Урок РМ № 19, 20. «Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі (за картиною) за колективно складеним планом»

Про матеріал

Урок у 5 класі.

Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння учнів писати твори-описи, усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту-опису, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати власні твори-описи тварини в художньому стилі за картиною; удосконалювати культуру писемного мовлення; розвивати увагу, спостережливість, сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу школярів; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Перегляд файлу

Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___  Дата___/___/___  

 

Прізвище вчителя __________________

 

 

Тема уроку: РМ № 19, 20. «Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі (за картиною) за колективно складеним планом»

Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння учнів писати твори-описи, усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту-опису, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати власні твори-описи тварини в художньому стилі за картиною; удосконалювати культуру писемного мовлення; розвивати увагу, спостережливість, сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу школярів; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок розвитку звязного мовлення.

Обладнання уроку: підручники, зошити, памятка «Як працювати над твором-описом тварини у художньому стилі».

Методика та прийоми проведення уроку: контроль і самоконтроль, самостійна робота, «вільний мікрофон».

Епіграф уроку:

Людина і тварина діти однієї матері природи. 

Т. Гейнсборо

План уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
  3. Актуалізація опорних знань.
  4. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
  5. Колективна робота з текстом.
  6. Складання твору-опису тварини за картиною в художньому стилі.
  7. Написання твору-опису тварини за картиною в художньому стилі.
  8. Підсумок уроку.
  9. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  1. Психологічна настанова учнів на написання твору.
  2. Опрацювання епіграфа уроку.

IІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за запитаннями.

1. Які стилі мовлення вам відомі?Назвіть особливості кожного з них.

2. Охарактеризуйте художній стиль мовлення.

3. Які типи мовлення вам відомі?

4. Охарактеризуйте опис.  Які особливості цього типу мовлення?

5. З якою метою письменники використовують описи тварин у художніх творах?

6. У якому стилі (крім художнього) можна описати тварину? Чим вони відрізняються від художніх?

8. Пригадайте, які мовні засоби використовує письменник для опису тварини.

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Описати тварину означає передати її характерні ознаки, за якими вона відрізняється від інших. Описуючи тварину, ми повинні сказати про її розмір або зріст, масть або забарвлення, форму тулуба, морди, форму очей, вух, хвоста тощо. Також треба звернути увагу на основні звички тварини.

Опис зовнішності тварини може бути складений у художньому та науковому стилях. Мета наукового опису  – максимально об’єктивно й точно передати особливості її вигляду. Такі описи є стислими й конкретними.

Мета художнього опису тварини – створити її образ, емоційно вплинути на читача чи слухача, викликати певне ставлення до того, що зображується.

V. Колективна робота з текстом.

Вправа 1.

І.  Прочитайте текст. Визначте його тип і стиль мовлення.

ЛИСЕНЯ

Одного разу я побачила в лісі лисенятко. Воно було невеличке, як кішка. Лапки здавалися міцними, але тулуб був маленьким та худеньким. Велика голова, з гострим носом і настороженими вухами, веселі, круглі, як ґудзики, оченята і рухливий кінчик носа робили лисеня дуже кумедним. Хутро рудувато-сіреньке з темнуватими плямами, шийка, щічки та живіт були білими. Я із задоволенням спостерігала за лисеням.

II. Простежте, як розгортається думка в тексті. Для цього визначте, яку тварину описано, що нового ми дізнаємося про неї з кожного наступного речення. Укажіть «відоме» й «нове» в реченнях опису.

III.    Знайдіть використані в описі художні засоби (епітети й порівняння), антонімічні пари слів.

Вправа 2. Продовжити ряд прикметників, що виражають ознаку поданих іменників.

Описати птаха, використовуючи записані іменники з прикметниками. Птах — свійський …; голова — красива …; хвіст — пишний …; дзьоб — міцний …; пір’я — барвисте … .

Прослухати описи птахів, складені однокласниками. Звернути увагу на послідовність викладу матеріалу. Знайти недоліки. Порадити, як їх уникнути.

 Вправа 3. Творча робота. Прочитати початок тексту. Про що він? 

ЗОЛОТА РИБКА

Цілими днями я спостерігав за рибкою. У своїй скляній кімнаті, то спливаючи за кормом, то плавниками збиваючи пісок, вона почувала себе, як у синьому морі. Коли я стукав пальцями по склу, як навчив мене батько, рибка, виляючи хвостом, підпливала і часто роззявляла рота. Освітлена осіннім сонцем, вона здавалася мені живим золотом…

Описати усно рибку. Скористатися опорними словами: хвіст, очі, черевце, луска, плавники; золотисті, ніжні, оранжево-червоні, прозорі, блискучі.
Скласти розповідь за поданим початком, увівши в неї опис рибки. Доповнити його описом акваріума і своїми спостереженнями за тим, як вільно почувається в ньому рибка.

Лексична робота. Що означає вираз почуватися, як риба у воді?

VI. Складання твору-опису тварини за картиною в художньому стилі.

6.1. Робота з картиною.

- Погляньте, будь ласка, на картину Томаса Гейнсборо «Трістрам і Фокс». Чи подобається вам ця картина?

- Які емоції викликає у вас ця картина?

- Перед тим, як ми будемо описувати тварин з цієї картини, я скажу вам кілька слів про самого художника.

Біографія:

Томас Гейнсборо - відомий англійський портретист 18 століття. Народився художник в 1727 році в англійській багатодітній сім'ї. Талант до живопису у хлопчика почав проявлятися ще в ранньому дитинстві. Не було такого дерева, скелі, яру, придорожнього стовпа, які він не запам'ятав би і не замалював їх з точністю напам'ять.

Коли Томасу виповнилося 13 років, він їде вчитися до Лондона. Тут хлопчик навчається у відомого портретиста Френсіса Хаймена. Помітно вплинув на його творчість і французький гравер і пейзажист Гюбер Гравель, який дав Гейнсборо французький стиль рококо. Але найбільший вплив на стиль творчості Томаса надав живописець Антуан Ватто. Першими картинами юного художника були невеликі пейзажі, які він часто віддавав торговцям за копійки. Потім Гейнсборо зайнявся малюванням портретів.

Найперша твір з авторським підписом художника було намальовано в 1745 році. На тлі пейзажу був зображений портрет бультер'єра, а з іншого боку картини Томас підписав «Розумний пес». У свої останні життєві роки Томас пише ніжні, часом сентиментальні портрети селян і дітей, пейзажі та жанрові сценки. Помер знаменитий художник у серпні 1788.

6.2. Ознайомлення з пам’яткою «Як описувати тварину». Підготовча робота до складання твору-опису тварини

Як описувати тварину

1. Розгляньте тварину і визначте її важливі й характерні ознаки.

2. Описуйте в тому порядку, як ми сприймаємо тварину в цілому: форма, величина, колір. Потім переходьте до деталей.

3. Не слід наводити всі подробиці. Потрібно виділити найважливіші, якими тварина різниться від інших.

4. Порівняйте невідоме з відомим.

5. Використовуйте певну лексику: порода, масть (колір тварин: кінь гнідий, а не коричневої масті, вороний, а не чорної масті), тулуб (а не тіло), морда (а не лице чи обличчя), шерсть (а не волосся), грива (у коня), дзьоб (а не ніс у птаха), кігті (а не нігті) та ін.

6.3. План опису тварини.

Орієнтовний план

1.     Моє перше враження від зображення тварини на картині.

2.     Розмір (зріст) тварини, її масть (забарвлення), шерсть.

3.     Голова, очі, вуха, лапи, хвіст.

4.     Сила (спритність, енергійність, витривалість) тварини.

5.     Я люблю спостерігати за твариною.

Довідка для складання твору-опису тварини: тулуб — довгий, маленький, великий, витягнутий; шерсть — довга, коротка, густа, гладенька, пряма, кучерява, блискуча, тьмяна, жорстка, м’яка, пухнаста, шовковиста; лапи — довгі, короткі, криві, рівні; хвіст — довгий, короткий, куций, пухнастий, прямий, шаблевидний; вуха — довгі, висячі, настовбурчені, гострі, великі, маленькі; морда — загострена, коротка, приплюснута, прямокутна, видовжена, кругла; очі — чорні, карі, зелені, сірі, темні, грайливі, хитрі, блискучі, злі, сумні, веселі, радісні, хитрі.

6.3. Складання чорнового варіанта твору-опису тварини за картиною.

Запам’ятаймо, опис складається з трьох частин:

а) загальне враження.

б) детальний опис

в) чим приваблює?

  1. Написання твору-опису тварини за картиною в художньому стилі.
  2. Підсумок уроку.

«Вільний мікрофон».

  1. Що викликало у вас труднощі під час складання твору?
  2. Чи сподобався вам такий вид роботи?
    1. Домашнє завдання.
  1. Дописати і відредагувати твір-опис.
  2. Скласти твір-опис будь-якої дикої тварини; намалювати її  (за бажанням).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Томас Гейнсборо. Тристрам и Фокс

1

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
4322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку