Математика
Тема: Письмова нумерація чисел сумою розрядних доданків. Розв'язування задач на знаходження суми та невідомого доданка
Мета: формувати навички розкладання двоцифрових чисел на розрядні доданки; вчити додавати і віднімати іменовані числа, розв’язувати «кругові» приклади; формувати вміння і навички розв’язання задач на дві дії; удосконалювати обчислювальні навички; розвивати математичне мовлення, увагу, пам’ять; виховувати любов до предмета.
Обладнання: предметні малюнки.
Тип уроку: практичного застосування знань, вмінь, навичок.
I. Організаційний момент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Усна лічба
Завдання 1 (підручник, с. 119)
— Скільки десятків і скільки одиниць має кожне з цих чисел?
65; 11; 31; 72; 40; 28; 84; 93; 90.
Завдання 2 (підручник, с. 119)
— Прочитайте числа:
13, 80, 95, 31, 60, 22, 19, 70, 44, 37, 10, 55, 91.
— Спочатку назвіть тільки круглі числа. (80, 60, 70, 10)
— Тепер назвіть числа, у яких кількість розрядних одиниць однакова. (22, 44, 55)
— Решту чисел запишіть у вигляді суми розрядних доданків:
13 = 10 + 3 95 = 90 + 5 31 = 30 + 1 19 = 10 + 9 37 = 30 + 7 91 = 90 + 1
Учні самостійно виконують завдання. Правильність виконання перевіряють одне в одного (взаємоперевірка).
2. Гра «Хто швидше добереться до прапорця»
3. Робота за таблицею
— Заповніть порожні клітинки.
— Запишіть числа, які ви поставили у порожні клітинки, в порядку зростання.
4. Розв’язування задач
1) Татові 34 роки, а мамі — 30 років. На скільки років тато старший за маму? (на 4)
2) В автобусі було 25 пасажирів. На зупинці 5 пасажирів вийшли, а 9 зайшли. Скільки пасажирів стало в автобусі? (29)
3) У класі 20 учнів. Із них 12 хлопчиків. Скільки в класі дівчаток? (8)
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні ми удосконалимо вміння розв’язувати приклади і задачі, будемо виконувати багато цікавих завдань.
IV. Розвиток математичних знань
1. Не обчислюючи, поставте знаки: <, >, =
60 + 8 60 + 20 28 – 6 28 – 8
10 + 40 40 + 10 64 – 4 65 – 4
2. Розв’язування і порівняння задач
У Петрика було 16 чистих аркушів паперу. 6 аркушів він розмалював. Скільки чистих аркушів залишилось у Петрика?
Петрик розмалював 6 аркушів паперу. І в нього залишилось ще 10 чистих аркушів. Скільки аркушів було в Петрика спочатку?
— Розв’яжіть кожну задачу.
— Що спільне в цих задачах? (Вони про Петрика і аркуші паперу, у них однакові числа.)
— Що в них різне? (Запитання.)
— Що знаходили в першій задачі? (Невідому різницю.)
— Що знаходили в другій? (Невідоме зменшуване.)
— Такі задачі, з однаковими числовими даними, але з різними запитаннями, називають взаємооберненими.
3. Розв’язування задачі
• У Тетянки було 10 марок про тварин і 4 марки про космос. Їй подарували ще 3 марки. Скільки марок стало у Тетянки?
— Складемо коротку умову задачі.
Було — 10 м. і 4 м.
Подарували — 3 м.
Стало — ?
— Як знайти скільки було марок?
— Як знайти скільки стало?
4. Робота за підручником (с. 119)
Завдання 3
— Виконайте додавання і віднімання іменованих чисел.
20 к. + 40 к. 50к. + 30 к. + 20 к. 1 грн. – 10 к.
50 к. + 10 к. 80к. – 20 к. – 10 к. 1 грн – 40 к.
Завдання 4
— Розв’яжіть кругові приклади.
18 + 1 19 + 1 10 + 8 80 – 20 20 + 20 40 + 40 60 – 50
Завдання 5
— Скільки ягід купили? Як знайти?
— Скільки ягід залишилось? Як знайти?
10 + 5 = 15 (кг) ягід купили. 15 – 5 = 10 (кг) ягід залишилося.
Завдання 6. Творча робота
— Розгляньте вирази, складені до попередньої задачі, і розкажіть, які ягоди могли бути використані. Чи можуть бути інші випадки?
10 – 5 + 5 (могли бути використані або суниці, або агрус).
5 – 5 + 10 (використали агрус).
Завдання 7
80 – 60 = 20 (кг)
Після аналізу задачі учні повинні усвідомити, що залишилися тільки огірки, оскільки всі помідори продали.
Завдання 8
— Якої вартості бувають монети? (1к., 2к., 5к., 10к., 25к., 50к., 1 грн)
— Паперові гроші? (1 грн, 2 грн, 5 грн, 10 грн, 20 грн, 50 грн, 100 грн, 200 грн, 500 грн)
— Хто зображений на банкноті 1 грн, 2 грн (Володимир Великий, Ярослав Мудрий)
— Скільки коштує проїзд у міському транспорті? (3 грн, 3,5 грн – автобус, 4 грн - маршрутка)
Фізкультхвилинка
Трави ростуть низько-низько,
Дерева ростуть високо!
А ми ідемо тихо-тихо,
Щоб не зробить нікому лиха.
Вітер дує сильно-сильно,
Дерева хита невпинно,
А нам у класі так затишно —
Ми до занять готові сісти.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 70)
2. Завдання на увагу
— Упродовж 4–5 секунд я показуватиму вам картинки, а ви відтворите їх у зошиті по порядку, скільки запам’ятали.
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
3. Самостійна робота
1 варіант
1. Розв’язати задачу.
У гаражі стояло декілька автобусів. Коли вранці поїхало 7 автобусів, у гаражі залишилося 20 автобусів. Скільки автобусів було в гаражі спочатку?
2. Розв’язати приклади.
10 + 6 19 + 1 39 + 1 + 5
15 – 5 13 – 1 20 + 10 + 3
3. Накреслити відрізок завдовжки 1 дм 3 см.
2 варіант
1. Розв’язати задачу.
У коробці в бабусі лежали 6 котушок ниток. Коли вона поклала туди ще декілька котушок, то їх стало 36. Скільки котушок вона поклала в коробку?
2. Розв’язати приклади.
10 + 7 12 – 1 30 + 10 + 7
14 – 4 29 + 1 89 + 1 + 5
3. Накреслити відрізок завдовжки 1 дм 2 см.
4. Розв’язування логічних задач
Кожну хвилину від колоди відпилюють метровий шматок. За скільки хвилин розпиляють на такі шматки колоду завдовжки 6 метрів? (За 5 хв.)
Даша і Маша отримали в школі «десятки»: одна — з математики, інша — з читання. З якого предмета отримала десятку Даша, якщо Маша отримала цю оцінку не з математики? (З математики)
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Що нового навчилися на уроці?
— З якими завданнями було впоратись найлегше?
— Які завдання викликали труднощі?