Розробка уроку. Українська держава П.Скоропадського

Про матеріал
План-конспект уроку з історії України за вимогами однієї із інноваційних освітніх технологій (технологія розвитку критичного мислення).
Перегляд файлу

План-конспект уроку  з історії України за вимогами однієї із інноваційних освітніх технологій

(технологія розвитку критичного мислення).

Тема: Українська держава П.Скоропадського

    Мета:     визначити причини повалення УЦР і встановлення  влади П.Скоропадського; розкрити причини гетьманського перевороту; познайомити з історичним портретом  гетьмана П.Скоропадського; скласти уявлення про  Українську державу П.Скоропадського, її зовнішню та внутрішню політику,  розвивати навички визначення причинно-наслідкових зв'язків у історичних подіях; формувати вміння працювати з історичними документами, таблицями, схемами, сприяти критичному осмисленню минулого; аналізувати історичні документи та інші джерела інформації та на їх основі робити відповідні висновки, узагальнення, виховувати у школярів патріотизм, національну свідомість  та гідність, повагу до історичного минулого українського народу.

Основні поняття: Гетьманат, авторитаризм, державний переворот; Українська держава.

Основні дати квітень 1918 р.— конфлікт між ЦР та німецько-австрійською адміністрацією; 29 квітня 1918 р.— ухвалення ЦР Кон ституції УНР, обрання М. Грушевського Президентом УНР; 29 квітня 1918 р.— державний переворот в Україні, 14листопада 1918 р. грамота П.Скоропадського про федерацію з Росією, 14 грудня 1918 Скоропадський зрікся влади

Тип уроку:   вивчення нових знань

 

Структура уроку

 

               I.             Організаційний момент

              II.            Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

             ІІІ            Мотивація навчальної діяльності

             IV.            Вивчення нового матеріалу

                                 

1.     Гетьманський переворот.

2.    П.Скоропадський.  Утворення гетьманського уряду.

3.     Внутрішня і зовнішня політика Української держави.

 

             V.           Закріплення нових знань і вмінь учнів

             VІ.         Підсумки уроку

            VIІ.          Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Сьогодні на уроці  ми здійсним подорож  до  минулого нашої держави. Ми назвемо свою мандрівку «Шляхами української державності» Прошу вас приготуватись, бути зібраними і уважними, пропоную вам бути активними і працьовитими. Але урок в нас буде незвичайний. Перед вами  лежить шлях нашої мандрівки, де відзначені  наші зупинки і вказані їх назви. І ми з вами будемо чітко рухатися за ними. А тепер я пропоную зібратися і ми починаємо наш шлях до знань.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Перша  наша зупинка «Перехресття питань»

Кожна група напередодні отримала питання для обговорення в групі  і зараз я прошу представника кожної групи виступити з  своїми судженнями.

1 група   

Чому ІV універсал  є переломним етапом у процесі  українського     державотворення?

2 група

Чи згодні ви, що  події  кінця 1917 – початку 1918 р.  свідчили про поразку української революції?

3 група

Чи вплинули результати Брест – Литовського договору  на подальшу історію української державності?

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Наступна наша зупинка «Інформаційна хвилинка»

Є такий відомий вираз: «Людина яка не знає своєї історії – немає майбутнього»

Чи згодні ви з ним? Чому? Так  кожна людина повинна знати  історію своєї держави,  володіти знаннями про історичні здобутки минулого та невдачі і прорахунки. Всі ці знання складаються у величезний історичний досвід певної держави і  допомагають  нам розібратися в бурхливому сьогоденні, будувати плани на  майбутнє.

Тема сьогоднішнього уроку: «Українська держава П.Скоропадського». На уроці ми розглянемо певне коло питань.

Проведення вправи «Ідеї супутники». (Учні складають список питань, на які б хотіли отримати відповіді. Зошит ділиться на три частини. У першій записується «Знаємо», у другій – питання, які поставили перед собою, у третій «Дізналися». Третя колонка заповнюється на протязі уроку).

І незважаючи на те, що визначені події відбулися майже століття назад, вони є важливими і актуальними для нас і сьогодні.

 

  1.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Пропоную перейти до «Аналітичної зупинки»

Метод «Читання підручника з маркуванням»

Позначки

Текст підручника

+

Відомий навчальний матеріал

-

Невідома інформація

?

Цікаво

!

Звернути увагу

Погоджуюсь, поділяю думку

Не погоджуюсь, думаю інакше

 

Пропоную вам визначити  за допомогою підручника  основні причини падіння ЦР. (стр. 177 -179)

Під час обговорення учні занотовують з'ясовані причини падіння ЦР:

  введення німеціко –австрійських військ,  установлення окупаційного режиму  в Україні;

  розкол українського суспільства; відсутність єдності;

     політична недосвідченість і наївний романтизм лідерів;

     відсутність ефективних і авторитетних органів управління на місцях;

      непідготовленість мас до самостійного національно-державного життя, їх слабка полі тична культура;

     небажання і невміння створити регулярні збройні сили;

     незацікавленість сусідніх з УНР держав в існуванні сильної, незалежної України;

  • непослідовність і затягування розв'язання соціально-економічних проблем.

 

Коли відбулося останнє засідання Центральної Ради? (29 квітня 1918 р.)

 29 квітня 1918 р. до ради прийшов гетьман Павло Скоропадський. Погляньте на його портрет.

Як ви гадаєте які риси притаманні цій людині? Використання  методу «Займи позицію»

Пропоную перейти до наступного завдання «Історичний портрет»

Кожна група представляє презентаційні матеріали. Учні слухають матеріал та продовжують виконувати вправу «Ідеї супутники».

Ми продовжуємо свою мандрівку і переходимо  до наступної зупинки «Мовою документів»

Кожна підгрупа отримує історичний документ із завданням

Зараз я прошу уявити себе вченими дослідниками і перейти до «Дослідницької вулиці»

 За поданим зразком складіть  й заповніть таблицю «Українська держава П. Скоропадського».

 

Завдання

Зміст відповіді

1. Аграрна політика Заходи в галузі економіки

 

2. Культурно – освітнє будівництво

 

3. Перетворення в армії. Зовнішня політика гетьманату

 

 

           V.      ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Пропоную вам перейти до наступного завдання «Перевірочна станція»

Історичний диктант

  1. Як називалась  держава  за гетьманування П.Скоропадського?
  2. Коли  відбувся гетьманський переворот?
  3. На які сили спирався П.Скоропадський?
  4. Які документи були оприлюднені П.Скоропадським після приходу до влади?
  5. Хто очолював гетьманський кабінет міністрів?
  6. В яких галузях  державного будівництва за часів гетьмана  було досягнуто  успіхів?

 

Метод «Гронування» Дати оцінку діяльності гетьмана П.Скоропадського.

               VІ.      ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя.

Ми здійснили подорож до минулого нашої державності  і повинні зробити  для себе   висновки. Пропоную  прийняти  участь у грі  «Що я візьму з собою у валізу»

           VIІ.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.     Опрацювати конспект і текст підручника.

2.     Підготувати відповідь на запитання : «Моя оцінка діяльності П.Скоропадського».

ДОКУМЕНТ

1. З грамоти П. Скоропадського «До всього українського народу»

ГРОМАДЯНИ УКРАЇНИ!

Всім Вам, козаки та громадяни України, відомі події останнього часу, коли джерелом лилася кров кращих синів України і знову і знову відродившаяся Українська Держава стояла коло краю загибелі.

Спаслась вона, дякуючи могутньому підтриманню центральних держав, які, вірні своєму слову, продовжують і по цей час боротись за цілість і спокій України.

При такій піддержці у всіх зародилась надія, що почнеться відбудування порядку в Державі й економічне життя України війде, врешті, в нормальне русло. . Але ці надії не справдились. Бувше Українське Правительство не здійснило державного будування України, позаяк було зовсім не здатне до цього. Бешкети і анархія продовжуються на Україні, економічна розруха і безробітниця збільшуються і розповсюджуються з кожним днем і врешті для багатющої колись-то України встає грізна маара голоду.

...Цією грамотою я оголошую себе Гетьманом всієї України.

Права приватної власності - як фундаменту культури і цивілізації, відбудовуються в повній мірі, і всі розпорядження бувшого Українського уряду, а рівно Тимчасового уряду російського, відмінюються і касуються. Відбувається повна свобода по зробленню купчих по купівлі-продажі землі.

Поруч з цим будуть прийняті міри по відчуженню земель по дійсній їх вартості від великих власників, для наділення земельними участками малоземельних хліборобів.

Рівнозначно будуть твердо забезпечені права робітничого класу. В області економічній і фінансовій відбувається повна свобода торгу й відчиняється широкий простір приватного підприємства й ініціативи...

Гетьман Всієї України Павло Скоропадський. Отаман Ради Міністрів М. Устимович 29 квітня 1918 р.

м. Київ

Державний вісник. - 1918. - 16 травня.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ДОКУМЕНТА

1. Документ № 1.

а) Якими аргументами П. Скоропадський обґрунтовує необхідність гетьманського перевороту? Наскільки переконливі ці аргументи?

б) На яких принципах обіцяв будувати гетьман П. Скоропадський економічне і соціально-політичне життя України?

 

ДОКУМЕНТ

2. П. Скоропадський про обставини, які спричинили переворот 29 квітня 1918 р.

Багато людей критикують мій крок і злим оком дивляться на возстановлення Гетьманства. Зовсім зрозуміло, чому так відносяться до цього факту вороги української державності. Оправдувати відновлення і зміцнення державної української традиції не можуть ті, що хочуть, аби не було Української держави. Відповідати їм на роблені мені закиди - безцільно, Але тим, що звуть себе українцями, мені хочеться поки що сказати лише одне: пам'ятайте, що коли б не було мого виступу, німці, кілька днів пізніше, завели б на Україні звичайне генерал-губернаторство. Воно було б оперте на загальних основах окупації і нічого спільного з українством, розуміється, не було б. Тим самим не було б Української держави, яка реально появилась на світовій арені хоч в цьому короткому періоді Гетьманства. А це значить, що ідея української державності в очах чужих і своїх здавалася б і досі нездійснимою утопією. Від часів Гетьманства 1918 р. державність українська стала фактом, з яким світ рахувався і буде рахуватись... Писано у березні-травні 1919 р. в Лозанні.

Гетьман Павло Скоропадський. Спомини,, -К.: Україна, 1992. - С. 111-112.

ЗАПИТАННЯ і ЗАВДАННЯ ДО ДОКУМЕНТА

2. Документ № 2.

а) Наскільки переконливими вважаєте  ви аргументи П. Скоропадського на користь необхідності державного перевороту, ліквідації Центральної Ради і утвердження гетьманату?

б) Чи вважаєте ви  Скоропадського  сміливим і переконливим  діячем7

 

ДОКУМЕНТ

3. Із закому «Про тимчасовий державний устрій України»

1. Влада управління належить  виключно до Гетьмана України вмежах всієї Української Держави.

2. Гетьман стверджує закони,  і без його санкції ніякий закон не може  мати сили.

3. Гетьман  призначає Отамана Ради Міністрів, Гетьман затверджує і скасовує Кабінет у повному складі.

4. Гетьман є вищій керівничий всіх зносин Української Держави з закордонними державами.

5. Гетьман  є Верховний Воєвода Української Армії і Флота.

9. Первенствуюча в Українській Державі є віра християнська, православна.

44. Порядкуючий Генеральний Суддя та всі Генеральні Судді призначаються Гетьманом.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ДОКУМЕНТА

1. Документ № 3.

а) Чому гетьман  обрав саме такий політичний лад для України і зосередив в своїх руках всі гілки влади?

б) Які верстви населення могли підтримувати такий режим?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 жовтня 2020
Переглядів
1867
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку