Урок у 6 класі.
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль та правопис; розвивати вміння й навички розпізнавати іменники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль, правильно вживати іменники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; удосконалити й збагатити усне й писемне мовлення школярів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у шестикласників любов і пошану до рідної землі, рідної мови, прагнення вивчати її.
Тип уроку: урок-подорож (урок узагальнення і систематизації знань).
Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___ Дата___/___/___
Прізвище вчителя __________________
Тема уроку: «Повторення вивченого з теми «Іменник»
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль та правопис; розвивати вміння й навички розпізнавати іменники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль, правильно вживати іменники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; удосконалити й збагатити усне й писемне мовлення школярів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у шестикласників любов і пошану до рідної землі, рідної мови, прагнення вивчати її.
Тип уроку: урок-подорож (урок узагальнення і систематизації знань).
Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення й стилістика.
Міжпредметні зв’язки: українська література, історія України.
Обладнання уроку: підручник, дидактичний матеріал.
Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, контроль і самоконтроль, самостійна робота, «вільний мікрофон», рефлексія, робота в парах, робота у групах, індивідуальна робота.
Епіграф уроку:
Бо рідна мова – є найкраща в світі.
Великі то народи, чи малі.
Я з нею теж лечу в своїй блакиті,
Щоб звідти все оглянуть на Землі.
В. Сосюрченко
План уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Не урок, а справжнє свято,
Бо полинем у світи.
Мандруватимем завзято,
Юний друже, я і ти.
У поході будь уважним,
Добре думай, не спіши!
Знай, що вчитись завжди важко,
Легше буде у житті!
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
- Сьогодні, любі діти, ми завершуємо вивчення теми «Іменник». На наступному уроці ви писатимете контрольну роботу, тому сьогодні ми повторимо з вами усе, що вивчали про цю частину мову. Урок у нас буде не звичайний, адже ми проведемо його у формі подорожі. У дорозі вам знадобляться ваші знання з теми, уважність, наполегливість та хороший настрій. Отож, вирушаємо в нашу захоплюючу мандрівку!
1. Зупинка «Пригадай!»
- От і потрапили ми з вами у чарівну країну під назвою Іменник. А зараз я пропоную вам оглянути визначні місця цієї країни. Перша зупинка на нашому шляху має назву «Пригадай». Для того, щоб вирушити в дорогу далі нам потрібно з вами пригадати все, що ми вивчали про іменник.
Фронтальне опитування:
2. Зупинка «Місто Помилок»
Вправа 1. Виправити помилки, вказавши на основні орфограми у словах.
Колори, сілю, працовитіст, прислівья, вирба, почутя, св'ято, шчастя, загатка, сердце, україна.
Вправа 2. Прочитайте текст. В одну колонку випишіть назви істот, в іншу – назви неістот.
1. На рідній ниві будемо людьми! Ми – хліборобський рід, Івани і Марії. (В. Корж.) Я лечу, наче жайвір, споконвічно до тебе, поле! (А. Камінчук.) Спасибі вам, мережані пшеницею лани! (М. Карпенко.) Ти, наш мудрий голово, головуй! Роботящих женчиків почастуй! (О. Орач.)
2. “Що за печалі хліборобу? – хтось жартував. - Май плуга й ніж! Ори, мели, а потім їж хліб, пироги, солодку здобу!” Як просто все! Той жартівник не знав землі, не дихав нею. З життя він непомітно зник, адже сміявся над землею! (О. Ющенко.) Орачу мій, господарю великий, гостило в тебе сонце за столом! (М. Стельмах.) Я, мабуть, досі уже б осліп, якби не бачив, хто робить хліб. (В. Кочевський.)
4. Зупинка «Поселення Карликів і Велетнів»
Вправа 3. Прослухайте слова і випишіть іменники у дві колонки: власні назви та загальні назви.
Міст, Десна, Харків, гори, Київ, Леся Українка, озеро, художник, Карпати, людина, горобець, Попелюшка, Лісостеп, море, Західне Полісся, земля, парубок, Віталій, радість, легенда, газета «Вільна Україна».
5. Зупинка «Конкретні та абстрактні»
Вправа 4. Прочитайте слова, перепишіть їх, підкреслюючи іменники з абстрактним значенням. 3 слова введіть у речення.
Річка, вдача, радість, парта, порода, гідність, рука, мета, зошит, розлука, любов, сніг, людина, прощання, жінка, клопоти, болі, дерево, нерви, радощі, юнак.
6. Зупинка «Поселення незвичайних людей»
Вправа 5. Розподілити подані слова у 4 колонки (іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду).
Коромисло, паляниця, веретено, квітка, бубон, макітра, цеберко, діжа, віз, писанка, колодязь, нахаба, сирота, невдаха, лікар, професор, дівча, хлоп'я, бідолаха, роззява.
7. Зупинка «Станція невідомих родів»
Вправа 6. Визначити рід поданих слів. 4 слова на вибір увести в речення.
Фламінго, пюре, шимпанзе, Баку, радіо, метро, міс, маестро, фрау, ательє, цеце, радіо.
8. Зупинка «Помешкання сімох братів»
- На цій зупинці дружно живуть семеро братів, один одного не ображають, разом труднощі долають. Ці брати – це відмінки.
Вправа 7. Прочитайте уважно текст і випишіть словосполучення зі словом "рушник". Визначте його відмінок у кожному словосполученні.
… Український рушник. Його можна порівняти з піснею. Без рушника не обходяться народження, одруження людини, різні свята. По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі. З хлібом і сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей. Рушник у нашому побуті живе і сьогодні.
Вправа 8. Поставте слова у відповідному відмінку, відновіть у фразі порядок слів й утворіть речення, підкресліть іменники як член речення.
Зі, море, правда, дно, вирине. (Правда зі дна моря вирине).
Мова, без, може, не, народ, існувати. (Без мови не може існувати народ).
10. Зупинка «Чарівники»
- По сусідству з братами-відмінками живуть чарівники, які можуть з одного предмета зробити дуже багато і навпаки. Це числа: однина і множина.
Вправа 9. Підкресліть іменники. Визначте їх рід, число та відмінок.
Українці любили ластівку і вважали її Божою пташкою. У колядках ця пташка віщує господареві добробут, а сім’ї обіцяє благополуччя та щастя. Ластів’їне гнідечко під стріхою вважалось за добру прикмету. Зруйнувати його – великий гріх. На обличчі винного з’явиться невивідне ластовиння. Ластівка може й помститися. Вона літатиме до корови й псуватиме молоко.
Вправа 10. Робота у групах.
І група. Випишіть якомога більше іменників, які вживаються лише в однині.
ІІ група. Випишіть якомога більше іменників, які вживаються лише у множині.
Радощі, врода, пестощі, Київ, пахощі, Дніпро, Карпати, ножиці, ворота, сміливість, граблі, чорнило, окуляри, білило, коноплі, гіпс, мед, сходи, сани, сіни, ясла, малювання.
11. Зупинка «Площа чотирьох сестер»
- Ще одна наша зупинка – Площа чотирьох сестер. Хто ці сестриці? Це Відміни. Вправа 11. Запишіть іменники у чотири колонки за відмінами. Підкресліть другу від початку літеру. Прочитаєте закінчення вислову О.Гончара «Працею ...»
Ніч, площа, біль, галченя, осел, листя, скатерть, плече, кров, мазь, людина, успішність, одиниця, дьоготь, типовість, знамено, сирота, мак, творчість, курча, завзятість, зневага, калюжа, лак, кошеня.
І відміна |
ІІ відміна |
ІІІ відміна |
ІУ відміна |
площа |
Біль |
ніч |
галченя |
людина |
Осел |
скатерть |
курча |
одиниця |
Листя |
кров |
кошеня |
сирота |
Плече |
мазь |
|
зневага |
Дьоготь |
успішність |
|
калюжа |
Знамено |
типовість |
|
|
Мак |
творчість |
|
|
|
завзятість |
|
Ключ: Працею людина і сильна, і красива.
12. Зупинка «Разом і окремо»
Вправа 12. Запишіть подані слова, знявши риску.
Не/билиця; не/воля; не/правда; не/приємність; не/щастя, а горе; не/друг, а ворог; не/залежність; не/співець, а сіяч; не/заможність; не/згода; не/зрадливість; не/зрячість; не/хмари, а клоччя білої з сірим бавовни; не/лад; не/милість; не/повага; не/день, а ніч; не/смак; не/щирість.
Вправа 13. Переписати, розкриваючи дужки.
Для пташки і золота клітка – (не)воля. Такий (не)жить – хоч би вижить. Панська ласка – (не)коляска, (не) сядеш і (не)поїдеш. Вчи (не)штурханцями, а слівцями. Бійся (не)чорта, а лихого чоловіка. Ситий голодному (не)товариш. Не так шкода, як (не)вигода (Народна творчість).
13. Зупинка «Парк імені Братів Суфіксів»
Вправа 14. Записати слова під диктовку. Виділити у них суфікси.
Вогничок, кошичок, краєчок, паличка, стрічечка, діжечка, вуличка, копієчка, річечка, картоплиння, бобовиння, коріння, павутиння, насіння, паливо, марево, мереживо,
14. Зупинка «Імена по батькові»
Вправа 15. Провідміняти чоловічі й жіночі імена по батькові. Позначити закінчення.
Іван Васильович, Тетяна Сергіївна, Петро Васильович, Ганна Олександрівна, Валентина Степанівна, Ігор Іларіонович.
15. Зупинка «Контроль знань»
Вправа 16. Виконайте тестові завдання.
ТЕСТИ
І. Іменник пишеться з НЕ разом у реченні
А Найкраща показка – не кулак, а ласка (Нар.творч.);
Б Перемагає не дужий, а сміливий (Нар.творч.);
Дібрати й записати іменники, які без НЕ не вживається, розібрати ці слова за будовою (напр.: немовля, неділя, незабудка, нежить).
2. В іменниках середнього роду, що означають збірні поняття (бурячиння, гарбузиння) вживається суфікс:
А –енн-;
Б –анн-;
Скласти (пригадати) та записати речення, що містить збірний іменник середнього роду із суфіксом –инн- (напр.: Та це ж цвіте гарбуз! Його довге огудиння скрізь простяглося на вгороді (О.Донченко).
3. У чоловічих іменах по батькові вживається суфікс:
Б -йович-;
В –євич-.
Утворити по батькові сина від імені батька Мефодій (Лазар).
4. У жіночих іменах по батькові вживаються суфікси:
А –овн(а), -івн(а);
В –овн(а), -йовн(а)
Утворити по батькові дочки від імені батька Микола (Григорій, Хома).
5. Суфікси – ичок-, -ичк- уживаються в словах:
А потічок, стрічечка, мережечка;
Б кілочок, діжечка, ручечка;
Будь-яке слово з ненаголошеним суфіксом –ичок- або –ичк- записати фонетичною транскрипцією (напр.: полковничок [полковние чок], ґудзичок [rудзие чок].
6. З суфіксом –ев- пишеться слово:
А мереживо;
Б плетиво;
Іменник із суфіксом –ив-, що означає продукт праці, ввести до самостійно складеного речення (напр.: З’їла Зіна три морозива, Зіна зуби заморозила! (В.Латанський) або ж скласти речення з іменником , що має суфікси –ев- (напр.: В далині шумувало, пінилося марево (В.Близнець).
7. Суфікси –ичок-, -ичк- уживаються в іменниках:
А іншомовного походження;
В що означають збірні поняття;
Г що мають негативно-емоційний відтінок значення.
Іменник із суфіксом –ичок- або –ичк- ввести до самостійно складеного речення (напр..: У лузі духмяніла молода зелена травичка).
8. Суфікс –ив- уживається в іменниках, які означають:
А опредмечену дію;
В назву живих істот;
Г пестливу назву.
Скласти (пригадати) й записати речення з іменником, що має суфікс –ив- (напр.: До готового млива завжди мельник знайдеться (Нар.творч.)
9. Іменник пишеться з НЕ окремо через наявне протиставлення в реченні:
А Язик – не помело, слова – не полова (Нар.творч.);
В Небилиця – то брехні половиця (Нар.творч.);
Г П’яниця – недбалиця (Нар.творч.).
Скласти (пригадати) і записати речення, у якому іменник пишеться з не окремо через наявне в реченні протиставлення (напр.: Я житиму не тілом, а душею (П.Куліш).
10. Разом з не пишуться такі іменники, до яких можна дібрати антоніми:
А невидимка, невістка, неборак, негідник;
Б недобір, недовіра, недоліт, недооцінка;
Г нервовий, неологізм, неоновий, небесний.
Дібрати й записати іменники з НЕ, до яких можна дібрати синонім (напр.: неволя – рабство; недруг – ворог; нещастя – горе).
11. З НЕ разом завжди пишуться іменники:
А неволя, недруг, незадоволення, неделікатність;
В незлагода, нелад, необачність, необ’єктивність;
Г непокора, непевність, неприязнь, нетерплячість.
Скласти (пригадати) і записати речення, що містить іменник з префіксом НЕДО (напр.: Недоуми! Занапастили Божий рай! (Т.Шевченко).
12. Правильно утворені та записані такі імена по батькові:
А Петрович, Петровна;
Б Андрійович, Андрієвна;
В Анатолієвич, Анатоліївна;
Ім’я по батькові батька (матері) увести до самостійно складеного речення, розібрати за будовою.
16. Зупинка «Тріумфальна арка»
– Молодці, діти! Гарно ми з вами попрацювали, але найголовніше, що ми відвідали усі визначні місця країни Іменник, повторили теоретичний матеріал і підготувалися до контрольної роботи. Я сподіваюся, що наш урок вам сподобався. Вам слово, шестикласники!
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
Урок-подорож
Повторення вивченого з теми «Іменник»
Вправа 1. Виправити помилки, вказавши на основні орфограми у словах.
Колори, сілю, працовитіст, прислівья, вирба, почутя, св'ято, шчастя, загатка, сердце, україна.
Вправа 2. Прочитайте текст. В одну колонку випишіть назви істот, в іншу – назви неістот.
1. На рідній ниві будемо людьми! Ми – хліборобський рід, Івани і Марії. (В. Корж.) Я лечу, наче жайвір, споконвічно до тебе, поле! (А. Камінчук.) Спасибі вам, мережані пшеницею лани! (М. Карпенко.) Ти, наш мудрий голово, головуй! Роботящих женчиків почастуй! (О. Орач.)
2. “Що за печалі хліборобу? – хтось жартував. - Май плуга й ніж! Ори, мели, а потім їж хліб, пироги, солодку здобу!” Як просто все! Той жартівник не знав землі, не дихав нею. З життя він непомітно зник, адже сміявся над землею!(О. Ющенко.) Орачу мій, господарю великий, гостило в тебе сонце за столом! (М. Стельмах.) Я, мабуть, досі уже б осліп, якби не бачив, хто робить хліб (В. Кочевський.)
Вправа 3. Прослухайте слова і випишіть іменники у дві колонки: власні назви та загальні назви.
Міст, Десна, Харків, гори, Київ, Леся Українка, озеро, художник, Карпати, людина, горобець, Попелюшка, Лісостеп, море, Західне Полісся, земля, парубок, Віталій, радість, легенда, газета «Вільна Україна».
Вправа 4. Прочитайте слова, перепишіть їх, підкреслюючи іменники з абстрактним значенням. 3 слова введіть у речення.
Річка, вдача, радість, парта, порода, гідність, рука, мета, зошит, розлука, любов, сніг, людина, прощання, жінка, клопоти, болі, дерево, нерви, радощі, юнак.
Вправа 5. Розподілити подані слова у 4 колонки (іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду).
Коромисло, паляниця, веретено, квітка, бубон, макітра, цеберко, діжа, віз, писанка, колодязь, нахаба, сирота, невдаха, лікар, професор, дівча, хлоп'я, бідолаха, роззява.
Вправа 6. Визначити рід поданих слів. 4 слова на вибір увести в речення.
Фламінго, пюре, шимпанзе, Баку, радіо, метро, міс, маестро, фрау, ательє, цеце, радіо.
Вправа 7. Прочитайте уважно текст і випишіть словосполучення зі словом "рушник". Визначте його відмінок у кожному словосполученні.
… Український рушник. Його можна порівняти з піснею. Без рушника не обходяться народження, одруження людини, різні свята. По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі. З хлібом і сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей. Рушник у нашому побуті живе і сьогодні.
Вправа 8. Поставте слова у відповідному відмінку, відновіть у фразі порядок слів й утворіть речення, підкресліть іменники як член речення.
Зі, море, правда, дно, вирине.
Мова, без, може, не, народ, існувати.
Вправа 9. Підкресліть іменники. Визначте їх рід, число та відмінок.
Українці любили ластівку і вважали її Божою пташкою. У колядках ця пташка віщує господареві добробут, а сім’ї обіцяє благополуччя та щастя. Ластів’їне гнідечко під стріхою вважалось за добру прикмету. Зруйнувати його – великий гріх. На обличчі винного з’явиться невивідне ластовиння. Ластівка може й помститися. Вона літатиме до корови й псуватиме молоко.
Вправа 10. Робота у групах.
І група. Випишіть якомога більше іменників, які вживаються лише в однині.
ІІ група. Випишіть якомога більше іменників, які вживаються лише у множині.
Радощі, врода, пестощі, Київ, пахощі, Дніпро, Карпати, ножиці, ворота, сміливість, граблі, чорнило, окуляри, білило, коноплі, гіпс, мед, сходи, сани, сіни, ясла, малювання.
Вправа 11. Запишіть іменники у чотири колонки за відмінами. Підкресліть другу від початку літеру. Прочитаєте закінчення вислову О.Гончара «Працею ...»
Ніч, площа, біль, галченя, осел, листя, скатерть, плече, кров, мазь, людина, успішність, одиниця, дьоготь, типовість, знамено, сирота, мак, творчість, курча, завзятість, зневага, калюжа, лак, кошеня.
Вправа 12. Запишіть подані слова, знявши риску.
Не/билиця; не/воля; не/правда; не/приємність; не/щастя, а горе; не/друг, а ворог; не/залежність; не/співець, а сіяч; не/заможність; не/згода; не/зрадливість; не/зрячість; не/хмари, а клоччя білої з сірим бавовни; не/лад; не/милість; не/повага; не/день, а ніч; не/смак; не/щирість.
Вправа 13. Переписати, розкриваючи дужки.
Для пташки і золота клітка – (не)воля. Такий (не)жить – хоч би вижить. Панська ласка – (не)коляска, (не) сядеш і (не)поїдеш. Вчи (не)штурханцями, а слівцями. Бійся (не)чорта, а лихого чоловіка. Ситий голодному (не)товариш. Не так шкода, як (не)вигода (Народна творчість).
Вправа 14. Записати слова під диктовку. Виділити у них суфікси.
Вогничок, кошичок, краєчок, паличка, стрічечка, діжечка, вуличка, копієчка, річечка, картоплиння, бобовиння, коріння, павутиння, насіння, паливо, марево, мереживо,
Вправа 15. Провідміняти чоловічі й жіночі імена по батькові. Позначити закінчення.
Іван Васильович, Тетяна Сергіївна, Петро Васильович, Ганна Олександрівна, Валентина Степанівна, Ігор Іларіонович.
Вправа 16. Виконайте тестові завдання.
ТЕСТИ
І. Іменник пишеться з НЕ разом у реченні
А Найкраща показка – не/кулак, а ласка (Нар.творч.);
Б Перемагає не/дужий, а сміливий (Нар.творч.);
В Комусь забава, а мені не/слава (Нар.творч.).
Дібрати й записати іменники, які без НЕ не вживається, розібрати ці слова за будовою.
2. В іменниках середнього роду, що означають збірні поняття (бурячиння, гарбузиння) вживається суфікс:
А –енн-;
Б –анн-;
В –инн-.
Скласти (пригадати) та записати речення, що містить збірний іменник середнього роду із суфіксом –инн- .
3. У чоловічих іменах по батькові вживається суфікс:
А –ович-;
Б -йович-;
В –євич-.
Утворити по батькові сина від імені батька Мефодій (Лазар).
4. У жіночих іменах по батькові вживаються суфікси:
А –овн(а), -івн(а);
Б –івн(а), -ївн(а);
В –овн(а), -йовн(а)
Утворити по батькові дочки від імені батька Микола (Григорій, Хома).
5. Суфікси – ичок-, -ичк- уживаються в словах:
А потічок, стрічечка, мережечка;
Б кілочок, діжечка, ручечка;
В ґудзичок, суничка, розумничка.
Будь-яке слово з ненаголошеним суфіксом –ичок- або –ичк- записати фонетичною транскрипцією (напр.: полковничок [полковние чок]).
6. З суфіксом –ев- пишеться слово:
А мереж(е,и)во;
Б плет(е,и)во;
В мар(е,и)во.
Іменник із суфіксом –ив- ввести до самостійно складеного речення (напр.: З’їла Зіна три морозива, Зіна зуби заморозила! (В.Латанський).
7. Суфікси –ичок-, -ичк- уживаються в іменниках:
А іншомовного походження;
Б що походять від іменників із суфіксами –ик-, -иц-;
В що означають збірні поняття;
Г що мають негативно-емоційний відтінок значення.
Іменник із суфіксом –ичок- або –ичк- ввести до самостійно складеного речення (напр..: У лузі духмяніла молода зелена травичка).
8. Суфікс –ив- уживається в іменниках, які означають:
А опредмечену дію;
Б матеріал або продукт праці;
В назву живих істот;
Г пестливу назву.
Скласти (пригадати) й записати речення з іменником, що має суфікс –ив- .
9. Іменник пишеться з НЕ окремо через наявне протиставлення в реченні:
А Язик – не помело, слова – не полова (Нар.творч.);
Б Не одежа красить людину, а добрі діла (Нар.творч.);
В Небилиця – то брехні половиця (Нар.творч.);
Г П’яниця – недбалиця (Нар.творч.).
Скласти (пригадати) і записати речення, у якому іменник пишеться з не окремо через наявне в реченні протиставлення.
10. Разом з не пишуться такі іменники, до яких можна дібрати антоніми:
А невидимка, невістка, неборак, негідник;
Б недобір, недовіра, недоліт, недооцінка;
В неправда, неповага, небилиця, непорядок;
Г нервовий, неологізм, неоновий, небесний.
Дібрати й записати іменники з НЕ, до яких можна дібрати синонім (напр.: неволя – рабство; недруг – ворог; нещастя – горе).
11. З НЕ разом завжди пишуться іменники:
А неволя, недруг, незадоволення, неделікатність;
Б недолюдок, недокрів’я, недопалок, недогляд;
В незлагода, нелад, необачність, необ’єктивність;
Г непокора, непевність, неприязнь, нетерплячість.
Скласти (пригадати) і записати речення, що містить іменник з префіксом НЕДО (напр.: Недоуми! Занапастили Божий рай! (Т.Шевченко).
12. Правильно утворені та записані такі імена по батькові:
А Петрович, Петровна;
Б Андрійович, Андрієвна;
В Анатолієвич, Анатоліївна;
Г Олексійович, Олексіївна.
Ім’я по батькові батька (матері) увести до самостійно складеного речення, розібрати за будовою.