Тема. Додавання виду 37+8: частинами і способом округлення. Задачі, що стосуються руху назустріч; моделювання описаної в задачі ситуації за допомогою схем.
Очікувані результати:
Обчислює суму зручним для себе способом, розуміє поняття віддаляння і наближення під час руху об’єкта, визначає вид многокутника й обирає відповідний спосіб знаходження його периметра.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання і матеріали: конспект, презентація, відео, роздатковий матеріал, схеми.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.1. Привітання.
Добрий день!
Сіли рівно, озирнулись,
Одне одному всміхнулись,
Якщо добре працювати –
Вийдуть гарні результати.
Тож не гаємо ми час,
Бо знання чекають нас!
1.2. Введення казкового героя.
Уч. Діти, коли я готувалася до вашого уроку, то мені на адресу прийшов лист від незнайомця. Ось що було в листі.
«2 клас, привіт. Ви всі мене знаєте, і точно здогадаєтеся хто я, після того як послухаєте загадку. Сьогодні я буду спостерігати за вашою роботою на уроці і пропонуватиму багато цікавих і різних завдань. Сподіваюся ви доведете мені, що ви розумні, кмітливі і добре знаєте математику. Для початку відгадаєте хто я»
Уч. Діти ось незнайомець пропонує відгадати загадку.
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа —
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (лисиця)
Уч. Так, діти це лисичка. Сподіваюся завдання від лисички будуть такі самі цікаві як вона сама. Діти, а ви знали, що вага дорослої лисиці зазвичай коливається від 3-4 до 6-7 кг. У неволі лисиця може прожити до 25 років, в той час як на природі середній термін життя цих тварин становить 6-7 років. Під час бігу ці тварини здатні розвивати швидкість до 50 км/год. Всього в світі існує 11 видів лисиць. Ці тварини здатні бігти без зупинки всю ніч безперервно.
1.3. Настрій на початку уроку
Уч. Діти, я пропоную спочатку встановити позитивний настрій на весь урок. Сподіваюся у вас він буде гарний. Подивіться на екран і за допомогою смайликів оцініть свій настрій на проведення уроку.
Уч. Добре, сподіваюся ваш гарний настрій допоможе нам впоратися із всіма завданнями від лисички.
Уч. А що ви очікуєте від уроку?
Д. Я очікую навчитися розв’язувати приклади, задачі.
Уч. Добре. А я в свою чергу очікую що ви будете активними на уроці, будете відповідати повним реченням, аргументувати свої думку і злагоджено працювати разом.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
2.1. Усний рахунок.
Уч. Діти, мені надійшов ще один лист від лисички. В ньому вона пише, що хоче перевірити як добре ми вміємо рахувати усно. Для ускладнення завдання пропонує пов’язати приклади із цеглинками Лего. Погляньте на екран.
Уч. Перевіримо, чи справились ви із завданням. До 36+4, буде
Д. 40
Уч. Так. До 14+6, буде
Д. 20
Уч. Добре. До 60+7, буде
Д. 67
Уч. Правильно. До 12+8, буде
Д. 20.
Уч. Так. Сума чисел 45 і 5, дорівнює
Д. 50
Уч. Добре. Сума чисел 24 і 4, буде
Д. 30.
Уч. Яка дія використовувалася у прикладах.
Д. Додавання.
Уч. Як називаються числа при додаванні?
Д. Доданок доданок сума
Уч. Правильно. А які ще арифметичні дії ви знаєте?
Д. Віднімання.
Уч. Як називаються числа при відніманні?
Д. Зменшуване від’ємник різниця
Уч. Правильно, ми пригадали арифметичні дії з якими часто зустрічаємося на уроках математики. Ви гарно впоралися із завданнями. Пропоную продовжити далі.
2.2. Каліграфічна хвилинка.
Уч. Зошит свій я відкриваю,
Правильно його кладу,
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
Буду вчитись вправно
До роботи я берусь.
Уч. Діти, а ви беретеся до роботи? Попрацюємо в зошитах. Відкриваємо зошит, записуємо число і класна робота.
Уч. Яке сьогодні число?
Д. 2
Уч. А місяць який?
Д. Лютий.
Уч. Так. Записуємо 2 лютого, класна робота.
Уч. І ось яке завдання для вас. Вам потрібно визначити із чого складається ціле число, один десяток вже є, потрібно вставити другу частину числа.
Уч. Діти, що спільно мають числа у фігурах??
Д. Певну кількість десятків
Уч. Катю, порахуй десятками до сотні.
К. 10,20,30,40,50,60,70,80,90,100.
Уч. Добре. Сніжано порахуй десятками від сотні.
С. 100,90,80,70,60,50,40,30,20,10
Уч. Добре. Назвіть фігури, які ви бачите на дошці.
Д. Трикутник, прямокутник, трапеція, круг і п’ятикутник.
Уч. Добре. Назвіть ті числа що записані в фігурах.
Уч. Добре. Сподіваюся всі впоралися із завданням. Перевіримо. Що ви записали у пусту клітинку під трикутником?
Д. Число 20.
Уч. Я ви це визначили?
Д. Бо число 30 складається із 20 +10.
Уч. Правильно. Що записала Катя до прямокутника?
К. Число 60
Уч. Як ти це знайшла?
К. Бо число 80 складається із 70+10
Уч. Так. З чого складається число 100. Число сто складається із одного десятка плюс
Д. плюс 90 десятків.
Уч. Добре. Що потрібно записати у пусту клітинку під числом 50?
Д. 40
Уч. Як ви дізналися?
Д. Бо число 50 складається із 40+10
Уч. Правильно. З чого складається число 70
Д. З числа 10 і 70
Уч. Добре. Молодці. Ви гарно впоралися із завданням, пригадали написання цифр. Крокуємо далі.
2.3. Математичний диктант.
Уч. Ми вже усно порахували, пригадали написання цифр і дії з ними, а зараз час до математичного диктанту. Ми продовжуємо працювати в зошиті. Готові?
Уч. Перевіримо що ви записали до свого зошита. Перший 3 завдання коментує Катя.
К. Сума чисел 24 і 3, буде 27. Різниця чисел 34 і 4, дорівнює 30. Число 25 на 10 більше за 15.
Уч. Добре. Молодець далі продовжує Ангеліна.
А. Різниця чисел 30 і 8 =22. Число 54. Число 67. Число 74
Уч. Молодці. Ви добре впоралися із завданнями. Ми пригадали додавання і віднімання в межах ста. Лисичка спостерігала за вашим виконанням і сподіваюся їй сподобалось.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Уч. Діти. Погляньте на вираз, записаний на дошці (37+8).
Уч. Чи можемо ми одразу знайти суму чисел?
Д. ні.
Уч. Правильно. З кожним днем ви дізнаєтеся чимало нового та цікавої інформації. Сьогодні на уроці ви зможете збагатити свій арсенал знань. Ми вже навчилися розв’язувати приклади без переходу через розряд, а сьогодні навчимося додавати приклади з переходом через розряд.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Уч. Діти, сьогодні ми навчимося додавати приклади виду 37+8, розв’яжемо його двома способами, способом округлення і частинами. Навчимося розв’язувати задачі на зустрічний рух і спробуємо моделювати опис задачі за поданою схемою. Сподіваюся ви будете активними на уроці, а хитра лисичка все ще спостерігає за вашою роботою.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
4.1. Розв’язок прикладу 3 способами.
Уч. Діти, що ви помітили у цьому прикладі?
Д. Додавання одноцифрового числа до двоцифрового з переходом через десяток.
Уч. Так, це приклад на додавання з переходом через десяток. В даному прикладі у другому доданку немає десятків. Тому нам потрібно другий доданок розкласти на зручні частини. Який другий доданок?
Д. Число 8
Уч. Так. На які зручні доданки ми можемо розкласти число 8?
Д. На 3 і 5.
Уч. Правильно. Нам потрібно послідовно додавати перший доданок 37 до зручних доданків 3 і 5. Що ми додамо спочатку?
Д. 37+3 = 40
Уч. Так. Потім до 40 додамо ще 5 і буде 45.
Уч. Запам’ятайте що у виразі 37+8 розклавши на розряді доданки отримаємо 30+7. Спробуємо самостійно вивести правило, яке отримали в результаті обчислення.
Уч. Додаючи двоцифрове число до одноцифрового, одиниці додають до одиниць і знайдений результат додають до десятків.
Уч. Ми розглянули перший спосіб розв’язання виразу виду 37+8, а зараз ми розглянемо які ще є способи розв’язання виразу такого виду.
Уч. Зверніть увагу на другий спосіб розв’язання виразу виду 37+8, він називається порозрядове додавання. Нам потрібно розкласти на розряд зручний доданок. В нашому випадку це число 37. Із яких розрядів складається число 37?
Д. Із десятків і одиниць.
Уч. Так. Розкладемо число 37 на розрядні доданки, які це числа будуть?
Д. 30+7.
Уч. Правильно. Спочатку, як вам відомо, додаємо одиниці до одиниць. Що це буде?
Д. 7+8=15
Уч. Так буде 15. Далі додаємо десятки, в нас тільки 30 десятків, тому до 30 додаємо 15, буде
Д. 45.
Уч. Правильно. Ми отримали той самий результат що і у першому способі розв’язання. Зверніть увагу на третій спосіб розв’язання виразу типу 37+8, він називається округлення до цілого числа. Діти, нам потрібно округлити другий доданок до круглого числа. До якого числа блище знаходиться число 6?
Д. До 10.
Уч. Правильно, до 10 Це означає, що ми число 6 округлили до 10. Діти, а як дізнатися на скільки збільшився доданок 8, яку дію виконаємо?
Д. Віднімання.
Уч. Що від чого будемо віднімати?
Д. Від 10-5 =4
Уч. Так, до 4.Ми дізналися що другий доданок ми заокруглили на чотири більше. А тепер виконуємо дії. Спочатку додаємо 37 плюс заокруглений доданок 10, скільки отримаємо?
Д. 47
Уч. Так. Далі нам потрібно від 47 відняти 2, бо це різниця між заокругленням другого доданка. 47-2, дорівнює
Д. 45.
Уч. Правильно. Ми розглянули три способи розв’язання виразу виду 37+8, пригадаємо які способи ви розглядали.
Д. Додавання частинами, порозрядове додавання і округлення.
Уч. Правильно. Гарна робота.
4.2. Розв’язання прикладів.
Уч. Для того щоб закріпити отримані знання розв’яжіть по 2 приклади способом додавання частинами і два приклади способом округленням.
Уч. Перевіримо. Перший стовбець розв’язуємо способом додавання частинами. До 19+6, розкладемо на частини число 6, які це будуть числа?
Д. 1+5
Уч. Так. Катю, коментуй розв’язок.
К. До 19 додаємо один, буде 20 і додаємо ще 5, буде 25.
Уч. Молодець. Наступний приклад коментує Настя.
Н. 4 розкладаємо на 1 і 3. До 89 додати 1, буде 90 і додаємо ще 3.
Уч. Молодець. Далі коментує Сніжана.
С. Заокруглюємо число 6, до 10. 56+10, буде 66 і віднімаємо 4, буде 62.
Уч. Молодець. Останній приклад коментує Настя.
Н. 7 заокруглюємо до 10. 75+10=85. 85-3, дорівнює 82.
Уч. Молодці, діти. Ви гарно впоралися із завданнями, сподіваюся розібралися із трьома способами обчислення виразів і впевнена, що в майбутньому при розв’язанні прикладів у вас труднощів не виникне.
4.3. Розв’язування задач на зустрічний рух
4.3.1. Задача 1
Уч. Діти, щойно мені знову надійшов лист від хитрої лисички. Послухайте що вона пише.
«… Я слідкую за вашою роботою. Ви молодці, стараєтесь, але мені хочеться ускладнити вашу роботу, тому пропоную перейти до розв’язування задач. Я підготувала для вас ще чимало завдань але зупинимось спочатку на задачах. Кажуть що під час такої роботи розвивається мислення і увага, а я хочу щоб ви були розумними. Тому не гайте дарма часу, а до роботи приступайте. Сподіваюся вам буде цікаво, ви вдосконалите свої вміння у складанні виразів та розв’язанні задачі. Бажаю вам успіхів! Ще зустрінемось, я неодмінно напишу ще….»
Уч. Діти, відшукайте у підручнику сторінку 139 ,сподіваюся у вас у всіх є закладки, щоб ми бережливо ставились до підручників. На сторінці 139 знайдіть завдання під номером 3, першу задачу. Послухайте умову задачі.
Умова задачі
Максим пройшов до зустріч 24 кроки, а Володя – 32 кроки. Скільки всього кроків зробили діти між двома сніговиками, якщо кроки в дітей однакові?
1. Ознайомлення зі змістом задачі
Уч. Про що йдеться в задачі?
Д. Про хлопчиків
Уч. Як їх звати?
Д. Максим і Володя
Уч. Що вони робили?
Д. Йшли один одному назустріч
Уч. А як звучить питання задачі?
Д. Скільки всього кроків зробили діти між сніговиками, якщо кроки в дітей однакові?
2. Ілюстрування задачі
Уч. Що відомо про число 24?
Д. Стільки кроків зробив Максим
Уч. Що ми знаємо про число 32?
Д. Стільки кроків зробив Володя
Уч. Яке головне питання задачі?
Д. Скільки всього кроків зробили діти між сніговиками, якщо кроки в дітей однакові?
3. Розбір задачі та складання усного плану розв’язування
Уч. Чи можемо відразу дати відповідь на головне питання задачі?
Д. Так
Уч. Складемо вираз до задачі. Яка буде дія?
Д. Додавання
Уч. Правильно. Що до чого будемо додавати?
Д. До 32 додати 24
Уч. Що ми цим знайдемо?
Д. Скільки всього кроків зроблять хлопці
4. Запис розв’язку задачі
Уч. Записуємо цей вираз у зошит. Коментує Сніжана.
Задача
1) 24 + 32 = 56 (к.)
Відповідь: діти зробили 56 кроків.
5. Робота над відповіддю
Уч. Яке було головне питання задачі?
Д. Скільки всього кроків зроблять діти між сніговиками, якщо кроки в дітей однакові?
Уч. То скільки всього кроків зроблять діти?
Д. 56 кроків
Уч. Ми дали відповідь на головне питання задачі?
Д. Так.
Уч. Добре. Діти, а яка це задача? На знаходження чого?
Д. На знаходження суми.
Уч. Правильно, на знаходження суми. А як рухалися діти?
Д. На зустріч.
Уч. Правильно, на зустріч. Тому така задача називається задача на зустрічний рух, на знаходження суми.
Уч. Добре, розв’яжемо ще одну задачу обернену до цієї.
Умова задачі.
Ігор до зустрічі зробив 25 кроків, а Надійка – на 7 кроків більше. Скільки кроків до зустрічі зробила Надійка? Скільки кроків між сніговиками, якщо кроки в дітей однакові?
1. Ознайомлення зі змістом задачі
Уч. Про що йдеться в задачі?
Д. Про дітей
Уч. Як їх звати?
Д. Ігор і Надійка.
Уч. Що вони робили?
Д. Крокували назустріч один одному
Уч. Яке питання задачі?
Д. Скільки кроків до зустрічі зробила Надійка? Скільки кроків між сніговиками, якщо кроки в дітей однакові?
2. Ілюстрування задачі
Уч. Що ми знаємо про число 25?
Д. Кількість кроків, які зробив Ігор
Уч. Що відомо про число 7?
Д. На стільки більше кроків зробила Надійка
Уч. То яке головне питання задачі?
Д. Скільки кроків до зустрічі зробила Надійка? Скільки кроків між сніговиками, якщо кроки в дітей однакові?
3. Розбір задачі та складання усного плану розв’язання
Уч. Чи можемо відразу дати відповідь на головне питання задачі?
Д. Ні
Уч. Чому?
Д. Бо невідомо скільки кроків зробила Надійка до зустрічі
Уч. Чи можна знайти кількість кроків Надійки?
Д. Так
Уч. Складемо усний план розв’язання задачі. То яка буде перша дія?
Д. Додавання
Уч. А як ви здогадалися що додавання?
Д. Бо там є слова на 7 кроків більше, а якщо більше то дія додавання
Уч. Що до чого додаємо?
Д. До 25 додаємо 7
Уч. Що ми цим знайдемо?
Д. Скільки кроків зробила Надійка назустріч
Уч. Яка буде друга дія?
Д. Додавання . До 25 додати результат першої дії.
Уч. Що ми цим знайдемо?
Д. Скільки кроків між сніговиками
4. Запис розв’язання задачі
Уч. Відкриваємо зошити і записуємо розв’язок. Коментує Сніжана.
Задача
1) 25 + 7 = 32 (к.) – кроків зробила Надійка
2) 25 + 32 = 57 (к.)
Відповідь: між сніговиками 57 кроків.
5. Робота над відповіддю
Уч. Яке було головне питання задачі?
Д. Скільки кроків до зустрічі зробила Надійка? Скільки кроків між сніговиками, якщо кроки в дітей однакові?
Уч. То скільки кроків між сніговиками?
Д. Між сніговиками 57 кроків
Уч. Ми дали відповідь на головне питання задачі?
Д. Так
Уч. Діти, ось ми розглянули ще один вид задачі на зустрічний рух. Яка це задача? Що ми спочатку шукали?
Д. На скільки більше кроків на зустріч зробила Надійка.
Уч. Правильно. Така задача називається задача на знаходження суми на збільшення на декілька одиниць. А що ми шукали після того, як знайшли кількість кроків Надійки?
Д. Скільки кроків було разом.
Уч. Правильно, така задача називається на знаходження суми. Діти, ми розглянули вже дві задачі на зустрічний рух і залишилася ще одна, розв’яжемо її і дізнаємося яка вона.
4.3.3. Задача .
Умова задачі.
Дівчатам відомо, що відстань між сніговиками становить 60 їхніх кроків. Кроки в дівчат – однакові. Христина зробила 37 кроків до зустрічі. Скільки кроків до зустрічі зробила Юля?
Уч. Діти, про кого розповідається в задачі?
Д. Про дівчат.
Уч. Як їх звати?
Д. Христина і Юля.
Уч. Що робили дівчата?
Д. Рухалися на зустріч.
Уч. Звідки вони рухались?
Д. Від сніговиків
Уч. Що відомо про відстань між сніговиками?
Д. Вона становить 60 кроків.
Уч. 60 кроків кого?
Д. Дівчат.
Уч. А що відомо про кроки дівчат?
Д. Вони однакові.
Уч. Скільки кроків на зустріч зробила Христина?
Д. 37
Уч. Яке головне питання задачі?
Д. Скільки кроків на зустріч зробила Юля?
Уч. Правильно. Діти, як ви вже зрозуміли ми вивчаємо задачі на зустрічний рух. Погляньте на скорочений запис задачі. Що нам відомо про число 37?
Д. стільки кроків на зустріч зробила Христина.
Уч. Що відомо про число 60?
Д. Стільки кроків від одного сніговита до іншого.
Уч. Про що запитується в задачі?
Д. Скільки кроків на зустріч зробила Юля?
Уч. Ми можемо одразу дати відповідь на головне питання задачі?
Д. Так.
Уч.На скільки дій ця задача?
Д. На одну.
Уч. То яка буде перша дія?
Д. Віднімання.
Уч. Що будемо віднімати?
Д. Від загальної кількості кроків між сніговиками. Ті кроки яка зробила на зустріч Христина.
Уч. Правильно. І що ми цим знайдемо?
Д. Скільки кроків на зустріч зробила Юля.
Уч. Так. Записуємо задачу в зошит. Коментує Катя.
К. Задача
1) 60-37=23(к.)
Відповідь: до зустрічі Юля зробила 23 кроки.
Уч. Діти, яке було головне питання задачі?
Д. Скільки кроків зробила Юля на зустріч.
Уч. Ми відповіли на головне питання задачі?
Д. Так.
Уч. То скільки кроків на зустріч зробила Юля?
Д. 23 кроки
Уч. Діти, в такій задачі ми знаходили певну кількість кроків, знаючи загальну і другу частину. Як ви гадаєте, як називається така задача?
Д. Задача на різницеве порівняння.
Уч. Правильно – це задача на різницеве порівняння, бо нам було відомо загальна кількість кроків і кількість кроків які зробила Христина і ми знайшли скільки кроків залишилося для Юлі. Ми розглянули три приклади задач на зустрічний рух. Чи виникли у вас запитання?
Д. Ні.
4.4. Фізкультхвилинка. (відео)
Уч. Працювали ви старанно,
Лічили, писали охайно.
Стомилися очки і рученята.
Спочиньте трохи, мої малята.
V. Закріплення набутих знань і вмінь.
5.1. Робота з відрізками.
Уч. Діти, розгорніть свої підручники на сторінці 140 і відшукайте завдання 5. Прочитаємо умову
.
Із трьох відрізків обери той, довжина якого дорівнює периметру трикутника.
Уч. Діти, пригадаємо, як знайти периметр фігури, в даному випадку трикутника? Що потрібно робити?
Д. Виміряти всі сторони і додати.
Уч. В яких одиницях ми будемо вимірювати довжину сторін трикутника?
Д. В сантиметрах.
Уч. Правильно, тому беремо лінійки і виміряємо всі сторони трикутника, будьте уважними. Пригадайте, щоб виміряти щось потрібно прикласти лінійку від позначки 0 і прослідкувати до якої цифри буде становити відстань сторони. До роботи.
Уч. Скільки сантиметрів становить перша сторона?
Д. 2 см.
Уч. Правильно. Вимірюємо ще дві. Скільки сантиметрів становить друга сторона?
Д. Теж 2 см.
Уч. Отже, із цього можемо вивести, що у правильного трикутника дві бічні сторони однакові. Продовжуємо далі. В нас залишилася ще одна сторона трикутника. Виміряємо її. Вона становить
Д. 1,5 см.
Уч. Так, тепер нам потрібно додати всі три сторони і ми дізнаємося периметр трикутника. Додаємо. Скільки буде разом?
Д. 5,5 см
Уч. Правильно, а тепер потрібно виміряти лінійкою кожен відрізок і дізнаємося який із них дорівнює периметру трикутника.
Уч. Скільки становить перший відрізок?
Д. 3,5 см.
Уч. Правильно. Скільки другий?
Д. 5 см.
Уч. Добре. Виміряємо третій відрізок. Яка його довжина?
Д. 5,5 см.
Уч. Так. Ми знайшли потрібний нам відрізок. Пригадаємо як знайти периметр сторін
Д. потрібно додати всі сторони.
Уч. Добре. Ми плідно попрацювали але залишилося ще одне невиконане завдання. Виконаємо його?
Д. Так.
5.2. Знайди зайве.
Уч. Діти, ось ще одне цікаве завдання. Потрібно уважно роздивитися малюнки і обрати зайве, тобто те, що не подібне до інших. Готові?
Д. Так.
Уч. Як ви гадаєте що зайве на малюнку? Чому?
Д. Гарбуз. Бо це овоч, а решта ні.
Уч. Так. Що зайве із цих малюнків? Поясни свій вибір.
Д. Сонечко, бо решта квіти.
Уч. Добре. Що зайве на цих малюнках? Чому?
Д. Лисичка, бо вона дика, а решта свійські.
Уч. Молодець. Що зайве на цих малюнках?
Д. Машина, бо решта шкільне приладдя.
Уч. Молодці діти, ми вже на фінішній прямій. Вдосконалили свої вміння з виявлення зайвого предмета, сподіваюся вам було цікаво знаходити лишнього.
VI. Підсумок уроку.
Уч. Діти, мені знову прийшов лист. Послухайте що пише лисичка.
« Ну що, малята, любі хлопчики й дівчата? Урок ваш доходить завершення, а це означає що завдань для вас досить, а я ще скільки цікавого підготувала для вас. Не хвилюйтеся, я ще загляну до вас… На сьогоднішньому уроці ви добре і старанно працювали, виконували всі завдання і я маю надію що добре зрозуміли і засвоїли новий матеріал. Але на останок пропоную вам закінчити речення про отриманні знання на уроці».
6.1. Закінчити речення.
Уч. Отже, діти, наш урок дійшов завершення! Маю надію, що урок для вас був цікавим і пізнавальним. Дякую вам за активність на уроці. До нових зустрічей.
1