УРОК № … |
Клас ____5-Б____ ДАТА : |
Тема: |
Означення. ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД. |
Мета: |
поглибити знання учнів про другорядні члени речення- означення,; сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; виховувати повагу до рідного слова та духовного надбання народу. |
Тип уроку: |
комбінований |
Хід уроку |
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу, спрямовану на вивчення другорядних членів речення.
1. Завдання-гіпотеза.
— Доведіть або спростуйте тезу: «Слово другорядний означає: не основний, менш важливий. Отже, другорядні члени речення менш важливі для вираження думок».
2. Мовний експеримент.
— Спробуйте розповісти про свої канікули, вживаючи речення, що складаються лише з головних членів. Який висновок можна зробити про роль другорядних членів у мовленні?(Другорядні члени речення (додатки, означення, обставини) пояснюють і доповнюють головні члени або інші другорядні і залежать від них.)
3. Фронтальне опитування.
— Назвіть другорядні члени речення.
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
А зараз я вам зачитаю речення, а ви спробуйте знайти означення.
Гора Говерла найвища в Україні (Відповіді учнів).
Діти, ми сьогодні з вами поведемо розмову про ще один вид означення, який називається прикладка.
Розповідь вчителя
Гора Говерла найвища,вершина Карпатських гір, висота якої досягає 2067 метрів!
Це найвища вершина в Україні. І мені дуже хочеться, щоб ви в своїх знаннях з теми нашого уроку досягли найвищої вершини.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Прикладка - це різновид означення. Вона називає ознаку предмета й водночас дає йому нову назву.
Прикладка, як і взагалі означення, відповідає на запитання який?, наприклад:
Гора (яка?) Говерла найвища в Україні. (П. Воронько)
Прикладка виражається іменником і, як правило, стоїть у тому ж відмінку, що й означуване слово: тітка Олена, тітці Олені.
Прикладками зазвичай виступають:
Пишемо в лапках
Кінотеатр«Київська Русь», журнал «Всесвіт»
Спробуйте змінити за відмінками сполучення гора Говерла. Що ви помітили? Зробіть висновки!
Готель «Європа» цікавив художника, мабуть, не менше, ніж самого старшину.
Вірш «Заповіт» Т. Г. Шевченко написав 1845 року.
Я люблю читати твори української письменниці Лесі Українки.
Пісенну традицію давніх віків з успіхом опанували й розвинули поети Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко.
У новелі «Новина» показано картини страшного життя.
Чоловік на селі жив Тимоха, і була в нього жінка Солоха.
Сніговик Морквяний ніс вгору віника підніс і питає: «Перехожі, чом на мене ви не схожі?»
У бригадира Сави слова ласкаві, та думки лукаві. Не боюся лева з міста Могилева.
Чи знаєте ви річеньку Мурашку? Цю річеньку знайти на карті важко.
Там, де колгоспи «Україна» й «Праця», буля зупинки явір шелестить.
Коцюбинський Михайло Михайлович, Лариса Петрівна Косач, Іван Якович Франко, Олександр Петрович Довженко, Рильський Максим Тадейович.
V. Систематизація й узагальнення вивченого
Подумати й дати відповіді на запитання:
1. Чому прикладку вважають різновидом означення? Сформулювати визначення прикладки.
2. Що означає прикладка, на які питання відповідає? Відповідь проілюструвати власними прикладами.
5. Назвати випадки, коли прикладки беруться в лапки
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Дайте відповідь на запитання.
«Що на уроці виявилося для вас цікавим і найскладнішим?»
VІ. Домашнє завдання
Класти 5 речень з прикладками місто Шпола, річка Шполка, учениця Оленка, газета «Шполяночка», поетеса Леся Українка.