Цей урок проводиться під час узагальнення знань з теми "Займенник". Урок побудований з використанням інноваційних технологій, в тому числі інформаційно-комунікаційних.
Розробка уроку української мови у 4-му класі
на тему: «Повторення і узагальнення вивченого про Займенник»
Мета: Повторити і узагальнити знання про займенник як частину мови, сприяти розвитку творчих здібностей учнів та логічного мислення, розвивати зв'язне мовлення та сприяти естетичному та екологічному вихованню особистості учня
Тип уроку: Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок учнів
Обладнання: комп’ютер, мультимедійних проектор
Програмне забезпечення: динамічні слайди, підготовлені за допомогою програми MS PowerPoint.
Хід уроку:
І. Організація класу до уроку
1)Доброго ранку! Доброго дня!
Рушаємо в казку мовну щодня!
Ось і сьогодні товариш дзвінок
Лунко покликав нас на урок
2)Епіграф до уроку. Я, ти, він, вона – разом дружна сім’я,
В слові «ми» - сто тисяч «я».
Мова. Метод «Прес»
«Я вважаю, що…»
«…тому, що…»
«…наприклад…»
«Таким чином…»
Які ви знаєте особові займенники? Прочитайте епіграф. Назвіть особи займенників.
3)Девіз: Знання за плечима не носити! Навчуся! Знатиму! ( ігровий момент-вітер залетів і розкидав слова, зберіть їх у речення).
4)Очікування « Мікрофон»
(казковим,цікавим,повчальним)
ІІ. Створення емоційного фону уроку
(звучить музика А. Вівальді «Пори року. Зима»)
1.Читання вірша вчителем
Зимонько-снігуронько,
Наша білогрудонько,
Не верти хвостом,
А труси тихесенько,
Рівненько, гладесенько
Срібненьким сніжком.
Ми повибігаємо,
Снігу накачаємо
Купу за садком.
Бабу здоровенную,
Уночі страшенную,
Зліпимо гуртом.
Для цього потрібно гарно попрацювати
А види робіт нам на уроці підкаже Снігуронька та її подружки сніжинки
*Дешифрувальник
*Очікування «Мікрофон»
* Каліграфічна хвилинка
*Стратегія «Кубування»
* Я-кореспондент
* Творча робота в парах
*Зоровий диктант
*Робота з деформованим текстом
*Хвилинка-веселинка
ІІІ. Повідомлення теми , мети, завдань уроку
314-526-635 та 661-7072-660
Займенник. Повторення ( записую на дошці)
ІУ. Основна частина уроку
1.Стратегія «Кубування»
Снігу білого чимало
Випало сьогодні
З нього зліпимо фортецю
Ми тут на осонні
Тільки кубик чарівний
Нам тут допоможе
Попитає хутко нас –
Хто на що спроможний
4.Як відмінюються займенники, що належать до :
А) першої особи
Б) другої особи
В)третьої особи
5.Яким членом речення бувають займенники?
6.Які займенники належать до особових?
Вд ємо ми
Ми відповідаємо за тих, кого приручили
(А. де Сен – Екзюпері)
- До чого закликає автор?
3. Робота з реченням
- Підкресліть займенники
- Яким членом речення вони виступають?
- Визначте особу та число займенника «Ми»
4. Робота з текстом . Прийом « Я кореспондент» ( за матеріалом вправи 67)
-Як називаються ті люди, які допомагають тваринам перезимувати в лісі?
- А що таке пуд?
* В'ячеслав Севастьянович пропонує вам довідатись більше про роботу таких людей у вправі 67.
Прочитайте текст. Що нового довідалися про єгеря? Який ми можемо дібрати заголовок до тексту вправи?
4.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
До годівничок прилітають не тільки синички, а й зайчики навідуються до годівниць оленів. Давайте трохи порухаємось, як зайчики в зимову пору
Зайчик вирішив стрибать
Скік угору, скік убік,
Знову вгору швидко скік.
Шість , і сім, і вісім
Підстрибнув на місці.
Вушками десь звук почув –
И прожогом в ліс майнув
5.Зоровий диктант
Увага! Потренуємо увагу та пам'ять.
Прочитайте прислів'я. Як ви їх розумієте?
Робота диференційовано: 1 ряд записує з пам'яті 1 речення
2 ряд – 2 речення
3 ряд – 3 речення
4 ряд – 4 речення
Підкресліть особові займенники. Визначте особу, число, відмінок.
6. Творча робота в групах
Складіть найбільше особових займенників у різних формах із слів
Насмішкуватий, яйцезаготівельний, повітряно-морський
7. Вправи для очей
Діти. Ми довго працювали, наші очі втомились. Зараз вони відпочинуть.
Вся увага тільки на сніжинку. ( на мультимедійній дошці з'являється сніжинка, слідкуємо за її рухом)
8. Робота над загадками
Народна мудрість-це прислів'я, приказки, загадки. Снігуронька їх знає багато.Але заметіль бушує. Вітер завива і крізь хурделицю нам чутно слова…
Спишіть загадки. Підкресліть особові займенники. Визначте особу, число, відмінок.
9. Робота з пропущеними даними
Кружляли сніжинки, втомились і посідали куди забажали. А тут У Снігуроньки лист нагодився, який сніжинками закрився. Як ви думаєте, які особові займенники вони нам закрили?
…малюю ….читаєш…….відпочиває…..їдемо…..слухаєте музику….повертаються додому….
Майнула дівчинка рукавом и закружляли знов сніжинки. Давайте перевіримо чи правильно ми підібрали займенники
10. Диктант – мовчанка
Я буду показувати вам картки, а ви записуйте займенники.( Один учень працює біля дошки)
ІІ особа однини
ІІІ особа однина ж.р.
І особа мн.
Прийшов до ( він)
Згадувати (я )
Спілкуватися з ( ми)
Перевірка диктанту:
Ти, вона, ми, прийшов до нього, згадувати мене, спілкуватися з нами
11. Звучить зимова мелодія (картинки із тваринами взимку змінюють одна одну на мультимедійній дошці)
Під її супровід учні виконують роботу з деформованим текстом в групах (кожний ряд отримує чотири рядки вірша, які потрібно записати у правильному порядку)
1ряд Я зима..сніжком лапатим…
(натрусила навкруги…
Вмить поснули зайченята.
Поховались до нори)
2 ряд А ми білочки-пустунки
(Не страшний нам Дід Мороз!
Носимо ми пишні шубки,
Одягаємось всерйоз)
3ряд Спить довкола ліс дрімучий
( Казка твориться сама…
Лиш тріщить сніжок сліпучий…
Заметіль творить дива)
Зачитування утвореного вірша.
12.Мозковий штурм
Займенник – це дуже цікава частина мови, Жарти – загадки зможе той розгадати, хто добре знає особові займенники.
Які два займенники псують дороги? ( ями)
Що треба зробити з руками, щоб утворилися три особові займенники? ( ви-ми- ти)
Додавши до займенника І особи одну букву, перетворіть його на антонім до слова « війна». ( Мир)
Я – спереду, я – вкінці, а посередині назва породи коня ( маленького). Разом буде назва країни. ( Я – поні –я)
Хто швидше назве займенники з двома буквами е ? ( Мене, тебе)
Хто швидше здогадається , у яких займенниках є буквосполучення ьо, йо? ( у нього, у ньому, його, йому)
Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? ( Зоя)
У. Підсумок уроку. Домашнє завдання
Наш урок добігає кінця. Чи справдились ваші очікування? Що сподобалось?
1