МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
ДІЄСЛОВО
(Синтаксична роль. Морфологічні ознаки)
І варіант
Початковий рівень
1. Розділ науки про мову, що вивчає слово як чистину мови, називається:
□ А фразеологією; □ В морфологією;
□ Б орфографією; □ Г синтаксисом.
2. Самостійна частина мови, що означає дію або стан і відповідає на питання що робити? що зробити?, називається:
□ А дієсловом;
□ Б дієприкметником;
□ В дієприслівником;
□ Г прикметником.
3. Дієприслівник і дієприкметник є:
□ А неозначеною формою дієслова;
□ Б особливою формою дієслова;
□ В безособовою формою дієслова;
□ Г вони не є частинами мови.
Середній рівень
4. У якому рядку всі дієслова тільки минулого часу?
□ А Стоїш, прочитали, надійшла, радітимемо;
□ Б стеріг, мерзнули, віз, писала;
□ В відповім, працюватимемо, ходив, везли;
□ Г знають, допоможеш, пішли, перекладуть.
5. У якому рядку всі дієслова тільки доконаного виду?
□ А Ходити, думати, стукнути, працювати;
□ Б збудувати, подумати, заспівати, написати;
□ В заряджати, непокоїти, привезти, витекти;
□ Г змайструвати, пити, недобачати, принести.
6. У котрому рядку всі дієслова є інфінітивами?
□ А Робити, летіти, стукнути, майструвати;
□ Б підписати, днювати, казатимуть, клеять;
□ В читають, відходити, вчитися, вимагають;
□ Г уявили, користуватися, засвоїти, стануть.
Достатній рівень
7. Установіть відповідність між підкресленим дієсловом і тим, яку синтаксичну роль він виконує в реченні.
1. Любить людей мене навчила мати.
2. Агітбригада приїхала до міста виступати.
3. Нарешті лунає команда рушати.
4. Як парость виноградної лози плекайте мову.
□ А Присудок; □ В обставина;
□ Б додаток; □ Г означення.
8. Установіть відповідність між наведеними прикладами слів та їхньою формою.
1. Вичерпано, розкрито, проголошено, задощило.
2. Розбитий, вкриті, напоєні, привезений.
3. Посміхаючись, підготувавши, перевіряючи.
4. Забрати, почути, впіймати, зберегти.
□ А Дієприкметник;
□ Б інфінітив;
□ В безособова форма;
□ Г дієприслівник.
9. Установіть відповідність між дієсловами та їхніми видо-часовими формами.
1. Хочуть. 3. Казатиму.
2. Прослухаю. 4. Буду копати.
□ А Проста форма майбутнього часу, доконаний вид;
□ Б складна форма майбутнього часу, недоконаний вид;
□ В складена форма майбутнього часу,недоконаний вид;
□ Г теперішній час, недоконаний вид.
Високий рівень
10. Складіть текст — пораду для учнів школи щодо правил поведінки у громадських місцях, використовуючи дієслова наказового способу.
II варіант
Початковий рівень
1. Початкова форма дієслова, що означає дію, але не вказує на час, особу, спосіб, число та рід, називається:
□ А неозначеною формою дієслова;
□ Б особливою формою дієслова;
□ В безособовою формою дієслова;
□ Г такої форми дієслова немає.
2. За особами і числами дієслова змінюються:
□ А у теперішньому і майбутньому часах;
□ Б у теперішньому і минулому часах;
□ В у майбутньому і минулому часах;
□ Г у теперішньому, минулому і майбутньому часах.
3. У реченні Під твоїм високочолим небом гартував я душу молоду присудок стоїть у формі:
□ А минулого часу;
□ Б складній формі майбутнього часу;
□ В складеній формі майбутнього часу ,
□ Г теперішнього часу.
Середній рівень
4. У якому рядку всі дієслова тільки майбутнього часу?
□ А Яснішає, хвилюється, відкрили, чорнітимуть;
□ Б працюватимеш, буде радіти, крикнемо, вистоїш;
□ В робите, їмо, дасте, виїжджатимеш;
□ Г заробили, стукнуть, впіймаєш, почув.
5. У якому рядку всі дієслова тільки недоконаного виду?
□ А Лити, креслити, важити, стояти;
□ Б казати, пливти, навчити, відпрацювати;
□ В дивитися, вітати, завершити, скоротити;
□ Г написати, вирішувати, повторювати, обирати.
6. У якому рядку всі дієслова наказового способу?
□ А Станьмо, робіть, виконуй, кличте;
□ Б змагайтеся, відповідав би, допоможеш, заграємо:
□ В накреслю, знайдуть, клеїте, вистою;
□ Г прослухав би. говори, пам'ятаймо, виконають.
Достатній рівень
7. Установіть відповідність між підкресленим дієсловом і тим, яку синтаксичну роль він виконує в реченні.
1. Лиш боротись — значить жить.
2. Прилітає зозуленька над ними кувати.
3. Батьки навчили мене жити чесно, трудитись для людей.
4. Важка сива хмара нависла над степом.
□ А Присудок; □ В обставина;
□ Б додаток; □ Г підмет.
8. Установіть відповідність між наведеними прикладами слів та їхньою формою.
1. Вирвано, загарбано, підбито, покрито.
2. Замерзлий, зів'ялі, оповитий, зрубана.
3. Погулявши, наївшись, посміхнувшись, співаючи.
4. Стояти, німіти, сміятися, опрацьовувати.
□ А Дієприкметник;
□ В безособова форма;
□ Б інфінітив;
□ Г дієприслівник.
9. Установіть відповідність між дієсловами та їхніми видо-часовими формами.
1. Пишуть. 3. Допомагатиму.
2. Намалюю. 4. Буду знати.
□ А Проста форма майбутнього часу, доконаний вид;
□ Б складна форма майбутнього часу, недоконаний вид;
□ В складена форма майбутнього часу, недоконаний вид;
□ Г теперішній час, недоконаний вид.
Високий рівень
10. Складіть текст — застереження для учнів школи щодо поводження з вогнем, використовуючи дієслова наказового способу.
Відповіді
ДІЄСЛОВО
(Синтаксична роль. Морфологічні ознаки)
І варіант |
|
|
II варіант |
||||
1 |
в |
4 |
б |
1 |
а |
4 |
б |
2 |
а |
5 |
б |
2 |
а |
5 |
а |
3 |
б |
6 |
а |
3 |
а |
6 |
а |
7 |
1—б, 2 3— г, 4 - |
- в, а |
7 |
1 — г, 2 — в, 3 — б, 4 —а |
|||
8 |
1 — в, 2 -3 — г, 4 - |
а, б |
8 |
1 — в, 2 — а, 3 —г, 4 —б |
|||
9 |
1-г, 2- 3— б, 4 |
а, - в |
9 |
1 — г, 2 — а, 3 — б, 4 — в |
МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
ДІЄСЛОВО
(Дієслова І та II дієвідмін. Безособові дієслова. Творення дієслів. Букви Е, И в особових закінченнях дієслів. НЕ з дієсловами)
І варіант
Початковий рівень
1. У якому реченні вжито безособове дієслово?
□ А З моря повіває прохолодою.
□ Б Пахнуть трави у лузі.
□ В Чи не скажете, котра зараз година?
□ Г Жити — Вітчизні служити.
2. У якому рядку всі дієслова належать тільки до І дієвідміни?
□ А Читати, грати, клеїти;
□ Б вітати, нести, садити;
□ В казати, минати, допомагати;
□ Г бачити, летіти, кричати.
3. У дієсловах на -ться сміються, вертається, піклуються вимовляють звук:
□ А[т'с':а];
□ Б [с':а];
□ В [ц':а];
□ Г [с'а].
Середній рівень
4. У якому рядку в усіх дієсловах на місці пропущених букв треба писати букву Е або Є?
□ А Каж..те, сад..те, рад..шся;
□ Б грі..шся, ПИШ..Ш, бажа..те;
□ В кле..те, зароб..ш, нес.ш;
□ Г заспіва..ш, писат..ме, учит..му.
5. Які дієслова творяться поєднанням інфінітива та особових закінчень стягненої форми йняти?
□ А Дієслова минулого часу;
□ Б дієслова доконаного виду майбутнього часу;
□ В дієслова недоконаного виду майбутнього часу;
□ Г дієслова теперішнього часу.
6. Від якої частини мови і яким способом утворилися дієслова вчителювати, товаришувати?
□ А Від прикметників — суфіксальним;
□ Б від дієслів — префіксальним;
□ В від іменників — суфіксальним;
□ Г від прикметників — безафіксним.
Достатній рівень
7. Установіть відповідність між дієсловом та його видо-часовою формою.
1. Працюватимете.
2. Їдять.
3. Освітити.
4. Стеріг.
□ А Минулий час, недоконаний вид;
□ Б майбутній час, недоконаний вид;
□ В теперішній час, недоконаний вид;
□ Г інфінітив, доконаний вид.
8. Установіть відповідність між дієсловом і правилом його написання.
1. Незчутися —
2. Пишемо —
3. Недовантажити —
4. Побачиш —
□ А У дієсловах II дієвідміни в особових закінченнях 2-ї особи однини пишемо И.
□ Б Дієслово без НЕ не вживають.
□ В У дієсловах І дієвідміни в особових закінченнях 1-ї особи множини пишемо Е.
□ Г Префікс недо- з дієсловами пишемо разом.
9. Установіть відповідність між підкресленим дієсловом і його синтаксичною роллю у тексті.
1. Вибиватися в люди — справа зовсім не проста.
2. Я отримав завдання спостерігати за родиною їжаків.
3. Любити українську пісню мене навчила мати.
4. Ввечері прийшли діти щедрувати.
□ А Обставина;
□ Б означення;
□ В додаток;
□ Г підмет. .
Високий рівень
10. Перепишіть текст, вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки. Зробіть морфологічний розбір підкреслених дієслів. Вітер (не)вгавав усю ніч. Баба Ганна (не)навиділа
таку погоду. Вранці вона (не)впізнала свого саду. Листя . на деревах вже (не)було. Маленька яблунька опустила
свої віти і журиться, що скоро прийдуть холоди.
II варіант
Початковий рівень
1. Яким способом утворені дієслова віднести, освітити, надписати?
□ А Суфіксальним;
□ Б префіксальним;
□ В префіксально-суфіксальним;
□ Г шляхом переходу однієї частини мови в іншу.
2. У якому рядку всі дієслова тільки II дієвідміни?
□ А Жаліти, вечеряти, розбивати;
□ Б темніти, купити, знати;
□ В бачити, держати, летіти;
□ Г казати, будувати, говорити.
3. У дієсловах на -шся смієшся, піклуєшся вимовляють звук:
□ А [т'с':а];
□ Б [с':а];
□ В[ц':а];
□ Г [с'а].
Середній рівень
4. У якому рядку в усіх дієсловах на місці пропущених букв треба писати букву И або Ї ?
□ А Лет..ш, співа..ш, буду..те;
□ Б мов..те, крич..ш, бач..те;
□ В пиш..те, співа..ш, держ..те;
□ Г заговорите, побач..мо, оточу..те.
5. Дієслова якого часу змінюються в однині за родами?
□ А Теперішнього;
□ Б минулого;
□ В майбутнього;
□ Г усіх трьох часів.
6. Який спосіб дієслів твориться від основи неозначеної форми дієслова за допомогою суфіксів -б-, -л- та додавання частки би (б)?
□ А Дійсний спосіб;
□ Б умовний спосіб;
□ В наказовий спосіб;
□ Г ніякий.
Достатній рівень
7. Установіть відповідність між дієсловом та його видо-часовою формою:
1. Вистоїте.
2. Будують.
3. Допомагати.
4. Зрадів.
□ А Минулий час, доконаний вид;
□ Б майбутній час, доконаний вид;
□ В теперішній час, недоконаний вид;
□ Г інфінітив, недоконаний вид.
8. Установіть відповідність між дієсловом і правилом його написання
1. Незлюбити —
2. Кажеш —
3. Недослухати —
4. Створимо —
□ А У дієсловах II дієвідміни в особових закінченнях 1-ї особи множини пишемо И.
□ Б Дієслово без НЕ не вживають.
□ В У дієсловах І дієвідміни в особових закінченнях 2-ї особи однини пишемо Е.
□ Г Префікс недо- з дієсловами пишемо разом.
9. Установіть відповідність між підкресленим дієсловом і його синтаксичною роллю у тексті.
1. Вночі загуло з гір.
2. Хто наложив на мене обов'язок веселити юрбу?
3. Розпізнавати їстівні гриби мене навчив ді-дусь.
4. Прилітає зозуленька ввечері кувати.
□ А Обставина;
□ Б присудок;
□ В означення;
□ Г додаток.
Високий рівень
10. Перепишіть текст, вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки. Зробіть морфологічний розбір підкреслених дієслів. Старого Тараса (не)покоїла доля його синів. Вони самі обрали свій шлях, і він (не)міг їх (не)волити. Батько завжди казав їм, щоб шанували старших за себе, (не)во-дилися з лихими людьми, ніколи (не)забували про рідну домівку. Завтра хлопці виїжджатимуть на Січ.
|
№З/П |
І Варіант |
ІІ Варіант |
|
1 |
а |
б |
|
2 |
в |
в |
|
3 |
в |
б |
|
4 |
б |
б |
|
5 |
в |
б |
|
6 |
в |
б |
|
7 |
1 — б |
1 —б |
|
|
2 —в |
2 —в |
|
|
3 —г |
3 —г |
|
|
4 — а |
4 — а |
|
8 |
1 —б |
1 —б |
|
|
2-а |
2 —в |
|
|
3 —г |
3 —г |
|
|
4 —в |
4-а |
|
9 |
1 —г |
1 —б |
|
|
2 — 6 |
2 —в |
|
|
3 —в |
3 —г |
|
|
4 — а |
4 — а |
|
10 |
• Впізнала — ді- єсл., що зробити?, и. ф. — впізнати; док. в., перех., Д1ИСН. СП., МИН. час, одн., ж. р., І дієв.; присудок. |
• Обрали — дієсл., що зробити?, н. ф. — обрати; док. в., перех., діисн. сп., мин. час, множ., І дієв.; присуд. |
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|
• Прийдуть — дієсл., що зробити?. н. ф. — прийти; док. в., неперех., дійсн. сп., майб. час, множ., 3-я ос, І дієв.; присудок |
•Виїжджатимуть — дієсл,, що робити?, н. ф. — виїжджа- ти; док. в., не- перех., дійсн. сп., майб. час, 3 ос, множ., І дієв.; присудок |
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
ВІДПОВІДІ
ДІЄПРИКМЕТНИК
ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА
І варіант
Початковий рівень
1. Розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови, називається:
□ А фразеологією; □ Б морфологією; □ В орфографією; □ Г синтаксисом.
2. У котрому словосполученні залежне слово виражене пасивним дієприкметником?
□ А Лежачий на траві;
□ Б достигле яблуко;
□ В освітлена кімната;
□ Г палаючі серпанки.
3. У реченні Згаяного часу і конем не доженеш дієприкметник виконує синтаксичну роль:
□ А додатка;
□ Б означення;
□ В обставини;
□ Г присудка.
Середній рівень
4. У якому реченні дієприкметниковий зворот не треба відокремлювати комами (розділові знаки пропущено)?
□ А Степ оповитий тишею дихав пахощами росяних трав.
□ Б Замурзаний медом онучок вигойдувався на міцних дідових руках.
□ В Непорушно стоять дерева рясно вкриті краплистою росою.
□ Г Хліба змиті дощем яскраво зеленіли..
5. У якому рядку всі дієприкметники з НЕ пишуть окремо?
□ А (Не)зачинені двері; (не)вивчений братом вірш;
□ Б (не)чуваний спокій; (не)посаджена тополя;
□ В (не)зорані восени поля; ще (не)прочитана книга;
□ Г (не)политі мною квіти; (не)перевірена робота.
6. У якому рядку всі дієприкметники доконаного виду?
□ А Зеленіючий побілений, лежачий, оживаючий;
□ Б зрубаний, оповитий, позичений, прочитаний;
□ В працюючий, граючий, скошений, побачений;
□ Г виконуючий, наклеєний, потемнілий, схований.
Достатній рівень
7. Установіть відповідність між дієприкметником та його морфологічними ознаками.
1. Пожовклий.
2. Палаючий. 3..Зроблений. 4. Виконаний.
□ А Минулий час, пасивний стан;
□ Б минулий час, активний стан;
□ В теперішній час, активний стан;
□ Г доконаний вид, пасивний стан.
8. Установіть відповідність між дієприкметником та способом його творення:
1. Писаний —
2. Стертий —
3. Згорілий —
4. Читаючий —
□ А Від основи дієслова теперішнього часу за допомогою суфіксів -уч-, -юч-
□ Б Від основи інфінітива неперехідних дієслів за допомогою суфікса -л-(рідше -ш-).
□ В Від основи інфінітива односкладових дієслів за допомогою суфікса -т-.
□ Г Від основи інфінітива перехідних дієслів за допомогою суфіксів -н-; -Ен-.
9. Установіть відповідність між дієприкметником з НЕ та правилом його написання.
1. Я ніби приїхав у давно не бачені рідні місця.
2. Вчений здійснив нечуваний подвиг в ім'я науки.
3. Толока не орана, вівці не лічені, пастух рогатий.
4. Над Дніпром знявся нестихаючий шум.
□ А Дієприкметник без НЕ не вживають.
□ Б Дієприкметник виступає в ролі присудка.
□ В При дієприкметнику є пояснювальне слово,
□ Г При дієприкметнику немає пояснювального слова.
Високий рівень
10. Знайдіть у реченні дієприкметник і зробіть його розбір як особливої форми дієслова: Журиться прибита пилом нива.
II варіант
Початковий рівень
1. Дієприкметник — це особлива форма дієслова, що...:
□ А означає назву ознаки предмета або його приналежність;
□ Б виражає ознаку предмета за дією;
□ В є початковою формою дієслова;
□ Г означає дію або стан.
2. Від дієслова написати можна утворити:
□ А активний дієприкметник теперішнього часу;
□ Б активний дієприкметник минулого часу;
□ В пасивний дієприкметник минулого часу;
□ Г дієприкметник утворити не можна.
3. У реченні А вже сьогодні картина нарешті намальована дієприкметник виконує синтаксичну роль:
□ А підмета;
□ Б присудка;
□ В означення;
□ Г додатка.
Середній рівень
4. У якому реченні дієприкметниковий зворот треба відокремлювати комами (розділові знаки пропущено)?
□ А Підхоплена хвилями шлюпка вилетіла в море.
□ Б Море мовчало зовсім приспане тихою ласкою ночі.
□ В Окутані садками та левадами біленькі хатки розбіглись по пагорбку.
□ Г Тремтячими від хвилювання руками Тарас розгорнув папір.
5. У якому рядку всі дієприкметники з НЕ пишуть разом?
□ А (Не)посаджена батьком тополя; (не)зачинені двері;
□ Б (не)позичений, а власний талант; (не)зроблєні уроки;
□ В (не)знані дороги; (не)спиляне дерево;
□ Г (не)достиглі овочі; (не)оповитий туманом степ.
6. У якому рядку всі дієприкметники доконаного виду?
□ А Люблячий, намальований, вишитий, зроблений;
□ Б сидячий, палаючий, ревучий, блимаючий;
□ В тремтячий, замерзлий, міцніючий, вкритий;
□ Г блукаючий, вимитий, в'янучий, напоєний.
Достатній рівень
7. Установіть відповідність між дієприкметником та його морфологічними ознаками:
1. Замерзлий.
2. Згасаючий.
3.Вкритий.
4. Загублений.
□ А Минулий час, пасивний стан;
□ Б минулий час, активний стан;
□ В теперішній час, активний стан;
□ Г доконаний вид, пасивний стан.
8. Установіть відповідність між дієприкметником та способом його творення:
1. Загорнений —
2. Змитий —
3. Посивілий —
4. Лежачий—
□ А Від основи дієслова теперішнього часу за допомогою суфіксів -уч-, -юч-□ Б Від основи інфінітива неперехідних дієслів за допомогою суфікса -л- (рідше -ш-).
□ В Від основи інфінітива односкладових дієслів за допомогою суфікса -т-.
□ Г Від основи інфінітива перехідних дієслів за допомогою суфіксів -н-; -ен-
9. Установіть відповідність між дієприкметником з НЕ та правилом його написання.
1. Я побачив на столі не завершений письменником твір.
2. Нас чекають дороги незнані.
3. Підлога не вимита, в хаті не прибрано.
4.І кликав день в неміряні світи.
□ А Дієприкметник без НЕ не вживають.
□ Б Дієприкметник виступає в ролі присудка.
□ В При дієприкметнику є пояснювальне слово.
□ Г При дієприкметнику немає пояснювального слова.
Високий рівень
10. Знайдіть у реченні дієприкметник і зробіть його розбір як особливої форми дієслова: Засіяне озиминою поле вкрилося зеленими сходами.
Відповіді |
|
|
|
1 |
б |
4 |
б |
2 |
в |
5 |
в |
3 |
б |
6 |
в |
7 |
1 — б, 2 — в, 3 — а, 4 — г |
||
8 |
1— г, 2 — в, 3 — б, 4 — а |
||
9 |
1— в, 2 — а, 3 — б, 4 — г |
||
10 |
(І варіант) прибита — дієприкм., поч. ф. — прибитий, докон. в., мин. ч., пас, одн., ж. р., Н. в., означ., дієприкм. зворот. (II варіант) засіяне — дієприкм., поч. ф. — засіяний, докон. в., мин. ч., пас, одн., с. р., Н. в., означ., дієприкм. зворот. |
ДІЄПРИСЛІВНИК
ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА
І варіант Початковий рівень
1. Дієприслівник як особливу форму дієслова вивчає розділ науки про мову, що називається...:
□ А фонетика;
□ Б орфографія;
□ В морфологія;
□ Г фразеологія.
2. Дієприслівник — це...:
□ А самостійна змінна частина мови;
□ Б особлива форма прислівника;
□ В особлива форма дієслова;
□ Г особлива форма дієприкметника.
3. Дієприслівники доконаного виду утворюють за допомогою суфіксів:
□ А -учи (-ючи), -ачи (-ячи);
□ Б -вши, -ши;
□. В -анн(ий), -янн(ий);
□ Г -ен-, -н-, -ан-.
Середній рівень
4. У якому рядку всі дієприслівники недоконаного виду?
□ А Уміючи, питаючи, зустрівшись; □ Б побачивши, бажаючи, відкидаючи; □ В кажучи, пливучи, сміючись; □ Г беручи, принісши, співаючи.
5. Не виділяють комами одиничний дієприслівник у реченні (розділові знаки пропущено):
□ А Біля багаття обнявшись сиділи друзі.
□ Б Пряме дерево і вмирає стоячи.
□ В Пташині хори втомившись поволі затихають.
□ Г Посміхнувшись дівчина підійшла до Остапа.
6. У якому рядку всі дієприслівники з НЕ пишуть разом?
□ А (Не)шануючи, (не)зриваючи, (не)прикріпивши;
□ Б (не)вгаваючи, (не)дооцінюючи, (не)хтуючи;
□ В (не)проводячи, (не)знайшовши, (не)слухаючи;
□ Г (не) прочитавши, (не)подумавши, (не)вмившись.
Достатній рівень
7. Утворіть дієприслівники від поданих дієслів: перевіряти, згадувати, зрадіти, почути.
8. Доберіть до кожного фразеологізму дієприслівник-синонім: плутаючись під ногами, намотавши на вус, розбивши глека, накиваючи п'ятами.
9. Зробіть морфологічний розбір дієприслівників, що вжито в реченнях завдання № 5.
Високий рівень
10. Складіть невеликий твір-розповідь з елементами опису процесу праці, використовуючи дієприслівники
II варіант
Початковий рівень
1. Дієприслівник означає:
□ А ознаку предмета за дією;
□ Б ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;
□. В додаткову дію або стан;
□ Г вказує на предмет, ознаку кількість, але не називає їх.
2. У реченні дієприслівник виконує синтаксичну роль:
□ А означення;
□ Б додатка;
□ В обставини;
□ Г підмета.
3. Дієприслівники недоконаного виду утворюють за допомогою суфіксів:
□ А -учи(-ючи), -ачи(-ячи);
□ Б -вши, -ній;
□ В -анн(ий), -янн(ий);
□ Г -ен-, -н-, -ан-.
Середній рівень
4. У якому рядку всі дієприслівники доконаного виду?
□ А Пишучи, сидячи, згадавши;
□ Б тремтячи, піднімаючись, віддзеркалюючи;
□ В почепивши, пізнавши, глянувши;
□ Г погулявши, відпочиваючи, стоячи.
5. Не виділяється комами одиничний дієприслівник у реченні (розділові знаки пропущено):
□ А Не зрозумівши дівчинка запитала ще раз.
□ Б Старі верби стоять похнюпившись.
□ В Я радіючи дивлюсь на сади в цвіту.
□ Г Умившись, дядько надівав чисту сорочку й сідав до столу.
6. У якому рядку всі дієприслівники з НЕ пишуть разом?
□ А (Не)прочитавши, (не)встигаючи, (не)переймаючись;
□ Б (не)добачаючи, (не)навидячи, (не)волячи;
□ В (не)зрозумівши, (не)прийшовши, (не)знаючи;
□ Г (не)зупинившись, (не)заходячи, (не)думаючи.
Достатній рівень
7. Утворіть дієприслівники від поданих дієслів: перевірити, згадати, радіти, будувати.
8. Доберіть до кожного фразеологізму прислівник-синонім: не покладаючи рук, прикусивши язика, склавши руки, не переводячи духу.
9. Зробіть морфологічний розбір дієприслівників, що вжито в реченнях завдання № 5.
Високий рівень
10. Складіть невеликий твір-розповідь з елементами опису зовнішності людини, використовуючи ДІЄПРИСЛІВНИКИ.
|
Відповіді |
|
|
|
|
|
І варіант |
ІІ варіант |
|
|
1 |
в |
в |
|
|
2 |
в |
в |
|
|
3 |
б |
а |
|
|
4 |
в |
в |
|
|
5 |
б |
б |
|
|
6 |
б |
б |
|
|
7 |
Перевіряючи, згадуючи, зрадівши, почувши |
Перевіривши, згадавши, радіючи, будуючи |
|
|
8 |
Заважаючи, запам'ятавши, посварившись, швидко |
Невтомно, мовчки, бездіяльно, втікаючи |
|
|
9 |
• Обнявшись — дієприсл., док. в., мин. ч., обстав. • Стоячи — дієприсл., недок. в., теп. ч., обстав. • Втомившись — дієприсл., док. в., мин. ч., обстав. |
• Зрозумівши — дієприсл ., док. в., мин. ч., обстав. • Похнюпившись — . дієприсл., док. в., мин. ч., обстав. • Радіючи — дієприсл., недок. в., теп. ч., обстав. |
|
|
|
|
|
|
: