Тема: Сенсорні системи рівноваги , руху, дотику, температури, болю.
Мета: Сформувати загальне уявлення про сенсорні системи рівноваги, руху ,
дотику, температури, болю; розкрити особливості функціонування цих
систем та значення їх для організму; розвивати вміння порівнювати
функції зазначених систем органів та визначити їх важливість для
нормальної життєдіяльності; розвивати пізнавальний інтерес і
навички самостійної роботи ; виховувати переконання про необхід-
ність ведення здорового способу життя.
Обладнання: мультимедійний комплекс, фрагменти презентації до уроку,
таблиці зі схемами будови вестибулярної та інших досліджува-
них сенсорних систем.
Тип уроку: отримання й засвоєння нових знань.
Хід уроку
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
1.Вправа «Поміркуйте»
- Чому деякі люди полюбляють досолювати страву, навіть її не скуштувавши?
( Відчуття смаку відіграє вагому роль у регуляції надходження хімічних речовин до організму, формуванні апетиту. Людина, організму якої не вистачає йонів Натрію , вважатиме їжу не солоною.)
-Чим пояснити пристрасть південних народів до гострої їжі?
(У спеку знижується чутливість до гіркого та кислого.)
-Чому кажуть, що голод кращий кухар?
-Чому людина, щоби краще розрізнити запах, принюхується й робить кілька сильних вдихів?
2.Біозадача. В історичній мініатюрі В.Пікуля « Запашна симфонія життя « є
такий цікавий епізод: до молодої дівчини залицялися двоє суперників – співак та парфумер. На концерт свого суперника парфумер приніс великий кошик фіалок і поставив на кришку рояля. Співак із ганьбою втікає, бо не може взяти жодної високої ноти. Що добре знав парфумер?
(Він знав, що запах фіалок здатний зруйнувати гармонію голосових зв’язок.)
III.Мотивація навчальної діяльності.
Про що ми будемо говорити на уроці ми дізнаємося з практичного тура.
Проведемо досліди:
1). Садовимо учня на стілець, попросимо заплющити очі. Циркулем торкнутися кінчика пальця. Що відчуває учень? А якщо натиснути сильніше, що ще відчувається?
2). Учню зав’язують очі, кружать на місці, водять по класу, а потім просять сказати де знаходиться північ.
3). Заплющте очі та скажіть, чи можете ви описати , де зараз ( у якому положенні ) знаходяться ваші руки, ноги, голова.
Отже, ми сьогодні поговоримо про …(Рівновагу тіла, відчуття дотику, температури, болю.) Записуємо тему уроку.
IV.Вивчення нового матеріалу.
Перегляд відеосюжету: https://www.youtube.com/watch?v=3Cx8Id0C5jI
(Самостійна робота : складання схеми, робота з підручником.)
У м’язах, сухожилках суглобів міститься рецептори, які сигналізують
нервовій системі про ступінь напруження м’язових волокон, про положення суглобів і різних частин тіла в просторі, а також відносно інших частин тіла. За рахунок рухового аналізатора людини навіть за відсутності зору може виконувати складні висококоординовані рухи. Нервові імпульси від рецепторів м’язів і сухожилків надходять до ЦНС, підтримують її функціональну активність, сприяють її розвиткові.
Людина може позбавитися зору, слуху, смаку. У разі нежиті зникає нюх.
І тільки одне відчуття ніколи не кидає людину!
Це – дотик! Дивне відчуття!
У зору є око, у слуху – вухо, у нюху – ніс, у смаку – язик. А за дотик відповідає вся поверхня тіла людини. Його орган – шкіра.
Вправа «Закінчіть речення»
1.Верхній шар шкіри -…
2.Головний шар шкіри - …
3.Нижній шар шкіри - …
4.Головний пігмент шкіри - …
5.Корінь волосини знаходиться в …
6.У стрижень волосини відкриваються …
7.У шкірі є залози…
8.Похідними шкіри є…
Види рецепторів шкіри: механорецептори (дотику), терморецептори (холодові, теплові), больові.
Активний дотик руки людини – велике диво природи!
- На цукрових заводах Нідерландів густоту сиропу робітник визначає, стискуючи двома пальцями краплину цієї рідини.
- Збирачі бавовни вміють на дотик визначити сорт бавовни, її стиглість, добре треновані руки лікаря – це для нього друга пара очей. Отже , чутливість шкіри рук дуже висока.
V.Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів
Дати відповіді на запитання:
1. Які прояви морської хвороби? Чи можна її уникнути?
2. Як працює вестибулярний апарат у космонавтів , котрі перебувають на космічному кораблі?
3. Чи може людина звикнути до больових відчуттів?
4.Чому в китів півколові канали недорозвинені?
5.Як ви гадаєте, чому слова « вестибюль» і «вестибулярний апарат « мають спільний корінь?
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника.