Урок української мови для 5 класу з теми "Правила вживання апострофа. Правильна вимова й написання слів з апострофом"

Про матеріал

Розробка уроку української мови для 5 класу з теми "Правила вживання апострофа. Правильна вимова й написання слів з апострофом" містить цікавий матеріал, об'єднаний соціокультурною темою «Тарасовими шляхами». Урок засвоєння нових знань, розвитку умінь і навичок із використанням інформаційних, інтерактивних, здоров'язбережувальних технологій спрямований на узагальнення знань учнів про апостроф, набутих у початковій школі, а також оволодіння новими правилами вживання апострофа і правильної вимови й написання слів з апострофом.

Перегляд файлу

Тема: Правила вживання апострофа. Правильна вимова й написання слів з апострофом

Мета: систематизувати знання з теми, здобуті в початко­вих класах, засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалювати навички правильної вимови й написання слів з апострофом, формувати  вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити  висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, спостережливість, навички самостійної роботи,  роботи в парах, збагачувати словниковий запас учнів; вихову­вати почуття патріотизму, гордості за генія нашої Батьківщини Т. Шевченка.

Соціокультурна тема: Тарасовими шляхами

            Очікувані результати: за результатами навчання на уроці учні зможуть правильно вимовляти і писати слова з апострофом, аналізувати попередньо вивчені правила, порівнювати вивчене із уперше повідомлюваним на уроці, продовжуватимуть формувати навички роботи в парах, самостійної роботи; проникнуться почуттям гордості за генія нашої Батьківщини Т. Шевченка.

Тип уроку: урок  засвоєння  нових  знань,  розвитку  умінь  і  навичок  із                             використанням інформаційних, інтерактивних, здоров’язбережувальних  технологій.

Обладнання: роздатковий матеріал, портрет Т. Шевченка, географічна карта України, мультимедійний проектор, ноутбук, мультимедійна презентація, відео «Якби не було апострофа», «Правила вживання апострофа», Р. Гриньків «Елегія».

Форма проведення: урок-мандрівка.

Внутрішньопредметні зв’язки: снтаксис (речення, текст), лексикологія (лексичне значення слова), будова слова (префікс, корінь).

Міжпредметні зв’язки: українська література, географія, музичне мистецтво.

Соціокультурна змістова лінія: я і національна  культура.

Епіграф уроку:                                                                   Кобзарем його ми звемо,

                  Так від роду і до роду,

                                                                                     Кожен вірш свій і поему

 Він присвячував народу.

М. Рильський

ХІД УРОКУ

І. Забезпечення  емоційної  готовності до уроку

Зараз ми спробуємо перевірити вашу емоційну готовність до уроку.

Вправа «Кольоровий настрій»

 Слайд № 1

 У вас на партах кольорові олівці. Розмалюйте  хмаринку  тим кольором,  який  відповідає вашому настрою.

Слайд № 2

Характеристика кольорів:  

Сірий:  Якщо у Вас на душі опади (ви розфарбували  хмарку сірим кольором),  згадайте, що  після  зливи  часто  буває  райдуга.

Синій: На душі у вас зимно та сніжно, якщо розфарбували хмарку синім кольором. Не забувайте,  що сніжинки та крижинки  все  одно розтануть.

Червоний: Ви роздратовані, готові метати блискавки, якщо колір вашої хмарки червоний. Заспокойтеся, адже від ваших блискавок можуть постраждати  інші. Все  буде  добре.

Жовтий: У вас на душі сонячно, якщо ваша хмарка жовта. Отже, зумійте  своїм  теплом  зігріти  своїх друзів.

Я бажаю вам  лише позитивних емоцій, і  тоді  не страшна  ніяка  негода!

ІІ. Оголошення епіграфа, теми і завдань уроку

Слайд № 3

 Сьогодні епіграфом до нашого уроку стануть рядки відомого українського поета М. Рильського:

 Кобзарем його ми звемо,

Так від роду і до роду,

Кожен вірш свій і поему

 Він присвячував народу.

І не випадково. Саме в березні в усьому світі (не лише в Україні) вшановують пам'ять цієї видатної людини. Діти, скажіть, будь ласка, кого ми називаємо Кобзарем?

Так. Отже, сьогоднішній наш урок буде пов’язаний із життям Великого Кобзаря.

Слайд № 4

Мабуть, Вам буде цікавіше, якщо тему сьогоднішнього нашого з вами уроку Ви  відгадаєте самі, а я вам в цьому трішки допоможу. Для цього необхідно відгадати загадку.

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати ім’я –

Зразу стану потрібним і я.

(Апостроф)

Слайд № 5

Так, тема нашого з вами уроку – це правила вживання апострофа. Тож відкриваємо робочі зошити і записуємо до них тему. На цьому уроці ми  повторимо матеріал з теми «Слова з апострофом», вивченої в початко­вих класах, засвоїмо нові правила вживання апострофа, навчимося правильно писати і вимовляти слова із поданою орфограмою.

Скажіть, будь ласка, а чи потрібен апостроф в українській мові?

1. Перегляд відео «Якби не було апострофа»

2. Мовна розминка

Прочитати скоромовку.

У  Лук’яна  в’язка  м’яти.

У  Дем’яна  дев’ять  в’язок.

Слайд № 6

Діти, а чи любите ви подорожувати? Я хочу запросити вас у мандрівку нашою Батьківщиною. Ось вона яка  красива і неосяжна!   

Слайд № 7

Але це  буде незвична подорож, це мандрівка тими місцями, що пов’язані з життям і творчістю Т. Шевченка. Сподіваюся, всі  ви  отримаєте  величезне  задоволення  від  уроку, вкотре  переконаєтеся, що   ви  багато  знаєте  і  вмієте. Тож  бажаю  всім  гарного  настрою  і  успіхів!

ІІІ. Актуалізація опорних знань п’ятикласників із теми

1. Створення ситуації успіху. Вправа «Я знаю» 

Для того, щоб ми могли успішно подорожувати, нам потрібні знання, адже  вони – найлегша ноша.  Тож  давайте їх перевіримо:

- Для  чого  потрібен  апостроф? 

- Що  спільного і  відмінного  між  ь  і «’»?

- Які ще букви можуть пом’якшувати приголосні у словах?

- Які основні правила вживання апострофа ви вже знаєте?

2. Систематизація знань через мовний лайфхак «Мавпа Буф»

Слайд № 8

Сьогодні ми розглянемо інші правила вживання апострофа. Пропоную переглянути відеопрезентацію теми.

3. Перегляд відеопрезентації «Правила вживання апострофа»

Тепер ми озброєні знаннями і можемо вирушати в дорогу. Бажаю вам успіхів!

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення орфографічних умінь із теми

Слайд № 9

Зупинка І. Дитинство Тараса

Слайд № 10

1. Вибіркове письмо з коментуванням

Прочитайте текст. Випишіть виділені слова, поясніть їх правопис.

Чумаки були неабиякими романтиками. Від’їжджаючи по сіль, вони брали із собою жмутик духмяної трави, жменьку рідної землі. Ці обереги були для них святі: нагадували про покинуті медвяні ниви, укриті ряскою ставки, м’ятні купелі. Вони навіювали спогади про зоряні родинні вечори, коли вся сім’я слухала солов’їні переливи. (Із журналу).

Давайте пригадаємо, у якому селі народився Тарас Шевченко?

Наступне завдання допоможе нам з’ясувати, де пройшли дитячі роки Кобзаря.

Слайд № 11

2. Вправа з ключем

Записати спочатку слова з апострофом, а потім без нього.

Зв...зок, тьм...яні, реп...яхи, Солов...йов, арф...яр, пор...ядок, бур...яни, п...єдестал, духм...яна.

Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву, прочитаєте назву села, де жив Т. Шевченко.

Відповідь: Кирилівка

Прапорець № 1. На карті України прикріплюється перший пропорець Кирилівка - раніше Київська губернія, тепер - Черкащина.

Слайд № 12

Зупинка ІІ. Золотоверхий Київ

Молодці! Ви отримуєте наступне повідомлення!

Також Т. Г. Шевченко приїздив до Києва, хотів там жити і працювати в університеті.

Слайд № 13

1. Пізнавальне завдання «Мовне диво»

А чи знаєте ви, що наша мова також дивовижна?

Тож бувають у мові дива!

Це слівце інтригує недарма!

На шість літер – апострофів два,

Означає місцину над яром.

У якому слові два апострофи?

(Над’яр’я)

Слайд № 14

2.  Поетична мозаїка «Якби ти нас, Тарасе, чув»

Учні читають уривки з вивчених напам’ять поезій Шевченка.

Слайд № 15

3. Бліц-турнір «Ерудит»

Текст вірша Кобзаря «Садок вишневий коло хати» ви всі знаєте дуже добре. Тому пропоную провести бліц-турнір: хто найшвидше відновить у пам’яті текст вірша, знайде слово з апострофом і пояснить його правопис.

Слайд № 16

3. Релаксаційно-оздоровчий блок

Шкільні усмішки

1) - Принесіть мені порцію орфографічних помилок.

    - Вибачте, пане, але в нашому ресторані нема нічого подібного.

   -А чому їх стільки в меню?

2) - Мамо, сьогодні вчитель, дякуючи мені, зробив відкриття.

    - Яке ж саме?

    - Він уперше в житті побачив помилок більше, ніж слів у диктанті.

Комплекс вправ для очей

Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі розплющені, погляд – прямо, відвернувшись  від підручника, зошита.

1. Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні.

 Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.

2. Заплющити очі на рахунок «раз-два», розплющити очі і подивитися на      кінчик носа на рахунок «три-чотири».

3. Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.

«Питання-відповідь»

- З чого починається день?

- Чим  закінчується  вечір, а  ранок  починається?

- Як з буряка зробити  бурю?

-  Що  треба  зробити,  щоб  рак полетів?

Слайд № 17

Зупинка ІІІ. Найкраще місце на землі

Найкращим місцем на землі в житті Великого Кобзаря була Канівщина, що на Черкащині. Одного разу, побачивши ці місця, Шевченко закохався у них назавжди. Там, на одній із круч, він похований. Тепер ця гора називається Тарасовою.

Прапорець № 3. На карті України прикріплюється третій пропорець – Канів.

Слайд № 18

1. Лінгвістична гра «Я - редактор»

Виписати усі слова, у яких допущено помилки, пояснити орфограми.

Уявіть себе у ролі редактора. Прочитайте уважно текст. Виправте помилки. Доберіть заголовок до тексту.

       Зійди у травні на Тарасову гору, і тебе зачарують співом соловї. Бо вони тут особливі. Це єдине місце в Україні, де живе дванадцять видів соловїв. Пташки с’юди ніби злетілися в гості до Тараса Шевченка, наспівати йому, звеселити його.

     Як тільки спаде надвечіря, вони тут змагаются своїм хистом. І кожен соловей витинає свої неповторні колінця, виводить свої чарівні співанки. З кожного гаю лине своя полум’яна пісн’я. І звучить над Тарасовою горою багатоголосий соловїний хор. І слухає цю солов’їну хвалу Кобзареві Дніпро, що вється в підгірї.  Слухає українське широке поле і вся Україна. (О. Гончар).

Слайд 19

Зупинка ІV. Заповіт Т. Шевченка

Ми опинилися біля Тарасової гори, що у Каневі. Щоб піднятися східцями на неї, потрібно усунути перешкоду: пройти тест з вивченої теми.

 Хто швидше відповість на усі  питання правильно, той отримає для своєї пари додатковий бал і відповідь-повідомлення із другою назвою гори, де похований Т. Шевченко.              

 Слайд № 20

1. Тест

 1. Знайти слово, у корені якого ставиться апостроф:

а) медв..яний;

б) духм..яний;

в) рум..яний.

2. Знайти слово, у корені якого не ставиться апостроф:

а) дерев..яний;

б) мавп..ячий;

в) морквяний.

3. Знайти слово, у якому після р ставиться апостроф:

а ) р..ясний;

б) кучер..явий;

в ) бур..ян.

4. Знайти слово, у якому після р не ставиться апостроф:

а) сузір..я;

б) подвір..я;

в) дір..явий.

5. Знайти слово, у якому апостроф після префікса ставиться:

а) без..іменний;

б ) з..уміти;

в ) без..ядерний.

6. Знайти слово, у якому апостроф після префікса не ставиться:

а) з..ясувати;

б) роз..єднати;

в) з..економити.

( Повідомлення № 4 - Назва гори  - Чернеча).

2. Читання  учителем поезії І. Гнатюка  «Цілий світ задивлений на Канів» під музичний супровід (Р. Гриньків «Елегія»)

                Цілий світ задивлений на Канів,

                Дивне місто – що не говори.

                Скільки видно піків та вулканів

                З висоти Чернечої гори.

                Йдуть, хоч стежка стелиться терново,

                Йдуть і йдуть – без ліку  і числа,

               Щоб вогнем Тарасового слова

               Очищати душі і тіла!

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап

Слайд 21

1. Самооцінювання навчальної діяльності

Наша подорож добігає кінця. Ми гарно попрацювали на уроці. А тепер давайте оцінимо власну діяльність на занятті.                                           

Прізвище, ім’я ___________________________

Оцініть свою роботу на уроці за кожним із визначених напрямків від нуля до двох балів

№ з/п

Критерії

Самооцінка

1

Я швидко засвоїв тему

 

2

Я був активний на уроці

 

3

Я з цікавістю виконував усі завдання

 

4

Я встигав разом з однокласниками

 

5

Я відповідав переконливо та впевнено

 

 

 

Усього:

 

Слайд № 22

VІІІ. Домашнє завдання (на вибір):

4–6 б. - вивчити правила, виконати вправу 414, с. 196  підручника.

7–9 б. - знайти і записати 5 прислів'їв  зі  словами  з  апострофом, пояснити правопис слів з вивченими орфограмами.

10–12 б. - напишіть твір-мініатюру на тему «Тарас Григорович Шевченко у моєму житті», використовуючи слова з апострофом.

Слайди № 23, № 24

VІІ.  Підсумок уроку

Нарешті ми дісталися останнього місця сьогоднішньої подорожі місцями Великого Кобзаря. Сподіваюсь, що ця мандрівка виявилась для вас не лише цікавою, а й корисною. Ви гарно попрацювали на уроці.

Олесь Гончар відомий український письменник, звертаючись до дітей написав: «Юні друзі, дорожіть Шевченком..!». Хочеться вірити, що на вашому шляху завжди буде Тарасова пристрасть, Тарасова мужність, Тарасове невмируще слово.             

docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку