Розробка уроку "Розвиток техніки та знарядь праці, побутові електроприлади"

Про матеріал

Урок - подорож. Розробка містить прийоми, ігрові моменти, які дозволяють зацікавити учнів ознайомитися з правилами охорони праці, технікою безпеки та обладнанням. Презентація до уроку додається окремо.


Перегляд файлу

Тема. Розвиток техніки та знарядь праці. Побутові електроприлади

Мета. Ознайомлення учнів з історією розвитку знарядь праці, із видами сучасної техніки у побуті. Формування знань про знаряддя праці, як елемент трудового процесу. Закріплення правил охорони праці під час користування обладнанням у побуті та у шкільних майстернях. Розвиток умінь працювати в групах. Виховання культури праці та безпечних прийомів роботи з інструментами.

Обладнання. Шкільне приладдя для виконання практичної роботи: кольоровий папір, картон, ножиці, клей; картки «Правила охорони праці під час роботи з ножицями», «Правила роботи з клеєм», «Правила роботи в групі», «Карта подорожі», жетони, проектор, презентація.

Тип уроку: комбінований

Структура уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

V. Вивчення нового матеріалу

Фізхвилинка

VІ. Практична робота

Аналіз завдань практичної роботи

Інструктаж з охорони праці

Виконання завдань

Презентація готових робіт

VІІ. Підсумок уроку

Рефлексія

Оцінювання робіт

Домашнє завдання

Хід уроку

І. Організаційна частина

Психологічна налаштованість учнів на продуктивну роботу. Взаємне вітання – організація уваги.

Продзвенів уже дзвінок,

Знов покликав на урок

Він незвичний і цікавий

До нас гості завітали

Повернемось до гостей

Дружно скажем, « Добрий день!»

ІІ. Актуалізація знань та життєвого досвіду учнів (асоціативний ряд).

Слайд 2    Сьогодні наш урок не звичайний. Ми вирушаємо в подорож до країни Майстрів.

Слайд 3    Якщо всі готові, вирушаємо. І перша станція має назву «Аудіо». Нам треба визначити тему нашого уроку. Для цього давайте виконаємо перше завдання. За правильні відповіді капітани вручать жетони.

Нам треба відгадати записані звуки. (Учні прослуховують та відгадують звуки інструментів та технологічного обладнання).

1) швейна машина, 2) пилка, 3) пилосос, 4) дриль, 5) молоток, 6) пральна машина, 7) бормашина.

- Ви все відгадали. Дуже добре, отримали жетони за правильні відповіді.

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності.

  • А для чого нам потрібні ці інструменти та обладнання? (полегшують працю людини, скорочують час на виготовлення виробів)
  • Щодня ви зустрічаєтесь із ними?
  • Чи змінюються вони з часом?
  • Чи треба нам познайомитися ближче?

- Сучасне виробництво, побутова діяльність не можлива без знарядь праці.  Вони є частиною будь якого трудового процесу. До них належать: інструменти, машини, електричні прилади, двигуни, пристосування за допомогою яких обробляють предмети праці, виготовляють продукцію.

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку:

 Слайд 4  - Тема нашого уроку: «Знаряддя праці, які використовують у побуті».

Але під час роботи з інструментами та обладнанням дуже важливо знати правила охорони праці. Тому це буде друга частина нашої теми.

  • Запишіть будь ласка в зошити тему уроку….

Визначення завдань на урок для учнів

Знати: історію розвитку знарядь праці; правила охорони праці

Уміти : добирати обладнання залежно від виду трудового процесу.

V. Пояснення нового матеріалу

Слайд 5Сучасне виробництво, побутова діяльність не можлива без знарядь праці.

 Вони є частиною будь – якого технологічного процесу.

   

Слайд 6                                      Станція «Історична»

Давайте зазирнемо в минуле й спробуємо дослідити як змінювалися знаряддя праці з часом

 «Виникнення знарядь праці» (повідомлення учнів)

- Багато століть тому, коли основними заняттями були збирання плодів і полювання, люди використовували знаряддя праці із каміння та кісток – ножі, сокири, голки, наконечники стріл. Слайд Слайд7 Пізніше люди почали вирощувати зернові та інші рослини, розводити тварин. Знарядь праці стало більше, з часом вони ускладнювалися.

  Слайд 8 У бронзовому столітті з’явилися металеві знаряддя. Кам’яні ножі замінили мідні, що дало змогу збільшити продуктивність праці.

Слайд 9 Людина перейшла від виготовлення найпростіших знарядь праці до виробництва складних засобів. Це привело до механізації продуктивних сил, що звільнило людину від тяжкої фізичної праці.

Слайд 10 Так, на гірських річках будували водяні млини, які діяли так: на дерев’яне колесо млина падає водяний потік, і воно обертається. Рух передається на жорна, які мелють зерно. З часом з’явилися вітряні млини, які працювали завдяки сили вітру.

Слайд 11  Згодом з’явився цілий ряд машин, які замінили дію руки людини. Такими були, зокрема перші швейні, прядильні машини.

Слайд 12  Укінці 18 ст. з’явився новий універсальний двигун – паровий. Парова машина дала можливість створити транспорт (паровоз, пароплав).

Слайд 13 Сьогодні техніка стрімко розвивається. Прикладом такого розвитку є те сучасне обладнання, що нас оточує. Якщо раніше одяг шили вручну, за допомогою голки, то зараз у цьому допомагають швейні машини. Якщо раніше потрібно було вкручувати шуруп за допомогою викрутки, то зараз це можна швидко зробити шуруповертом. Ручне прання замінили пральні машини.

Слайд 14 Значно полегшено побут завдяки появі сучасного обладнання. Якщо раніше змішували тісто за допомогою збивалки, а перекручували м’ясний фарш на ручний м’ясорубці, то зараз використовують електричні прилади (кухонний комбайн, блендер, соковижималка, міксер).

Слайд  15 Побутова техніка: пилосос, робот – пилосос, холодильник із вбудованим екраном телевізора.

  • Ми дуже вдячні нашим знавцям за цікаві повідомлення. Так, ми зрозуміли, що сучасна техніка надзвичайно різноманітна.

VI. Закріплення нового матеріалу. Станція «Розумна»

  • І зараз ми виконаємо завдання наступної станції під назвою  «Розумна».

Слайд 16  Усі знаряддя праці, які використовують у побуті можна поділити на три групи прості ручні, механічні та електрифіковані.

  1. Запишіть у зошиті у три рядочки ці назви. Вам потрібно на проти кожної назви записати номер зображення, що відповідає певному виду знарядь праці.

Слайд 17 - 19  Демонстрація зображень. Учні записують відповіді в зошитах

  1. Обміняйтеся зошитами та зробіть взаємооцінювання за правильними відповідями на екрані.

Слайд 20  За кожну правильну відповідь ви отримуєте 0,5 балів.

  1. Виставляємо бали в «Карту подорожі».

Слайд 21                               Фізхвилинка. Станція «Рухлива»

  • Настав час зробити фізхвилинку, наступна станція «Рухлива».

Слайд 22 - 29                       Станція «Загадкова»

І так, наша подорож продовжується, а щоб визначити назву наступної станції треба відгадати кросворд.

  1. Може моркву покришити,
    Сахар, сливки разом збити.
    Не потрібно йому рук -
    Електричний справжній друг.
  2. Я без діла не лежу –

Кого хочете здружу, щоб жили у мірі

скло, пластмаса й шкіра,

целофан, хутро й бетон,

пінопласт, папір, картон…

Всіх здружу я, крім людей.

Відгадали, хто я? (Клей)

  1.   Ледь помітний він, маленький…
    То квадратний, то кругленький…
    Як його ти відірвеш,
    То штани не застібнеш…
    (Ґудзик)

 

  1. Стоїть у куточку,

Їсть пилючку хоботочком.

  1. Кілобайти, гігабайти,
    Папки, файли, блоги, сайти...
    Знань чимало різних має,
    Цілий світ про нього знає
  2. Іде пароход у великий поход,
    а за ним така гладь,
    що й зморшки не знать.
  3. Я блискуча, гостренька,

Маю вушко маленьке.

За собою несу

Довгу – довгу косу.

На правильні відповіді учні отримують жетони.

Ключове слово «Безпека».

Слайд 30                                         Станція «Безпека». Правила охорони праці.

- Про що буде розмова? Так про правила безпеки. Найбільший скарб людини – її життя та здоров’я.

Обладнання та інструменти несуть не лише користь, а й небезпеку.

Порушення правил безпечної праці з побутовими приладами та інструментами може загрожувати здоров’ю та життю.

  • Чи знаєте ви добре ці правила? Зараз нам допоможе наш «Чарівний м’яч».

(Учитель кидає м’яч учням по черзі і називає головне слово, учень відповідає на це слово правило охорони праці).

Правила безпечної роботи з ножицями.

  1. Зберігати ножиці із зімкнутими лезами в спеціально відведеному місці (або пеналі).
  2. Класти ножиці на стіл із зімкнутими лезами, кільцями до себе праворуч (якщо працюєш лівою рукою – ліворуч).
  3. Передавати ножиці слід закритими, кільцями вперед.
  4. Не підносити близько до обличчя.
  5. Не відволікати уваги працюючих ножицями.
  6. Прибрати робоче місце після роботи.

 

Правила користування клеєм 
       1) Наносити клей треба пензликом від середини до країв.

       2) Користуватись спеціальною серветкою (для видалення надлишків клею, притискання елементів аплікації і витирання рук)

       3) Брати кількість клею, не більше, ніж потрібно.
       4) При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.
       5) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.

       7) Не торкатися брудними руками обличчя, очей

 

VII. Практична робота

Слайд 31                                         Станція «Майстрів»

  • А тепер ми з вами можемо приступити до роботи. Це завдання дуже відповідальне.

Треба зробити знаки безпеки для нашої країни Майстрів.

Знаки виконуються відповідно до сигнальних кольорів прийнятих в системі безпеки.

Вибрано чотири сигнальних кольори: червоний, жовтий, синій, зелений.

Червоний – діє збудливо, нагадуючи вогонь, кров. Тому його використовують для залучення уваги до безпосередньої небезпеки.

Жовтий сприяє зосередженню уваги і застосовується як сигнал попередження можливої небезпеки. В поєднанні з чорним та червоним кольором він найбільш помітний на відстані.

Синій асоціюється із спокоєм. Прохолодою і використовується для передачі виробничої інформації.

Зелений застосовується для позначення безпечних умов для людини.

Робота у групах. Кожна група одержує завдання

1група. Заборонені знаки – коло червоного кольору із чорним та білим зображенням.

2 група. Попереджувальні знаки – рівносторонній трикутник жовтого кольору із чорним та червоним зображенням.

3 група. Приписуючи знаки – коло синього кольору із білим зображенням.

4 група. Дисциплінуючи знаки – прямокутник зеленого кольору із білим або чорним зображенням.

  1. Аналіз завдань практичної роботи.
  2. Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами.
  3. Самостійне виконання завдань у групах.
  4. Контроль учителя з метою перевірки дотримання учнями правил охорони праці, організації робочого місця, санітарно – гігієнічних вимог.
  5. Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів.

Виконання завдань практичної роботи. Цільовий обхід

VIII. Підсумок уроку

Демонстрація та захист творчих робіт.

План захисту:

  • Назва знаків
  • Призначення
  • Місце розтушування
  • Висновки, взаємооцінювання.

 

Аналіз недоліків та визначення шляхів їх усунення

 Рефлексія

Гра «Інтерв'ю до газети»

  • Ось і закінчується наш урок. Зараз я готую замітку в газету про ваші враження від уроку і хочу взяти у вас інтерв'ю.
  • Що ми сьогодні виготовляли на уроці?
  • Що нового дізналися?
  • Які завдання були визначені на урок?
  • Які результати отримали?
  • Що потрібно зробити, щоб мати кращі результати роботи?
  • Що найбільше сподобалося на уроці?
  • Де можна використати набуті знання та вміння?

       IX. Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал, щоденники.

Виставлення оцінок за урок (самооцінювання).

X. Домашнє завдання

  • Ви молодці! Добре працювали на уроці. Я вам дякую за роботу. Наш урок закінчено.

ΧI. Прибирання робочих місць.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
1394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку