Українська мова
4 клас
Тема. Розбираю прикметник як частину мови. Закріплення і застосування знань про прикметник
Мета: вчити розбирати прикметник як частину мови; закріпити знання про прикметник; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни та країн-сусідів.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань
Форма проведення уроку: заочна мандрівка
Обладнання: Українська мова та читання : Підручник для 4 класу ЗЗСО (у 2-х частинах) : Частина 1 // К. І. Пономарьова, Л. А. Гайова. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2021. — 160 с. : іл., робочі зошити, цеглинки LEGO, ілюстрації, кольорові вагони, карта подорожі, музичний супровід до фізкультхвилинки.
І. Вступна частина.
1. Організація класу. Емоційне налаштування.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.
2. Психологічне налаштування на урок.
Сьогодні на уроці я пропоную вам здійснити мандрівку безмежним океаном Рідного слова. Але подорожуючи, ми обираємо якийсь вид транспорту. Сьогодні ми поїдемо потягом. Оберіть собі вагон, в якому би ви хотіли подорожувати.
Якщо ви обрали ЧЕРВОНИЙ ВАГОН, то для вас головне на уроці – отримати гарні знання; ЖОВТИЙ ВАГОН – ваші мрії обов'язково здійсняться і буде гарний результат на уроці; СИНІЙ ВАГОН – позитивні емоції сьогодні на уроці вам гарантований; ЗЕЛЕНИЙ ВАГОН – будете у всьому сумніватися, але гарно засвоїте навчальний матеріал.
ІІ. Основна частина
1. Перевірка домашнього завдання.
Учитель готуєте шаблони піраміди. Діти на них записують три факти, які дізналися, два факти, які вони вважали цікавими, і одне запитання, яке у них залишилося щодо цієї теми.
Що вчили на минулому уроці?
З якою частиною мови пов’язаний прикметник?
Яка роль прикметників у реченні?
За чим змінюється прикметник?
Які словосполучення прикметників з іменниками виписали?
Зачитайте прикметники, які підкреслили, а також їх число і відмінок.
2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми підсумуємо свої знання, повторимо вивчене про…
Урок наш підсумковий,
Тому треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Правильні відповіді дати.
Будемо вчитися розбирати прикметник як частину мови. А також, продовжимо подорож Грецією.
3. Робота над новим матеріалом
- Погляньте на карту нашої подорожі. А розпочнемо її з виконання хвилинки каліграфії.
Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу,
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
- Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.
Р р Рр рр рі рд мо ої ем ра
Рідна мова – це мова рідної землі.
- Підкреслити прикметники, визначити рід і число.
З указаних букв слів помідор, морж, горох утворіть слово (подорож).
|
|
|
1 2 3 |
5 7 |
4 6 |
Скласти сенкан «Подорож».
Дібрати якнайбільше прикметників до іменника подорож.
4. Гімнастика для очей
5. Робота за підручником (с.78-79)
Декілька учнів готують цікаву інформацію про Посейдона. Розповідь супроводжується ілюстраціями.
Посейдо́н — в давньогрецькій міфології — один з наймогутніших і найшанованіших богів. Його вважали богом-володарем світових вод, якому відповідав етруський та римський Нептун. У переносному значенні Посейдон — морська стихія.
Посейдон був владним і грізним володарем водної стихії. Він володів могутністю і силою, однак йому мало в чому щастило. Після народження, його батько титан Кронос, бачив у своєму синові потенційного суперника і проковтнув його. Тільки завдяки богині землі Реї, матері майбутнього морського правителя, і молодшому братові Зевсу, Посейдона звільнили з утроби грізного батька.
Коли олімпійські боги почали розподіляти між собою владу, Посейдону дістався підводний світ. Йому ні разу не вдалося перемогти свого молодшого брата Зевса в битвах або суперечках. Володарю морської безодні не вдалося перевершити численну рідню і в боротьбі за міста. Єдиний його трофей – Атлантида, однак і ту правитель затопив, бажаючи догодити Зевсу.
Посейдону вдалося створити могутню морську імперію. Він вижив з підводного царства старих правителів Океану, Нерея і Протея. Разом з дружиною Амфітрітою правитель створив серед води свій рай.
Прочитай уривок з давньогрецького міфу, який сподобався Щебетунчикові.
Яким ти уявляєш собі Посейдона?
Опиши його прикметниками.
Випиши з тексту про Посейдона виділене речення.
Підкресли в ньому прикметники.
Познач над кожним його відмінок.
Панує над морями Посейдон, і хвилі морські (Н.в) слухаються найменшого(Р.в.) руху його руки, озброєної грізним (О.в.) тризубцем.
Підкреслене в тексті слово розбери усно за поданим зразком (с.78)
Розбір прикметника: грізним.
1. Аналізоване слово (грізним).
2. Питання, на яке відповідає слово (яким?).
3. Початкова форма (який? грізний).
4. Частина мови (прикметник).
5. Пов’язаний з іменником (тризубцем).
6. Рід (чоловічий).
7. Число (однина).
8. Відмінок (орудний).
Дуже цікава назва. Послухайте невелику розповідь і ви дізнаєтесь, що вона означає.
Інформаційна хвилинка
Новий Рік в Греції це не тільки світське свято, але і релігійне свято. Побожні греки відзначають 1 січня день пам’яті Святого Василя Великого. Святий Василій (Агіос Василіс), для греків є подобою Санта-Клауса. Насправді ж святитель Василій Великий був реальною людиною, що жив у IV столітті нашої ери в місті Кесарії Каппадокійської. Все своє життя він проповідував справжнє християнське вчення, і здобув славу захисника Православної віри. Крім того, чудотворець Василь силою молитви зціляв людей і приводив до покаяння запеклих грішників, звертав невіруючих і дбав про бідняків, немічних і сиріт.
На День Святого Василя в Греції прийнято дарувати подарунки. В основному їх отримують діти. Дітвора в переддень Нового Року виставляє на чільне місце в будинку (а іноді і зовсім за двері) свої черевички, куди турботливі батьки від імені святителя кладуть подаруночки, або конверти з грошима.
Ще одним новорічним звичаєм, пов’язаним з ім’ям Василиса, є випікання здобного хліба під назвою «василопіта». В тісто при вимішуванні ховають золоту або срібну монетку «на щастя», яка потім дістається найщасливішому члену сім’ї.
Які грецькі традиції вам подобаються?
Спиши виділені частини тексту з попереднього завдання, вставивши пропущені орфограми.
Підкресли прикметники. Познач над кожним його відмінок.
У Греції Новий (Зн.в.) рік святкують у День святого (Р.в.) Василя. Для подарунків дітвора виставляє на видному (М.в.) місці в будинку власні (Зн.в.) черевички.
За давньою (Ор.в.) традицією греки печуть новорічний (Зн.в.) пиріг. У ньому запікають срібну (Зн.в.) монетку. Кому попадеться шматок пирога зі щасливою (Ор.в.) монеткою, того в новому (М.в.) році чекає удача.
Греція — батьківщина Олімпійських ігор. Спорт популярний тут з часів стародавніх міст-держав. Про значимість спорту в Греції свідчить той факт, що на час проведення Олімпійських ігор припинялися всі війни між греками.
6. Фізкультхвилинка.
Хто ж там, хто вже так стомився?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз,
Вгору трішки подивись.
Руки склали, як вітряк,
І покрутимося так.
Руки вгору, руки в боки
І робіть 4 кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу! Все гаразд!
Потім дружно всі сідаймо
І до праці приступаймо.
7. Робота за підручником (с. 79)
- Разом із сусідом/сусідкою по парті зробіть письмово розбір прикметників, підкреслених у тексті про Новий рік.
У ньому запікають срібну монетку.
1. Аналізоване слово (срібну).
2. Питання, на яке відповідає слово (яку?).
3. Початкова форма (який? срібний).
4. Частина мови (прикметник).
5. Пов’язаний з іменником (монетку).
6. Рід (жіночий).
7. Число (однина).
8. Відмінок (знахідний).
Кому попадеться шматок пирога зі щасливою монеткою, того в новому році чекає удача.
1. Аналізоване слово (щасливою).
2. Питання, на яке відповідає слово (якою?).
3. Початкова форма (який? щасливий).
4. Частина мови (прикметник).
5. Пов’язаний з іменником (монеткою).
6. Рід (жіночий).
7. Число (однина).
8. Відмінок (орудний).
ІІІ. Заключна частина.
- Чого ти чекаєш від Нового року? Напиши про це текст (3–4 речення).
Зразок дитячої роботи
У мене багато улюблених свят. Але Новий рік я люблю найбільше та завжди чекаю це свято з нетерпінням.
Десь за тиждень до Нового року ми з мамою прикрашаєм ялинку. З настанням дванадцятої години ночі все навколо стає чарівним і казко-вим. Ми даруємо один одному подарунки.
Новий рік — моє улюблене свято!
Артеміда (за грецькою міфологією) — Богиня полювання. За переказами, Артеміда, озброєна луком і стрілами, проводила свій час в лісах і горах в оточенні вірних Німф — своїх постійних супутниць, які, подібно до Богині, дуже любили полювати.
Прочитай уривок із міфу, який сподобався Читалочці.
Якою ти уявляєш Артеміду? Добери якомога більше прикметників, якими можна її описати.
- У кого на парті жовті карточки, встають і роблять внутрішнє коло.
Інші роблять навколо них зовнішнє коло. Починаємо гру «Подвійне коло»
(Діти внутрішнього кола показують на карточках запитання дітям зовнішнього кола, а ті відповідають)
Запитання:
- Обери лист який хочеш відкрити.
Інструктаж щодо виконання вправи.
- Ось і закінчився наш урок. Під час цього уроку ви змогли показати свої знання з рідної мови. Щиро дякую за активну участь і увагу!
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Станція «Грецька міфологфя»
Посейдон
Станція «Василопіта»
Святий Василь
Станція «Спортивна»
Станція «Творча»
Станція «Прикметник»