Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить».
Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу, розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, розвивати навички читання, пам᾽ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення, виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися.
Обладнання: портрет Л. Українки, картки для індивідуальної роботи, малюнковий план казки, зображення птахів – героїв казки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Вправа для розвитку мовленнєвого апарату.
1. Робота зі скоромовкою
Сидів горобець на сосні,
Заснув – і упав уві сні.
Якби е упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.
2. Робота з чистомовкою
Ив-ив-ив – горобчик на світі жив.
Ув-ув-ув – дуже нерозумним був.
Ав-ав-ав – як зиму перезимував,
Ав-ав-ав – то мудрим й господарським став.
3. Вправи на розвиток швидкості читання (читання деформованого тексту)
І васоснузала. робчикГо не мівспо її ругевддибути, вісбісо на біду та й
чаповдатижчіно. давЖ, давж, аж муйориобдло. лиКо це лотаснітитем,
кинупроласьвасо та як де заве: «уГ-у-у! уГ-у-у!...»
чикробГо аж терпо зо хустра: тіхов уж кавтіти, та якось ся утримав.
лалізВивасо з пладу, лагляну на чикаробго, а чіо в неї тятьсві! Страхта
й діго!...
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми продовжимо роботу над казкою Лесі Українки «Біда навчить» і дізнаємося чим же закінчилась історія горобчика, чи знайшов він того, хто навчить розуму.
V. Вивчення нового матеріалу
а) первинне читання ІІІ частини казки підготовленим учнем.
- Послухайте кінцівку казки і дайте відповідь на таке питання: «Що примусило горобчика замислитись над життям і змінитися?»
б) словникова робота
- Які незрозумілі слова ви зустріли у тексті і вважаєте, що їх треба пояснити?
Ні гадки йому – ні про що не думав.
Зоглядівся – не помітив.
Статкує – хазяйнує.
Вславився – прославився.
Дбає – турбується.
Клопіт – турбота.
Клуні – будівлі для зберігання харчів, врожаю. (Діти намагаються пояснити значення самостійно, потім уточнюють за тлумачним словником).
в) повторне читання кінцівки про себе.
- прочитайте ІІІ частину про себе, вдумуючись у зміст прочитаного, приготуйтесь до «торби питань».
г) «Торба питань» - задати питання по тексту.
Можливі питання:
VІ. Вправи на розвиток швидкості читання
- Молодці, ви уважно прочитали кінцівку, змогли поставити питання і дати на них відповіді, а тепер я пропоную вам тренувальну вправу – «лінійне читання». Починаючи з другого абзацу, намагайтесь прочитати якомога більше слів за три хвилини, закриваючи нижню частину букв лінійкою.
Перевірка читання у одного учня.
VІІ. Робота над змістом казки
а) Закінчить прислів᾽я.
- Відшукайте в казці прислів᾽я, початок яких вказаний у вас на картці.
- Яка пара справиться швидше?
Картка №1
«Дурні бились, а ...(розумні поживились)»
«Хто дурнем вродився, той … (дурнем і згине)»
«Не на те мудра, щоб… (дурнів розуму навчати)»
«Поки біди не знатимеш, то… (й розуму не матимеш)»
«Розум на дорозі… (не валяється)»
б) фізхвилинка – вправи для очей.
в) робота за варіантами:
варіант А варіант Б варіант В
на картці вибрати скласти цитатний план прочитати кінцівку
ті риси характеру казки, доповнюючи казки ще раз, намагаючись
горобчика, які речення на картці. швидко читати слова, 2
відповідають змісту абзац – скоромовкою
казки, непотрібне-
закреслити.
Картка 2 варіант 1
неохайний спостережливий завзятий
вихований хазяйновитий
сумний допитливий
мудрий горобчик турботливий
обережний кмітливий
дурненький примхливий розсіяний
Картка 2 варіант 2
План
1.Був собі ______________________________________________.
2.Бились, бились________________________________________.
3.Прилетів у гай, коли бачить-сидить_______________________.
4.Горобчик мерщій від___________________________________.
5.Сидить на ріллі________________________________________.
6.Вилізла_______________________________________________.
7.А бодай тобі заціпило___________________________________.
8.Звернувся він просто____________________________________.
9.А на весну вже став_____________________________________.
Перевірка варіантів.
варіант А варіант Б варіант В
розташувати вибрані прочитати ще раз підготувати стислий
риси у тій послідовності, слова дійових осіб, переказ кінцівки.
як змінювався горобчик. приготуватися до
доведіть це в своїй інсценування казки.
розповіді. Як треба читати слова
різних героїв казки?
Курка – доброзичливо, заклопотано;
Зозуля – насмішкувато, байдуже;
Бузько – сердито; ґава – сумно, співчутливо;
Сова – сердито, зверхньо; сорока – швидко;
Крук – поважно, повчально.
г) робота над головною думкою казки.
- Яка головна думка цієї казки? (Треба самому навчатися, здобувати розум.)
- Розшифруйте прислів᾽я, чи відповідають вони головній думці казки?
Поясніть, як розумієте їх?
М_др_м н_хт_ не вр_д_вс_, а н_вч_вс_.
(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)
Ч_ж_м р_з_м_м ж_ть, д_бр_ не н_ж_ть
(Чужим розумом жить, добра не нажить.)
- Які ще прислів᾽я знаєте?
Не всякий розумний, хто з головою.
В розумній розмові розуму набиратися, в нерозумній – свій загубити.
Розум за морем не купиш, коли вдома немає.
По одягу зустрічають, по розуму проводжають.
Голова без розуму, що ліхтар без свічки.
(Поки біди не знатимеш – розуму не матимеш.)
(Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчить нового, жити по іншому, краще думати.)
VІІІ. Підсумок уроку
- Що навчає цінувати ця казка? (розум, розсудливість, бажання вчитись).
- Що в ній засуджує автор? (легковажність, нерозумність).
VІІІІ. Домашнє завдання
Написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?
Підготувати переказ казки від першої особи.