Розробка уроку української мови 5 клас на тему "Позначення м’якості приголосних на письмі. Правила вживання знака м’якшення".

Про матеріал
Розробка уроку української мови 5 клас на тему "Позначення м’якості приголосних на письмі. Правила вживання знака м’якшення".
Перегляд файлу

             5 клас

Тема. Позначення м’якості приголосних на письмі. Правила вживання знака м’якшення.  

Мета: поглибити знання учнів про позначення м'якості приголосних на письмі; формувати  вміння

знаходити слова із запропонованою орфограмою в текстах; удосконалювати орфоепічні вміння; розвивати мовленнєві навички, пам'ять, увагу, розвивати аналітичні вміння.

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних  знань.

Пропоную визначити, про що ми сьогодні будемо говорити. Відгадайте загадку.

Я один в сім’ї такий,

Кажуть, надто вже м’який.

Хоч мовчун, та не дивак,

В слові я – не зайвий знак

Сьогодні ми дізнаємося, для чого потрібна ця буква, будемо закріплювати знання про тверді і м’які приголосні звуки.

                                                                                 Казка

 У головному місті Абетка, країни Мова жили собі 33 українських літери. Серед них був і Знак М’якшення. Цей знак відчував себе нещасним, бо не міг стояти першим у бодай одному слові і дуже сумували через це. Інші  літера зневажали його .Образився тоді цей знак і пішов геть з Абетки. Зітхнули з полегшенням літери цього міста. Та дарма...

 Раптом у мовному місті все пішло шкереберть, бо у багатьох слів Знак М’якшення є важливим і необхідним. По-перше, всім прийшлося ходити пішки, бо зник автомобілЬ. Зникли майже всі місяці, рік без Знака М’якшення це лише Лютий і Листопад. Всі інші місяці пішли геть, слідом за своїм знаком. Так і жили абетківці: то дощ, то сніг, то мороз, то вітер, бо восени та взимку лише така погода. Зникли всі свята, бо вони святкуютЬся у місяцях із Знаком М’якшення. Все, що було близЬко, стало дуже далеким. Зник лЬон і жителям не було у що одягтисЬ. І ще багато чого змінилось у гірший бік...

 Тоді літери визнали свою помилку і провину. ВибачившисЬ, покликали вони Знак М’якшення назад. Тоді і місті Абетка знову все стало на своє місце.

 

ІV. Пояснення нового матеріалу

1.Словниковий диктант. Горобець, вогонь, сьомий, льон, повінь, сільський, люди, третє, ліхтар, камінчик, кузня, пісня.

2. Гра «Знайди зайве слово»

1. Тінь, сіль, тік, хміль;

2. Дитя, моя, сім’я, надія;

3. Льон, сльоза, підйом;

4. Земля, доля, воля, поле.

 

      3. Таблиця «Правила вживання м’якого знака»

 

Ь пишеться

Ь не пишеться

1. Після м’яких д,т,з,с,ц,н,л: мідь,гість, вісь, сіль, олень

1. Після б,п,в,м,ф : голуб,насип, вісім,верф

2. У дієсловах на –ться:

Вибачається, умивається

2. Після букв ж,ч,ш,щ: ріж,річ,вишня

3. Після л , що позначає м’який приголосний, який стоїть перед іншим м’яким приголосним: їдальня, пальці

3. Після букви р : базар,кобзар,писар

4. У буквосполученнях –льк-, -льч-, -льц-, -ньк-, -ньч-, -ньц-:лялька-ляльці-ляльчин, ненька-неньці-неньчин

4. Після н,л у буквосполученнях –лк-, -лч-, -лц-, –нк-, -нч-, –нц- : Наталка-Наталчин – Наталці, хустинка – хустинці

 

5. Слова-винятки : тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати, женьшень, Маньчжурія.

 

        Зверни увагу!

       У словах баский, боязкий, в’язкий, дерзкий, жаский, ковзкий, плаский (плоский), порский,  

       різкий і похідних утвореннях: боязкість, в’язкість, баско, різко тощо знак м’якшення  не  

       пишеться, оскільки тут з, с разом із к не творять суфіксів -зк-, -ск-.

     «Де Ти З’їСи Ці ЛиНи?» або «Де СоНЦе ЗоЛоТе?»

  • Якими літерами позначається м’якість приголосних?
  • Коли вживається м’який знак в українській мові?        
  • Коли ми не пишемо м‘який знак?
  • Чи можемо ми обійтись без цих знань у повсякденному житті?

 

       4. Вставте там де потрібно м’який знак

 

 

 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Розподіліть слова у дві колонки.

https://learningapps.org/1264777

 

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Чим різняться м’які приголосні звуки і пом’якшені?

2. Що нового ви дізналися про вживання сполучень ьо, йо?

 

VI. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

 

docx
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
1953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку