Розробка уроку української мови за темою "Рід іменників"

Про матеріал
Данна розробка буде корисною при підготовці до уроку "Рід іменників"в 3 класі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Рід  іменників

Українська мова – 3 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 рік

Мета:  ознайомити  учнів  із  поняттям  «рід  іменників», формувати вміння  і  навички  визначати рід іменників;  учити доцільно використовувати іменники в усному й  писемному мовленні;  розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, зв’язне мовлення, уяву; вдосконалювати вміння працювати з комп’ютерами, в групах;сприяти вихованню  в учнів  бережного ставлення  до природи  та її краси.

 

Тип  уроку: урок формування  нових знань, умінь  і  навичок.

 

Обладнання: олівці, альбомні листки, мікрофон, підручник, індивідуальні  картки,  комп’ютер.

 

                            Хід  уроку.

І . Загальнокорекційний  етап.

  1. Організаційний  момент.

 - Доброго  дня  вам,  діти.  Розпочинаємо  урок  української  мови. Поверніться  один  до одного,  усміхніться  і збережіть  лагідний  настрій  на  весь урок. Мої  вам побажання  сьогодні:  щоб  ваша  енергія  ніколи не згасала,  щоб  ваші  знання  ніколи не вичерпувалися, щоб  ваша  душа  ніколи  не  черствіла, щоб  ваші  думки і  помисли  були  чистими  і  світлими.

.- Сьогодні я вам пропоную провести не просто урок української  мови, а урок - дослідження української мови. Хотіли б ви побути справжнісінькими дослідниками? Будь-який науковий заклад має свою назву. Ми називатимемося науково-дослідний клас. Науковий - тому, що українська мова - це наука, дослідницький - оскільки ми досліджуватимемо. А досліджують завжди щось нове, невідоме.

 2. Визначення теми дослідження.

- Ну що ж, за роботу, мої юні дослідники. Прочитайте  слова, записані на дошці.

Кмітливість, терпіння, егоїзм, акуратність, лінь, працьовитість, оптимізм, взаємовиручка.

 Які з якостей вам знадобляться сьогодні на уроці? Що їх об'єднує? Що ж буде об'єктом нашого дослідження?

 3. Формування мети дослідження

 -  Результатом наших досліджень стануть правила, які ми самі складемо для усіх, хто хоче добре знати українську мову.

2. Актуалізація знань

 Перевіримо, які знання у вас є по цій темі на даний момент. Перед вами таблиці з номерами тверджень. Якщо ви згодні з твердженням, то ставите "+", якщо ні, то "-"

1. Іменник - це частина мови, яка позначає ознаку предмета.

2. Іменник буває тільки істотою.

3. Іменник відповідає на питання хто? що?

4. Іменники Київ, Дніпро, Олена - власні.

5. Іменник – це частина мови , яка позначає предмет.

 6. Іменники бувають власні і загальні.

 7. Іменники бувають істоти і неістоти.

 8. Іменники бувають чоловічого, жіночого і середнього роду.

 9. Іменник сміливість - середнього роду.

3.Фіксація утруднення в діяльності.

 Виявлення місця і причини утруднення.

Чи на усі питання ви змогли відповісти? Які твердження викликали у вас утруднення? Ну що ж, мої юні дослідники, яку ознаку іменника ми досліджуватимемо? Сформулюйте тему нашого уроку. Які завдання поставимо?

4 Побудову проекту виходу з утруднення

Ви знаєте, а я згадала зараз одну прикмету: говорять, що якщо щось впало - то означає, хтось неодмінно повинен прийти. Чули про таку прикмету? І я вам навіть скажу більше - по предмету, що впав, визначають стать того, хто повинен прийти. Хто з вас знає, як можна визначити того, хто прийшов? Наприклад, якщо впаде виделка або ложка - говорять, прийде жінка (Вивішується картка "ж" і під нею слова "ложка", "виделка"), а якщо впаде ніж - те прийде чоловік (Вивішується картка "м" і під нею слово "ніж") А чому так визначають? - Яке стоїть перед нами  завдання? Картки в групу . Групова робота.

 Послухайте казку. Граматична казка про те, як у іменників рід з'явився. Перегляд ресурсу в інтернеті.

Давайте повернемося до прикмети, хто-небудь здогадався: чому визначають так?. Дівчатка візьміть свої слова, а хлопчики - свої. Зірка, малюнок, стіл, книга, небо, сонце, поле, колесо -  Які слова залишилися?.Як їх ще можна назвати? (середнього роду) Якого роду бувають іменники? Є мови, де взагалі немає родів - англійського, китайського. А ось французький, іспанський, італійський мови мають тільки два роди. Але іноді кількість родів доходить до 40, наприклад, в деяких мовах народів Африки. -На які три групи діляться іменники? (На дошці складається слайд з таблицею) -Виконали ми перше завдання уроку? Кому було важко?

- Яку 2 задачу ми поставили перед собою?. Це наше наступне завдання. А може хтось здогадався, як визначити рід іменників? Жіночий рід запам'ятаю я І скажу: "Вона - моя". І запам'ятаю рід чоловічий І знову скажу: "Він - мій". Середній рід: "Воно - моє". Це правило - моє! - Які слова-помічники нам допоможуть визначити рід? Давайте зробимо висновок і запишемо результат цього дослідження в блокнот  "Довідничок". Підручник (знайомство з правилом)

Фізхвилинка. Я називаю слова, якщо цей іменник ч.р., то стрибають і ляскають в долоні хлопчики, якщо іменник ж.р., то дівчатка, а якщо середнього, то піднімаєте вверх руки. Сніданок, табір, хмара, суниця, село, ліжко, сходи, яблуко, трамвай, метро, лист, ягода, птах, горіх, морква, буряк, картопля, літо, зима, хмара, береза.

5 Реалізація побудованого проекту

Перевірте. Робота з вправою 266 на сторінці 110

-Дорогі мої дослідники, як ви думаєте, чи змінюються іменники за родами? Він мій хлопчик, а вона моя.хлопчика? Вона моя дівчинка, а він мій . дівчинк?

6 Первинне закріплення з промовлянням в зовнішній мові.

 Робота в парах Розподіліть слова в 3 стовпчики за родами: Праця, нудьга, зло, радість, світ, сварка, лінь, дружба, веселощі, сніжки, сонце. - А яке слово викликало у вас утруднення? - Як упізнати рід іменника, якщо воно стоїть в множині?

  1.               Словникова робота
    •                                                                      Сутність цих нових словникових слів ви будете вивчати на уроках фізики.

Електрика – стало нам відомо, починаючи з другої половини ХІХ ст. Електрика використовується в міському транспорті, на залізничних дорогах, у сільському господарстві, на заводах, фабриках, шахтах.

Радіо – важливий спосіб зв`язку. Винайшов його російський вчений Олександр Степанович Попов 7 травня 1895 року. Він зробив повідомлення про винахід прибора, який приймав без проводів здалека електричні сигнали. Зв`язок був всього на відстані 250м.

 

7. Самостійна робота з самоперевіркою по еталону. Працюємо чітко по алгоритму.

Зорова фізхвилинка Ви напевно всі любите зимові забави: катання з гірки, гру в сніжки . Зорова фізхвилинка "Сніговик" Зараз  нехай ваші очки відпочинуть. Уважно стежте за пересуванням об'єктів на екрані.

 2 Робота в групах. Хлопці, а які асоціації виникають у вас із словом "зима"? (діти називають) -Увага, а ми зараз ліпитимемо сніговика, та не простого, а раз ми на уроці російської мови, то ліпитимемо його із слів - іменників. 1 ряд ліпить до нашого сніговика основу, найбільша грудка, тобто придумує слова на тему "Зима" чоловічого роду. Запишіть їх в рядок через кому 2 ряд ліпить до нашого сніговика 2 ком, трохи менше, тобто придумує слова на тему "Зима" жіночого роду. Запишіть їх в рядок через кому (заметіль, рукавичка, рукавичка, відлига, бурулька, зима, гірка, шапка, завірюха, сніжинка) 3 ряд ліпить до нашого сніговика 3 кому, найменший, тобто придумує слова на тему "Зима" середнього роду. Запишіть їх в рядок через кому (сонце, небо) Перевірка. -Вот який чудовий сніговик у нас вийшов!

8.Рефлексія.

Візьміть картку з таблицею, на якій ми працювали на початку уроку. Давайте перевіримо правильність тверджень ще раз.  Чи залишилися висловлювання, які викликають у вас утруднення? Сьогодні науково-дослідний клас зробив багато відкриттів. Які? Чи залишилися у вас питання?

Ми проклали місток на наступний урок. Це питання допоможе нам познайомитися з новим матеріалом на наступному уроці.

 9.Висновок:

Сталося ще одно відкриття. Поставте своїх сніговиків на ту сходинку, на яку ви вважаєте потрібним. Нижня- я не зрозумів, що таке рід іменників і не знаю, як визначити рід у іменників Середня - я зрозумів, що таке рід, але  не впевнений у своїх силах Верхня - мені все зрозуміло, я навчився визначати рід іменника. Спасибі за урок!

Домашнє завдання: Виписати зі словника по 5 іменників ч., ж., і с. роду.

 

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку