Розробка уроку «Професійна музика. Вокальна музика»

Про матеріал

Тема розділу: Професійна музика

Тема уроку: Вокальна музика

Мета:

- Ознайомити учнів із поняттями «вокальна музика»; ознайомити учнів з характерними особливостями вокальної музики;із поняттями «діапазон», «групи людських голосів»;

- розвивати вокально-хорові навики, ладове відчуття; розвивати образно-асоціативне мислення; формувати уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;

- виховувати есететичні смаки.

Перегляд файлу

Приходько М. І.  5 клас «Професійна музика. Вокальна музика.»

 

5 / 18 Тема розділу: Професійна музика

Тема уроку: Вокальна музика

Мета:

  • Ознайомити учнів із поняттями «вокальна музика»; ознайомити учнів з характерними особливостями вокальної музики;із поняттями «діапазон», «групи людських голосів»;
  • розвивати вокально-хорові навики, ладове відчуття; розвивати образно-асоціативне мислення; формувати уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;
  • виховувати есететичні смаки.

Тип уроку: Поглиблення та розширення

Музичне слухання: Р.Глієр «Концерт для голосу з оркестром», «O, sole mio» у виконанні Р. Лоретті та Е.Карузо; Ф. Шуберт «Аве Марія» у виконанні М.Каллас; «Дивлюсь я на небо» у виконанні А. Солов’яненка, Дж. Верді, арія Тореадора з опери «Кармен» у виконанні Д. Хворостовського.

Хоровий спів: Скоромовки «Щедрик  щедрівкою…»; «Колядували, колядували діти…», «На концерті…», «Соліст солірував…», муз. І. Карабиця, вір. Ю. Рибчинського «Пісня на добро» - вивчення пісні.

Форма проведення:  Урок – «віртуальний похід до філармонії»

Методи:

  • наочно-слухові (художній показ музичних творів), наочно-зорові,
  • словесні (бесіда, розповідь), порівняння, індивідуальна та групова робота, гра.

Обладнання:

  • бандура, фортепіано, шумові та ударні  інструменти,  магнітофон, CD-диски,   фонограми музичних творів за програмою, інфографіка.

План:

І. Оргмомент

1.  Музичне привітання.

2.  Вступ.

ІІ. Виклад нового матеріалу

1.Слово вчителя. Робота з інфографікою

2. Музичне  слухання.

3. Аналіз музичних творів.

4. Міні-висновок.

IІІ. Динамічна пауза

ІV. Вокально-хорова робота

1. Робота над скоромовками (актуалізація набутих знань)

2. Розспівка «Вокаліз»

3. Вивчення пісні «Пісня на добро».

4. Гра на музичних інструментах

V. Підсумки уроку

VIІ. Домашнє завдання

Хід уроку:

 

І. Оргмомент

E:\SCHOOL\5 klas\7 ur\Finale 2003 - [вітання].jpg1. Музичне вітання.

E:\SCHOOL\5 klas\7 ur\Finale 2003 - [вітання].jpg 

  1. Вступ

На попередньому уроці ми розпочали вивчати новий розділ нашого семестру «Професійна музика», а «Вокальна музика» - це була тема минулого уроку і ми продовжимо поглиблювати свої знання щодо вокальної музики й сьогодні. На уроці ми вивчимо нове поняття «діапазон», познайомимося з різновидами людських голосів, пригадаємо наші речитативні вправи та вивчимо нові. Отож розпочнемо наш віртуальний похід до філармонії. Філармонія – це концертна організація, що пропагує музичні твори, різні жанри музичного мистецтва. Але спершу нам потрібно придбати білет, або ж отримати запрошення до концертної зали. Для цього ми пригадаємо, що ж вивчали на минулому уроці. То ж почали.

ІІ. Актуалізація знань

Яку музику називають професійною?

(Це музика яку склав композитор.)

Чим відрізняється інструментальна музика від вокальної?

(Першу – грають, другу - співають.)

Що таке регістр?

(Ряд звуків співацького голосу схожих за тембром та механізмом голосоутворення.)

Хто написав оперу «Тарас Бульба»?

(Український композитор М. Лисенко.) Робота з інфографікою (показ портретів)

А хто з російських композиторів створив балет «Тарас Бульба»?

(Російський композитор Рейнгольд Глієр.) Робота з інфографікою (показ портретів)

Що таке «концерт»?

(Твір для соліста та оркестру.)

До якого жанру відноситься «Концерт для голосу з оркестром» Р. Глієра?

(Вокальний.) Слухання фрагмента твору.

Назвіть твори Р. Глієра у яких втілилася українська тематика?

(Симфонічна картина «Запорізькі козаки», симфонічна поема «Заповіт», балет «Тарас Бульба».)

Назвіть композиторів, які зверталися до  української тематики.

(П. Чайковський, М. Мусоргський, Л. Бетховен, О. Аляб’єв – у своїх творах використовували українські народні мелодії.)

Робота з інфографікою (показ портретів)

 Отож ми справились із завданням і отримуємо запрошення, яке нам допоможе на деякий час  потрапити до концертної зали нашої уявної філармонії.

 

ІІ. Виклад нового матеріалу

1.Слово вчителя. Робота з інфографікою

Отже, вокальна музика - це музика для голосу. Вокальну музику виконують вокалісти, люди які співають.

Пригадаймо з вами, що таке тембр?

(Забарвлення звуку.)

Так, саме за тембром голосу ми можемо впізнати того іншого виконавця. За манерою його виконання. Кожен з людських голосів має не лише свій тембр, а й свій діапазон.

А що ж таке діапазон?

(Відстань між найнижчим і найвищим звуками, які можуть відтворити голос або ж інструмент.) Робота з підручником ст.. 88.

З початкової ланки та й з попереднього семестру давайте з вами пригадаємо  які ж є групи жіночих голосів?

Як називають високий жіночий голос?

(Сопрано)

Так, сопрано, але він має декілька груп.

(Робота з підручником)

Відкрийте свої підручники на ст..87. Зверніть увагу на зелену рамку, в якій голоси розподілені на групи. Тож на які групи поділяються жіночі голоси?

(діти читають)

Прочитайте та назвіть групи чоловічих голосів?

Сьогодні на нашому віртуальному концерті ми почуємо як звучить та чи інша група голосів. Ми знаємо, що музика звучить не лише звуками, а й фарбами.

Зверніть увагу на репродукцію картини італійського художника та архітектора Рафаеля Санті «Сікстинська Мадонна». 

Робота з інфографікою (показ репродукції)

 На картині зображена юна і ніжна Мадонна з малим Ісусом. Поруч свята Варвара, Сикст ІІ та янголята. Мадонна йде хмарами назустріч долі. Вдивляючись в картину спробуймо  уявити музику, яка могла б відтворити цей образ.

(Роздуми учнів. Робота з картками.)

Прекрасним зразком утілення теми материнства в музиці є вокальний твір «Аве Марія» («Вітаю тебе, Маріє»). Зараз ми прослухаємо фрагмент цієї пісні, яку написав австрійський композитор, з яким ми неодноразово зустрічались на наших уроках, Ф. Шуберт. Робота з інфографікою (показ портретів)

 Він був життєрадісним, скромним, добрим. Ці риси характеру втілились у його творах. Пісня «Аве Марія», сповнена великої внутрішньої сили, також є звеличенням материнської доброти і любові. Це – привітання архангела Гавриїла  Діві Марії у мить Благовіщення. Пісня  прозвучить у виконанні Марії Каллас.

Робота з інфографікою (показ портретів)

Марія Каллас найвідоміша співачка минулого століття. Народилася в Нью-Йорку в 1923 році, але музична кар’єра не складалась на батьківщині і вона змушена була переїхати до Італії. Прожила співачка 54 роки і померла від тяжкої хвороби яка позбавила її голосу в 1977 році.

  1. Музичне  сприймання

Отож прослухаймо «Аве Марія» («Вітаю тебе, Маріє») Ф. Шуберта..

Проблемне запитання:

  1. Послухайте і скажіть, до якої групи голосів належить голос співачки?
  2. Охарактеризуйте тембр голосу співачки використовуючи картки-характеристики:

Мякий  Прозорий  Грубий  Оксамитовий

Дзвінкий  Різкий  Сиплий  Хмурий Насичений

Тьмяний   Металевий  Масивний  Повний Блискучий

Яскравий  Світлий  Холодний  Темний Глухий

Безбарвний  Фантастичний Приглушений Густий Чистий

  1. На вашу думку, у який манері був виконаний цей твір в академічній чи естрадній?
  2. Скажіть, яка роль інструментального супроводу в пісні, він головний чи допомагає створити загальний образ твору?

(Допомагає створити загальний образ твору.)

Наступним номером нашого віртуального концерту прозвучить італійська пісня «O sole, mio» («О, душа моя») у виконанні італійського оперного співака Енріко Карузо (1873 – 1921, відноситься до групи  - драматичний тенор).

Робота з інфографікою (показ портретів)

Прослухайте уважно і визначте до якої групи чоловічих голосів належить голос Енріко Карузо.

(Відноситься до групи  - драматичний тенор.)

У нашу віртуальну філармонію завітав російський співак Дмитро Хворостовський з арією Тореадора з опери «Кармен» італійського композитора Дж. Верді. Хворостовський навідоміший російський оперний співак сучасності (1962 – 2017 р.). Перший свій диплом Дмитро отримав як вчитель музики.

Робота з інфографікою (показ портретів)

Визначте, до якої групи чоловічих голосів належить голос Дмитра Хворостовського?

(Баритон - драматичний)

5. Міні-висновок

Отож ми прослухали окремі групи голосів і визначили до якої з них належить той чи інший голос.

Тож скажіть, що таке діапазон?

(Відстань між найнижчим і найвищим звуками, які можуть відтворити голос або ж інструмент.)

Що таке спів?

(Це музика відтворена голосом.)

Ми почули, що кожен з музичних номерів мав свій інструментальний супровід. А у філармонії виступають не лише співаки які пропагають академічний вокал, там працюють співаки які відроджують і популяризують народне мистецтво. А народна пісня зазвичай має інструментальний супровід. Тож і ми уявімо себе артистами народного хору і проведемо динамічну паузу.

IІІ. Динамічна пауза

E:\SCHOOL\5 klas\7 ur\Finale 2003 - [динамічна пауза].jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E:\SCHOOL\5 klas\7 ur\Finale 2003 - [динамічна пауза].jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Вокально-хорова робота. Актуалізація набутих знань.

1. Робота над скоромовками (актуалізація набутих знань)

Щоб досягти високих результатів у вокальній практиці, наші артисти багато працювали і виконували різні вправи. Тож і ми з вами пригадаймо наші вправи на розвиток артикуляційного апарата.

Вправа на розвиток динаміки та на виконання співу «на легато». 

Щедрик з щедрівкою щедрував.

Щедрот щедрих назбирав.

Вправа на розвиток дихання та уваги. 

Колядували-колядували діти.

Щедрували-віншували вони.

Назбирали багато дарунків,

Посунули до іншої хати.

Вправа на розвиток дикції (виконувати декілька разів на диханні в швидкому темпі).

Ми з вами знаходимося на віртуальному концерті, тож виконаймо з вами скоромовку «На концерті..»

На концерті «концерт» вигравали концертмейстери.

2. Розспівка

Пригадаймо з вами, що таке вокаліз?

(Твір для голосу без слів.)

Так, зазвичай його виконують в академічній манері. Тож розспіваємося  з вами і виконаємо свій вокаліз.

E:\SCHOOL\5 klas\17-18\Finale 2003 - [вокаліз].jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  Вивчення пісні «Пісня на добро». Ілюстрація твору вчителем.

E:\SCHOOL\5 klas\17-18\Finale 2003 - [Пісня на добро.jpg

 

  1. Гра на музичних інструментах

(За бажанням та при доцільності.)

VI. Підсумки уроку

Що ж таке діапазон?

(Відстань між найнижчим і найвищим звуками, які можуть відтворити голос або ж інструмент.)

На які групи поділяються жіночі голоси?

Що таке спів?

(Це музика відтворена голосом.)

До якої групи чоловічих голосів належить голос Дмитра Хворостовського?

(Баритон – драматичний.)

Назвіть автора  пісні «Аве Марія».

(Ф. Шуберт)

Отож наш похід до віртуальної філармонії завершився. Ще раз нагадаю, що Філармонія – це концертна організація, що пропагує музичні твори та різні жанри музичного мистецтва. Завдяки нашій мандрівці, ми дізналися: що таке діапазон, більш детально розібрали на які групи поділяються голоси, прослухали фрагменти пісень у виконанні всесвітньовідомих оперних зірок.

VIІ. Домашнє завдання

Прослухайте записи відомих оперних співаків, визначте, до якої групи голосів відноситься їхній голос.

1

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
2661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку