»

Метою уроку було ознайомлення із Загальною декларацією прав людини, Конвенцією про права дитини та поглиблення знань учнів про їх права і обов’язки, а також виховання справжніх патріотів нашої держави.

Для кращого сприйняття інформації на уроці було використано мультимедійні технології. Учні мали змогу подивиться фільм про права людини, а також презентації на тему «Права дітей», «Права і обов’язки учнів».

Проведення такого уроку дало змогу підвищити загальний рівень правової культури учнів, поглибити свої знання про їх права та обов’язки, заборони, винагородження та покарання. 

 

docx
Додано
13 березня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку