Конспект інтегрованого уроку з літературного читання, образотворчого малювання, трудового навчання у 2-А класі
Казка, гра, імпровізація - природне середовище для малюків, адже їм так подобається фантазувати, грати різні ролі, виступати на сцені. Тема інтегрованого уроку "У гостях героїв казок" створює для задоволення цієї потреби дітей найсприятливіші умови. Занурюючись у чарівний світ театру, маленькі школярики не тільки розширюють свої уявлення про це давнє мистецтво, а й пробують свої сили у ролі акторів, художників, майстрів оригамі.
У гостях героїв казок
Конспект інтегрованого уроку з літературного читання, образотворчого малювання, трудового навчання у 2-А класі
Казка, гра, імпровізація - природне середовище для малюків, адже їм так подобається фантазувати, грати різні ролі, виступати на сцені. Тема інтегрованого уроку "У гостях героїв казок" створює для задоволення цієї потреби дітей найсприятливіші умови. Занурюючись у чарівний світ театру, маленькі школярики не тільки розширюють свої уявлення про це давнє мистецтво, а й пробують свої сили у ролі акторів, художників, майстрів оригамі.
Тема: У гостях героїв казок
Мета: поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості; формувати навички свідомого виразного читання, особистісного спілкування і спілкування у групах; удосконалювати вміння давати характеристику персонажам твору за їхніми вчинками, читати за особами, визначати головну думку казки; розвивати вміння знаходити, осмислювати, опрацьовувати й використовувати інформацію з різних довідкових джерел; пам'ять, увагу, уміння висловлювати оцінні судження, збагачувати активний словниковий запас учнів; виховувати інтерес до читання, бережливе ставлення до довкілля.
Реалізація ключових
компетентностей: учень/учениця усно висловлює свою думку;
слухає та сприймає інформацію;
спілкується, використовуючи невербальні
засоби (міміку, жести);
імпровізує;
робить узагальнення за результатами навчального завдання;
зберігає правильну поставу під час читання, малювання;
працює на результат.
Тип уроку: інтегрований урок (літературне читання, образотворче мистецтво, трудове навчання), урок-подорож.
Матеріали та обладнання: виставка книг «Моя улюблена казка»; ілюстрації до казок; загадки; мультимедійний комплект, аудіозапис веселої музики, "квитки до театру", афіша, зображення об'єктів, пов'язаних з театром; предметні малюнки; сюжетні малюнки до казки "Котик та півник", костюми театральних персонажів: Котика, Півника, Лисички; картки з графічним зображенням півника.
Література:
1. http://teacher.at.ua
2. https://kazky.org.ua/zbirky/ukrajinsjkinarodni-kazky
3.https://www.labirint.ru/screenshot/goods/178410/10/
4. http://kotygoroshko.com.ua/dir/2-2-2
Хід уроку
І. Організація початку уроку
(звучить мелодія "В гостях у казки")
Доброго дня, любі друзі!
Продзвенів уже дзвінок.
Починається урок.
У подорож підемо.
В країну казок потрапимо.
Слухай, думай, спостерігай,
Казку нашу відгадай.
Оченята дружно закривайте.
Казку в душу пропускайте.
(Емоційне налаштування)
Добру казку я пам'ятаю з дитинства,
Хочу, щоб казку послухав і ти,
Нехай підкрадеться до самого серця
І зародиться в ньому зерно доброти.
II. Актуалізація знань учнів.
1. Інтерактивна вправа "Очікування"
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Яким, на вашу думку, воно має бути?
- А якими на уроці мають бути діти?
- Отже, сподіваємося, ми разом проведемо цікавий, творчий, корисний урок, на якому кожен з нас відкриє для себе багато нового.
- Діти, а ви любите подорожувати?
- Я пропоную вам вирушити сьогодні до однієї чудової країни.
- Ви згодні?
- А як вона називається?
ІІІ. Визначення теми, завдань уроку
Сьогодні у нас - незвичайний урок!
У казку ми зробимо ще один крок.
А з казкою ми зустрічались не раз!
I знову вона завітала у клас.
(На дошці записана тема уроку.)
- Прочитайте тему, над якою ми будемо сьогодні працювати.
- Яке з цих слів вам відоме?
- Які слова ви зустріли вперше?
- То що ви маєте ЗНАТИ на кінець уроку?
- Які ВМІННЯ можете набути?
- Давайте визначимо для себе завдання уроку:
Знати: Вміти: Цінувати:
зміст казки читати казку час
цікаву інформацію складати запитання допомогу друзів
- Діти, ми здійснимо подорож до Академії магії, перевтілимося в майстрів казкових наук та завітаємо у гості до героїв казок. Проведемо вікторину, здійснимо віртуальну подорож до театру та телестудії.
IV. Робота над темою уроку
1. Вправа «Мозкова атака».
- Що таке казка?
- Як казка прийшла до нас?
- Які є казки?
- Хто автор народних казок?
(Допомагає встановити рівень власного знання, до якого можна додати щось нове, доповнити)
2. Виступ довідкового бюро
Казка - це розповідний народнопоетичний або писемно-літературний твір про вигадані події та вигаданих осіб, іноді за участю фантастичних сил. («Тематичний словник школяра», К.С. Прищепа, В.Г. Лук'яненко, с. 62) Казка - дивний і мудрий порадник. Це вона дає перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність, справедливість.
Рослини і тварини в казках уміють розмовляти і робити все те, що і люди. В них трапляються чарівні пригоди, живуть незвичайні речі, діють чаклуни і чародії.
Казка народилась у сиву давнину. Бабусі розповідали своїм онукам казки, які колись почули в дитинстві. Онуки підросли, стали дорослими і розповіли ці казки вже своїм дітям та онукам. Ці казки виникли раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не записували, а переказували один одному. При переказуванні ці казки змінювались. Їх автори забувалися за давністю. Казка ставала народною.
Так з'явились і живуть серед нас народні казки. У кожного народу вони свої: в українського – українські, у білоруського – білоруські, у російського - російські.
Розрізняють казки про тварин, чарівні та соціально-побутові. Крім народних казок є ще й літературні, авторські казки, створені письменниками.
3. Інтерактивна вправа "Інтерв'ю".
- А ви любите казки?
- Чим вони вам подобаються?
- Яка твоя улюблена казка?
- Хто твій улюблений герой?
4. Робота з виставкою прочитаних і принесених дітьми на даний урок книжок бібліотекарем.
Орієнтовний перелік роботи з книгами.
1) колективний розгляд виставлених книжок;
2) добір і групування книжок за темою заняття;
3) аналіз виділених книжок за зовнішніми ознаками та бібліографічними покажчиками.
(Формування бібліографічної компетентності, розвиток вміння самостійно вибирати книгу). (Виставка книг).
Читання розвиває уяву дітей, закладаючи основу для формування креативного мислення. Але сьогодні, коли навколо заполонили яскраві й динамічні відобрази, зацікавити дітей читанням, допомогти книжці ввійти у їхні життя зовсім не просто.
Однак це можливо за умови правильної організації самостійного дитячого читання, різноманітної діяльності з книжкою і серед книжок, ознайомлення учнів з якомога ширшим колом доступних для їхнього сприйняття і справді захопливих літературних творів.
5. Вправа "Мікрофон"
Клуб вдумливих читачів розпочинає свою роботу.
Окрім того, будемо вчитися розуміти й аналізувати літературний текст, а ще потренуємося у правильному, швидкому й виразному читанні.
Маю надію, що ми отримаємо задоволення від своєї роботи. А допоможе нам ось ця барвиста книжка «Найкращі казки Украіни».
- Сьогодні, ми зібралися не просто так, а згадати улюблені ваші казки, дізнатися,хто з вас знає їх найбільше і найкраще.
Казки населяють різні добрі і злі герої: гноми, тролі, чаклуни, лісовики, Баба-яга.
- Я вважаю, що все ви любите і добре знаєте цей світ. Хай же у вашій уяві все казки оживуть, і їхні герої до нас прийдуть.
6. Робота в групах (правила роботи в групах)
- У нас є п'ять груп: читайлики, казкарі, дослідники, грайлики, пізнайки.
7. Виконання творчих завдань (загадки, вірш, телеграми)
(Повідомлення казкових героїв цікавинок групам)
- До нас завітали казкові герої Марійка, Мудра сова, та Ведмідь.
Вони цікаві, мудрі та повчальні,
Та кожен з нас, дорослий чи малий.
Казки читає – дуже вони гарні. (Марійка)
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринуть у казку - це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі. (Мудра сова)
3. У казці звірі свою мову мають,
Дерево розмовляють, мов живі,
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі. (Ведмідь)
Вирішила мудра Сова відкрити лісову школу для маленьких звірят. Зібрала збори батьків. Постаралися вони. Знайшли простору поляну, дістали дошку, навіть парти зручні змайстрували. Там усе, як у справжній школі. Дзвонить дзвінок та сповіщає учням про урок чи перерву.
Ось і настав перший урок. Сова казковий світ відкриває, звірятам перші таємниці називає. Уважно слухає Лисенятко, пустує поруч Зайченятко. Продзвенів давно дзвінок, а Ведмежатко запізнилось на урок. А білочка вірш презентує.
БІЛОЧКА ВОСЕНИ
На гіллячках, на тоненьких,
Поки день ще не погас,
Сироїжки та опеньки
Білка сушить про запас.
Так нашпилює охайно,
Так їх тулить на сосні
І міркує: а нехай-но
Ще побудуть тут мені!
Поки дні іще хороші,
Поки є іще тепло,
А як випадуть пороші,
Заберу їх у дупло.
«Буде холодно надворі,
Сніг посиплеться з дубів,
Буде в мене у коморі
Ціла в'язочка грибів!
Але білочці не спиться.
Дятел тукає: тук-тук!
Щоб не вкрала їх лисиця
Або хитрий бурундук.
8. Марійчині телеграми
(Звучить музика. Заходить листоноша. Вручає телеграми від Марійки.)
6. «Від дідуся втік, від бабусі втік, скоро буду у вас». (Колобок)
7. Приїхати не зможу, бо тато не зробив мені човник та весельце. (Івасик-Телесик)
8. Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності. (Гидке каченя)
9. Терміново викликали лікувати звірів у Африку. Не встигну повернутися. (Лікар Айболить)
10. Моя риболовля закінчилася погано. Мене побили, а хвіст опинився в ополонці. (Вовк-панібрат)
9. Вікторина "Упізнай казку"
- Я буду читати вам рядок, а ви пригадайте, з якої він казки.
10. «Ото Івасик як підріс трошки, став просити батька: «Зробіть мені, тату, човник та весельце». («Івасик-Телесик»)
10. Активний відпочинок
Фізхвилинка (подорож з Марійкою, відео)
11. Розширення уявлень про театр
1. Повторення правил поведінки у театрі.
- Хто з вас бував у театрі?
- Як слід у ньому поводитися?
Запам'ятайте ці правила!
(Орієнтовний зміст правил.)
(звучить мелодія "В гостях у казки")
Затихнув гомін. В залі згасло світло,
І враз заполонивши всі чуття,
Розсунулась завіса «І розквітло
Життя, мов казка і й казка, мов життя.
Відкритими очима і серцями
Поринули в ту казку глядачі,
Захоплено, бурхливі до нестями,
Всім помислом за дією йдучи
А дія розгорталася, як злива…
Палає барвами казкове тло,
Герої йдуть на подвиги сміливо
Стоять за правду і долають зло.
І кожне слово, кожен світлий образ
В одкритім серці залишає слід…
І кожен мріє дужим та хоробрим
Зрости й піти в широкий білий світ!
Зрости і стати як оці герої,
Що в боротьбі долають всі путі!
Й всього, що є на сцені тільки грою,
Самим зазнати в справжньому житті!
2. Вправа "Асоціативний кущ"
- Виберіть зображення, що нагадують вам про театр.
З-поміж ілюстрацій, прикріплених на дошці, діти добирають ті, що пов'язані з театром, і створюють з них "асоціативний кущ". Обґрунтовують свій вибір.
Усіх, хто змалку любить казки,
Ми щиро просим до театру!
У дивних мандрах побувати,
Захопливих пригод зазнати,
Всім разом зло перемагати
Готові? Просимо. Будь ласка.
3. Перегляд інсценізованої казки «Котик і Півник»
- Ось, нарешті, ми, глядачі, зайняли місця у залі.
- Що нам слід зробити, аби запросити акторів на сцену? (Поаплодувати).
Діти-актори одягають маски Котика, Півника і Лисички, виходять у центр класу і розігрують казку.
4. Обмін враженням від перегляду вистави.
- Хто з персонажів вам сподобався найбільше? Чому?
5. Відео презентація "Мої улюблені мультфільми"
- Мультфільми дуже близькі вам, привабливі. Мультиплікація - це універсальний і багатогранний засіб розвитку дитини у сучасному візуально насиченому світі.
- Діти, а зараз відгадайте уривки казок.
6. Робота в студії акторської майстерності. Гра "Диктор телебачення"
(Учні розповідають казки за руховими картинками)
«Івасик Телесик»
«Коза дереза»
«Солом’яний бичок»
VI. Закріплення вивченого матеріалу
(Учні розподілені на дві студії 1- художня, 2 - майстри оригамі)
1. Студія "У гостях у художника"
(Розповідь про художників, які створювали ілюстрації до народних казок. Перевтілення учнів у художників)
Китайська приказка каже: "Те, що може показати одна картина, не можна розповісти тисячею слів".
- Перед кожним художником, який береться оформлювати книгу, постають цікаві та складні завдання. Мабуть, найважливішим є створення образів героїв. Їх потрібно зобразити не тільки саме такими, якими їх описано у тексті, а й вдихнути в них життя, зробити виразними, інакше кажучи - майже живими. Тільки тоді читач повірить і полюбить їх.
Художники (Н.Логванова, О.Карпина, К.Штанко) протягом свого життя створювали дуже багато красивих і цікавих ілюстрацій для книжок, в тому числі картини, в яких відтворена краса природи, тварин. Ось вони перед вами.
- Роздивіться уважно картини, створені художниками, та спробуйте розповісти, яку головну думку хотіли донести до нас митці.
- Який настрій викликають ці ілюстрації?
- Які кольори використав?
- Які барви головні?
Серед вас, можливо, в майбутньому також будуть художники.
2. Фіз хвилинка від Марійки. Гімнастика для пальчиків
- Пальчиками теж можна створити театр. Зобразімо різних тварин за допомогою пальчиків.
(Вчитель демонструє, як руками можна створити силуети різних тварин, учні повторюють рухи за ним та пропонують власні ідеї).
3. Творче завдання
- Намалюйте свої улюблені епізоди до казок! (звучить музика)
Спочатку оберіть епізод з казки, який ви ілюструватимете. Тепер виконайте ескіз (невеликий малюнок), у якому визначте місця для основних персонажів.
Намічаючи деталі зображення, намагайтеся виявити головне розміром і положенням на альбомному аркуші.
(Учні виконують творчу роботу. Матеріали для виконання роботи учні вибирають самостійно. Учитель допомагає учням проаналізувати правильність виконання композиції та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу).
4. Аналіз ілюстрацій учнів "Сторінками улюблених казок"
- Як ви зобразили ілюстрації до казок в своїх малюнках. (Виставка дитячих робіт).
(Обсяг роботи не дозволяє завершити упродовж одного уроку, вони продовжать на наступному уроці).
(Під час уроку учні мають демонструвати знання про основні правила композиції, свідомо обирати певний вид композиції для втілення свого творчого задуму).
5. Робота студії "Майстри оригамі"
Давно відомий він тобі:
Коли на сонечку дрімає,
Він колискову сам собі
Під ніс тихесенько співає.
Що в пісні тій - ніхто не зна,
І ми про це тут не напишем.
Ми тільки знаєм, що вона
Не до вподоби мишам!
(Кіт)
1. Вступна бесіда
- У кого вдома живе кішка або кіт? Розкажіть про своїх улюбленців. (Відповіді дітей).
- Сьогодні на уроці у кожного з нас з'явиться хвостатий друг - ми його зробимо в техніці оригамі.
- Ви, напевно, чули, що домашня кішка пішла від дикої кішки, яка і зараз живе в Африці. Хоча людина приручила кішку давно, зовні свійські і дикі кішки дуже схожі. Розрізняють чимало порід домашніх кішок. Вони відрізняються, головним чином, довжиною шерсті і забарвленням. Кішки вельми примхливі у виборі для себе постійного місця в квартирі. Одні мурки люблять м'які поверхні, інші сплять на жорстких. Головне, щоб було тепло, чисто і м'яко. Для догляду за кішкою потрібно мати кілька необхідних речей. Назвіть їх. (Дошка для заточування нігтів, каганець для корму, посуд, туалетний лоток і т. ін.)
- Перелічіть ласощі, які полюбляють кішки. (Риба, м'ясо, молоко)
- Кішка - високорозвинена тварина. Вона відрізняється спостережливістю, прекрасною пам'яттю, відчуває простір і час, піддається дресируванню.
Кішки - відмінні артисти. їх можна побачити в театрі звірів під керівництвом Н. Дурової, театрі кішок під керівництвом Ю. Куклачова.
- Багато художників і скульпторів присвячували свою творчість тваринному світу. Таке мистецтво називається анімалістичним. Щоб зобразити тварину, треба багато за нею спостерігати, запам'ятати не тільки зовнішній вигляд, але зрозуміти характер і звички тварини. Тільки тоді робота буде правдивою. Згадайте, як рухаються кішки, сидять, лежать, їдять, сплять, грають.
(Демонстрування кішок, зроблених з різних матеріалів.)
- Визначте рух кожної кішки, що вона робить?
- Подивіться, як можна намалювати кішку.
2. Демонстрування готового виробу
(Вчитель демонструє учням паперового котика, виготовленого в техніці оригамі)
3. Інструктаж щодо виконання роботи
4. Повторення правил безпечної роботи
5. Практична робота. Виготовлення котика в техніці оригамі за схемою.
6. Виставка робіт. Обмін враженнями
7. Творча робота "Представ свого котика". Розвиток звязного мовлення
(Учні одягають котиків на пальчики і по черзі від імені кожного розповідають про нього).
VII. Підбиття підсумків
Рефлексія
Ось і закінчилась наша подорож до академіі магіі «Майстрів казкових наук». Сьогодні ви показали себе справжніми знавцями казок. У різних казках побували.
Я бачу радісні обличчя, а це значить, що ми разом з вами отримали масу позитивних емоцій.
1. Вправа "Мікрофон"
Діти, я дуже рада, що всі ви любите казки. Адже читаючи їх, ви стаєте добрішими, мудрішими, сильнішими, милосерднішими. Недаремно кажуть: «Казка маленька, а роздуму в ній багато». А вам, діти, я хочу побажати: читайте, читайте і читайте! Хай не буде у вас жодного дня, аби ви не прочитали хоча б однієї сторінки нової книги. Тоді ви будете освіченими, вихованими, добрими людьми.
Вже багато ми казок, друзі, прочитали,
Про любов, красу і дружбу ми з казок дізналисъ.
Бо виховують казки добро, повагу, ласку.
І дорослі, і малі люблять гарну казку.
Казка – це чарівний світ, мудрості криниця,
Хай живе мільйони літ і не замулиться,
Хай навчає люд завжди, як по правді жити,
Щиру дружбу берегти, рідний край любити.
VIII. Домашнє завдання
Підготуватися до читання в особах казки «Коза дереза».
Творча робота .
І група: порівняти казки "Котик і півник", "Коза-дереза".
ІІ група: створити власну казку за мотивами прослуханих казок намалювати ілюстрацію до неї.