Урок "Правопис прислівників"

Про матеріал
До уваги запрпоновано : урок – сходження до Мовного Ідеалу, який допоможе перевірити знання учнів про правопис прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників разом, окремо і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил
Перегляд файлу

 

 

Новокаїрська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Женя\Desktop\Без названия.jpg

 

 

                                                           Березан Людмила Володимирівна

вчитель Новокаїрської ЗОШ І –ІІІ ступенів

                                                                            Бериславського району

                                    Херсонської області

 

 

 

 

 

 

 

– 2018 р. –

 

 

 

Тема: Правопис прислівників (українська мова 7 клас)

 

Мета: формувати  знання учнів про правопис  прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників разом, окремо і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти помилки у правописі прислівників; розвивати творчі  вміння   використовувати   прислівники  у власних  висловлюваннях,  зіставляти,  порівнювати  мовні  явища, висловлювати власні думки,  збагачувати словниковий запас  учнів творчі вміння  учнів зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнево-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти  національному вихованню особистості.

Форма проведення уроку : урок – сходження до Мовного Ідеалу

Обладнання: відеофрагмент пісні « Десь по світу», мобільні телефони,  зі встановленою на них програмою « Сканер QR – кодів», відео «Запорізька Січ», супроводжуюча   мультимедійна презентація до уроку; роздавальний матеріал; картки самооцінки; тлумачні словники,стікери – вітрильники, підручник «Українська мова 6 клас» О.В. Заболотний, В.В. Заболотний ,таблиці.

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Мотивація навчання – пісня «Десь по світу». Діти , сьогоднішній урок хотілося б розпочати  фрагментом пісні. По завершенню перегляду, дайте відповідь :чи є ця пісня актуальна у наш час? Чому? (СЛАЙД 1)

Так, ми прагнемо до іноземних запозичень,  шукаємо кращої долі за кордоном, забуваючи, що  справжній скарб поруч . І сьогодні на уроці, ми поговоримо про нашу рідну Батьківщину .

Але ми все ще не визначили тему уроку , для того ,щоб її  дізнатися пропоную вправу «QR - код» , яка  допоможе вам з’ясувати про що  сьогодні  йтиметься мова  .

Завдання : використовуючи сканер QR - кодів у мобільному телефоні , зчитайте ключові  слова  уроку .

 

C:\Users\Женя\Downloads\qrcode.jpeg

C:\Users\Женя\Downloads\qrcode (1).png

C:\Users\Женя\Downloads\qrcode (3).png

C:\Users\Женя\Downloads\qrcode (4).png

C:\Users\Женя\Downloads\qrcode (5).png

Правопис

Прислівник

Козак

Січ

Ідеал

 

Тож, які ваші думки?  Так , тема уроку – це «Правопис прислівників» . (СЛАЙД 2) Запишіть тему у зошити.   Але ж у нас залишилися ще слова? Січ, ідеал , козак. (СЛАЙД 3) Як ви гадаєте, як ці слова нам знадобляться на уроці?

Так , сьогодні ми поговоримо про справжніх лицарів Таврійського краю: козаків, заочно відвідаємо дві видатні січі , а  урок наш пройде у формі  сходження до Мовного Ідеалу. Під час уроку ми дізнаємося про написання  прислівників, навчимося визначати орфограми у текстах.  Наприкінці уроку, якщо ми добре впораємося  із всіма завданнями , то отримаємо звання – Почесні Носії Мовного Ідеалу.

Але перед початком хочеться дізнатися, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. 

Рефлексія « Чайка». На вітрильниках напишіть свої очікування та прикріпіть їх на човен.

ІІІ. Організація  пізнавальної діяльності учнів

Діти , а чому саме такий човен потрібен нам у сьогоднішніх випробовуваннях?

Так, це човен  козаків, який сьогодні  допоможе нам здійснити подорож від Запорізької Січі до Кам'янської , яка розташована у нашій місцевості. Чому подорож ми розпочнемо саме із Хортиці?

 Звернемося до історії, а пригадати нам її допоможуть учні нашого класу, що побували на Січі. (СЛАЙД 4)

Відео  про Запорізьку Січ ,її зруйнування та переселення козаків – втікачів до Камянської Січі.

Дякую, за віртуальну екскурсію. Діти , більше дізнатися про подорож ваших однокласників, ви зможете у відеохостингу «YouTube» за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=hcr7aPzCaKQ , де Дмитро розмістив свій  аматорський відеозапис. (СЛАЙД 5)   Перебуваючи в уявній подорожі , ми дізналися, що козаки у 1709 році покинули обжите місце і вирушили до Козацького річища. Як ви гадаєте, чи безпечним буде цей шлях? Я вважаю , що козаки   потребують допомоги, аби дістатися нашого краю. Тож давайте допоможемо лицарям Таврії пересилитися із Запорізької Січі до Камянської.  (СЛАЙД 6)  Чи готові ви до випробовувань, адже шлях має безліч перешкод?  Якщо так, то давайте вирушати. У кожного з вас на партах є «Картки самооцінювання», які ви маєте заповнити протягом уроку, оцінюючи свою діяльність на кожному з «випробовувань».

Так , як козаки були єдиним гуртом,то й ви сьогодні вже заздалегідь об’єднані у пари для колективного подолання  труднощів  під час подорожі.

ІV. Вироблення практичних умінь і навичок

Перша завада подорожі наших козаків– сходження теоретичної лавини. (СЛАЙД 7)

Під час виконання цього завдання ми перевіримо знання вами теоретичних відомостей  про прислівник . (СЛАЙД 8)Перед вами текст -  характеристика прислівника як частини мови, у якому наявні «проріхи»- пропуски,зроблені камінням з лавини.

 Ви маєте попрацювати індивідуально  : заповнити пропуски правильними відомостями,   після завершення роботи -  обміняйтеся  виконаними завданнями  із сусідом та здійсніть взаємоперевірку. Правильні відповіді  з’являться на екрані.

На виконання завдання – 5 хвилин. Починаймо!

Прислівником називається … частина мови,що виражає … або.. ознаку … чи стану, ступінь або… вияву іншої ознаки і доповнює значення…, виражаючи різні обставини, за яких відбувається… . Прислівники  за … поділяються на кілька груп, які об’єднуються двома розрядами: означальні та… прислівники. Означальні прислівники в свою чергу поділяються на групи…, кількісних та способу…. До… прислівників належать слова, що означають зовнішні обставини (час і …) та внутрішні (причини і …) . За … і способом творення прислівники поділяються  на … і  вторинні. До первинних належить незначна кількість  прислівників ,які утворилися  давно від  займенникових   основ ( тут,там, сюди,туди). Основну частину  прислівникового складу  становлять …прислівники, що виникли з різних … форм іменників, прикметників, займенників та …, шляхом  переходу  різних частин мови  в прислівники. У реченні найчастіше прислівники виступають  здебільшого в ролі…

Відповіді: самостійна , кількісну, якісну, дії, міру, дієслова, дія, значенням, обставинні,якісних,дії, обставинних, місця, мети, походженням, первинні, вторинні, числівників, обставини.

(СЛАЙД 9)

Прислівником називається самостійна незмінна  частина мови,що виражає кількісну або якісну ознаку дії  чи стану, ступінь або міру вияву іншої ознаки і доповнює значення дієслова, виражаючи різні обставини, за яких відбувається дія. Прислівники  за значенням поділяються на кілька груп, які об’єднуються двома розрядами: означальні та обставинні прислівники. Означальні прислівники в свою чергу поділяються на групи якісних, кількісних та способу дії. До обставинних прислівників належать слова, що означають зовнішні обставини (час і місця) та внутрішні (причини і мети) . За походженням і способом творення прислівники поділяються  на первинні  і  вторинні. До первинних належить незначна кількість  прислівників ,які утворилися  давно від  займенникових   основ ( тут,там, сюди,туди). Основну частину  прислівникового складу  становлять вторинні прислівники, що виникли з різних відмінкових, форм іменників, прикметників, займенників та числівників, шляхом  переходу  різних частин мови  в прислівники. У реченні найчастіше прислівники виступають  здебільшого в ролі обставини.

(СЛАЙД 10) Першу перешкоду ми подолали,а ось перед нами – болото правил.  Під час цього завдання ви маєте  в парі  опрацювати матеріал підручника ( ст. 137-144) ,   заповнити  та прокоментувати  «М – таблицю. Правопис прислівників» , вибравши із запропонованих слів   на листочку  ті, що відповідають вашій орфограмі. Вибрані слова приклеїти  до таблиці , що прикріплена на дошці.

Разом

Окремо

Дефіс

Утричі

Без упину

По-українськи

Повік

На славу

По-десяте

Назавжди

З ранку до вечора

Хтозна-коли

Аніскільки

Рука в руку

Десь-інколи

Щотижня

Один в один

Ось-ось

Повсякчас

В основному

Без кінця -краю

Насамперед

По четверо

Де-не-де

Самоперевірка. Правильні відповіді на екрані. (СЛАЙД 11)

1 пара «Чарівні україночки»– разом, 2 пара «Патріоти»  – окремо, 3 пара «Козаки»- дефіс.

На виконання цього завдання вам відводиться 5 хвилин

(СЛАЙД 12 )Із цим завданням ми впоралися, але невідомо звідки здійнявся акцентуаційний  смерч. Врятуймо козаків. (СЛАЙД 13) Завдання : списати у зошит слова, розкриваючи дужки та ставлячи наголос. Завдання виконуємо індивідуально .

Бо (соніж), на(віки),  на(рівно), водно(час), на(різно), на(скрізь), на(спіх), коли(не коли), віч(на віч), хоч( не хоч), будь(де),  будь(коли), як(небудь), з(роду віку), часто(густо), не(сьогодні завтра), з(діда прадіда), на(завтра),  раз(по раз), без(упину), до(волі), без(смаку), на (самоті), до(ладу).

Самоперевірка. Правильні відповіді- вправи підручника 391, 416.

На виконання цього завдання вам відводиться 6 хвилин .

(СЛАЙД 14) Рухаємося далі, на шляху постали манівці орфографічних помилок.

Ми продовжуємо працювати в парах , наступне завдання -   відкоригувати  помилки  про написання прислівників, допущені у тексті. (СЛАЙД 15)Кожній парі – про три речення.

На затишному  березі Каховського водосховища  день у день виблискує на сонці  кам’яний хрест  на могилі  Костя Гордієнка. Тут знаходиться  Кам’янська Січ , організована,  на диво,  козаками – втікачами після того, як російські війська начисто зруйнували укріплення Чортомлик. Січ стала притулком козакам у 1709 -1711 роках, а вдруге –у 1728-1734 роках. Вона  знаходилася   між Козацьким річищем і річкою Кам’янкою, що  несла свої води без кінця - краю  із північного сходу. Січ  була сповна   захищена валами . Пліч – о -пліч яких розташовувалися  прориті канави. Далі – козацький  цвинтар, який рік у рік , на жаль, поповнювався новими могилами. Посередині Січі стояло всього – на – всього  сорок куренів  і церква Пресвятої Покрови. Поруч розташовувалися прилавки для щотижневого базару.

І пара

На затишному  березі Каховського водосховища  день –у- день виблискує на сонці  кам’яний хрест  на могилі  Костя Гордієнка. Тут знаходиться  Кам’янська Січ , організована,  надиво,  козаками – втікачами після того, як російські війська на - чисто зруйнували укріплення Чортомлик. Січ стала притулком козакам у 1709 -1711 роках, а в друге –у 1728-1734 роках.

ІІ пара

Вона знаходилася   між Козацьким річищем і річкою Кам’янкою, що  несла свої води без кінця  краю  із північного сходу. Січ  була с- повна   захищена валами . Пліч о пліч яких розташовувалися  прориті канави.

ІІІ пара

Далі – козацький  цвинтар, який рік- у -рік , нажаль, поповнювався новими могилами. Посередині Січі стояло всього  на всього  сорок куренів  і церква Пресвятої Покрови. По руч розташовувалися прилавки для щотижневого базару.

На виконання завдання – 3 хвилини.

Самоперевірка. Правильні відповіді на екрані. (СЛАЙД 16)Чи впоралися ви із завданнями? Чи все отрималося? Яка інформація  про Кам’янську Січ була для вас новою? Щоб ви ще хотіли дізнатися?

(СЛАЙД 17)Валеохвилинка «Горішок» . Діти, візьміть один горішок і покатайте в руках. Відчуйте   енергію , уявіть ,що він,ніби живий, і світиться  зсередини,містить у собі силу і гармонію, що передає вам. Приплив  крові до рук сприяє емоційній стійкості і фізичному здоров’ю учнів.  Діти, а чому саме горішок ми взяли до проведення валеохвилинки? Як стверджує українське прислів’я : « Козак, як твердого горіха, важко розкусити» .  Тож і ми сьогодні відчули  міцний козацький дух .

(СЛАЙД 18) Отже, манівці позаду, а перед нами – неторовані шляхи лексикології, на якому козаки погубили свої ґудзики   із жупана. (СЛАЙД 19)  Пропоную віднайти їх та прикріпити на місце , виконавши вправу « Ґудзики ».  Перед вами карточки із  п’ятьма  ґудзиками  різного кольору . (СЛАЙД 20-21) Ваша мета «застібнути» жупан , виконавши завдання .    Чотирьом  учням я пропоную  зробити завдання в парах, а трьом - індивідуально.   На виконання завдання – 6 хвилин(СЛАЙД 22)

 1 ґудзик – синій    прочитати текст, встановити тему, основну думку та жанр твору -  робота в парі.

2 ґудзик – зелений –  прочитати текст, пояснити  значення   виділених  слів (використання тлумачного міні - словника) – робота в парі

3 ґудзик – жовтий - прочитати текст, скласти  речення з одним із   виділених

слів , використовуючи прислівник , що пишеться разом-  індивідуально.

4 ґудзик – жовтогарячий  -   прочитати текст, скласти  речення з одним із   виділених слів , використовуючи прислівник ,що пишеться через дефіс - індивідуально

5 ґудзик – червоний -   прочитати текст, скласти  речення з одним із   виділених слів , використовуючи прислівник ,що пишеться окремо-  індивідуально

Меч Єдності

( Давня козацька легенда, яка передавалася з покоління в покоління)

Після знищення московськими військами Січі козаки розділилися. Частина їх пішла на Кубань, частина – за Дунай, а частина – у Дике Поле.

Існує повір’я, коли всі козаки зберуться разом, козацькі ковалі-характерники почнуть з їхніх шабель кувати Меч Єдності.

Куватимуть вони його довго: багато випробуваннь буде і невдалих спроб, приходитимуть все нові і нові козаки, і кластимуть свої шаблі на чарівне ковадло. Гудітимуть з натуги велетенські міхи, червонітимуться в вогні шабельні леза, перековуючись під ударами молотів в чарівний клинок. Сипатимуться іскри з-під ковальських молотів і солоний піт заливатиме очі ковалям...

Темні сили всіма засобами намагатимуться зупинити ковалів: обіцятимуть їм Золото, Владу, Славу... Але ковалі не зважатимуть на них і далі робитимуть свою справу.

Коли ж нарешті зблисне сталь лицарська, криця харалужна – і засіяє ясним полум'ям Меч Єдності! Тоді зійдеться все Козацьке Товариство і підійме цей Меч вгору, – і вогонь з нього переллється в усі Козацькі Серця! І піднімуться тоді козаки – воскресять Україну і підніметься давня Козацька Мати – Січ.

Тема : кування Меча Єдності

Основна думка: тільки в єдності, згуртованості  можна воскресити Україну.

Жанр : легенда 

Діти, невже  сотні, тисячі поодиноких шабель не можуть подолати темні сили? Так , ні. А чому? Дійсно, сила наша –в єдності.  

(СЛАЙД 23)Нарешті, це випробовування позаду. Ми наближаємося до цілі. Але на заваді  - плавні омонімії. Відкриємо підручник на сторінці – 141, ознайомимося з теоретичним матеріалом самостійно.   Як відомо,  у плавнях є пастки, тож допоможе козакам їх обминути. (СЛАЙД 24)

Ви працюєте у парах. Ваше завдання- прочитати речення,  записати речення у зошити, розкриваючи дужки. Час на виконання вправи – 6 хвилин. Самоперевірка. (СЛАЙД 25)

І пара «Чарівні україночки»

ІІ пара «Козаки»

ІІІ пара –« Патріоти»

І пара

У(перше) згадки  про заснування  Кам’янської Січі з’являються  у 1709 році.

У (перше) вікно п’ятого куреню заглянув славнозвісний  кошовий отаман  Костя Гордієнко.

ІІ пара 

Усі козаки, після отримання царської грамоти,  загули: « Тепер заживемо  по

( новому)!»

До бою козакам видали по( новому) пістолю.

 

 

ІІІ пара

Після бою коні залишилися  лише у (двох) козаків.

У(двох) з Мазепою  Костя Гордієнко допомагав шведському королю.

Правильні відповіді на екрані.

Уперше згадки  про заснування  Кам’янської Січі з’являються  у 1709 році.

У перше вікно п’ятого куреню заглянув славнозвісний  кошовий отаман  Костя Гордієнко.

Усі козаки, після отримання царської грамоти,  загули: « Тепер заживемо  по- новому!»

До бою козакам видали по новому пістолю.

 Після бою коні залишилися  лише у двох козаків.

Удвох з Мазепою  Костя Гордієнко допомагав шведському королю.

V. Рефлексивно- оцінювальний етап

(СЛАЙД 26)Усі випробовування позаду, козаки на місці. Кошовий отаман Кость Гордієнко   вітає нас. Але … Костянтин Антонович любить  кмітливих , тож пропонує вам пригадати прислів’я про козаків та віднайти у прислів’ях прислівники, пояснити їх правопис. (СЛАЙД 27)

  • Або волю добути, або вдома не бути.
  • Сам загибай, а братчика  стрімголов виручай.
  • Козаку кінь за себе дорожче.
  • Зроду – віку козак не був і не буде катом!
  • Щирий козак ззаду не нападає.
  • Козаку краще проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного.
  • Коли навколо вороги то не життя, честь бережи.

А зараз отаман   пропонує вам  проаналізувати  свої очікування від уроку , чи справдилися вони? 

Також Костянтин Антонович Гордієнко просить вас переглянути картки само -оцінювання, виставити остаточні бали, підрахувати їх та визначити , чи маєте ви право отримати  Почесне Звання Носія Мовного Ідеалу.

Чи є такі учні,що отримали 12-10 балів? Я хочу подякувати вам і зазначити,що  ви гідно можете носити Почесне Звання Носія Мовного Ідеалу та бути почесним нащадком козацької слави.

(СЛАЙД 28) Діти, а хто має 9-7балів ? Я теж дуже вдячна вам за роботу на уроці, не сумуйте, що не впоралися на відмінно, бо  не помиляється той, хто не робить.

 А чи є учні які мають 6-4бали? Дякую, що працювали, але пам’ятайте: « Доки не намучишся ,доти не научишся».

Чи є серед вас ті, що отримали 3-1бали? Я вдячна вам, але наголошую: «Ти не плач і не журися , краще  в книгу подивися».

Наш екскурс у минуле завершено. Повертаємося у сучасне. Ви є свідками того,  як відроджується  наша Кам'янська Січ, що є пам’яткою історико – культурного  значення, зараз це  філія  Національного заповідника «Хортиця».  Чи правильно ми робимо , що відновлюємо історичні, культурні традиції? Можливо, краще на цьому місці збудувати  сучасний  розважально – торгівельний центр? Так , я щиро рада,що ви справжні патріоти свого рідного краю. Дійсно, ми маємо примножувати та відроджувати  нашу культурну  спадщину, залучаючи якогомога більше інвесторів,туристів.

А домашнім завданням буде створення  тизерної  або мальованої  реклами Кам'янської  Січі , з використанням прислівників,що мають різний правопис.

(СЛАЙД 29) Ми з вами добре попрацювали, тож на останок хочеться сказати слова давньогрецького драматурга Есхіла: « Мудрий не той,хто  надто багато знає, а той чиї знання корисні». Тож бажаю вам бути корисними своїми вміннями рідному краю, рідному народу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
1448
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку