12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Розробка уроку з літературного читання "Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить».

Про матеріал
Розробка уроку з літературного читання вчителя початкових класів Богдюк Оксани Вікторівни. Тема "Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить». 3 клас
Перегляд файлу

Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить».

Мета: викликати  у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу, розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, розвивати навички читання, память, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення, виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися.

Обладнання: портрет Л. Українки, картки для індивідуальної роботи, малюнковий план казки, зображення птахів – героїв казки.

                                                Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Діти, хто нагадає, з твором якого автора ми познайомились на минулому уроці?
  • Що цікавого ви дізнались про життя Лесі Українки?
  • Усна перевірка домашнього завдання (стислий переказ І і ІІ частин казки).

ІІІ. Вправа для розвитку мовленнєвого апарату.

1. Робота зі скоромовкою

    Сидів горобець на сосні,

    Заснув – і упав уві сні.

    Якби е упав уві сні.

    Сидів би він ще на сосні.

2. Робота з чистомовкою

    Ив-ив-ив – горобчик на світі жив.

    Ув-ув-ув – дуже нерозумним був.

    Ав-ав-ав – як зиму перезимував,

    Ав-ав-ав – то мудрим й господарським став.

3. Вправи на розвиток швидкості читання (читання деформованого тексту)

І васоснузала. робчикГо не мівспо її ругевддибути, вісбісо на біду та й

чаповдатижчіно. давЖ, давж, аж муйориобдло. лиКо це лотаснітитем,

кинупроласьвасо та як де заве: «уГ-у-у! уГ-у-у!...»

чикробГо аж терпо зо хустра: тіхов уж кавтіти, та якось ся утримав.

лалізВивасо з пладу, лагляну на чикаробго, а чіо в неї тятьсві! Страхта

й діго!...

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ми продовжимо роботу над казкою Лесі Українки «Біда навчить» і дізнаємося чим же закінчилась історія горобчика, чи знайшов він того, хто навчить розуму.

V. Вивчення нового матеріалу

а) первинне читання ІІІ частини казки підготовленим учнем.

- Послухайте кінцівку казки і дайте відповідь на таке питання: «Що примусило горобчика замислитись над життям і змінитися?»

б) словникова робота

- Які незрозумілі слова ви зустріли у тексті і вважаєте, що їх треба пояснити?

Ні гадки йому – ні про що не думав.

Зоглядівся – не помітив.

Статкує – хазяйнує.

Вславився – прославився.

Дбає – турбується.

Клопіт – турбота.

Клуні – будівлі для зберігання харчів, врожаю. (Діти намагаються пояснити значення самостійно, потім уточнюють за тлумачним словником).

в) повторне читання кінцівки про себе.

- прочитайте ІІІ частину про себе, вдумуючись у зміст прочитаного, приготуйтесь до «торби питань».

г) «Торба питань» - задати питання по тексту.

 

  • Діти, задайте питання по прочитаному. Памятайте, що питання треба задавати послідовно і вони повинні бути суттєві.

Можливі питання:

  • Що став робити горобчик, коли всі пташки йому відмовили?
  • Коли горобчик почав приходити до розуму?
  • Чи продовжував горобчик сваритися з іншими пташками?
  • Як хазяйнував горобчик?
  • Як ставилися до горобчика пташки?
  • Як стали називати горобчика інші горобці-сусіди?

VІ. Вправи на розвиток швидкості читання

- Молодці, ви уважно прочитали кінцівку, змогли поставити питання і дати на них відповіді, а тепер я пропоную вам тренувальну вправу – «лінійне читання». Починаючи з другого абзацу, намагайтесь прочитати якомога більше слів за три хвилини, закриваючи нижню частину букв лінійкою.

Перевірка читання у одного учня.

VІІ. Робота над змістом казки

а) Закінчить прислівя.

- Відшукайте в казці прислівя, початок яких вказаний у вас на картці.

- Яка пара справиться швидше?

                                            

                                            Картка №1

           «Дурні бились, а ...(розумні поживились)»

           «Хто дурнем вродився, той … (дурнем і згине)»

           «Не на те мудра, щоб… (дурнів розуму навчати)»

           «Поки біди не знатимеш, то… (й розуму не матимеш)»

           «Розум на дорозі… (не валяється)»

 

 

б) фізхвилинка – вправи для очей.

в) робота за варіантами:

     варіант А                             варіант Б                           варіант В

на картці вибрати            скласти цитатний план       прочитати кінцівку

ті риси характеру           казки, доповнюючи             казки ще раз, намагаючись

горобчика, які                речення на картці.                швидко читати слова, 2

відповідають змісту                                                     абзац – скоромовкою

казки, непотрібне-

закреслити.

                       

                                Картка 2 варіант 1

   неохайний          спостережливий        завзятий

   вихований                                               хазяйновитий

   сумний                                                     допитливий

   мудрий               горобчик                     турботливий

   обережний                                               кмітливий

  дурненький         примхливий                 розсіяний

 

 

                                  Картка 2 варіант 2

                                          План

 1.Був собі ______________________________________________.

 2.Бились, бились________________________________________.

 3.Прилетів у гай, коли бачить-сидить_______________________.

 4.Горобчик мерщій від___________________________________.

 5.Сидить на ріллі________________________________________.

 6.Вилізла_______________________________________________.

 7.А бодай тобі заціпило___________________________________.

 8.Звернувся він просто____________________________________.

 9.А на весну вже став_____________________________________.

 

Перевірка варіантів.

варіант А                                 варіант Б                            варіант В

розташувати вибрані               прочитати ще раз                підготувати стислий

риси у тій послідовності,        слова дійових осіб,             переказ кінцівки.

як змінювався горобчик.        приготуватися до

доведіть це в своїй                  інсценування казки.

розповіді.                                 Як треба читати слова

                                                  різних героїв казки?

                                 Курка – доброзичливо, заклопотано;

                                 Зозуля – насмішкувато, байдуже;

                                 Бузько – сердито; ґава – сумно, співчутливо;

                                 Сова – сердито, зверхньо; сорока – швидко;

                                 Крук – поважно, повчально.

г) робота над головною думкою казки.

- Яка головна думка цієї казки? (Треба самому навчатися, здобувати розум.)

- Розшифруйте прислівя, чи відповідають вони головній думці казки?

Поясніть, як розумієте їх?

 

 М_др_м  н_хт_  не вр_д_вс_,  а  н_вч_вс_.

 

 (Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)

Ч_ж_м  р_з_м_м  ж_ть,  д_бр_  не н_ж_ть

 

(Чужим розумом жить, добра не нажить.)

- Які ще прислівя знаєте?

Не всякий розумний, хто з головою.

В розумній розмові розуму набиратися, в нерозумній – свій загубити.

Розум за морем не купиш, коли вдома немає.

По одягу зустрічають, по розуму проводжають.

Голова без розуму, що ліхтар без свічки.

 

  • Яка з приказок, вжитих у казці, співзвучна з головною думкою?

(Поки біди не знатимеш – розуму не матимеш.)

  • Як розумієте цю приказку?

(Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчить нового, жити по іншому, краще думати.)

VІІІ. Підсумок уроку

- Що навчає цінувати ця казка? (розум, розсудливість, бажання вчитись).

- Що  в ній засуджує автор? (легковажність, нерозумність).

VІІІІ. Домашнє завдання

Написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?

Підготувати переказ казки від першої особи.

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 серпня 2019
Переглядів
377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку