У матеріалі зібрані речення, взяті з творів Т. Шевченка. Кожен поетичний рядок поета містить речення із вставними словами, словосполученнями (всього 34). На основі цих речень учитель може підготувати будь-які завдання за темою на свій розсуд, використовуючи міжпредметний зв'язок (літературу) та повторити, узагальнити, систематизувати творчість Кобзаря. Є поетичні рядки, у яких вставні слова стоять у різних позиціях у реченні. Матеріал можна використати як для 5 класу, так і для 8-го. У кожній цитаті зазначено, з якого твору взято.
ВСТАВНІ СЛОВА, СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ
Своє стародавнє, шукаю, шукаю,
Щоб чим похвалитись, що й я таки жив. («Буває, в неволі іноді згадаю…»)
(Ніби мені каже), на всій Україні
Високі могили. («Буває, в неволі іноді згадаю…»)
Бо вже Катруся підростала
(Катрусею вдовівна звалась), –
Чи вік же їй провідувати? («Москалева криниця»)
Як те бува з багатирями,
(На диво людям та на чудо),
За три копи звінчав у будень. («Москалева криниця»)
Росла собі. І роботящий
(Бо всюди сироти ледащо)
У наймах виріс сирота,
Неначе батькова дитина. («Москалева криниця»)
Вертався з Дону я та знову
(Бо я вже двічі посилав
До дівчини за рушниками)
Послать і втретє міркував. («Москалева криниця»)
Ягня, здається, веселилось! («Мені тринадцятий минало»)
У балку спустився
Та й викопав при долині
Глибоку криницю.
(Не сам-один; толокою
Йому помагали
Й добрі люде приходили
Криницю копати). («Москалева криниця»)
І дійшло до того,
Що я вночі, підкравшись,
Максимову хату
(Бо його Максимом звали,
Вдовиного зятя)
Запалив. («Москалева криниця»)
І раділа з нею,
І плакала; довгі коси
Уже розплітала
І, лишенько, свого князя
П’яного згадала –
У мундирі. («Княжна»)
За одну годину
І з клунею провіяли…(«Княжна»)
Других просвітити,
Сонце правди показати
Сліпим, бачиш, дітям!.. («Кавказ»)
Бо все піде в воду. («Тополя»)
Чом він не гуляє?
Чому не п’є з козаками?
Чому не співає?
Нема його; тепер йому,
Мабуть, не до неї,
Не до співи. («Гайдамаки. Гонта в Умані»)
(Хоч діялось не восени),
Так у неволі. («Не спалося, - а ніч, як море…»)
Жити з ворогами!
Поборовся б і я, може,
Якби малось сили. («До Основ’яненка»)
Сказать по правді, не було. («В неволі тяжко, хоча й волі…»)
Та нема де прихилитись
В світі одиноким. («Катерина»)
Таки в учителя-дяка,
Гарненько вкраду п’ятака –
Бо я було трохи не голе – та й куплю
Паперу аркуш. («А.О. Козачковському»)
День і ніч гуляє
Та королем коверзує… («Гайдамаки»)
Поки шкандибаю
За Яремою по світу
А може … й не знаю. («Гайдамаки»)
По три, по чотири
Так і кладе. («Гайдамаки»)
(От хлопець звичайний!),
Щоб не сердить отамана,
Покинув Оксану:
Ляхів кінча; з Залізняком
Весілля справляє
В Уманщині, на пожарах. («Гайдамаки.»)
А Україна, знай, горить.. («Гайдамаки. Гонта в Умані»)
По чарці з сусідом випивши тієї,
Батько діда просить, щоб той розказав,
Про Коліївщину…(«Гайдамаки. Епілог»)
Обідране; ледве-ледве
Несе ноженята…
(Достеменний син Катрусі). («Мар’яна-черниця»)
Та й каже: «Мар’яно!
Треба буде старостів ждать,
Та, може, й од пана! («Мар’яна-черниця»)
Лічить зорі. («Великий льох»)
Що нічого, бачиш, взяти,
А він же трудився! («Великий льох»)
У нас, єй-богу, добре жить. («Відьма»)
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині. («Якби ви знали, паничі…»)
Неначе на свою дитину,
Теслу, було, і струг покине
Та й дивиться. («Марія»)