Урок. Прикладка як різновид означення

Про матеріал
ознайомлення п'ятикласників із різновидом означення - прикладкою. (практично)
Перегляд файлу

УРОК № …

 Клас ____5-Б____        ДАТА :

Тема:

Означення.  ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД.

Мета:

поглибити знання учнів про другорядні члени речення- означення,;   сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; виховувати повагу до рідного слова та  духовного надбання народу.

Тип уроку:

комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

   Сьогодні на уроці ми продовжимо  роботу, спрямовану на вивчення другорядних членів речення.

1. Завдання-гіпотеза.

— Доведіть або спростуйте тезу: «Слово другорядний означає: не ос­новний, менш важливий. Отже, другорядні члени речення менш важ­ливі для вираження думок».

2. Мовний експеримент.

— Спробуйте розповісти про свої канікули, вживаючи речення, що складаються лише з головних членів. Який висновок можна зробити про роль другорядних членів у мовленні?(Другорядні члени речення (додатки, означення, обставини) пояснюють і доповнюють головні члени або інші другорядні і залежать від них.)

3.    Фронтальне опитування.

— Назвіть другорядні члени речення.

  •                        Який член речення називається додатком?
  •                        На які питання відповідає додаток?
  •                        Чим виражається додаток?
  •                        Який член речення називається означенням?
  •                        На які питання відповідає означення?
  •                        Чим виражається означення?

 

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.

     Мотивація навчальної діяльності школярів.

А зараз я вам зачитаю речення, а ви спробуйте знайти означення.

   Гора Говерла найвища в Україні   (Відповіді учнів).

 

 Діти, ми сьогодні з вами поведемо розмову про ще один вид означення, який називається прикладка.

  • Про що б ви хотіли дізнатися на уроці?

Розповідь вчителя

Гора Говерла найвища,вершина Карпатських гір, висота якої досягає 2067 метрів!

Це найвища вершина в Україні. І мені дуже хочеться, щоб ви в своїх знаннях з теми нашого уроку досягли найвищої вершини.

 

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя

 

Прикладка - це різновид означення. Вона називає ознаку предмета й водночас дає йому нову назву.

Прикладка, як і взагалі означення, відповідає на запитання який?, наприклад:

Гора (яка?) Говерла найвища в Україні. (П. Воронько)

Прикладка виражається іменником і, як правило, стоїть у тому ж відмінку, що й означуване слово: тітка Олена, тітці Олені.

Прикладками зазвичай виступають:

  • власні назви (рік, озер, гір, міст, тощо): гори Карпати,місто Одеса, село Черкаська Лозова;
  • характеристики особи за родом занять, націо­нальністю, соціальним становищем, місцем, віком тощо: дівчина-українка, хлопець-одесит;
  • видові загальні назви при родових: дерево дуб, трава звіробій;
  •  характеристики за якістю чи властивістю предмета або особи: дуб-велетень, зима-чарівниця.

 

Пишемо в лапках

Кінотеатр«Київська Русь», журнал «Всесвіт»

 

Спробуйте змінити за відмінками сполучення гора Говерла. Що ви помітили? Зробіть висновки!

 

  1.  Практична робота.Робота біля дошки

Готель «Європа» цікавив художника, мабуть, не менше, ніж самого старшину.

Вірш «Заповіт» Т. Г. Шевченко написав 1845 року.

Я люблю читати твори української письменниці Лесі Українки. 

Пісенну традицію давніх віків з успіхом опанували й розвинули поети Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко.

У новелі «Новина» показано картини страшного життя.

Чоловік на селі жив Тимоха, і була в нього жінка Солоха. 

Сніговик Морквяний ніс вгору віника підніс і питає: «Перехожі, чом на мене ви не схожі?»

У бригадира Сави слова ласкаві, та думки лукаві. Не боюся  лева з міста Могилева.

Чи знаєте ви річеньку Мурашку? Цю річеньку знайти на карті важко.

Там, де колгоспи «Україна» й «Праця», буля зупинки явір шелестить.

 

  • Дібрати до іменників Київ, юнак, повість, пароплав, журнал прикладки і скласти з ними речення.

 

  • Побудувати речення так, щоб наведені імена та по батькові були прикладками.

Коцюбинський Михайло Михайлович, Лариса Петрівна Косач, Іван Якович Франко, Олександр Петрович Довженко, Рильський Максим Тадейович.

 

V. Систематизація й узагальнення вивченого

Подумати й дати відповіді на запитання:

1. Чому прикладку вважають різновидом означення? Сформулювати визначення прикладки.

2. Що означає прикладка, на які питання відповідає? Відповідь проілюструвати власними прикладами.

5. Назвати випадки, коли прикладки беруться в лапки

 

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Дайте відповідь на запитання.

«Що на уроці виявилося для вас цікавим і  найскладнішим?»

 

VІ. Домашнє завдання

Класти 5 речень з прикладками місто Шпола, річка Шполка, учениця Оленка, газета «Шполяночка», поетеса Леся Українка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
2468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку