Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Луганської області м.Сєвєродонецька
Розробка уроку
«Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»
(дослідницька діяльність)
ТЕМА « Рослини восени »
Виконала
Афанасьєвська Світлана Анатоліївна
Мета
Ознайомити учнів із класифікацією рослин та змінами, які відбуваються з ними восени. Навчити учнів класифікувати дерева, кущі, трави та розрізняти плоди різних рослин. Розвивати пізнавальний інтерес.
Результати навчання
Обладнання та матеріали
(Додаток 2)
РАНКОВЕ КОЛО
(зворотній зв язок, вступ до теми, знайомство)
Щоб здоровим і щасливим,
Любий друже, виріс ТИ.
Нам дерева і рослини
Віддають свої плоди.
( про рослини)
« Сьогодні будемо говорити про рослини та про те, які зміни відбуваються з ними восени»
З галявини на дошці обрати рослину, яка тобі подобається і поясни чим вона тебе приваблює.
Первинне сприйняття нового матеріалу учнями
З давніх –давен живе на світі Матінка Природа. Вона дуже щедра. Є у неї вода, сонце, рослини, тварини.
На околиці одного села жила собі родина. Дерево – старший братик, кущ – середній і найменша сестричка – травичка. Жили вони дружно. Але одного разу засперечалися вони про те, хто з них найголовніший. Дерево сказало, що воно найголовніше, бо воно найвище та найгарніше. Образилися Кущ та Травичка та й покинули свого старшого брата. Велике дерево стояло одне і пишалося своєю красою.
Минали дні, і дереву стало самотньо. Та ще палюче сонце забирало з грунту вологу. Згадало дерево про своїх родичів, соромно йому стало перед ними. Попросило воно вибачення перед рідними і ті йому пробачили. Вранці дбайлива Травичка вмивалася росою, вона заважала сонцю випаровувати вологу з грунту. Густі Кущі захищали від сильного вітру. А велике Дерево прикривало їх своєю кроною від пекучого сонця.
ЗАПИТАННЯ
Що потрібно рослинам для існування? ( грунт, вода, сонечко)
В ГРУПАХ (ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ)
1 ГРУПА - досліджує чим відрізняються дерева, кущі та трави
Висновок дітей (Додаток 1)
2 ГРУПА – досліджує, що є спільним у дерев, кущів та трав’янистих
рослин (Додаток1)
Висновок дітей
3 ГРУПА – досліджує, які плоди у дерев, кущів та трав'янистих рослин
Висновок дітей (Додаток 2)
РУХАНКА (емоційна та м΄язова )
« Човники – листочки» муз. та сл. Кісліцина О.В.
БЕСІДА
Перегляд відео «Чому жовтіє та опадає листя» Н. Кресак
https://www.yotube.com/watch?v=VcH9FP680KA
ЗАПИТАННЯ
Як називається особлива речовина, яка є у клітинах зеленого листя?
( Хлорофіл)
Дослід «Чому листя змінює колір восени?»
Мета:
Виявити, які пігменти є в осінньому листі.
Обладнання:
Хід досліду:
Розірвати кілька зелених листків на шматочки та розтерти у ступці до появи соку. Перекласти в банку. Те ж саме зробити з листям, яке встигло змінити колір. Позначити кожну банку. Взяти кілька пляшечок спирту і розлити у всі банки. За допомогою водяної бані нагріти вміст кожної баночки. Нарізати фільтри смужками та помістити один кінець в банку, а інший звісь через край.
Спостереження:
Через 20 хвилин бачимо, як фільтри увібрали пігменти. Роздивлятися їх — неймовірне задоволення.
Результат :
Зміна кольору листя восени — справжнє диво. Але це осіннє явище можна пояснити. Влітку, коли жилки активно постачають листю воду та мінеральні речовини, листя на деревах зелене. Такий колір дає йому особливий пігмент — хлорофіл. Його у листі так багато, що він затьмарює інші пігменти. З настанням осені жилки починають закриватися, кількість мінералів зменшується, хлорофіл покидає листок. Ось тут і починається гра кольорів. Адже в листі є ще каротиноїди, що відповідають за жовтий та помаранчевий кольори, та антоціани, які фарбують листя червоним.
ПІДСУМКОВЕ ЗАВДАННЯ
ТЕСТУВАННЯ
Вправа «Кольоровий ланцюжок»
ПРАВИЛА:
Червона намистинка – дерево
Жовта намистинка – кущ
Зелена намистинка - трава
Вчитель називає рослину – учень викладає ланцюжок з намистинок
Назви рослин : береза, тополя, смородина, калина, кульбабка, ялинка, слива, подорожник, тюльпан, бузок.
ДОДАТОК 1
ДОДАТОК 2