Розробка уроку української мови , 8 клас. Тема :"Односкладні речення"

Про матеріал

Розгорнутий конспект уроку містить матеріал для роботи з учнями за темою "Односкладні речення", містить тренувальні вправи та опорну таблицю для кращого опанування теми.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови, 8 клас

Тема. Односкладні прості речення

Мета: поглибити знання учнів про види речень за будовою, опрацювати різні типи односкладних речень, навчити розрізняти односкладні та двоскладні речення, грамотно будувати односкладні речення; розвивати усне та писемне мовлення, логічне мислення; виховувати любов до рідної мови, інтерес до предмету.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Методи і прийоми: робота з підручником, робота у групах, гра «Світлофор», самостійна робота з карткою, вибірковий диктант.

Хід уроку

 І. Організація класу.

Учитель. Доброго дня, діти. Рідна мова… Скільки в ній чарівних звуків, материнської лагідності і доброти, мудрості земної, закладеної ще нашими предками. Нам же залишилося лише зберігати її та примножувати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель. Розпочнемо урок з гри «Світлофор». Я зачитаю вам 10 речень, частина з яких містить помилки. Після кожного речення ви піднімаєте або ж зелені картки, якщо погоджуєтеся, червоні, якщо не погоджуєтеся , жовті - можете доповнити . За правильну відповідь ставите собі 1 бал.

(Учитель зачитує  речення)

1. Речення виражає закінчену думку( відповіді учнів: так)

2. За метою висловлювання речення поділяються на розповідні і окличні (ні)

3. За емоційним забарвленням речення поділяються на окличні і неокличні(так)

4. Речення характеризується смисловою та інтонаційною довершеністю(так)

5. Питальні речення щось повідомляють, розповідають (ні)

6. За будовою речення поділяють на прості і складні (так)

 7. Складні речення мають дві або кілька граматичних основ (так)

8. Розповідне речення висловлює наказ, пораду, прохання (ні)

9. Прості речення можуть бути односкладні та двоскладні (так)

10.Односкладні речення поділяються на називні та безособові (ні)

Учитель. Молодці! Перші кроки – і вже у декого перші успіхи.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо пізнавати глибини нашої чарівної української мови, а саме вивчимо односкладні прості речення. Відкрийте, будь-ласка, зошити і запишіть: число класна робота, тема уроку «Односкладні прості речення».

 IV. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Подивіться на ці чудові смайлики (вчитель демонструє різні смайли). Я пропоную кожному з вас обрати зараз той смайлик, який відповідає вашому настрою на початку уроку та озвучити це односкладним реченням.

V. Вивчення нового матеріалу.

5.1. Учитель. Структуру односкладних речень становить наявність тільки одного головного члена речення. Цією ознакою вони відрізняються від двоскладних речень. На відміну від нечленованих речень, односкладні речення можуть поширюватися другорядними членами. У своїх внутрішніх межах односкладні речення розрізняються способом вираження головного члена, кількістю та якістю другорядних членів тощо.

Граматична основа односкладного речення — це головний член (присудок або підмет).

 

 

  • речення з головним членом — підметом
  • речення з головним членом — присудком.

5.2.Робота з  узагальнювальною таблицею «Односкладні речення».

Особові

Означено-особові

 

Неозначено-особові

 

Узагальнено-особові

 

Безособові

 

Мені аж

страшко,

як згадаю оту

хатину край

села. (Т. Шевченко)

 

Вчителя й дерево

пізнають

з плодів. (Нар.

тв.)

 

Хочеш їсти

калачі,

не сиди

на печі.

(Нар. тв.)

 

Не можна

звикнути

до неволі.

(0. Іваненко)

 

 

Учитель. Діти, запам’ятайте, не є односкладними речення, у яких присудки виражені дієсловом у формі 3-ї особи теперішнього і майбутнього часу або у формі однини минулого часу дійсного й умовного способу. Це двоскладні речення з пропущеним підметом, який відновлюється з. контексту, наприклад:

1. Читає (3-тя особа одн., теп. час) цікаву книгу.

2. Читав (одн., мин. ч, дійсн. спосіб) цікаву книгу.

Із цих речень незрозуміло, хто саме виконує дію (він, вона, я, ти), а тому вони потребують підмета.

5.3. Самостійна робота.

Учитель. Діти, розгорніть підручник на ст. 104-105 та опрацюйте матеріал.

VI. Закріплення знань.

6.1.Учитель. Зараз кожен з вас отримає картку із речнням. Ваше завдання : прочитайте речення. Визначте, які з них односкладні, а які — двоскладні. Поясніть чому.
1. Один з останніх його рейсів був винятковим. (О. Гончар) 2. Погане літо, не було врожаю. (Л. Костенко) 3. На морі здіймалися великі хвилі. (І. Багмут) 4. Сіяли всю ніч. 5. У травні стихло навкруги, і встала знову хата. (М. Луків) 6.1 пахне житом молодим, і рибним виловом багатим. (А. Малишко) 7. Не потрапили на Січ і на третій, і на четвертий день, а десь тільки аж через тиждень. (Петро Панч).

6.2 Вибірковий диктант.

Учитель. Із поданого тексту випишіть тільки односкладні речення.

Осінь. Всюди стоять яскраві дерева. Погода чудова. Вже позаду літня спека, бо осінь дарує людям прохолоду. Потроху з дерев починають осипатися листочки, які весело шурхотять під ногами. Чарівний восени і ліс, який рясніє фарбами. Пташки починають відлітати  у теплі краї.  Скрізь тихо. Осінь – одна з найпрекрасніших пір року.  Любіть осінь!

  6.3. Робота з підручником.

Учитель. Виконайте вправи із підручника на ст. 105. (№205,206)

6.4. Робота в групах.

Учитель. Прослухайте «приблудні думки» С.Павленка.

«Приблудні думки»

Пишу вилами по воді трьома іноземними мовами. Для чого звертатися до окуліста, якщо можна позичити очей у Сірка? Грав першу скрипку серед тих, хто пас задніх.

Учитель. 1 група записує 1 речення. 2  – друге речення. 3 – третє речення. Всі групи виконують такі завдання: усно поясніть значення фразеологізмів, ужитих у реченнях.  Визначте вид речень за будовою.

- Речення односкладне чи двоскладне (якщо складне, то охарактеризувати його частини).

- Чим виражений головний член речення.

- До якого типу односкладних речень належать.

VІI. Рефлексія. Оцінювання.

Учитель. Діти, я пропоную вам закінчити речення:

- На сьогоднішньому уроці я вивчив… (орієнтовані відповіді: односкладне просте речення)

- Я дізнався, що … (односкладні речення розрізняються способом вираження головного члена, кількістю та якістю другорядних членів)

- Мені сподобалося (те, що урок був насичений вправами, робота у групах, робота з таблицею)

- Я запам’ятав…(якими бувають односкладні речення та як їх знаходити у тексті)

 Учитель. Дуже дякую за змістовні відповіді. Всі ви активно працювали на уроці, але найактивнішими були… (оцінювання учнів).

VІІ. Домашнє завдання: виписати з підручника історії 6 односкладних речень.

Учитель. Урок закінчено! Успіхів вам!

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Глобчак Світлана Володимирівна
    Розробка уроку чітко спланована
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 березня 2018
Переглядів
11785
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку