Завдання для розвитку критичного мислення на уроках української мови у 4 класі

Про матеріал
Завдання можна використати для "мовної розминки" на уроках української мови у 4 класі на початку уроку. Вони сприяють активізації пізнавального процесу учнів, підвищують рівень мотивації, сприяють розвитку творчого потенціалу, критичного мислення.
Перегляд файлу

Вправи для  розвитку критичного мислення  учнів на уроках української мови в 4 класі

              Вправи  для мовної розминки

       Кожен урок української мови  починаю з мовної розминки, мета якої – розвивати зв’язне мовлення, активізувати і збагачувати словниковий запас, активізувати знання учнів,  розвивати орфографічну грамотність, формувати критичне мислення.

      Під час вивчення теми «Текст» використовую такі вправи, як: «Письменник», «Три речення», «Однакова буква», «Прикрась слово».

      Для роботи під час вивчення теми «Речення» можна  використати  вправи: «Три слова», «Біном фантазії», «Три речення», «Прикрась слово», вправу «Кордон».

     Для актуалізації  знань учнів і підвищення мотивації під час вивчення теми «Слово. Значення слова. Частини мови» можна використати вправи: «Три слова»,  « Конструктор», « Асоціації», «Прикрась  слово», «Ланцюжок слів», «Віднови голосні у словах», «Міркування за аналогією», «Спільна ознака слова», «Зайве слово», вправу «Кордон».

Вправа «Письменник».  

    Використовую на початку уроку для активізації  розумової діяльності учнів, створення позитивного настрою. Вправа застосовується для формування навички будувати тексти.

     Вчитель дає учням декілька слів (5 – 7). За п’ять хвилин вони повинні пов’язати їх за змістом, можна у будь – якому порядку  і написати казку, фантастичне оповідання, романтичну історію. Можна брати словникові слова, слова з певною орфограмою.

Вересень, календар, ноутбук, театр, секунда, космонавт, океан.

Взимку, вдень, велосипед, вогнище, вокзал, внесок, ведмідь.

Об’ява, з’їзд, п’ятірка, солов’ї, подвір’я,  сім’я, хлоп’ята.

Вправа «Три слова».

    Використовую на початку уроку для активізації  розумової діяльності і підвищення рівня мотивації учнів. Вправа застосовується для формування  навички творчого конструювання, розвитку уяви.

Необхідно написати  учням три слова і дати завдання якомога швидше написати найбільшу кількість фраз так, щоб до їх складу входили всі три слова , а разом вони складали  речення.

Океан, футбол, телефон  - словникові слова. (По телефону повідомили через океан про футбол. Океан, футбол і телефон – іменники. Океан і футбол намальовані на футлярі телефона. На футбол прилетіли  через океан уболівальники з телефонами.  По телефону я дізнався про футбол за океаном. Тощо.)

Тривога, свічка, луг  – чергування кінцевих приголосних основи в іменниках  різного роду.

Ніч, корінь, стіл – чергування голосних у коренях іменників.

Ніч, радість, подорож – правопис закінчень іменників жіночого роду в орудному відмінку однини.  

 Вправа «Біном фантазії».

    Використовую на початку уроку для активізації розумової діяльності і підвищення рівня мотивації учнів. Розвиває уяву,  фантазію, творче мислення.

Даю два слова. Необхідно дібрати якомога більше асоціативних образів, що виникають при поєднанні цих слів.

Кошеня, лампочка (кошеня гріється під лампочкою, кошеня тепле, як лампочка, очі у кошеняти горять,  як лампочка, форма голови кошеняти нагадує лампочку.) З одним словосполученням склади і запиши речення, визнач, яке воно за метою висловлювання, інтонацією.

Вправа «Три речення».

   Діти отримують завдання скласти три речення.

 Варіант 1. Записую словникове слово. Пропоную скласти з ним речення. Потім необхідно скласти і записати ще одне речення так, щоб воно продовжувало думку попереднього речення, третє речення продовжує думку другого речення. 

(Щоденно. Щоденно я чищу зуби. Це потрібно робити для того, щоб зберегти їх здоровими. Здорові зуби – здоровий весь організм людини.)

 Варіант 2. Склади і запиши три речення із запропонованим словом, які будуть  різні за метою висловлювання, одне з яких має бути окличним.

(Земля. 1.Земля – це планета, на якій ми живемо.  2. Скільки супутників має планета Земля? 3. Люди, бережіть мир на планеті Земля!

Вправа « Однакова буква».

    Склади речення або невеличкий вірш, у якому всі слова починаються з однакової букви.

( Заєць злякався злої змії, заховався за зебру. )

 Вправа « Конструктор».

   Скласти нові слова із букв даного слова.

 (Горошиночка – гора, шина, око, роги, …; сніжиночка, айстра, дисципліна).

 Вправа «Асоціації».

  Я записую слово. Діти повинні записати слова - асоціації до даного слова , які б на початку мали кожну із  букв даного слова.

(Весна – весела, едельвейс, сонце, надійшла, акація.)

     Далі пропоную різні види завдань, залежно від теми уроку (визначити частини мови, виділити закінчення, поставити дієслово в різних часових формах, від прикметника утворити прислівник, назвати слова з префіксами, ненаголошеними голосними, слова, у яких відбудеться чергування  голосних у корені слова, тощо).

Вправа «Прикрась  слово».

     Пишу слово. Пропоную до нього дописати якомога більше дій, ознак, скласти речення, скласти міні – твір. Доцільно виконувати при вивченні теми «Частини мови», «Речення».

Вправа «Ланцюжок слів». Використовую під час вивчення теми «Слово. Частини мови» та  для формування орфографічної грамотності учнів.

     Даю завдання записати якомога більше слів за одну хвилину за названою вимогою:

    Пригадай і запиши:

- іменники , у яких будемо писати  три букви  о;

- букву е в ненаголошеному складі;

- іменники, у яких  в орудному відмінку однини будемо писати  закінчення - ем;

-слова з  префіксом с - ;

-прислівники, які вказують на ознаку дії;

-прислівники, які відповідають на питання коли?;

- прислівники, які пишуться разом тощо. 

  Вправа «Міркування за аналогією».

     Запиши пари слів, які мають як подібні, так і відмінні властивості.

 (Ласкава – прекрасному. Подібні: прикметники, однина. Відмінні: рід, відмінок, будова слова).

 Вправа «Кордон».

     Запропонуй можливі основи поділу , які можна використати для класифікації слів (речень).

Поділіть слова: зірка, звір, дзвінок, земля, зуб, іграшка, картина, картопля, ковзанка, каша, дзьоб, книжка, комп’ютер, цукерка, кінь, корова, кіт, ліжко – на дві групи якомога більшою кількістю способів.

Вправа «Ознаки навпаки»

    Назвати ознаки, які не характеризують приналежність слова до даної групи. (Слова радісно – до прикметників, слово зелений – до прислівників, слово він – до іменників тощо).

Вправа « Зайве слово».

    Учні знаходять «чуже» слово і пояснюють чому саме воно є зайвим.

(Добре, гарно, чудово, любо, радісно, довго – довго, бо всі інші слова є синоніма-ми.

 Швидко, казково, веселий, рідко, безмежно, повільно, темно – веселий (прикметник), а всі інші – прислівники.

Густий, хмарно, щедрий, дзвінкий, мудрий, зелений - хмарно(прислівник), а всі інші – прикметники.

Мудрість, ніч, розповідь, повінь, щирість – розповідь, не відбувається чергування голосного звука у корені зі зміною слова.)

docx
Додано
4 листопада 2023
Переглядів
536
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку