06.12.23 7 клас
Тема уроку: Активні й пасивні дієприкметники
Мета уроку:
поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні дієприкметники теперішнього і минулого часу; розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища; виховувати любов до України, почуття патріотизму.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація «Активні й пасивні дієприкметники», дидактичний матеріал, ноутбук, роздатковий матеріал, опорні схеми, таблиці, ілюстрації.
Епіграф:
Мова – душа кожної національності,
її святощі,
її національний скарб.
І.Огієнко
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент. Привітання
Доброго здоров’я, діти, доброго дня!
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ,
А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Бо здоров’я, любі діти, в світі – головне,
А здорових і веселих – щастя не мине!
Психологічний настрій на урок
Гра «Обери смайлик».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку
Учитель. Сьогодні ми знову вирушимо в пізнавальну мандрівку у дивовижну країну Дієприметниковію. Українці, вирушаючи в далеку дорогу, на згадку про дім беруть із собою обереги-символи, талісмани, які допомагають у тяжку хвилину.
Серед цих оберегів – калина, тополя, хліб, лелека, барвінок, сорочка, пісня, рушник … Тож нехай ці обереги допоможуть нам у нашій подорожі.
А працюватимемо ми з вами протягом уроку за
«Формулою успіху»
Кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були:
У – усміхненими;
С – спокійними;
П – прогресивними;
І – ініціативними;
Х – хоробрими.
Іншими словами, я бажаю вам успіху, гарного настрою і радості.
Отож, друзі, до роботи!
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
– Перед тим, як подорожувати, збирають багаж. А нашим багажем будуть знання. Пригадаймо все, що знаємо про дієприкметник.
1. – Яка частина мови називається дієприкметником?
– Які граматичні ознаки у дієприкметника від дієслова?
– Що спільного у дієприкметника і прикметника?
– Що таке дієприкметниковий зворот? Які розділові знаки ставляться при дієприкметникових зворотах?
– Синтаксична роль дієприкметників?
2. Робота з епіграфом
– Як ви вважаєте, що автор хотів передати цими рядками?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Народознавча пауза.
10. Фізкультхвилинка «Обійми метелика».
V. Закріплення вивченого матеріалу
V. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Уважно прочитайте речення і дайте відповідь на одне із них:
Саморефлексія учнів
Заключне слово вчителя.
Давайте звернемося до епіграфу нашого уроку.
VІ. Оцінювання. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)
II рівень – опрацювати конспект.
III рівень – §20, вправа 235 с. 112 (письмово); вивчити правила с. 107, 110, 111.
IV рівень – Скласти твір-мініатюру «Яка ж вона мозаїка української душі?», використовуючи активні й пасивні дієприкметники.