Мета уроку: збагатити знання учнів про народну пісню, вчити дітей слухати та співати українські народні пісні. Відроджувати звичаї, традиції та обряди нашого народу, виховувати любов до народної творчості, гордість за український народ, який має славне минуле і багату творчу спадщину.
Розробила вчитель музичного мистецтва Опорного закладу Пирятинська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів №6
Христич Наталія Олександрівна
Мета: Збагатити знання учнів про народну пісню, вчити дітей слухати та співати українські народні пісні. Відроджувати звичаї, традиції та обряди нашого народу, виховувати любов до народної творчості, гордість за український народ, який має славне минуле і багату творчу спадщину.
(Святково прибраний зал, українські вишивки, виставка речей побуту, декорації української хатини).
Звучить українська народна пісня « А в лузі калина»
Виходять ведучі:
І. Вклоняюсь Вам, люди, доземно.
Як батьківській хаті з далеких доріг
Як хлібу, що матінка чемно
Й гостинно кладуть на вкраїнський рушник.
ІІ. Бо ж нашому роду нема переводу,
Хай пісня єднає коріння святі
Дай, Боже, нам віру і братнюю згоду
На довгі роки, на вічні віки
Учитель: Українська народна пісня. Вона, як сльоза, очищає душу. Пісня, як свята молитва, сповіщає і прощає. Народна пісня цілюща як материнське молоко. Бо живе в ній наш родовід, в ній живе наша многостраждальна і прекрасна Україна.
Україна (легенда)
Ведучий: Якось вирішив Бог наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, росіяни – владність, поляки – здатність до торгівлі, італійці – одержали хист до музики.
Обдарувавши всіх, підвівся Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчинку. Вона була боса і вдягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багряний вінок із червоної калини.
Бог: Хто ти? Чого плачеш?
Україна: Я - Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові та пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з сиріт, у своїй хаті не має волі та правди.
Бог: Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?
Ведучий: Дівчина хотіла вже йти, та Бог, піднявши правицю, зупинив її.
Бог: Є у мене неоцінений дар, який уславить тебе на цілий світ. Це пісня.
Ведучий: Узяла дівчина подарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилась низенько Всевишньому і з’ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
Україна: (звертається до глядачів)
Народ мій! Нас Бог благословив. Дарунок дав нам – скарб неоцінений. Прийміть його – це пісня голосна. Звучатиме вона тепер в віках: мені на славу, а вам на пошану.
Ведучий: Яке ж це диво - народна пісня. І яку владну силу таїть вона в собі. Минають віки, а народна пісня залишається. Задушевна, милозвучна, проста, як усе геніальне, вона полонить серця слухачів. Через усі поневіряння проносить пісня свої чари, свою нев’янучу молодість.
Ведучий І: Живи на Батьківщині,
Тут хата материнська,
Тут пісня скрізь лунає,
І мова українська.
Ведучий ІІ: Тут верби і тополі
Пташина на калині
Тут дім, твій твоя доля,
І пісня солов’їна.
Ведучий І: Народна пісня, зоряно, незгасно
Горить в моєму серці повсякчас,
Не променистим закликом, чи гаслом
А променем, що будить сівача.
Ведучий ІІ: Пісня – джерельна криниця,
Райдужно – сонячний цвіт.
Це українська зірниця,
Що зачаровує світ.
(Звучить українська народна пісня на вибір учителя)
Учитель:
(Діти діляться на команди заздалегідь)
І етап конкурсу
Дати відповіді на запитання, що записані на жеребках, які по черзі вибирають капітани.
(Пісні, які склав народ. Передаючи з вуст в вуста, пісні удосконалювались).
(Обрядові, колискові, весільні, історичні, жартівливі)
(Кобза)
(«Заповіт», «Зоре, моя вечірняя», «Садок вишневий коло хати» та інші)
(Українська епічна пісня, в якій розповідається про історичні або сучасні події)
(Звучить українська народна пісня)
ІІ етап конкурсу
Назвати українські народні пісні в яких оспівується краса та велич українського народу.
(Команди по черзі співають згадані пісні)
ІІІ етап конкурсу
Назвати пісні в яких йдеться мова про калину.
(«Калинонька», «Ой, у лузі червона калина» та ін.)
ІY етап конкурсу
З якої пісні ці рядки?
(Зачитується куплет, учні називають пісню)
Та поїду до Оксани…»
(Од Києва до Лубен»)
Тай на поріг стала
Ждала, ждала козаченька,
Тай плакати стала»
(«В кінці греблі шумлять верби»)
Та в пучечки пов’язали
Така доля моя…»
(«Чи я в лузі не калина була»)
Не буду й спати!
Дай же мені дівчино,
Повечеряти.»
(«Ой гиля – гиля гусоньки на став»)
Моє серденько розвеселиться»
(«Сонце низенько»)
Та й горя зазнала,
Вечероньки не доїла,
Нічки не доспала .»
(«Цвіте терен»)
Тепер з тобою гуляти мушу»
(«В саду гуляла»)
Я б землю покинув і в небо злітав»
(«Дивлюсь я на небо»)
Звучить українська народна пісня (на вибір)
Y етап конкурсу
Продовжити пісню
(Перша команда заспівує, друга – продовжує і навпаки).
YІ етап конкурсу
Дайте відповіді на запитання.
(Команди задають по черзі питання суперникам)
Наприклад:
(Лев Толстой)
(Т.Шевченко)
«Ой, лопнув обруч», «Та орав мужик край дороги», «Грицю, Грицю до роботи»)
(Жартівливі)
Конкурс інсценізованої пісні.
Командам пропонується інсценізувати українські народні пісні (на вибір учителя) «Журавель», «Вийшли в поле косарі»
Підведення підсумків конкурсу. Визначення переможця.
Вчитель: Ось і наближається наше свято до кінця. Пройдуть роки та дзвенітимуть українські пісні з уст молодих і старих, зацвіте по-новому наш край. Хочеться закінчити наш виступ словами Дмитра Павличка:
Росте калина над порубами
Як наша пісня, росте в розгін –
Ми триста років були рабами,
Пора настала – вставай з колін!
Вставай, народе, в святу годину
Та не для помсти за рідну кров,
Вставай за правду, за Україну,
Вставай, народе, твій час прийшов.
Виконується пісня «Українському роду, нема переводу»