Розробка уроку української мови у 5 класі
(з використаням елементів ейдетики)
Тема уроку Правила вживання м’якого знака (ь)
Мета уроку Поглибити й узагальнити знання учнів про правила вживання м’якого знака; виробляти навички правильної вимови та написання слів з орфограмою «М’який знак»; формувати вміння знаходити вивчені орфограми, пояснювати їх, застосовувати отримані знання на практиці; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, усне й писемне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до національної культури, української пісні, рідної мови; формувати ключові та предметні компетентності.
Тип уроку: урок розвитку компетентностей
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотиваційний етап
1.Загадка
Я - м’який знак, важливий знак,
Без мене в слові все не так,
Я пом’якшую слова.
Буква є, звука нема.
ІІІ. Цілепокладання
1. Повідомлення теми і мети уроку
2. Визначення очікуваних результатів
IV. Цілереалізація
1. Прочитай виразно вірш. Знайди слова з м’яким знаком .
Рідна мова
|
|
2. Дослідження
1). Прочитайте слова парами
Місцевий відмінок Називний відмінок
у хатинці хатинка
у скриньці скринька
по стежинці стежинка
по доріженьці доріженька
2). Зверніть увагу на наявність чи відсутність м’якого знака в словах першої колонки. А чи в усіх словах другої колонки він є?
3). На основі спостереження зробіть висновок, як можна перевірити наявність чи відсутність м’якого знака в словах першої колонки.
3. Робота за таблицею.
Уживання м’якого знака |
|
Ь пишемо |
Ь не пишемо |
1.Після букв, які позначають м’які приголосні [д'], [т'], [з'], [с'], [ц'], [л'], [н'], [дз'] у кінці слова та складу
«Де Ти З’їСи Ці ЛиНи»
Сіль, мідь, мить, міць, міль, синь.
|
1. Після букв на позначення губних, шиплячих та [г], [ґ], [к], [х]. Степ, ніч, дощ, страх
|
2.У суфіксах –зьк-,-ськ-,-цьк- Козацький, чумацький, запорозький
|
2. Після р у кінці складу і слова Харків, чотирма
|
3.У дієсловах на -ть,-ться Навчаються, читають
У дієсловах наказового способу перед суфіксом -ся Погодься, порадься
|
3. Після н перед ж, ч ,ш, щ
Тонший, промінчик
Виняток: няньчити
бриньчати
Женьшень
|
4. Після букви л перед буквою на позначення м’якого приголос- ного Сільський, їдальня
|
4. Між буквами на позначення м’яких або пом’якшених приголосних Кузня, промінці
Виняток: тьмяний, різьбяр
«Тьмяний серпень» Ю. Ботнар |
4. Робота в парах
Подані іменники поставте у формі давального відмінка однини, а також утворіть від них прикметники із суфіксом ин. Запишіть слова групами. Підкресліть м’який знак і поясніть його наявність чи відсутність.
ЗРАЗОК. Лялька – ляльці, ляльчин.
Вихователька, Тетянка, яблунька, рибалка, матінка, донька.
5. Самостійна робота
Спишіть слова, уставляючи, де потрібно, м’який знак. Підкресліть
орфограму.
Змен..шення, промін..чик, камін..чик, нен..чин, закін..чувати, дон..чин, брин..чання, гон..щик, камін..ці, підвод..ся, облич.., майбут..нє, черкас..кий, боїт..ся, колодяз..ний, куз..ня, різ..бяр.
6. Гра «Хто швидше?»
1). Кругла, а не місяць,
Біла, а не борошно,
З хвостиком, а не миша. (Редька)
2). Більш за всіх кричить,
А найменше робить. (Півень)
3). Хто спить, а очей не зажмурює? (Заєць)
4). Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Журавель)
5). Що дістане зубами потилицю? (Гребінець)
6). Утрьох їдуть братці верхи на конячці . (Пальці й олівець)
7. Робота в групах
І група: взаписати слова у яких пишемо м’який знак
ІІ группа: записати слова у яких не пишемо м’який знак
Дібровон..ці, едел..вейс, хатин..ці, ремін..чик, снігурон..ці, освіт..ній, нян..чити, лікар.., аргентинс..кий.
Ключ. Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших букв слів кожної
групи прочитаєте назви двох українських річок.
8. Гра «Спіймай слово»
Інструкція: учні плещуть у долоні, коли вчитель називає слово з м’яким знаком .
Маленький, найменший, козацький, вітерець, вінця, бджілці, різьбяр, няньчити, спальня, Наталчин, сьогодні, тьмяний, радість, сміх, камінчик, робиться.
9. Тестове завдання
Визначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропусків пишемо м’який
знак.
1)Т..охкати, брен..кіт, корист..ю, спал..ня, промін..чик.
2)Різ..бяр, с..міх, тонєн..кий, багац..ко, на сосонц..і.
3)Льонокомбінат, пасивніс..ть, по-француз..кому, с..тільки.
4)їдал..ня, д..оготь, кіл..це, стан..те, підноситеся, людскіс..ть.
V. Рефлексійно-оцінювальний етап
1.Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
2. Оцінювання
VІ. Повідомлення домашнього завдання
Вправа 317, с.120 (І завдання), ІІ завдання (за вибором)
Використана література
1. Українська мова. 5 кл. : підруч. для закл. заг.серед. освіти / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. —2-ге вид., доопрац. — Київ : Генеза, 2018. — 208 с.