Розробка уроку "Спільнокореневі слова"

Про матеріал
Мета уроку: поглибити знання учнів про корінь як значущу частину слова ; формувати вміння добирати спільнокореневі слова ; розвивати увагу, логічне мислення, показати практичне застосування теоретичних знань з мови, математики, з предмета “Пізнаємо природу”; виховувати в учнів любов до рідної природи, рідного краю, родини
Перегляд файлу

Розділ Будова слова. 5 клас

Тема . Корінь – головна значуща частина слова. Спільнокореневі слова

Мета: поглибити знання учнів про корінь як значущу частину слова ; формувати вміння добирати спільнокореневі слова ; розвивати увагу, логічне мислення, показати практичне застосування теоретичних  знань з мови, математики, з предмета “Пізнаємо природу”;

виховувати в учнів любов до рідної природи, рідного краю, родини

Тип уроку: бінарний урок

Обладнання: мультимедійні засоби , картки, ілюстрації, герой уроку - ГАРБУЗ

Хід уроку

Вступне слово вчителя

1. Епіграф уроку:

Де ти, літо, поділось, куди подалось?
Осінь, ось вона, осінь! Осінь, ось вона, ось!
Осінь брами свої замикала вночі,
погубила у небі журавлині ключі.

Ліна Костенко

 

2.  ЗАГАДКА . Але осінь прийшла не одна до нас. Щоб дізнатись, кого вона привела, треба відгадати загадку.

                                                                              

  На городі виріс дужий,
Круглий, жовтий і байдужий
До червоних помідорів,
До капусти і квасолі.
Хто цей гордий карапуз?
Здогадалися?...

 

Сьогодні головний герой дня – Гарбуз! 

Отримуйте всі емблемки нашого уроку, закріпіть їх на одязі

 

Коло очікувань від уроку:

- Що ви очікуєте від уроку?

- Ти тут тому, що...

 

І. Перевірка теоретичних відомостей

  МОЗКОВИЙ ШТУРМ

1. З яких частинок складається слово?

2. Що таке основа слова?

3. Що таке закінчення?

4. Які слова змінні, а які незмінні?

5. Що таке корінь слова?

6.Які слова називаються спільнокореневими?

7.Що таке префікс?

8.Що таке суфікс?

 

ІІ. Підготовка до сприйняття нового  матеріалу

1.  Робота з текстом. Навчальне аудіювання

Уважно прослухайте текст. У процесі слухання випишіть із тексту спільнокореневі слова  до слова гарбуз.  Слідкуйте за текстом на екрані.

Ходить гарбуз по городу

Малим я думав, що гарбузи – рослини тільки українські, наші. Лише згодом я дізнався, що ростуть вони у багатьох країнах. Вони усюди свої.

На  повзучих гарбузових стеблах-батогах іноді виростають такі гарбузяки й гарбузища, що лише одного такого пана доводиться у двір везти возом. А маленькі у нас так гарно звуться: гарбузеня, гарбузенятко, наче діти, чи й просто: гарбузець- молодець.

«Ходить гарбуз по городу, питається свого роду»,- вчили ми малими у школі  і вірили, що наші гарбузи теж ходять, як ніхто  не бачить, городами один до одного в гості. А то й на хату видереться який-небудь меткий гарбузяка.

Одне слово, гарбузи у нас були повсюди. Гарбузова каша з пшоном і молоком була для нас, дітей,звичайною їжею. А печений гарбуз – смакота!

В далекій Америці щороку відбуваються гарбузячі фестини і конкурси на найкращий гарбуз.

Післятекстове завдання

1. Визначте тип мовлення цього тексту. Які ми знаємо типи мовлення? Яке запитання ставимо до розповіді, опису, роздуму?

2. У виписаних спільнокореневих словах визначити й виділити корінь.

3.У словах  гарбузеня, гарбузенятко,  гарбузець виділити всі значущі частини слова

 4. Дібрати синоніми до слова «гарбуз»: гарбуз, кабак, ханька(застаріле слово)

5. Скласти речення з цими словами (усно)

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчання

1. Слово вчителя

 Сьогодні ми з вами повторюємо і поглиблюємо знання про будову слова, корінь, спільнокореневі слова

Корінь – головна значуща частина слова, яка містить у собі спільне лексичне значення споріднених слів.

Спільнокореневі слова творяться за допомогою префіксів та суфіксів шляхом додавання їх до кореня.

 Н-д: Україна,українець, українське

ІV. Формування вмінь і навичок

1. Розподільчий  диктант. Робота в парах.

Виписати у 2 колонки:

1 — форми слова; ( ЩО це  таке ФОРМА слова?)

2 - спільнокореневі слова

Волошкове літо і волошкова осінь відцвіли під волошковим небом, мабуть, волошкова буде й зима. Блискавки відблискотіли, відгриміли і громи. Нема у світі нічого страшнішого за нелюдяних людей.

 

2.Творче завдання. Робота у групі.

 У нашому тексті є такі слова : рід (родина, рідня, родичі),

                                                    стебло( стеблистий, стебельце, стеблище) ,

                                                    город (городній, городина) .

- Дібрати спільнокореневі слова.

 - Поміркувати, що для нас є рід. Написати есе “Моя родина — Україна”

 Вступ — 1 речення , основна частина 2-3 речення, висновок — 1 речення.

 

3. Дібрати прикметники до слова «гарбуз»: Гарбуз (який)?

 

V. Гарбузова математика.

а) З цеглинок Lego скласти гарбуз.

б) Усний рахунок «Зібрати у кошик гарбузи» - повторення таблиці множення і ділення.

в) повторення – кубик «Блума» (знаходження невідомого множника, діленого, дільника)

г) розв’язування рівнянь (робота в групах)

х + 13 = 49                           х – 49 = 10

х + 6 = 14                             56 – х = 25

(1 учень у групі перевіряє виконані роботи)

д) Робота над задачею:

Маса кавуна 6 кг, а гарбуза – у 4 р. більша. Яка маса кавуна і гарбуза разом?

 

Динамічна пауза

VI. Пізнаємо природу

  1. Коло запитань і відповідей

- До якого царство належить гарбуз? (рослини)

- До якої групи належить? (трав. рослини)

- Це однорічна чи багаторічна рослина?

 

2. Цікаві факти про гарбузи  (Презентація)

 

VІ. Підсумок уроку. Вправа « Мікрофон»

-Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

-Продовжіть вислів. Корінь – це ...

-Які слова називаються спільнокореневими? наведіть приклади.

-за допомогою вправи “Світлофор” оцініть як ви зрозуміли тему уроку

     Дякую, ви всі молодці

VІІ. Домашнє завдання (згенероване QR-кодом)

Скласти казку про крутого хлопця Гарбуза (10 речень). Використати спільнокореневі слова. Намалювати малюнок “Гарбуз на нашому городі”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 січня
Переглядів
166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку