Розробка уроку « Урок добра і милосердя з використанням творчої спадщини В. Сухомлинського» з літературного читання в 2-му класі

Про матеріал

План-конспект уроку на заявлену тему, мета якого ознайомити учнів з творчим і життєвим шляхом В.О. Сухомлинського, розвивати інтерес до його творчості; дати уявлення про категорії добра і зла; формувати етичні норми поведінки в суспільстві і спілкуванні одне з одним; розвивати логічне та критичне мислення.

Перегляд файлу

Розробка уроку « Урок добра і милосердя з використанням творчої спадщини В. Сухомлинського» з літературного читання в 2-му класі 

 

 

Урок позакласного читання (2 клас)

Тема: Людина починається з добра.

Мета: Познайомити учнів з життям і творчістю В.Сухомлинського,підвести до розуміння змісту поняття « добро», формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; формувати читацький інтерес учнів та почуття обов’язку і відповідальності за свої слова і вчинки; розвивати емоційну сприйнятливість, вміння творити добро, зв’язне мовлення, уявлення, творче, логічне та критичне мислення; виховувати почуття чуйності, доброти, милосердя до близьких людей.

Обладнання: аудіозаписи, макети: сонця, дерева, будинку, скульптура Ангела – охоронця, квітка – семиквітка, ромашка, паперові ангели, пеньок, чарівна скринька, склянки з водою.

Тип уроку: урок – подорож.

Хід уроку

І. Організація класу

1.Ось дзвінок пролунав,
На урок нас всіх зібрав.
Дітки, в нас гостей багато
Тож давайте їх вітати.


Вітання учнів.

 

Добрий день вам, люди добрі!
Щиро просимо до господи,
Раді вас у нас вітати,
Добра та щастя побажати!

 

2.Підготовка до повідомлення теми уроку

У В.Сухомлинського є оповідання « Кожна людина повинна».Його герой, маленький хлопчик Петрусь, дивується, чому вночі машиніст не спить, як всі, а веде поїзд. Послухайте уривок хлопчика з мамою.( інсценізація уривку)

 

- Як же це так? Йому ж хочеться спати?

-Хочеться, але він повинен вести поїзд. Кожна людина повинна.

- І я повинен?

- І ти повинен.

- Що ж я повинен?

- Бути людиною.Це найголовніше.

 

 Мозковий штурм

  • Якою, на вашу думку, повинна бути людина? 
  • Відгадайте слова

 

Гра « Риси характеру людини»

                                      ЛЮДИНА

( доброю, чесною, відповідальною,працьовитою, щедрою, скромною. ввічливою, дружелюбною, наполегливою, старанною)

Д...бр…

ч…сн..

відп…від…льн…

працьов..т…

щ…др…

скр…мн…

ввічл…в…

др…жел…бна

нап…л…гл…ва

ст…ранн…

 

 А найбільше цінується в людині – це ДОБРОТА

ІІ. Повідомлення теми уроку.

  1. Гра « Шифрувальники»

Отже, тему  нашого уроку ви прочитаєте, коли розшифруєте речення

 

ЛЮДИНАПОЧИНАЄТЬСЯЗДОБРА

 

  1. Вправа « Очікування»
  • Чого навчить вас цей урок?

- Про що ми будемо говорити?

  • Отже, сьогодні я хочу подарувати вам  урок Доброти.

 

  • Девізом нашого уроку будуть такі слова, коли ви прочитаєте речення, викресливши всі букви «і»

Уічіиісіь ріоібіиітіи діоібіріо.

Віоініо діоіріоіжічіе зіа зіоіліоітіо.

( Учись робити добро. Воно дорожче за золото.)

 

3. Психологічне налаштування.

  • Зобразила я Добро  у вигляді моделі Сонечка. У нього добрі очі, добра посмішка, добре серце. Разом із Сонечком ми будемо вчитися відчувати  тепло і добро.
  • Хай сьогодні в кожне серце наш урок додасть тепла,
    хай прийде до нас натхнення, в очах сяє доброта.
  • Діти, у кожного з вас на парті лежить кольорова модель Сонечка. Візьміть
    своє Сонечко. Воно поцілує вас промінчиком у щічку, залоскоче чубчика і
    покотиться розсіювати свої промінці. Сонечко освітить, зігріє вас і принесе
    багато - пребагато добра. І ви володарі його. У вас багато добра! Ви світлі,
    щасливі і усміхнені.

Хай сонечко ясне

Зігріє весь клас.

Хай діти добрими

Зростають у нас!

 

ІІІ. Актуалізація знань                                               

    1.Вправа « Криголам сонечко»

Відчуйте в собі тепло, доброту.

Потріть долоні одна об одну, щоб відчути ще більше тепло. «Зліпіть» уявну
кульку з вашого тепла і добра і «передайте» її однокласнику. Подаруйте щиру посмішку один одному. Вона поведе вас дорогою тепла, дорогою Добра й мудрих вчинків.

 

-Ой, а хто це до нас постукав у клас? Це листоноша. який приніс нам листа. Давайте його почитаємо.

Добрий день, діти! Я — Цариця Доброти. Вітаю вас! Запрошую Вас в гості до своєї країни. Але я хочу попередити, що шлях до моєї країни буде нелегким. Щоб його подолати і потрапити до  країни Доброти, необхідно виконати завдання, які є на цій чудовій квітці. За кожне завдання ви одержуватимете частину ключика. Чим швидше ви зберете з цих частин цілий ключик, тим швидше потрапите до чарівної країни Доброти. А там на вас чекає... Щасливої вам дороги!
- А, щоб рушити з місця, потрібно прочитати речення з різною інтонацією.

 

ЗА ДОБРО ДОБРОМ ПЛАТЯТЬ

 

Отже, починаємо виконувати чарівні завдання.

 

ІV. Закріплення знань.

 

1. Перша пелюстка

 

 Проблемна ситуація

Давайте на декілька хвилин замислимось, що ж таке добро?

 

- А зараз ми засвітимо сонячні промінчики добрими словами про те, що ж таке ДОБРО

         ( складання сонячних промінчиків доброти)

 

                                         ДОБРО

( дружба, любов, милосердя, уважність, радість, співчуття, злагода,чуйність)                                               

 

     (Добро- це гарний вчинок, корисна справа)

  • А що таке доброта? (Доброта -це чутливе, дружне ставлення до людей,
    тварин, птахів, рослин.)
  • Наведіть приклади доброго ставлення людей. (Люди вітаються, допомагають у скруті, дарують квіти, вітають зі святом, допомагають людям похилого віку,тваринам).

 

-Якщо добро зобразити у вигляді музики, яка це буде музика? (Весела, сумна)
- Яким кольором ви намалювали б добро?

- Отже, добро  можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення,

Згадаємо гарні, добрі слова. Ми  поселимо їх у цей будиночок.

 

Діти у цьому будиночку мешкають дуже гарні слова про доброту.

Діти, не бійтесь бути добрими, не бійтесь віддавати тепло своєї душі.. Учіться робити добро і розуміти тих, хто робить його вам.

 

 

2.Друга пелюстка

Багато письменників і поетів у своїх творах схвалюють добро і засуджують зло. Сьогодні ми познайомимося з творами Василя Сухомлинського – великого педагога, мудрого вчителя, чудовою людиною.

Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долоні своє щире серце, бо був насправді доброю і щирою людиною. В його палкому серці жила велика доброта і любов до всього світу. Він писав для дітей коротенькі повчальні твори.

Твори допоможуть зрозуміти вам найбільшу мудрість- людина приходить у цей світ для добра.

 

Пропонує послухати нам казку « Добро і зло»

 

Одного разу Добро завітало в гості до Зла. Зло почало пригощати Добро чаєм,але в кухлик замість цукру поклало сіль. Добро спробувало, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину.

А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас не солодкий. Візьміть гроші, купіть собі цукерок до чаю». Зло скривилося, але робити нічого,довелося взяти гроші. Так Добро віддячило Злу добром за зло.

- Чи правильно зробило Добро, коли подякувало злу?

- Чи кожна людина може так зробити?

 

- Зло є причиною війн, голоду, знущань, зради, обману. Зла людина своїми словами і вчинками може завдати іншим великої шкоди. Але добро завжди сильніше ніж зло. Люди цінують і довго пам'ятають добрих людей, допомагають їм у тяжку хвилину, а від злих намагаються триматися подалі. Злі люди завжди одинокі.

 

3.Третя пелюстка

   1).Робота в парах

Зібрати прислівя

 

Від теплого слова і лід розмерзається.
Хто людям добра бажає, той собі має.
За добро добром платять.
Гостре словечко коле сердечко.
Раз добром налите серце  вік не прохолоне.

Перший крок до добра – не роби зла.

Не одяг красить людину, а добрі діла.

Доброго держись, а злого стережись.

Краще добро робити, ніж гарно говорити.

Добре діло роби сміло.

Добро не пропадає, а зло умирає.

Добре діло робиться, наче казка мовиться.

 

4.Четверта пелюстка

Фізкультхвилинка

« Учимося разом спілкуватися»

  • станьте парами.
  • візьміться за руки
  • подивіться один на одного
  • усміхніться одне одному
  • поверніться до класу
  • усміхніться класу

 

Гра « За – проти»

( Учні стають в коло, беруть картки і сигналізують. Якщо погоджуються – зелений колір, якщо ні – червоний)

  • Допомагати мамі по господарству
  • Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить.
  • Берегти рідну природу та охороняти її.
  • Шанувати працю інших людей
  • Вихваляти самого себе.
  • Допомагати друзям у біді.
  • Насміхатися з чужих помилок.
  • Вміти прощати, просити вибачення.
  • Любити своїх рідних.
  • Поважати старших.
  • Захищати слабкого.
  • Ображати інших.
  • Галасувати там, де інші працюють, відпочивають.
  • Добре вчитись, бути стриманим і вихованим.

 

 

5.Пята пелюстка

Читання казки в особах « Вовк і кіт»

Автор. Вовк утікав із лісу, біг повз село, побачив кота та й каже...

Вовк. Котику-братику, скажи, хто з ваших людей добріший, щоб мене заховав,

бо за мною стрільці женуться.

Кіт. Піди до Петра. Він — добрий чоловік.

Вовк. Правда, що добрий, та я в нього вівцю вкрав.

Кіт. Ну, то йди до Дмитра — гарна людина.

Вовк. Та він сердитий на мене — за гусей.

Кіт. Погана справа!.. Ну то йди до Семена.

Вовк. Воронь Боже! Та я ж у його теля з'їв.

Кіт. Ну, коли ти такий, що всім шкоди накоїв, то хто ж тебе сховає?
Учитель. Діти, яке прислів'я сюди підходить?Учень. І так-таки ти сам себе вини! Що, братику, посіяв — те й пожни!

 

6.Шоста пелюстка
1). А зараз ми складемо вірш «Яким треба бути у житті»

Робота в парах

( останнє слово кожного рядка ви добиратимете самостійно)

Щедро ллє проміння сонце

У твоє й моє…( віконце),

Щоб в теплі ми виростали

Й світло людям…( дарували).

І де б мив світі не були,

Щоб завжди любов …(несли),

Щастя, радість і тепло,

Щоб чудово всім …( було).

В світ прийшли ми я і ти-

Для любові й …( доброти)!

Будь привітним і прихильним,

Добрим, лагідним і…( сильним).

Вчися правдою прожити,

Теплим словом вмій…( зігріти).

Вчись завжди допомагати

І людині …( співчувати).

І старайся так прожити,

Щоб, як сонечко …( світити)!

І в душі завжди нести

Теплий промінь…( доброти)!

 

2).Сценка про щирість

Автор. Один господар повернувся з міста, дав своєму синові медівник та й каже...

Господар. На, Васильку! Та поділися з Петриком по щирості.
Василько. А як діляться по щирості?

Господар. Отак, синку! Як переломиш медівник, то даси більшу частину
Петрикові, а собі лишиш меншу. Це називається по щирості.
Василько. То дайте Петрикові медівник, хай він ділиться по щирості.

 

  • Яким, на вашу думку, є Василько?
    (Василько не добрий, а хитрий, нещирий.)
  • Отже, добра людина є щирою.

 

7.Сьома пелюстка

1). « Сенкан»

1. Добро.

2. Світле, щире, радісне.

3. Допомагає, лікує, рятує.

4. Ввічливість, любов.

 

2).Створення квітника Доброти

Діти, напишіть на квітах риси доброї людини. І посадимо квіти на нашій галявині, щоб вони цвіли, а ми не забували робити тільки добро.

 

3). Метод нашіптування

  • На завершення нашого уроку пропоную провести дослід.
  • Ось дві склянки з чистою водою. Над однією склянкою давайте прошепочимо добрі, гарні слова. І помітимо на протязі кількох тижнів, в якій склянці швидше зіпсується вода. Я впевнена, що вода в склянці з добрими словами буде зберігатися довше.

4) Метод « Незакінчене речення…»

- Уявіть собі, що у вас є можливість перетворитися на Добро. Закінчіть речення про свої дії в образі Добра.

Я – Добро

Я живу…

Я знаю…

Я бажаю…

Я роблю…

Я мрію…

5). Картинна галерея « Доброта очима дітей»

Готуючись до уроку ви виконали малюнки про те, в яких вчинках ви бачите доброту. Хтось бачить її в допомозі пташці з перебитим крилом, хтось у підгодовуванні птахів взимку, хтось у подарованому букеті квітів, а хтось – у веселці.

V. Підсумок уроку

 Нарешті  завдання царівни Доброти виконані. Шлях до країни Доброти подолали.  І ось хто на вас чекає! Закрийте очі…

- Тут приходить королева ДОБРОТИ. Вона говорить:

  • У кожної людини є її Ангел-охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо
    людина робить добрі справи, Ангел радіє, а якщо злі — плаче, тужить, утрачає свої сили. Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел- охоронець радів і завжди допомав у скруті.

( Дарує дітям і гостям ангелів-охоронців)

Пам'ятайте правила доброти:

  • Допомагайте слабким, маленьким, хворим, старим, тим, хто потрапив у біду.
  • Вибачайте помилки іншим.
  • Не будьте жадібними.
  • Жалійте інших.
  • Творіть добро і пам'ятайте, що ми —люди. (Діти отримують пам'ятки
    доброти від ангела-охоронця)

 

Діти читають напамять вірші.

Добрим бути просто чи не просто?

Не залежить доброта від зросту!

Як людей полюбиш, пошануєш,

Силу для добра й душі відчуєш!

 

Не забудь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем,

Не носи в душі своїй провину.

Тільки раз на світі ми живем.

 

Доброта з роками не старіє,

Доброта від холоду зігріє,

І якщо вона, як сонце, світить,

То радіють і дорослі, й діти.

 

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати.

Мудрість завжди доброю була,

За добро добро спіши віддати

 

Ось такими словами я хочу закінчити наш урок.

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
2 березня 2018
Переглядів
3705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку