МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ ІНАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ПОЛТАВСЬКОЇ ОСБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Відкритий урок виробничого навчання з теми: «Приготування виробів з дріжджового безопарного тіста: пирогів відкритих, напіввідкритих, закритих».
Майстер виробничого навчання
Міщенко Катерина Григорівна
Полтава 2014
План уроку виробничого навчання
Група: №21
Спеціальність: «Кухар, кондитер»
Майстер в/н: Міщенко К. Г.
Тема програми: «Приготування дріжджового тіста та виробів з нього».
Тема уроку: «Приготування виробів з дріжджового безопарного тіста: пирогів відкритих, напіввідкритих, закритих».
Мета уроку: закріплення і вдосконалення професійних знань, умінь і навичок у процесі виготовлення виробів з дріжджового безопарного тіста: пирогів відкритих, напіввідкритих, закритих; виховання прагнення до здобуття професійних здібностей; розвиток технологічного мислення.
Тип уроку: урок вдосконалення початкових умінь і формування навичок виконання операцій і видів робіт;
Методи навчання: словесні (бесіда, пояснення); наочні (ілюстрування); практичні (вправи).
Міжпредметні зв’язки:
«Технологія приготування їжі з основами товарознавства» - тема «Дріжджове безопарне тісто та вироби з нього»;
«Устаткування підприємств харчування» - теми: «Тістомісильна машина», «Пекарська шафа»;
«Охорона праці» - теми «Основи електробезпеки».
Матеріально-технічне забезпечення:
пристрої: мультимедійний проектор, ноутбук, екран; обладнання: виробничі столи, ваги, інвентар: сито,скребок, качалки, форми; сировина: яйця, молоко, дріжджі, маргарин, сіль, цукор, олія.
Навчально-методичне забезпечення: технологічні карти, презентація «Дріжджове тісто та вироби з нього.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Вступний інструктаж.
Майстер виробничого навчання:
Майстер виробничого навчання: Для перевірки знань за матеріалом, вивченим на уроках теорії, проведемо вправу «Запитуєте-відповідаємо». Для цього поділимося на 2 підгрупи:
Учні задають питання, а кондитери дають відповіді.
Учні. Як впливає сіль на структурно-механічні властивості тіста і смак виробів?
Кондитери. Сіль покращує структурно-механічні властивості тіста і смак виробів. Клейковина під дією солі стає більш щільною, активність ферментів дещо знижується. Несолоне або пересолене тісто має слабку, липку консистенцію. Сіль пригнічує дріжджові клітини та молочно-кислі бактерії, а також уповільнює процеси спиртового і молочно-кислого бродіння в напівфабрикатах.
Учні. Для приготування яких дріжджових борошняних кондитерських виробів краще застосовувати безопарний спосіб приготування тіста?
Кондитери. Безопарний спосіб застосовують для одержання тіста слабкої консистенції для виробів з малою кількістю здоби.
Учні. Яка температура найкраща для розвитку дріжджів і молочно-кислих бактерій?
Кондитери: Найкраща t 25 -35oC.
Учні. Як перевірити свіжість яєць?
Кондитери: Свіжість яєць перевіряють за допомогою овоскопа.
Студенти: Що надають яйця тістові і готовим виробам?
Кондитери: Яйця надають тістові в’язкості, а готовим виробам приємного жовтого кольору
Студенти: Чому борошно необхідно перед замісом тіста розсіяти?
Кондитери: Для видалення сторонніх домішок.
Студенти: Як впливає цукор на дріжджові вироби?
Кондитери: Цукор бере участь в утворенні фарбувальних і ароматичних речовин під час випічки виробів, а також залишається в них, покращує їх смак і підвищує харчову цінність.
Майстер в/н: Проведемо опитування:
1. Які вироби можна приготувати з дріжджового тіста?
Учні: Пиріжки смажені пиріжки печені, ватрушки, пироги відкриті та закриті, булочки, пончики, різні види хліба, батони, короваї, паляниці, вергуни, біляші, піцу, рулети, розтягаї і т.д.
2. Як приготувати начинку з яблук?
3. Як приготувати начинку з маку?
2.Тестове опитування учнів.
Тестові завдання
1. Для чого змащують тістові заготовки яєчною сумішшю?
2. Яку основну сировину збільшують для прискорення дозрівання тіста?
3. Яка температура є «вбивчою» для бродіння дріжджів?
4. Які способи розпушування тіста ви знаєте?
5. Який термін зберігання сухих дріжджів при відкритій упаковці?
6. При якій температурі випікають хлібобулочні вироби?
а) Пояснення характеру і призначення майбутньої роботи на уроці, порядку виконання вправ або самостійної роботи учнів.
Майстер в/н. На підставі багатовікових традицій в основу приготування борошняних виробів покладено два різновиди тіста: дріжджове опарне та дріжджове безопарне. Вам, як майбутнім кондитерам, потрібно вміти готувати дріжджове безопарне тісто та вироби з нього.
Сьогодні на уроці ми будемо виконувати роботу за таким технологічним процесом:
б) Розбір інструкційно-технологічних карт
Майстер в/н: Зверніть увагу на інструкційно-технологічні картки, в яких указано набір сировини, технологія приготування, вимоги до якості.
в) Ознайомлення учнів з матеріалом, інструментами, приладами, пристосуваннями і іншими засобами, виконання робіт, які застосовуватимуться на уроці.
Майстер в/н: На уроці під час виконання робіт ми будемо користуватися таким обладнанням: столи, ваги, плита.
г) Розгляд правил безпеки праці учнів
Майстер в/н: Охороні праці приділяється на підприємстві громадського харчування велика увага, бо головна мета ОП – це створення на кожному робочому місці безпечних умов праці, безпечної експлуатації обладнання, зменшення дії шкідливих і небезпечних виробничих факторів на організм людини і як наслідок, зниження виробничого травматизму та професійних захворювань.
При виконанні робіт на уроці ви повинні дотримуватися певних вимог, а саме:
1. Які безпечні правила експлуатації тістомісильної машини ви знаєте?
Перед початком роботи перевірити:
У процесі роботи забороняється:
Після закінчення роботи:
2. Назвіть безпечні правила експлуатації пекарської шафи.
Перед початком роботи перевірити:
У процесі роботи забороняється:
Користуватися сухим рушником!
Після закінчення роботи:
д) Розгляд типових помилок, спосіб їх попередження і усунення:
Майстер в/н: При приготуванні виробів дріжджового тіста можуть виникнути деякі виробничі ситуації, а саме:
1. Поверхні виробів розтріскана. Причина цього:
2. Тісто недостатньо бродить, не збільшується в об’ємі. Яка причина? Як виправити дану ситуацію:
3. Вироби з нерівномірною пористістю: Причина.
4. Вироби бліді, без кольору. Причина.
е) Закріплення і перевірка учнями матеріалу вступного інструктажу; проведення пробного виконання учнями нових прийомів, додаткові повторні пояснення і показ прийомів та способів роботи.
Майстер в/н: На закріплення нового матеріалу питання до вас. Дайте відповіді на запитання:
1. Пироги поділяють на:
(відкриті, закриті, напіввідкриті)
2. Який термін Розстоювання пирогів?
Термін Розстоювання 25 – 30 хвилин
3. При якій температурі випікають вироби?
Вироби випікають при температурі 200-220о
4. За скільки хвилин перед випічкою пироги змащують яйцем?
Перед випічкою пироги змащують за 5-10 хвилин.
5. Чим відрізняється опарне тісто від безопарного?
В опарному ставиться опара, а в безопарному всі інгредієнти закладаються разом.
Перегляд фільму.
є) послідовність виконання завдань, а також способів контролю якості робіт.
Майстер в/н: При виконання завдань необхідно раціонально організовувати робоче місце – необхідною сировиною, інвентарем, інструментами, та посуд слід розмістити відповідно технологічному процесу зліва на право.
Займіть робочі місця, та розпочнемо готувати вироби з дріжджового безопарного тіста.
Цільові обходи майстром робочих місць учнів:
Перший обхід: перевірка, чи всі учні приступили до роботи, чи не має організаційних утруднень, що заважають її виконанню.
Другий обхід: перевірка, чи правильно організовані робочі місця, чи не припускаються помилки при виконанні роботи: ступінь засвоєння показних прийомів, раціональне використання матеріалів, інструментів, дотримання техніки безпеки.
Третій обхід: контроль за прийомами робіт окремих учнів.
Четвертий обхід: контроль за дотриманням режиму роботи учнів.
П’ятий обхід: перевірка дотримання правил санітарного стану робочих місць, періодичне прибирання робочих місць.
Шостий обхід: перевірка закінчення виконання завдань, прибирання робочих місць.
Здача учнями майстру готової або незавершеної роботи, прибирання ними своїх робочих місць та майстерні.
Заключний інструктаж:
Тестові завдання
1. Для чого змащують тістові заготовки яєчною сумішшю?
2. Яку основну сировину збільшують для прискорення дозрівання тіста?
3. Яка температура є «вбивчою» для бродіння дріжджів
4. Які способи розпушування тіста ви знаєте?
5. Термін зберігання сухих дріжджів при відкритій упаковці:
6. при якій температурі випікають хлібобулочні вироби?
Пиріг закритий з маком
Найменування сировини |
Витрати сировини в г., нетто на 1000 г. |
Витрати сировини в г. на 5000 г. |
Борошно |
365 |
1825 |
Цукор |
38 |
190 |
Масло вершкове або маргарин |
23 |
115 |
Дріжджі |
6 |
30 |
Сіль |
6 |
30 |
Вода |
185 |
925 |
Борошно для підпилу |
19 |
95 |
Олія рослинна для змащення форм |
3 |
15 |
Яйця для змащення форм |
14 |
70 |
Мак |
570 |
2850 |
Вихід 1 кг |
1000 |
5000 |
Пиріг напіввідкритий та відкритий з повидлом
Найменування сировини |
Витрати сировини в г., нетто на 1000 г. |
Витрати сировини в г. на 5000 г. |
Борошно |
365 |
1825 |
Цукор |
38 |
190 |
Масло вершкове або маргарин |
23 |
115 |
Дріжджі |
6 |
30 |
Сіль |
6 |
30 |
Вода |
185 |
925 |
Борошно для підпилу |
19 |
95 |
Олія рослинна для змащення форм |
3 |
15 |
Яйця для змащення форм |
14 |
70 |
Варення для начинки |
570 |
2850 |
Вихід 1 кг |
1000 |
5000 |