Тема: Морські походи козаків. Гетьман Петро Конашевич – Сагайдачний. Участь українського козацтва у Хотинській війні.
Мета уроку: з’ясувати, з якою метою українське козацтво брало участь у морських походах та у Хотинській війні, охарактеризувати політичну, військову та просвітницьку діяльність гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного, визначити наслідки участі козацтва у Хотинській війні; розвивати в учнів уміння давати розгорнуту характеристику історичним діячам і визначати їх місце в історії, аналізувати історичні документи та візуальні джерела інформації та на їх основі робити певні висновки, узагальнення; виховувати в учнів повагу до славного минулого нашого народу, готовність до захисту Батьківщини.
Очікувані результати
На уроці учні мають навчитися:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: історична карта, портрет П. Конашевича-Сагайдачного, картки з документами та ілюстраціями.
Основні поняття: Хотинська війна, «Доба героїчних походів».
Структура уроку.
Хід уроку
I . Організаційна частина: створення робочого настрою.
Учитель організовує робочі місця, перевіряє наявність в учнів підручників, зошитів, атласів та інших необхідних для уроку матеріалів, письмових приладів.
II. Актуалізація опорних знань. Підготовка до сприйняття нової теми
Перш ніж розпочати вивчення теми, організовую бесіду на повторення вивченого матеріалу за такими запитаннями.
III. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Дві правди — одна брехня»
Готую три твердження (записую на дошці або на аркуші паперу). Два з них мають бути правдивим, а третє — хибним. Учні, базуючись на наявних знаннях та інтуїції, повинні правильно визначити, аргументуючи свій вибір. Отримавши варіанти відповіді, занотовую їх крейдою на дошці під твердженнями, зауваживши, що остаточну відповідь учні зможуть дати наприкінці уроку, опанувавши вузлові моменти теми.
В кінці уроку ще раз повертаємося до вправи і перевіряємо правильність її виконання.
Варіант тверджень
Найвагоміший внесок у перемогу в Хотинській війні зробило українське козацтво.
IV. Оголошення теми та навчальних цілей
Учитель: Ми з вами сьогодні здійснимо захоп-
ливу подорож стежками бойової слави українсько-
го козацтва початку XVII ст., зустрівшись на них із
видатним представником козацької еліти — геть-
маном Петром Конашевичем-Сагайдачним, слава
про якого живе у народі й досі. Отже, тема уроку – «Морські походи козаків. Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний. Участь українського козацтва у Хотинській війні.» Озвучення очікуваних результатів.
V. Вивчення нового матеріалу
План
Розповідь учителя. Складання хронологічної таблиці «Доба героїчних походів українського козацтва»
1606р. Напад козаків на Білгород, Кілію і Варну
1608р. Запорозькі козаки здобули і зруйнували Перекоп
1614р. Козацький флот напав на Трапезунд, оволодів Синопом 1615р. Флот П. Сагайдачного атакував Стамбул
Робота з настінною чи вміщеною у підручнику картою та атласом.
Уважно розгляньте карту чи атлас, виконайте завдання, вміщені у підручнику, знайдіть міста, здобуті козаками у ході морських походів, і позначте їх на контурній карті.
Експрес-узагальнення: (робота на картках) Виберіть з наведеного переліку події ті, що пов'язані з епохою героїчних походів:
а) молдавський похід І. Підкови;
б) козацькі напади на Аккерман, Кілію, Варну;
в) битва під ІІецорою;
г) «Тарасова ніч»;
ґ) захоплення Кафи і звільнення великої кількості невільників;
д) московський похід гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного;
Хотинська битва;
є) штурм фортеці Трапезунд;
ж) Деулинське перемир'я.
Я з ним за ворогом гасав!
Бо я нових людей хотів,
...Несмертельної слави достойний гетьмане, Твоя слава в мовчанні нігде не зостане, Поки Дніпр з Дністром много рибнії плинути Будуть про діяльності твої судити... ...За свого гетьманства взяв у Турцеях місто Кафу, Аж сам цісар турський був у великому страху, Каторги одні палив, інші потопив, Багато тоді з неволі християн звільнив, За що Бог з воїнством його благословив, Бо за найбільшу для себе нагороду Вважає лицар, коли кого на свободу Визволити, за що гріхів отпущеньє Отримає, а по смерті на небі поміщеньє. (Касіян Сакович «Вірші на жалісний погреб славного лицаря Петра Конашевича-Сагайдачного»)
Гей, широко залунала
Запорізька честь і слава —
Сагайдачному дісталась
Та гетьманська булава!
Бо такого ще не було
В товаристві отамана,
Ще ніхто не бив так славно
Яничара й бусурмана.
І ніхто не вів так мудро
Товариство в чистім полі,
Так братів ніхто не вивів
Із турецької неволі.
Для могутності народу
Дбаєш ти і про освіту,
І на школи ти даруєш
Більшу частку заповіту.
Ти - хоробрий, правий, чесний,
Всі обіцянки тримаєш,
Помагать сусідам в бою
Аж під Хотин поспішаєш.
Для добра сусідки – Польщі
Перевагу бєш турецьку,
Сам ти чесний, то й не диво,
Що повірив в честь шляхетську…
Закріпив ти Україну,
Славний батьку Сагайдачний.
(Юрій Шкрумеляк)
Якою була роль козаків у Хотинській війні. Розповідь учителя. Робота з історичною картою У1618 р. у Туреччині до влади прийшов войовничий султан Осман И. У цей період дуже загострилися турецько-польські відносини за Молдавію.
У вересні 1620 р. під молдавським селом Цецорою поблизу Ясс (знайдіть на карті населений пункт) турецько-татарські війська розгромили польське на чолі з коронним гетьманом С. Жолкевським. Сам гетьман у цьому бою загинув.
Як пояснював причину поразки літописець: « Жолкевський без козаків війну вів і мовив так: «Не хочу я разом з Грицями воювати, нехай ідуть до ріллі або свиней пасти».
Польський уряд все ж був змушений звернутися за допомогою до козаків, коли 150-тисячна турецька армія у 1621 р. підступила до Дністра і розташувалася поблизу фортеці Хотин (знайдіть її на карті).
Робота з візуальними історичними джерелами. На кожну парту учням роздаються репродукції картин Хотинської битви. Учні повинні розглянути їх і проаналізувати за планом. (Додаток 3)
Робота з підручником: складання розгорнутого плану відповіді.
Опрацювавши текст підручника, складіть розгорнутий план відповіді на тему: «Роль козаків у Хотинській битві».
Використовуючи складений план, заповнити таблицю «Значення Хотинської битви»
Значення Хотинської битви
|
|
Відвернула |
|
Спростувала |
|
Спричинила |
|
Змінила |
|
Підірвала |
|
Спровокувала |
|
Відповіді: |
Відвернула загрозу втрати Польщею значних територій.
Спростувала міф про непереможність Туреччини.
Спричинила спалах національно-визвольної боротьби серед підкорених турками народів.
Змінила плани османського уряду з завоювання всієї Європи.
Підірвала військову міць Туреччини.
Спровокувала заколот проти Сулеймана II.
VI. Узагальнення та систематизація нових знань і вмінь
Робота в групах: заповнити таблицю «Діяльність гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного (дослідження та аналіз тексту підручника)
1-а група-політична та дипломатична; 2-а група-військова; 3-а група просвітницька й меценатська.
Дидактична гра «Склади оповідання» (за варіантами) за допомогою методу «Займи позицію». Вправа «Струмок». Робота «Аналітичного центру»
Уявіть, що ви - учасник Хотинської битви. Опишіть хід подій битви та роль у ній П. Конашевича-Сагайдачного з точки зору:
а) українського козака;
б) вояка турецького війська.
Кожен варіант повинен скласти і записати на аркушах формату АЗ одне оповідання за отриманим завданням. При цьому учні по черзі записують на аркуші лише одне речення, в якому має бути відображена і обґрунтована запропонована позиція, після чого передають його наступному учаснику (вправа «Струмок»), який, прочитавши думки і аргументи товаришів, доповнює їх власними, щоб вийшов зв'язний текст.
Готові оповідання (їх може буди 3—4 з однієї теми, залежно від кількості однакових варіантів у класі, передаються в «Аналітичний центр» (його «аналітики» — представники від кожної команди-виконавця), який аналізує отриманий матеріал, визначає позитивні риси та недоліки оповідань, визначає кращі й вивішує їх на дошці для загального ознайомлення після уроку.
VII. Підсумок уроку. Висновки. Рефлексія
Надаю можливість учням оцінити зміст уроку і власну діяльність на ньому, отримуючи зворотний зв'язок.
Рефлективна бесіда, в ході якої узагальнюється і оцінюється вивчене.
У ході бесіди учні роблять такі висновки.
4. Активна протидія туркам і татарам з боку
українського козацтва допомагала визволенню підкорених народів з-під турецького ярма.
Повернення до вправи «Дві правди — одна брехня»; перевірка правильності її виконання.
Хибним є друге твердження. Польща і Туреччина продовжували ворогувати одна з одною, а ось міжнародний авторитет українського козацтва завдяки цим успіхам неймовірно зріс. Тож з урахуванням виправлень, твердження мають звучати так:
Підбиваючи підсумок, учитель акцентує увагу на тому, що сьогодні учні навчилися встановлювати хронологічну послідовність морських походів та важливих битв за участю українських козаків; характеризувати гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного як людину та історичного діяча, давати оцінку його діяльності; показувати на карті та відмічати на контурних картах напрямки походів козаків «доби героїчних походів»; визначати наслідки морських походів козацтва, Хотинської війни; висловлювати ставлення до історичних діячів, судження про доленосні події та явища доби.
VIII. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал за підручником ст. 72-77.
Скласти в зошитах історичний портрет гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного. (Додаток 4)
Додаток 1
Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний
Додаток 2
Пам’ятка для аналізу народної пісні, думи.
Додаток 3
Картина №1 І. Їжакевич. Хотинська битва
Опишіть картину за такими запитаннями:
Додаток 4 Картина № 2
О. Климко. Хотинська битва.
Опишіть картину за такими запитаннями:
Додаток 5
Пам’ятка
Як скласти історичний портрет.
5.Як ви ставитесь до засобів і методів його діяльності? Обгрунтуйте свою позицію.