Розробка уроку "Що таке добро? Складнопідрядне речення з підрядним порівняльним та порівняльні звороти"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 9 класу з теми "Складнопідрядне речення з підрядним порівняльним та порівняльні звороти" на матеріалі, який спонукає до роздуму "Що таке добро?"
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови 9 клас

Тема. Що таке добро? Складнопідрядне речення з підрядним порівняльним та порівняльні звороти.

Мета: дати поняття про такий різновид підрядних речень, як підрядне порівняльне, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; розвивати вміння визначати тип складнопідрядних речень з різними видами підрядних, розмежовувати складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і прості речення, ускладнені порівняльними зворотами; розвивати   творчу уяву, пам’ять, логічне та образне мислення, вдосконалювати навички  виконання таких мисленнєвих дій, як порівняння, конкретизація, аналіз; виховувати доброту в ставленні до оточуючих людей та всього живого.

Тип уроку: комбінований

Обладнання уроку.

Хід уроку.

                                                                                                                       Не говори про доброту,

                                                                                                                       Коли ти сам нею не сяєш,

                                                                                                                       Коли у радощах витаєш,

                                                                                                                       Забувши про чужу біду.

                                                                                                                       Бо доброта не тільки те,

                                                                                                                       Що обіймає тепле слово.

                                                                                                                       В цім почутті така основа,

                                                                                                                      Яка з глибин душі росте.

                                                                                                                       Коли її не маєш ти,

                                                                                                                       То раниш людяне в людині.

                                                                                                                       Немає вищої святині,

                                                                                                                      Як чисте сяйво доброти.

І Організаційний етап

  • Доброго ранку. Як добре те, всі ми тут сьогодні зібралися.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

  • Слово «добро» зустрічається доволі часто, але що ж воно справді означає сьогодні на уроці й піде мова. Прочитайте епіграф до сьогоднішнього уроку. Яка основна думка цієї поезії?

ІІІ Актуалізація опорних знань

  • Запишіть  у зошит число, тему.
  • Завдання на повторення. Запишіть епіграф з червоного рядка. Знайдіть у вірші складнопідрядні речення, накресліть схеми даних речень, визначте вид підрядної частини. (1. [ ], (коли) обставина мети; 2. [ те], (що) з’ясувальна;  3. [ така], (яка) означальна; 4. (коли), [ ] обставина мети)
  • Перевірка домашнього завдання. А тепер послухаємо ваші твори, що ви вважаєте добром.

ІV Оголошення теми й мети уроку.

  • З чим у вас асоціюється слово «добрий» ( очі, погляд, настрій, душа, вчинки). Доповніть ці словосполучення порівняннями. (Дорі очі, наче казки сон на яву; добрий погляд, наче день ясний; добрий настрій, як квітка розквітла; добра душа, неначе вогник свічки; добрі вчинки, неначе дзеркальне відображення всього)
  • Що ж таке порівняння?   (Порівня́ння — художній засіб, який полягає у поясненні одного предмета через інший, подібний до нього)
  • Пояснення вчителя. Порівняльні звороти вживаються в простому ускладненому реченні. Але складнопідрядні речення теж мають підрядну порівняльну частину. Різновидом підрядних речень способу дії є підрядні порівняльні, що виражають порівняння ознаки чи способу дії (зміст головної частини передається шляхом порівняння зі змістом підрядної частини). Наприклад. Підрядні порівняльні відповідають на питання як? як саме? подібно до чого? З головною частиною підрядні з’єднуються за допомогою підрядних сполучників як, мовби, немовби, наче, неначе, ніби, начебто. Підрядне порівняльне речення може займати будь – яке місце щодо головного. Підрядне порівняльне речення буває неповним – з пропущеним присудком, який є в головному реченні. Якщо в порівняльній частині речення є лише підмет або підмет із залежними від нього словами, то її розглядають як порівняльний зворот, тобто як відокремлений член речення.
  • Робота з текстом. Як можна з’ясувати, чи добра людина? Прочитайте текс В. Сухомлинського «Сім дочок». Кого ви можете назвати людиною доброю?

Сім дочок

Було у матері сім дочок. Одного разу поїхала мати в гості до сина, що жив далеко. Повернулася додому аж через тиждень. Коли мати зайшла до хати. дочки одна за одною почали говорити, як вони сумували за матір’ю.

  • Я сумувала за тобою, як маківка за сонячним променем, - сказала перша дочка.
  • Я чекала тебе, як суха земля чекає краплини води, - промовила друга.
  • Я плакала за тобою, як маленьке пташеня плаче за пташкою, - сказала третя.
  • Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, - щебетала четверта.
  • Ти снилася мені, як троянді сниться краплина роси. – промовила п’ята.
  • Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка, - сказала шоста.

А сьома дочка нічого не сказала, вона зняла з ніг матусі взуття і принесла їй води в ночвах – помити ноги

Знайдіть і випишіть із тексті складнопідрядні речення з підрядними порівняльними, розставляючи пропущені розділові знаки. (текст подано без вилучення розділових знаків)

  • Практичне завдання. А тепер розділіть зошит навпіл. в першу колонку ви будете записувати номери простих речень з підрядним зворотом. В другу - складнопідрядні речення з підрядними порівняльними. 1. Хлопець, мов тихий ангел з небес, своєю чарівною паличкою робив людей добрими. 2. Як бджола – трудівниця дарує щастя квітам, доброта робить людину щасливою. 3. Самійло орудував косою, немов добрий маляр водив пензлем. 4. Добро, як сонечко, зігріває, тішить і радує людей.
  • Творче завдання(робота по рядах) Складіть речення за поданими схемами про добрі справи:                                                                                    1. [ ], (як...);                                                                                                                                                                                 2. [ ], (мов...);                                                                                                                                                                            3. (Як...), [ ];                                                                                                                                                                       4. (Чим...), [тим... ];                                                                                                                                                                        5. (Ніби...), [ ].

V Закріплення вивченого матеріалу.

  • Виконання тестових завдань.                                                                                                                                        1 Знайдіть складнопідрядне речення.                                                                                                                           а) Все добре пам’ятай, а злого уникай.                                                                                                                         б) Знай, що лише добрий у серці має добро.                                                                                                                                             2. Як парость виноградної лози, плекайте мову. Це речення...                                                                                                               а) просте з порівняльним зворотом;                                                                                                                                б) складнопідрядне з підрядною порівняльною.                                                                                                                                             3. Добро існує там, де його постійно творять. Це речення...                                                                                   а) складнопідрядне з підрядною обставиною способу дії;                                                                                        б) складнопідрядне з підрядною обставиною місця.                                                                                                  4. Хто робить зло, нехай не жде добра. Це речення...                                                                                             а) складнопідрядне з підрядною означальною;                                                                                                          б) складнопідрядне з підрядною з’ясувальною.                                                                                                                 5. Робіть так, як вважаєте потрібним і кращим. Це речення...                                                                            а) складнопідрядне з підрядною обставиною способу дії;                                                                                        б) складнопідрядне з підрядною обставиною порівняльною.                                                                         6. Укажіть складнопідрядне речення, в якому засобом зв’язку є сполучникове слово:                                  а) Великі дерева шануй, що плід дають у спеку.                                                                                                          б) Пам’ятай, що книги – це тисячолітня мудрість людини.                                                                                                    7. Установіть відповідність між підрядними реченнями та його видом:
  1. обставинне місця
  2. з’ясувальне
  3. означальне
  4. обставинне порівняльне
  5. обставинне способу дії
  6. обставина часу

а) Переконатися пора, що зробивши зло, не жди добра.

б) Доброта, що йде від серця, приносить радість іншим людям.

в) Добро існує там, де його постійно творять.

г) Як дбаєш, так і маєш.

д) Буде добре, як мине зле.

е) Людська доброта, наче щедрий хліб на святковім столі.

  • Ви прочитали рекомендації, які давав Володимир Мономах у своїх «Порадах дітям». Я думаю й вам теж вони не завадять.
  • Самоперевірка. Самооцінювання.

( 1. б; 2. б; 3. б; 4. б; 5. а; 6. а; 7. 1–в, 2-а, 3-б, 4-е, 5-г, 6-д)

 VІ Підсумок уроку.

  • Рефлексія. Метод «Мікрофон»
  • Який вид підрядного речення ми розглянули?
  • Які завдання  були найцікавішими?
  • Які завдання були найскладнішими?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОБОЧИЙ АРКУШ

 

  1. Робота з текстом. Як можна з’ясувати, чи добра людина? Прочитайте текс В. Сухомлинського «Сім дочок». Кого ви можете назвати людиною доброю?

Сім дочок

Було у матері сім дочок. Одного разу поїхала мати в гості до сина, що жив далеко. Повернулася додому аж через тиждень. Коли мати зайшла до хати. дочки одна за одною почали говорити, як вони сумували за матір’ю.

  • Я сумувала за тобою, як маківка за сонячним променем, - сказала перша дочка.
  • Я чекала тебе, як суха земля чекає краплини води, - промовила друга.
  • Я плакала за тобою, як маленьке пташеня плаче за пташкою, - сказала третя.
  • Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, - щебетала четверта.
  • Ти снилася мені, як троянді сниться краплина роси. – промовила п’ята.
  • Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка, - сказала шоста.

А сьома дочка нічого не сказала, вона зняла з ніг матусі взуття і принесла їй води в ночвах – помити ноги

 

  1. Творче завдання(робота по рядах) Складіть речення за поданими схемами про добрі справи:                                                                                    1. [ ], (як...);                                                                                                                                                                                 2. [ ], (мов...);                                                                                                                                                                            3. (Як...), [ ];                                                                                                                                                                       4. (Чим...), [тим... ];                                                                                                                                                                        5. (Ніби...), [ ].

 

  1. Виконання тестових завдань.                                                                                                                                        1 Знайдіть складнопідрядне речення.                                                                                                                           а) Все добре пам’ятай, а злого уникай.                                                                                                                         б) Знай, що лише добрий у серці має добро.                                                                                                                                             2. Буде добре, як мине зле. Це речення...                                                                                                               а) просте з порівняльним зворотом;                                                                                                                                б) складнопідрядне з підрядною порівняльною.                                                                                                                                             3. Добро існує там, де його постійно творять. Це речення...                                                                                   а) складнопідрядне з підрядною обставиною способу дії;                                                                                        б) складнопідрядне з підрядною обставиною.                                                                                                  4. Хто робить зло, нехай не жде добра. Це речення...                                                                                             а) складнопідрядне з підрядною означальною;                                                                                                          б) складнопідрядне з підрядною з’ясувальною.                                                                                                                 5. Робіть так, як вважаєте потрібним і кращим. Це речення...                                                                            а) складнопідрядне з підрядною обставиною способу дії;                                                                                        б) складнопідрядне з підрядною обставиною порівняльною.                                                                         6. Укажіть складнопідрядне речення, в якому засобом зв’язку є сполучникове слово:                                  а) Великі дерева шануй, що плід дають у спеку.                                                                                                          б) Пам’ятай, що книги – це тисячолітня мудрість людини.                                                                                                    7. Установіть відповідність між підрядними реченнями та його видом:
  1. обставинне місця
  2. з’ясувальне
  3. означальне
  4. обставинне порівняльне
  5. обставинне способу дії
  6. обставина мети

а) Переконатися пора, що зробивши зло, не жди добра.

б) Доброта, що йде від серця, приносить радість іншим людям.

в) Добро існує там, де його постійно творять.

г) Як дбаєш, так і маєш.

д) Щоб добре жити, треба працю любити.

е) Людська доброта, наче щедрий хліб на святковім столі.

 

docx
Додано
11 серпня 2020
Переглядів
3531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку