Тема: Рід іменників
Українська мова – 3 клас
2018 рік
Мета: ознайомити учнів із поняттям «рід іменників», формувати вміння і навички визначати рід іменників; учити доцільно використовувати іменники в усному й писемному мовленні; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, зв’язне мовлення, уяву; вдосконалювати вміння працювати з комп’ютерами, в групах;сприяти вихованню в учнів бережного ставлення до природи та її краси.
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь і навичок.
Обладнання: олівці, альбомні листки, мікрофон, підручник, індивідуальні картки, комп’ютер.
Хід уроку.
І . Загальнокорекційний етап.
1. Організаційний момент.
- Доброго дня вам, діти. Розпочинаємо урок української мови. Поверніться один до одного, усміхніться і збережіть лагідний настрій на весь урок. Мої вам побажання сьогодні: щоб ваша енергія ніколи не згасала, щоб ваші знання ніколи не вичерпувалися, щоб ваша душа ніколи не черствіла, щоб ваші думки і помисли були чистими і світлими.
.- Сьогодні я вам пропоную провести не просто урок української мови, а урок - дослідження української мови. Хотіли б ви побути справжнісінькими дослідниками? Будь-який науковий заклад має свою назву. Ми називатимемося науково-дослідний клас. Науковий - тому, що українська мова - це наука, дослідницький - оскільки ми досліджуватимемо. А досліджують завжди щось нове, невідоме.
2. Визначення теми дослідження.
- Ну що ж, за роботу, мої юні дослідники. Прочитайте слова, записані на дошці.
Кмітливість, терпіння, егоїзм, акуратність, лінь, працьовитість, оптимізм, взаємовиручка.
Які з якостей вам знадобляться сьогодні на уроці? Що їх об'єднує? Що ж буде об'єктом нашого дослідження?
3. Формування мети дослідження
- Результатом наших досліджень стануть правила, які ми самі складемо для усіх, хто хоче добре знати українську мову.
2. Актуалізація знань
Перевіримо, які знання у вас є по цій темі на даний момент. Перед вами таблиці з номерами тверджень. Якщо ви згодні з твердженням, то ставите "+", якщо ні, то "-"
1. Іменник - це частина мови, яка позначає ознаку предмета.
2. Іменник буває тільки істотою.
3. Іменник відповідає на питання хто? що?
4. Іменники Київ, Дніпро, Олена - власні.
5. Іменник – це частина мови , яка позначає предмет.
6. Іменники бувають власні і загальні.
7. Іменники бувають істоти і неістоти.
8. Іменники бувають чоловічого, жіночого і середнього роду.
9. Іменник сміливість - середнього роду.
3.Фіксація утруднення в діяльності.
Виявлення місця і причини утруднення.
Чи на усі питання ви змогли відповісти? Які твердження викликали у вас утруднення? Ну що ж, мої юні дослідники, яку ознаку іменника ми досліджуватимемо? Сформулюйте тему нашого уроку. Які завдання поставимо?
4 Побудову проекту виходу з утруднення
Ви знаєте, а я згадала зараз одну прикмету: говорять, що якщо щось впало - то означає, хтось неодмінно повинен прийти. Чули про таку прикмету? І я вам навіть скажу більше - по предмету, що впав, визначають стать того, хто повинен прийти. Хто з вас знає, як можна визначити того, хто прийшов? Наприклад, якщо впаде виделка або ложка - говорять, прийде жінка (Вивішується картка "ж" і під нею слова "ложка", "виделка"), а якщо впаде ніж - те прийде чоловік (Вивішується картка "м" і під нею слово "ніж") А чому так визначають? - Яке стоїть перед нами завдання? Картки в групу . Групова робота.
Послухайте казку. Граматична казка про те, як у іменників рід з'явився. Перегляд ресурсу в інтернеті.
Давайте повернемося до прикмети, хто-небудь здогадався: чому визначають так?. Дівчатка візьміть свої слова, а хлопчики - свої. Зірка, малюнок, стіл, книга, небо, сонце, поле, колесо - Які слова залишилися?.Як їх ще можна назвати? (середнього роду) Якого роду бувають іменники? Є мови, де взагалі немає родів - англійського, китайського. А ось французький, іспанський, італійський мови мають тільки два роди. Але іноді кількість родів доходить до 40, наприклад, в деяких мовах народів Африки. -На які три групи діляться іменники? (На дошці складається слайд з таблицею) -Виконали ми перше завдання уроку? Кому було важко?
- Яку 2 задачу ми поставили перед собою?. Це наше наступне завдання. А може хтось здогадався, як визначити рід іменників? Жіночий рід запам'ятаю я І скажу: "Вона - моя". І запам'ятаю рід чоловічий І знову скажу: "Він - мій". Середній рід: "Воно - моє". Це правило - моє! - Які слова-помічники нам допоможуть визначити рід? Давайте зробимо висновок і запишемо результат цього дослідження в блокнот "Довідничок". Підручник (знайомство з правилом)
Фізхвилинка. Я називаю слова, якщо цей іменник ч.р., то стрибають і ляскають в долоні хлопчики, якщо іменник ж.р., то дівчатка, а якщо середнього, то піднімаєте вверх руки. Сніданок, табір, хмара, суниця, село, ліжко, сходи, яблуко, трамвай, метро, лист, ягода, птах, горіх, морква, буряк, картопля, літо, зима, хмара, береза.
5 Реалізація побудованого проекту
Перевірте. Робота з вправою 266 на сторінці 110
-Дорогі мої дослідники, як ви думаєте, чи змінюються іменники за родами? Він мій хлопчик, а вона моя.хлопчика? Вона моя дівчинка, а він мій . дівчинк?
6 Первинне закріплення з промовлянням в зовнішній мові.
Робота в парах Розподіліть слова в 3 стовпчики за родами: Праця, нудьга, зло, радість, світ, сварка, лінь, дружба, веселощі, сніжки, сонце. - А яке слово викликало у вас утруднення? - Як упізнати рід іменника, якщо воно стоїть в множині?
Електрика – стало нам відомо, починаючи з другої половини ХІХ ст. Електрика використовується в міському транспорті, на залізничних дорогах, у сільському господарстві, на заводах, фабриках, шахтах.
Радіо – важливий спосіб зв`язку. Винайшов його російський вчений Олександр Степанович Попов 7 травня 1895 року. Він зробив повідомлення про винахід прибора, який приймав без проводів здалека електричні сигнали. Зв`язок був всього на відстані 250м.
7. Самостійна робота з самоперевіркою по еталону. Працюємо чітко по алгоритму.
Зорова фізхвилинка Ви напевно всі любите зимові забави: катання з гірки, гру в сніжки . Зорова фізхвилинка "Сніговик" Зараз нехай ваші очки відпочинуть. Уважно стежте за пересуванням об'єктів на екрані.
2 Робота в групах. Хлопці, а які асоціації виникають у вас із словом "зима"? (діти називають) -Увага, а ми зараз ліпитимемо сніговика, та не простого, а раз ми на уроці російської мови, то ліпитимемо його із слів - іменників. 1 ряд ліпить до нашого сніговика основу, найбільша грудка, тобто придумує слова на тему "Зима" чоловічого роду. Запишіть їх в рядок через кому 2 ряд ліпить до нашого сніговика 2 ком, трохи менше, тобто придумує слова на тему "Зима" жіночого роду. Запишіть їх в рядок через кому (заметіль, рукавичка, рукавичка, відлига, бурулька, зима, гірка, шапка, завірюха, сніжинка) 3 ряд ліпить до нашого сніговика 3 кому, найменший, тобто придумує слова на тему "Зима" середнього роду. Запишіть їх в рядок через кому (сонце, небо) Перевірка. -Вот який чудовий сніговик у нас вийшов!
8.Рефлексія.
Візьміть картку з таблицею, на якій ми працювали на початку уроку. Давайте перевіримо правильність тверджень ще раз. Чи залишилися висловлювання, які викликають у вас утруднення? Сьогодні науково-дослідний клас зробив багато відкриттів. Які? Чи залишилися у вас питання?
Ми проклали місток на наступний урок. Це питання допоможе нам познайомитися з новим матеріалом на наступному уроці.
9.Висновок:
Сталося ще одно відкриття. Поставте своїх сніговиків на ту сходинку, на яку ви вважаєте потрібним. Нижня- я не зрозумів, що таке рід іменників і не знаю, як визначити рід у іменників Середня - я зрозумів, що таке рід, але не впевнений у своїх силах Верхня - мені все зрозуміло, я навчився визначати рід іменника. Спасибі за урок!
Домашнє завдання: Виписати зі словника по 5 іменників ч., ж., і с. роду.