Тема уроку. Запорозьке козацтво у другій половині ХVІІ ст. Іван Сірко
Мета: Охарактеризувати особливості розвитку Запорозької Січі у другій половині ХVІІ ст., роль Запоріжжя увоєнно-політичних подіях доби Руїни, проаналізувати діяльність видатного кошового отамана Івана Сірка. Розвивати уміння аналізувати різні джерела інформації, формулювати та висловлювати власну думку з приводу складних та суперечливих подій минулого, розвивати уміння розмірковувати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати, аргументувати думку, приймати рішення, спілкуватися у малих та великих групах; розвивати критичне, логічне, креативне мислення; розвивати навички активного слухання, відповідальності за результати спільної діяльності; зорієнтувати учнів на результативну діяльність, дослідницько-пошукову, творчу роботу. Сприяти вихованню активної громадянської позиції, усвідомленню відповідальності політиків за долю власного народу, держави.
Очікувані результати
На уроці учні мають навчитися: аналізувати роль Запорозької Січі у воєнно-політичних подіях доби Руїни, характеризувати устрій та господарське життя Запорозької Січі у другій половині ХVІІ ст., характеризувати та висловлювати власні судження щодо військової та політичної діяльності Івана Сірка.
Основні терміни та поняття: Запорозький кіш, курінь, зимівник.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок
І Підготовчий етап
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань, умінь, навичок (Слайд 1)
ІІ Основний етап
Мотивація.(Слайд.2 ) Іван Сірко – легендарний кошовий отаман другої половини ХVІІ ст. Про нього складено багато легенд, знято фільми, написано твори. Одним з найвідоміших мистецьких творів, де зображено Івана Сірка, є картина Іллі Рєпіна (Слайд 3) Чи відомий вам сюжет картини? Як називається ця картина?
Оголошення теми уроку. Визначення навчальних цілей (Слайд 5)
Вивчення нового матеріалу, формування та розвиток умінь, навичок
1.Запорозька Січ у військово-політичних подіях другої половини ХVІІ ст.
Вступне слово вчителя. (Слайд 6) Ви пригадали, що Запорозька Січ відіграла вагому роль у Національно - визвольній війні під проводом Богдана Хмельницького: саме з Січі почалася війна, політичний устрій Січі було творчо використано Богданом Хмельницьким при розбудові української держави Гетьманщини. Але разом із цим Січ намагалася як в часи Хмельниччини, так і в добу Руїни грати самостійну роль у політичному житті України. Після смерті Б.Хмельницького Запоріжжя лише формально визнавало владу гетьманів, здійснювало самостійну внутрішню і зовнішню політику. Це вносило розкол в українське суспільство, ускладнювало боротьбу гетьманів за збереження суверенітету української держави - Гетьманщини.
Евристична бесіда
1)Наведіть конкретні приклади з раніше вивченого матеріалу, коли діяльність Запорозької Січі посилювала внутрішню нестабільність Гетьманщини, зводила нанівець спроби гетьманів відстояти суверенітет української держави: (Слайд 7)
а) за гетьмана Івана Виговського ( повстання під проводом Я.Барабаша, яке започаткувало громадянську війну і початок Руїни; похід запорозьких козаків на Акерман привів до розпаду україно-татарського союзу після Конотопської битви, звів нанівець зусилля І,Виговського протидіяти намірам Москви підпорядкувати Гетьманщину).
б) за гетьмана П.Дорошенка ( напад запорозьких козаків на Кримське ханство під час Західного походу П.Дорошенка зірвав плани поширити владу гетьмана на західноукраїнські землі; 1668-1669 рр. Запоріжжя в союзі з кримськими татарами висунуло власну кандидатуру на гетьманство – Петра Суховія, що сприяло зростанню розбрату в Україні, посиленню Руїни).
2)Яку роль відіграли запорозькі козаки в обранні гетьманом промосковськи налаштованого І.Брюховецького та влаштованій на Чорній раді різанині? (Запорозьким козакам належить провідна роль у цих подіях)
Учитель. Отже, пригадані вами факти свідчать, що в добу Руїни Запорозька Січ відігравала дестабілізуючу роль у політичному житті України, ускладнюючи боротьбу гетьманів за збереження самостійності України. Ви також пригадали, що за умовами Вічного миру Запорозька Січ підпорядковувалася Москві. Це дало можливість царському уряду посилити політику спрямовану на підпорядкування Запоріжжя Московському царству.
Робота з картою. (Слайд 8)
1.Розгляньте карту «Україна наприкінці ХVІІ – на початку ХVІІІ ст.», назвіть фортеці, які існували на Січі в цей період. (Кодак, Новобогородицька фортеця, Чортомлицька Січ, Кам’яний затон). Пригадайте, які з цих фортець існували раніше, а які з’явилися наприкінці ХVІІ - на початку ХVІІІ ст. (Новобогородицька і Кам’яний Затон з’явилися наприкінці ХVІІ - на початку ХVІІІ ст.)
Повідомлення учителя. Фортеці Новобогородицька і Кам’яний Затон зведені царською владою на Січі з метою посилення контролю над Запоріжжям.
2. Устрій Січі.
Бесіда.
Пригадайте, що таке Запорозький кіш (січове товариство)
Пригадайте значення поняття «курінь» (військово-адміністративна, господарська одиниця на Запорозькій Січі, помешкання в якому жили козаки)
Пригадайте, яким був військово-політичний устрій Запорозької Січі до середини ХVІІ ст. (Своєрідна козацько-християнська республіка)
Робота в групах. Рольові ігри
Завдання. Використовуючи знання, набуті у попередніх темах, та матеріал підручника ст. 181-182 виконайте завдання:
Уявіть себе запорозькими козаками другої половини ХVІІ ст., які дивним чином опинилися у нашому часі. Розкажіть нам
1 група. Які питання ви вирішуєте на козацькій раді? Хто управляє Січчю?
2 група. Розкрийте поняття «курінь», яку роль виконували курені на Січі?
3 група. Розкажіть, як було організоване господарське життя на Запорозькій Січі. Розкрийте поняття «зимівник».
3.Кошовий отаман Іван Сірко (Слайд 9),
Робота в групах.
1 група. Опрацюйте джерела. Охарактеризуйте І.Сірка-полководця.
Картка 1.
1 джерело. Страшний був орді,бо був досвідчений у воєнних акціях і відважним кавалером, перевищуючи цим Дорошенка. А в Криму його ім’я наводило такий пострах, що орда щоденно пильнувала та була готова до бою, ніби Сірко вже напав. Татари цілком серйозно вважали його шайтаном і навіть своїх дітей, коли вони плакали і їх не могли заспокоїти, лякали Сірком, кажучи: «Сірко йде!»; після цих слів плач одразу вщухав. Сірко був чоловіком гожим, бойової вдачі, не боявся ані сльоти, ані морозу, ані спеки. Він був чуйним, обережним, терпляче зносив голод, був рішучим у воєнних небезпеках і завжди тверезим. Влітку він перебував на порогах (Дніпрових), а взимку – на українському прикордонні. Він не любив марнувати час або упадати коло жіноцтва, постійно бився з татарами, проти яких мав природну й невблаганну ненависть. На обличчі він мав природний знак, ніби шмат пурпуру.» (Власов В. Історія України. 8 клас: Навчальний посібник. – 2020 – с.166)
2 джерело. І. Сірко – учасник більш ніж 60 переможних битв проти військ Туреччини, Кримського ханства і ногайських орд. Вважають, що під його керівництвом запорожці звільнили більш ніж 100 тис! полонених. Вперше ставши кошовим отаманом у 1663р, він майже кожного року водив запорожців у походи на Кримське ханство, турецькі фортеці, Молдавію та Польщу.
Царський уряд побоювався авторитету І.Сірка серед козацтва, справедливо вважаючи, що ставши гетьманом він може виступити потужною об’єднавчою силою українського суспільства, і це стане серйозною перешкодою російській політиці підпорядкування України. На посаду гетьмана у 1672 р. Москва активно підтримала кандидатуру І.Самойловича, протидіяла обранню І.Сірка. Сірка було заарештовано і за рішенням суду заслано до Сибіру. Але цього ж року на Польщу сунуло 300 тис. турецько-татарське військо. Серйозна небезпека загрожувала також Московському царству. Полководця здатного зупинити турецьку агресію не знайшлось. На прохання Польщі, Москва звільнила І.Сірка. Козаки під його проводом 1673р. захопили турецькі фортеці Аслам і Очаків, 1675 рр. під час походу до Криму захопили столицю ханства Бахчисарай, хан рятувався втечею. До кінця життя легендарний отаман героїчно боровся з турками та татарами, зокрема під час Чигиринських походів. (Інформацію підготовлено за матеріалами: Історія України. 8 клас: Розробки уроків /О.В. Гісем О.О. Мартинюк – 2008. – с.190-192)
2 група. Опрацюйте запропонований матеріал. Охарактеризуйте І.Сірка-політика.
Картка 2.
Діяльність І.Сірка мала великий вплив на перебіг політичного життя України доби Руїни. Саме він організував і здійснив військовий похід на Акерман , що спричинив розпад україно-татарського союзу і не дав можливості І.Виговському скористатися результатами перемоги під Конотопом 1659 р. І.Сірко зі своїми козаками примусив І.Виговського зректися булави і зробив усе, щоб вона опинилася в руках Ю.Хмельницького, за це від царя отримав винагороду – «двісті рублів та на триста рублів соболів». 1667 р. завадив П.Дорошенку приєднати Західну Україну, напавши на союзника гетьмана – Кримське ханство. І.Сірко рішуче засудив умови Андрусівського перемир’я 1667 р. Очолив антимосковське повстання на Слобожанщині 1668 р. Деякий час підтримував гетьмана П.Дорошенка, але після визнання ним протекторату Туреччини, виступив проти нього: 1671р. разом з М.Ханенком присягнув на вірність Польщі і зобов’язався воювати з Кримським ханством (союзником П.Дорошенка). 1676 р. під час зречення влади П.Дорошенка прийняв від нього клейноди. Під час Чигиринських походів боровся проти турецько-татарських військ і загонів Ю.Хмельницького. (Інформацію підготовлено за матеріалами: Історія України. 8 клас: Розробки уроків /О.В. Гісем О.О. Мартинюк – 2008. – с.190-192)
3 група. Розгляньте репродукцію картини І.Рєпіна «Козаки пишуть листа турецькому султану» с. 182 у підручнику. Опрацюйте джерело. Розкажіть про сюжет картини. Та історію іі створення.
Картка 3
За легендою, лист було написано в 1676 кошовим отаманом Іваном Сірком «з усім кошем Запорозьким» у відповідь на ультиматум султана Османської імперії Мехмеда (Мухаммеда) IV. Оригінал листа не зберігся, однак у 1870-х роках катеринославським етнографом-любителем Я. П. Новицьким була знайдена копія, зроблена у XVIII столітті. Він передав її відомому історику Д. І. Яворницькому, який одного разу зачитав її, як курйоз, своїм гостям, серед яких був, зокрема, І. Ю. Рєпін. Художник зацікавився сюжетом і в 1880 році почав першу серію етюдів.
Лист султана Мехмеда IV — запорозьким козакам
Я, султан и владыка Блистательной Порты, сын Ибрагима I, брат Солнца и Луны, внук и наместник Бога на земле, властелин царств Македонского, Вавилонского, Иерусалимского, Великого и Малого Египта, царь над царями, властитель над властелинами, несравненный рыцарь, никем не победимый воин, владетель древа жизни, неотступный хранитель гроба Иисуса Христа, попечитель самого Бога, надежда и утешитель мусульман, устрашитель и великий защитник христиан, повелеваю вам, запорожские казаки, сдаться мне добровольно и без всякого сопротивления и меня вашими нападениями не заставлять беспокоиться.
У відповідь козаки склали глузливого і дуже образливого листа султану.
Позувало Рєпіну для картини багато відомих особистостей. Зокрема, для центральних персонажів художник вибрав Д. І. Яворницького — писар, а за отамана Сірка — самого київського генерал-губернатора М. І. Драгомирова. Усміхненого козака у білій шапці позував журналіст і письменник В. О. Гіляровський. Перший закінчений ескіз олією з’явився в 1887 році. Рєпін подарував його Яворницькому. Пізніше Яворницький продав його П. М. Третьякову, і зараз він висить у Третьяковській галереї. (Запорожці пишуть листа турецькому султану https://www.ukrlegenda.org/zaporozhci/zaporozhci_pyshut_lysta_tureckomu_sultanu.php)
ІІІ Завершальний етап
Систематизація, узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень.
1.Висловіть свою думку, чи вважаєте ви правильним твердження: «Запорізька Січ у добу «Руїни» відігравала дестабілізуючу роль у політичному житті Гетьманщини, посилюючи внутрішній розбрат?»
Метод «дерево думок»
2. Чи згодні ви з думкою, що Іван Сірко був видатним полководцем, але недалекоглядним політиком?
Метод «прес»
Домашнє завдання. (Слайд 10) Опрацювати параграф 25 ст. 180-185, усно відповісти на запитання ст. 185-186. Об’єднатися у 2 групи і підготувати колективні міні-проекти: 1 група «І.Мазепа видатний український гетьман-патріот», 2 група «І.Мазепа – вірний слуга російського царя.»