Розробка уроку української мови в 7 класі на тему "Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях із дієприкметниковими зворотами"

Про матеріал
Матеріал допоможе вчителю дати поняття семикласникам про дієприкметниковий зворот, навчити учнів знаходити дієприкметникові звороти в реченнях; формувати вміння відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів, правильно інтонувати речення з дієприкметниковим зворотом; розвивати творчі вміння використання дієприкметникових зворотів у висловлюваннях; виховувати любов до природи, її багатств.
Перегляд файлу

Урок української мови в 7 класі

Тема. Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковими зворотами.

Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити учнів знаходити дієприкметникові звороти в реченнях; формувати вміння відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів, правильно інтонувати речення з дієприкметниковим зворотом; розвивати творчі вміння використання дієприкметникових зворотів у висловлюваннях; виховувати любов до природи, її багатств.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Оголошення епіграфа уроку

Природа не терпить пустоти.

Латинське прислів’я

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Експрес-опитування:

  • Що називається дієприкметником?
  • На які  питання відповідає дієприкметник?
  • Які граматичні ознаки в дієприкметника від дієслова?
  • Що спільного в дієприкметника від прикметника?
  • Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник?
  • Наведіть приклади дієприкметників.

 

ІV.Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте речення. У яких реченнях дієприкметник уживається самостійно, а в яких – із залежними від нього словами? Проаналізуйте  постановку розділових знаків та зробіть висновки.

     Намальовані квіти не пахнуть. Квіти, намальовані фарбами, не пахнуть.

     Квіти сріблені росою.  Квіти,  сріблені росою, дивляться на шлях.

    V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Пояснення вчителя.

Дієприкметник із залежними від нього словами називають   дієприкметниковим зворотом. У реченні дієприкметниковий зворот завжди є означенням.

Веселка, овіяна вітром, в моїх зацвітає очах.

Дієприкметниковий зворот, який стоїть після означуваного слова, на письмі виділяють комою (або комами):

Зірчастими клаптиками вологого неба здаються квіти, напоєні ароматом березового соку.

Піщаний вал, нагорнутий хвилями прибою, відділяв море від гущавини.

В усному мовленні дієприкметниковий зворот виділяють паузами та інтонацією.

Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним словом, комами (комою)  на письмі зазвичай не виділяють:

Сплять сивиною закутані гори.

2. Гра «Впізнай мене».

Випишіть речення з дієприкметниковими зворотами. Поясніть розділові знаки або їх відсутність.

Чіткий, до болю чіткий рідний краєвид. Понад обрієм небо блідо-синє, а трохи вище застигла обважніла карта хмар, перемежована потрісканими стежками просвітків. І не чорні хмари, і не сині. Але є у них барви і дух чорнозему та блакиті; і не співучі вони, а тривожні. І так відтінять чи шматок левади з чашами осокорів, чи пожовклу вулицю, чи самотню хату, що серце стиснеться і пам’ять довше триматиме той обрис, ніж якийсь малюнок бурхливої весни або обважнілого літа.

А під хмарами земля – чорнотіла, стоптана копитами, збита машинами, розмелена танками, розшматована бомбами, снарядами. Над дорогою самотня верба, розчахнута міною, з подертою, покрученою корою. Пора б умирати, а не вмирає, тільки листом плаче, тихо, поволі, як удовиця. Падає лист на чорну, напівзгнилу стерню, на розвержений, перепрілий полукіпок, на розпухлі снопи, з-під яких півмісяцями проростає несіяне жито.

   

            3. Творче конструювання.

3.1 З поданими дієприкметниками складіть  і запишіть речення з дієприкметниковими зворотами.

Оспіваний, завмираючий, укритий, схований.

         3.2 Скласти і записати речення  відповідно до схем.

    VІ. Закріплення знань, умінь і навичок

  1. Гра «Коректор».

Перепишіть,  розставляючи розділові знаки.  Дієприкметникові  звороти підкресліть як члени речення.

Зачарований ліс

    Тиша оповила землю вкриту снігом. Спить ліс заколисаний хуртовинами вдягнутий у теплу снігову шубу. Мріють про весну опушені білим хутром берези й осики, клени і липи, граби і дуби. У зимову пору відпочивають і лісові рослини  сховані під сніговою ковдрою. 

     2. Робота з підручником

      Вправа 232

   VІІ. Домашнє завдання. Вивчити правила с.116,118, вправа 237

    VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

    Оцінювальне вікно

 

 

docx
Додано
22 листопада 2021
Переглядів
1417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку