Розробка уроку розвитку мовлення у 5 класі Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Лист. Адреса

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із видами листів та основними правилами листування, структурою листа, його мовним оформленням, вимогами до написання адреси на поштовому конверті; з’ясувати значення слів адреса, адресат і адресант; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні, підписувати конверт відповідно вимогам; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення та зв’язне мовлення, творчі здібності учнів; виховувати мовленнєву культуру та інтерес до наслідків власної праці.
Перегляд файлу

Розробка уроку розвитку мовлення у 5 класі

Тема. Розвиток зв’язного мовлення.

Лист. Адреса

Мета: ознайомити учнів із видами листів та основними правилами листування, структурою листа, його мовним оформленням, вимогами до написання адреси на поштовому конверті;  з’ясувати значення слів адреса, адресат і адресант; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні, підписувати конверт відповідно вимогам; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення та зв’язне мовлення, творчі здібності учнів; виховувати мовленнєву культуру та інтерес до наслідків власної праці.

 

Тип уроку:  урок формування знань, умінь, навичок з елементами казки.

Обладнання: підручник, пам’ятка „Правила написання листа”, бланк – конверт; комп’ютер

 

Хід уроку: 

                

І. Організаційний момент

  Дозвольте урок мені наш розпочати.

  Сьогодні цікавеньке щось будемо вивчати

  І розум свій і думку продовжимо тренувати.

 

І. Мотивація   навчальної   діяльності.

     Знаєте, діти,  отримала   нещодавно   листа ,   але   від   кого—незрозуміло .   Погляньте,   який   неграмотний   запис,   який   брудний   лист .              Хоча   читати   чужі   листи   неввічливо,              але,   як   виняток,   я  зачитаю   його   вам.

 

 «Нових у мене друзів стільки!

Я, мамо, добре відпочився!

І апельсинів тут наївся.

І накупався, як ніколи...

Пиши.

    Вітаю.

            Я  Микола».

 

Ні   прізвища ,   ні  дати ,   коли   лист   написано .   Здається   я   зрозуміла   від   кого   цей   лист .              Знаю   я   такого   Миколу ,   що    все              говорив ,   що   правил   вчити   не   буде ,   бо   вони    йому   не   знадобляться .

От  і   має .   Простенького   листа   неспроможний   написати .

Неввічливо   залишати   лист   без   відповіді .   Але  на   яку   ж  адресу  писати ? А   чи   вмієте   ви   писати   листи ?   Підписувати   конверт ? 

 

  ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

(на моніторі слайд)

Отож,   тема   нашого   уроку:  Лист. Адреса . Ви   навчитеся   правильно   і   грамотно    підписувати   конверт ,              оформляти   листи .

 

 V. Формування знань, умінь, навичок.

1. Актуалізація опорних знань.

а)  Мозкова атака. Утворити асоціативний кущ, пов’язаний із словом „лист”. Отже слово лист яке? (багатозначне)

б) „Мікрофон”:

  -   Що таке лист?

  -   Коли виникає потреба писати листи?

 -  Хто і кому може писати лист?

  - Чи доводилося вам писати листа?

  - Чи отримували ви листа від когось?

 

 

 2. Інформаційне бюро. а) Історія виникнення листів.

 - як же виникло листування?

 

У стародавні часи людська пам’ять була єдиним засобом збереження та передачі інформації про події та людей.

 

Виникненню писемності передували засоби, які слугували запам’ятовуванню усних повідомлень. До таких відносять предметне, вузликове та піктографічне письмо.

 

У предметному письмі засобами передачі змісту слугували різні предмети

 

У вузликовому письмі засобами передачі змісту слугували мотузки із зав’язаними на них вузликами (наприклад, „кіпу” – вузликове письмо древніх перуанців, яке представляло собою мотузку, до якої був прив’язаний ряд різнокольорових шнурків з вузликами. Форма та кількість вузлів позначали числа, вузли різного кольору та по-різному розташовані мали різні умовні значення).

 

У піктографічному (малюнковому) письмі повідомлення передавалось за допомогою малюнків

 

 З винайденням графічних знаків люди почали записувати інформацію на каменях, листі, корі дерев, глиняних дощечках. І лише з появою матеріалів для письма (папірусу, пергаменту і, нарешті, паперу) передача повідомлень стала бодай якоюсь мірою схожа на поштовий зв'язок, яким ми звикли бачити його тепер.

 

 Види поштового зв'язку складалися та вдосконалювалися протягом віків. У стародавньому світі існувала естафетна пошта на конях.

 

      В кінці ІV на початку ІІІ тисячоліття до нашої ери в Єгипті листоношами були голубі. Люди використовували здатність голубів знаходити свою домівку за багато кілометрів. Голуба віддавали тому, від кого чекали повідомлення. Маленький лист вкладався в легку залізну трубочку і кріпився до лап голуба. Такий засіб спілкування був дуже зручний під час війн у давні часи.

 

3. Гра „Займи позицію ”: у ХХІ столітті – добі високих технологій, розвитку всесвітньої інформаційної мережі Інтернет, комп’ютеризації суспільства існує думка, що писати звичайні листи не треба. Достатньо скористатися електронною поштою чи СМС-повідомленням за допомогою мобільного телефону.

 

   Займіть позицію: діти, які згоджуються з такою думкою,підніміть зелений кружечок , а діти, які з такою думкою не погоджуються,червоний.

-         А чи доводилось вам  спілкуватися смс-повідомленнями за допомогою мобільного телефону?

              

5. Ознайомлення із композицією листа

Лист—це   поширений вид документації, один із способів обміну інформацією. Але ж це і особливий              вид   творчості .              Уміння   написати   листа   означає   визначити   його              зміст ,   композицію ,              вибрати   потрібні    слова   і  словосполучення,              правильно    написати   адресу              на    конверті   (щоб   не   вийшло   як  у    Миколки ) .

 

 

                                                Листи

 

 

       Особисті (приватні)                    Службові (офіційні)

 

 

                                                            Композиція   листа

Листи   здебільшого   складаються з   таких   частин :

початок :   звертання   до   того ,   кому   адресовано   лист  (любий   друже,   дорога   сестричко,    шановний   добродію,    вельмишановний   пане. До старших людей звертаються шанобливо на Ви, до близьких, рідних, ровесників – на ти.)

основна частина:  зміст листа ;

кінцівка :  слова ввічливого типу ( з повагою, пиши мені, на цьому закінчую, на все добре, до скорої зустрічі); підпис, число.

 

 

6. Робота з підручником

Давайте прочитаємо листа, вміщеного в підручнику . Учні читають (вголос) і аналізують, кому він адресований, про що розповідається, на які частини його можна поділити.

7.  Робота у парах. Сформулювати поради (1-2) щодо дотримування правил листування. Учні зачитують складені поради, а потім звіряються із пам’яткою                                      „Правила листування” (слайд №6):

1. Вчасно відповідайте на листи. Не залишайте листів без відповіді.

2. Пишіть на якісному папері.

3. Дбайте про почерк, охайність в оформленні листа.

4. Уживайте звертання. Звертаючись до старших на Ви, пишіть це слово з великої букви.

5. Дотримуйтеся композиції листа (початок, основна частина, кінцівка)

6. Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю. Пам’ятайте: по тому, як ви пишете (говорите), судять про ваш рівень розвитку освіти,  виховання.

7. У кінці листа ставте розбірливий підпис, дату.

 8. Написання листа

Хоча ви не знаєте Миколку, проте давайте напишемо коротенького листа-відповідь, адже неввічливо залишати листа без відповіді. Розпочнемо із звертання.

—Пригадаймо, що таке звертання?

—Як будемо звертатися до Миколи?

У якому відмнку пишемо звертання?

У хлопця проблеми: він не розуміє, чому ж учні не можуть вислухати його промову, тому нам потрібно щось Миколі порадити. Що б ви порадили Миколці? Так, щоб він краще вивчив правила і частіше користувався словником, якщо невпевнений як правильно написати те чи інше слово. Але щоб Микола зовсім не занепав духом, нам потрібно його підбадьорити, адже він хлопець непоганий, ввічливий, чемний. У нього лише один недолік—неграмотність. Це і буде основна частина… Потім пишемо кінцівку, використовуючи слова ввічливості: раді будемо з тобою листуватися, на все добре, пиши… і ліворуч—дата, а праворуч—власний розбірливий підпис.

 

9.  Ознайомлення із поняттям «адреса», «індекс»

А тепер, щоб лист потрапив до Миколи, його потрібно відправити за вказаною адресою. —Що таке адреса?

 

Учитель: - На допомогу прийде Довідкове бюро”, ми  з’ясуємо  значення слів адреса, адресат і адресант (слайд №3 :)

Адресат – той, хто отримує лист, телеграму.

Лист не знайшов адресата.

Адресант – той, хто адресує, надсилає лист.

Адресант повинен чітко підписуватися.

Адреса – місце проживання особи або розташування установи, напис на конверті, телеграмі.  Правильно пишіть адресу.

 

 

11.Робота над підписом конверта

Розгляньте уважно зразок оформлення конверта, зверніть увагу на запис адреси на конверті, розділові знаки.

Адресу відправника (адресанта)  пишемо на конверті вгорі ліворуч у такій послідовності:

Прізвище, ім.*я, по батькові

Назва вулиці, номер будинку,

Назва міста, села,району,  області, поштовий індекс

Адресу одержувача (адресата) пишемо на конверті внизу праворуч у такій послідовності:

Прізвище, ім.*я, по батькові

Назва вулиці, номер будинку,

Назва міста, села,району,  області, поштовий індекс

 Зверніть увагу, що такі слова як вулиця, квартира, місто, село, район, область пишуться скорочено і  з нового рядка.

-         А чи знаєте ви свою адресу? Назвіть .

Отож, кожен із вас нехай спочатку напише свою власну адресу. Починаємо  писати із власного прізвища та імені.

Переписуємо Миколину адресу.

Підсумок:

-         Отже, ми познайомились з правилами листування, структурою  листа, начилися підписувати конверт, вивчили значення слів адреса, адресант, адресат.

Кожен ваш лист має бути вміщений у конверт, після чого його потрібно залишити в поштовому відділенні або опустити в поштову скриньку, а далі лист чекати на відповідь, яку вам принесе поштар.

-         Де у нас є поштова скринька?

-         А ось у Іринки та Микити мами працюють листоношами, вони то нам і принесуть відповідь від Миколи.

12. Розповідь про виникнення поштової скриньки

Мабуть, вам буде цікаво дізнатися про те, як виникла поштова скринька і який вигляд вона  мала? Адже недарма у нас на конверті зображено черевик.

Не так вже й давно команда португальського мореплавця Бартоломео Колумба потрапила в шторм біля берегів Південної Америки. Один із офіцерів написав про всі їхні злигодні листа, помістив його в свій черевик, якого повісив на дерево недалеко від берега. Через рік тут висадився інший мореплавець, знайшов листа, прочитав і поставив капличку на місці загибелі своїх співвітчизників. Пізніше тут виросло селище. Іще довго черевик моряка слугував поштовою скринькою.Те знамените дерево росте й досі. А біля нього—пам’ятник поштовій скриньці  у формі черевика. До цих пір у деяких країнах Європи та Америки залишився такий звичай: дітям у Різдвяну ніч в їхні черевики кладуть подарунки чи то Санта Клаус (у англійців), чи  П’єр Ноель (у французів) тощо. У нас також є свій український чудотворець, якого ми можемо попросити виконати наші бажання та потаємні мрії. Це—Святий Миколай, якого й називають Миколою Чудотворцем.Ми з вами згадували про нього й на уроках української літератури, коли читали казку І.Франка «Фарбований лис»

13. Розповідь про Святого Миколая

*Слово вчителя

Миколу Чудотворця й досі зображують на іконах, моляться йому й благають про щось. Особливо  він любить дітей. У нас на Україні існує традиція: діти пишуть Миколаю листи. А ви сьогодні навчились писати листа, тому в кожного з вас є така можливість: попросити Святого Миколая про те , про що ви мрієте. Кажуть, що в ніч з 18 на 19 грудня він виконує всі бажання.

ІІІ. Підсумок уроку

ІV.Коментоване  оцінювання

V.Домашнє завдання

Я  думаю , що   кожному   із  вас  є  про  що   написати   Святому  Миколаю ,  що  ви  і  зробите   вдома  та принесете   на              наступний   урок .

А   18 грудня  «в  ніч    таємну, повну   чар, заглядатиме  з-за   хмар   Чудотворець   Миколай»  чи  поклали  ви  свого   листа   у   черевик?  Я   більш  ніж   упевнена,  якщо  ви   цього   варті  (а ви цього варті!),              то   ваше  бажання   Миколай   обов’язково   виконає. Знаю ,  що  дехто   вважає  це  неправдою , обманом , стверджує , що  всі  подарунки  роблять  рідні  та  близькі   нам  люди . Нехай   так. Проте  мріяти  нікому  не  забороняється. І  робити  сюрпризи —також .Тож  давайте  зробимо  наше   життя  хоча б на хвильку  незвичним , чарівним ,  казковим ,  так  як  це  роблять  для  вас  ваші  батьки.

Дамо   нашим  рідним  приємну  та  несподівану   підказку   у  вигляді  листа   Святому  Миколаю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 вересня 2023
Переглядів
373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку