Тема: Світовий океан та його частини
Знаннєвий компонент: формування поняття Світовий океан та ознайомлення з його складовими. Учень називає суттєві ознаки понять: «океан», «море», «затока», «протока», «острів»; наводить приклади морів, заток, проток, островів, річок, озер.
Діяльнісний компонент: поглиблення та систематизація знань про материки й острови, розвиток первинних практичних навичок, визначення географічного положення океанів та його складових. Учень позначає на контурній карті назви океанів, морів, заток, проток, островів, півостровів.
Ціннісний компонент: учень оцінює роль води для життєдіяльності людини та використання в господарській діяльності вод Світового океану.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи: Пояснювально-ілюстративний, проблемний.
Обладнання: атласи, підручники, настінна карта півкуль, контурні карти, папір, маркери.
Основні поняття: гідросфера, світовий кругообіг води, океан, материк, Світовий океан, море, протока, затока, острів, півострів.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Учні ставлять запитання, підготовлені вдома. Якщо в класі не можуть відповісти на запитання, то їх автори пропонують свої варіанти відповіді.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Ви вже знаєте про те, що на Землі існував один материк – Пангея, з усіх боків оточений єдиним океаном. Рухи літосферних плит розділили цей величезний материк на шість частин, які, у свою чергу, поділили єдиний океан на чотири складові. Однак, незважаючи на такі серйозні зміни в обрисах суші та води, океан зберіг свою цілісність. Із будь-якої його точки можна потрапити до будь-якої іншої, не перетинаючи суходолу. Не вірите? Спробуйте! Давайте здійснимо подорож Світовим океаном, познайомимося з його частинами та з’ясуємо особливості ділянок суходолу в океані.
ІV. Вивчення нового матеріалу
План
Випереджальне завдання
Учень 1. Найбільший з океанів – Тихий. Він один займає майже стільки ж площі на Землі, скільки всі інші океани разом. На його акваторії (180 млн км2 ) досить вільно розмістилися б усі материки, причому залишилося б місце й для другої Африки.
Учень 2. Рекордсменом за площею серед морів є Коралове море, що омиває північно-східні береги Австралії. Його площа – 4,5 млн км2. Найменше море – Мармурове, затиснуте між Балканським та Малоазіатським півостровами. Це справжнє «кишенькове» море. Його площа – 11,5 тис. км2. Воно може понад 55 разів укластися на території нашої держави. Азовське море серед усіх морів найглибше врізується в материк Євразії. Воно наймілкіше серед морів нашої планети. Середня глибина його – лише 7,5 м, а найбільша не перевищує 14 м.
Учень 3. Атлантика була єдиним реальним океаном, відомим жителям Європи в античні часи. В уявленні стародавніх греків, океан оточував землю з усіх боків. Грецькі мудреці вважали, що з океану сходять і в нього опускають всі світила – Сонце, Місяць, зірки (крім сузір’я Великої Ведмедиці, що ніколи не торкається води). Весь обшир океану,звичайно, ніхто з греків бачити не міг, але коли їхні кораблі, рухаючись на захід, виходили із Середземного моря,безкрая гладінь, з’єднана на обрії з небом, відкривалась поглядом вражених моряків. Згідно з грецькою міфологією,там, на крайньому заході, жив титан Атлант , який тримав на своїх плечах небесне склепіння. За ім’ям цього титана і весь водний простір на захід від Європи почали називати Атлантичним океаном.
1. Гра-подорож океанами:
А) підготовка до подорожі. Складання плану-характеристики географічного положення океану:
- назва океану, історія її виникнення,
- в яких півкулях розташований,
- береги яких материків омиває,
- якими протоками з’єднується,
- великі моря, затоки, острови,півострови,
- середні та максимальні глибини.
Б) Здійснення подорожі. (Робота в групах)
Працюють чотири групи, кожна з яких виконує три види завдань: на аркуші паперу складає характеристику океану за планом, на контурній карті позначає географічну номенклатуру певного океану, складає вірш про океан.
В) «Обмін досвідом»
Групи обмінюються роботами, якщо потрібно, вносять свої доповнення.
Г) Виступи груп.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «П’ять речень» (продовження роботи в групах)
Завдання. За допомогою п’яти речень сформулюйте головне про один із океанів.
VI. Підсумок уроку
Прийом «мікрофон» (обговорення результатів роботи)
VIІ. Домашнє завдання