План-конспект уроку на заявлену тему, мета якого ознайомити учнів з творчим і життєвим шляхом В.О. Сухомлинського, розвивати інтерес до його творчості; дати уявлення про категорії добра і зла; формувати етичні норми поведінки в суспільстві і спілкуванні одне з одним; розвивати логічне та критичне мислення.
Розробка уроку « Урок добра і милосердя з використанням творчої спадщини В. Сухомлинського» з літературного читання в 2-му класі
Урок позакласного читання (2 клас)
Тема: Людина починається з добра.
Мета: Познайомити учнів з життям і творчістю В.Сухомлинського,підвести до розуміння змісту поняття « добро», формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; формувати читацький інтерес учнів та почуття обов’язку і відповідальності за свої слова і вчинки; розвивати емоційну сприйнятливість, вміння творити добро, зв’язне мовлення, уявлення, творче, логічне та критичне мислення; виховувати почуття чуйності, доброти, милосердя до близьких людей.
Обладнання: аудіозаписи, макети: сонця, дерева, будинку, скульптура Ангела – охоронця, квітка – семиквітка, ромашка, паперові ангели, пеньок, чарівна скринька, склянки з водою.
Тип уроку: урок – подорож.
Хід уроку
І. Організація класу
1.Ось дзвінок пролунав,
На урок нас всіх зібрав.
Дітки, в нас гостей багато
Тож давайте їх вітати.
Вітання учнів.
Добрий день вам, люди добрі!
Щиро просимо до господи,
Раді вас у нас вітати,
Добра та щастя побажати!
2.Підготовка до повідомлення теми уроку
У В.Сухомлинського є оповідання « Кожна людина повинна».Його герой, маленький хлопчик Петрусь, дивується, чому вночі машиніст не спить, як всі, а веде поїзд. Послухайте уривок хлопчика з мамою.( інсценізація уривку)
- Як же це так? Йому ж хочеться спати?
-Хочеться, але він повинен вести поїзд. Кожна людина повинна.
- І я повинен?
- І ти повинен.
- Що ж я повинен?
- Бути людиною.Це найголовніше.
Мозковий штурм
Гра « Риси характеру людини»
ЛЮДИНА
( доброю, чесною, відповідальною,працьовитою, щедрою, скромною. ввічливою, дружелюбною, наполегливою, старанною)
Д...бр…
ч…сн..
відп…від…льн…
працьов..т…
щ…др…
скр…мн…
ввічл…в…
др…жел…бна
нап…л…гл…ва
ст…ранн…
А найбільше цінується в людині – це ДОБРОТА
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Отже, тему нашого уроку ви прочитаєте, коли розшифруєте речення
ЛЮДИНАПОЧИНАЄТЬСЯЗДОБРА
- Про що ми будемо говорити?
Уічіиісіь ріоібіиітіи діоібіріо.
Віоініо діоіріоіжічіе зіа зіоіліоітіо.
( Учись робити добро. Воно дорожче за золото.)
3. Психологічне налаштування.
Хай сонечко ясне
Зігріє весь клас.
Хай діти добрими
Зростають у нас!
ІІІ. Актуалізація знань
1.Вправа « Криголам сонечко»
Відчуйте в собі тепло, доброту.
Потріть долоні одна об одну, щоб відчути ще більше тепло. «Зліпіть» уявну
кульку з вашого тепла і добра і «передайте» її однокласнику. Подаруйте щиру посмішку один одному. Вона поведе вас дорогою тепла, дорогою Добра й мудрих вчинків.
-Ой, а хто це до нас постукав у клас? Це листоноша. який приніс нам листа. Давайте його почитаємо.
Добрий день, діти! Я — Цариця Доброти. Вітаю вас! Запрошую Вас в гості до своєї країни. Але я хочу попередити, що шлях до моєї країни буде нелегким. Щоб його подолати і потрапити до країни Доброти, необхідно виконати завдання, які є на цій чудовій квітці. За кожне завдання ви одержуватимете частину ключика. Чим швидше ви зберете з цих частин цілий ключик, тим швидше потрапите до чарівної країни Доброти. А там на вас чекає... Щасливої вам дороги!
- А, щоб рушити з місця, потрібно прочитати речення з різною інтонацією.
ЗА ДОБРО ДОБРОМ ПЛАТЯТЬ
Отже, починаємо виконувати чарівні завдання.
ІV. Закріплення знань.
1. Перша пелюстка
Проблемна ситуація
Давайте на декілька хвилин замислимось, що ж таке добро?
- А зараз ми засвітимо сонячні промінчики добрими словами про те, що ж таке ДОБРО
( складання сонячних промінчиків доброти)
ДОБРО
( дружба, любов, милосердя, уважність, радість, співчуття, злагода,чуйність)
(Добро- це гарний вчинок, корисна справа)
-Якщо добро зобразити у вигляді музики, яка це буде музика? (Весела, сумна)
- Яким кольором ви намалювали б добро?
- Отже, добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення,
Згадаємо гарні, добрі слова. Ми поселимо їх у цей будиночок.
Діти у цьому будиночку мешкають дуже гарні слова про доброту.
Діти, не бійтесь бути добрими, не бійтесь віддавати тепло своєї душі.. Учіться робити добро і розуміти тих, хто робить його вам.
2.Друга пелюстка
Багато письменників і поетів у своїх творах схвалюють добро і засуджують зло. Сьогодні ми познайомимося з творами Василя Сухомлинського – великого педагога, мудрого вчителя, чудовою людиною.
Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долоні своє щире серце, бо був насправді доброю і щирою людиною. В його палкому серці жила велика доброта і любов до всього світу. Він писав для дітей коротенькі повчальні твори.
Твори допоможуть зрозуміти вам найбільшу мудрість- людина приходить у цей світ для добра.
Пропонує послухати нам казку « Добро і зло»
Одного разу Добро завітало в гості до Зла. Зло почало пригощати Добро чаєм,але в кухлик замість цукру поклало сіль. Добро спробувало, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину.
А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас не солодкий. Візьміть гроші, купіть собі цукерок до чаю». Зло скривилося, але робити нічого,довелося взяти гроші. Так Добро віддячило Злу добром за зло.
- Чи правильно зробило Добро, коли подякувало злу?
- Чи кожна людина може так зробити?
- Зло є причиною війн, голоду, знущань, зради, обману. Зла людина своїми словами і вчинками може завдати іншим великої шкоди. Але добро завжди сильніше ніж зло. Люди цінують і довго пам'ятають добрих людей, допомагають їм у тяжку хвилину, а від злих намагаються триматися подалі. Злі люди завжди одинокі.
3.Третя пелюстка
1).Робота в парах
Зібрати прислів’я
Від теплого слова і лід розмерзається.
Хто людям добра бажає, той собі має.
За добро добром платять.
Гостре словечко коле сердечко.
Раз добром налите серце вік не прохолоне.
Перший крок до добра – не роби зла.
Не одяг красить людину, а добрі діла.
Доброго держись, а злого стережись.
Краще добро робити, ніж гарно говорити.
Добре діло роби сміло.
Добро не пропадає, а зло умирає.
Добре діло робиться, наче казка мовиться.
4.Четверта пелюстка
Фізкультхвилинка
« Учимося разом спілкуватися»
Гра « За – проти»
( Учні стають в коло, беруть картки і сигналізують. Якщо погоджуються – зелений колір, якщо ні – червоний)
5.П’ята пелюстка
Читання казки в особах « Вовк і кіт»
Автор. Вовк утікав із лісу, біг повз село, побачив кота та й каже...
Вовк. Котику-братику, скажи, хто з ваших людей добріший, щоб мене заховав,
бо за мною стрільці женуться.
Кіт. Піди до Петра. Він — добрий чоловік.
Вовк. Правда, що добрий, та я в нього вівцю вкрав.
Кіт. Ну, то йди до Дмитра — гарна людина.
Вовк. Та він сердитий на мене — за гусей.
Кіт. Погана справа!.. Ну то йди до Семена.
Вовк. Воронь Боже! Та я ж у його теля з'їв.
Кіт. Ну, коли ти такий, що всім шкоди накоїв, то хто ж тебе сховає?
Учитель. Діти, яке прислів'я сюди підходить?Учень. І так-таки ти сам себе вини! Що, братику, посіяв — те й пожни!
6.Шоста пелюстка
1). А зараз ми складемо вірш «Яким треба бути у житті»
Робота в парах
( останнє слово кожного рядка ви добиратимете самостійно)
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє…( віконце),
Щоб в теплі ми виростали
Й світло людям…( дарували).
І де б мив світі не були,
Щоб завжди любов …(несли),
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім …( було).
В світ прийшли ми я і ти-
Для любові й …( доброти)!
Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним і…( сильним).
Вчися правдою прожити,
Теплим словом вмій…( зігріти).
Вчись завжди допомагати
І людині …( співчувати).
І старайся так прожити,
Щоб, як сонечко …( світити)!
І в душі завжди нести
Теплий промінь…( доброти)!
2).Сценка про щирість
Автор. Один господар повернувся з міста, дав своєму синові медівник та й каже...
Господар. На, Васильку! Та поділися з Петриком по щирості.
Василько. А як діляться по щирості?
Господар. Отак, синку! Як переломиш медівник, то даси більшу частину
Петрикові, а собі лишиш меншу. Це називається по щирості.
Василько. То дайте Петрикові медівник, хай він ділиться по щирості.
7.Сьома пелюстка
1). « Сенкан»
1. Добро.
2. Світле, щире, радісне.
3. Допомагає, лікує, рятує.
4. Ввічливість, любов.
2).Створення квітника Доброти
Діти, напишіть на квітах риси доброї людини. І посадимо квіти на нашій галявині, щоб вони цвіли, а ми не забували робити тільки добро.
3). Метод нашіптування
4) Метод « Незакінчене речення…»
- Уявіть собі, що у вас є можливість перетворитися на Добро. Закінчіть речення про свої дії в образі Добра.
Я – Добро
Я живу…
Я знаю…
Я бажаю…
Я роблю…
Я мрію…
5). Картинна галерея « Доброта очима дітей»
Готуючись до уроку ви виконали малюнки про те, в яких вчинках ви бачите доброту. Хтось бачить її в допомозі пташці з перебитим крилом, хтось у підгодовуванні птахів взимку, хтось у подарованому букеті квітів, а хтось – у веселці.
V. Підсумок уроку
Нарешті завдання царівни Доброти виконані. Шлях до країни Доброти подолали. І ось хто на вас чекає! Закрийте очі…
- Тут приходить королева ДОБРОТИ. Вона говорить:
( Дарує дітям і гостям ангелів-охоронців)
Пам'ятайте правила доброти:
Діти читають напам’ять вірші.
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить доброта від зросту!
Як людей полюбиш, пошануєш,
Силу для добра й душі відчуєш!
Не забудь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем,
Не носи в душі своїй провину.
Тільки раз на світі ми живем.
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє,
І якщо вона, як сонце, світить,
То радіють і дорослі, й діти.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
Мудрість завжди доброю була,
За добро добро спіши віддати
Ось такими словами я хочу закінчити наш урок.