Розробка уроку з математики для 1 класу на тему: "Зв'язок між компонентами дій віднімання. Розв'язування задач на знаходження невідомого зменшуваного та доданка“

Про матеріал
Розробка уроку з математики для 1 класу на тему: "Зв'язок між компонентами дій віднімання. Розв'язування задач на знаходження невідомого зменшуваного та доданка“. Метою уроку є: вдосконалювати вміння учнів читати двоцифрові числа в межах сотні, визначати одиниці розрядів у числах, складати нерівності; закріплювати навички додавання і віднімання круглих десятків в межах 100; формувати навички креслити відрізки, розв’язувати задачі на 1 та 2 дії, розв’язувати задачі на знаходження невідомого зменшуваного та від’ємника; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати вміння працювати в групі, допомагати товаришам.
Перегляд файлу

Математика

Тема: Зв'язок між компонентами дій віднімання. Розв'язування задач на знаходження невідомого зменшуваного та доданка

Мета: вдосконалювати вміння учнів читати двоцифрові числа в межах сотні, визначати одиниці розрядів у числах, складати нерівності; закріплювати навички додавання і віднімання круглих десятків в межах 100; формувати навички креслити відрізки, розв’язувати задачі на 1 та 2 дії, розв’язувати задачі на знаходження невідомого зменшуваного та від’ємника; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати вміння працювати в групі, допомагати товаришам.

Обладнання: таблиці з назвами компонентів дії віднімання, таблиця для гри «Хто швидше», предметні малюнки.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Хід уроку

I. Організаційний момент


Пролунав дзвінок,

Починається урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі

Діти — просто молодці!


ІІ. Повторення вивченого матеріалу

1. Усна лічба

На дошці записані числа: 22; 66; 43; 80; 12; 19; 34.

— Розставте числа в порядку зростання.

— Назвіть такі двоцифрові числа, у яких кількість десятків дорівнює кількості одиниць (22; 66); кількість десятків більша, ніж кількість одиниць. (43, 80); кількість десятків менша, ніж кількість одиниць. (12; 19; 34).

— Зменшіть на 1 числа: 29; 75; 40; 33; 18; 34.

2. Усний рахунок (підручник, с. 117)

Завдання 2

— Прочитайте числа:

8, 15, 1, 10, 85, 44, 100, 0, 61

— Скільки всього чисел?

— Скільки одноцифрових? Двоцифрових? А трицифрових?

— Скільки всього цифр записано?

— Скільки різних цифр?

Завдання 1

— Прочитайте числа: 77, 29, 40, 41, 100, 53.

— Скільки одиниць першого і другого розрядів у кожному з чисел?

— Яке число найменше? Яке найбільше?

— Назвіть круглі числа.

— Порівняйте числа.

— Запишіть кілька нерівностей. (Можливі варіанти відповідей: 77 > 29, 55 < 100, 41 > 40 тощо).

Завдання 7

Знайдіть зайве число.

21 23 25 37 29   1 8 55 9 3

3. Гра «Естафета»

1 ряд. 50 – 20 + 10 – 30 + 40 – 20 = 30  2 ряд. 80 – 10 – 20 + 30 – 40 + 30 = 70

3 ряд. 60 – 30 + 10 – 20 + 40 – 50 = 10

4. Гра «Хто швидше»

Перший учасник змагань обчислює суми по рядках, другий — по стовпчиках. Відповіді записуються у вільних клітинках. Двоє учнів «контролерів» перевіряють обчислення учасників гри. Переможе той, хто швидше виконає завдання правильно.

5. Розв’язування задачі

На дереві сиділо декілька птахів. Коли 10 птахів відлетіло, на дереві залишилися 3 птахи. Скільки птахів сиділо на дереві?

— Виділіть умову, питання. Що відоме в задачі? (Скільки відлетіло і залишилося)

— Що невідомо? (Скільки сиділо)

— Було більше чи менше, ніж залишилося?

— Як отримати більше число?

— Виберіть правильне розв’язання. 10 + 3   10 – 3

III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні на уроці ми будемо вдосконалювати вміння читати двоцифрові числа в межах сотні, визначати одиниці розрядів у числах, складати нерівності, будемо розв’язувати приклади, розв’язувати задачі на 1 та 2 дії, розв’язувати задачі на знаходження невідомого зменшуваного та від’ємника, а також виконувати багато цікавих завдань.

IV. Розвиток математичних знань

1. Робота за таблицею

— Як називаються числа при відніманні?

Виконайте завдання за таблицею.

Додайте від’ємник до різниці в кожному стовпчику. Порівняйте результат зі зменшуваним. Зробіть висновок. (Якщо від зменшуваного відняти різницю, одержимо від’ємник.)

— Відніміть від зменшуваного різницю в кожному стовпчику. Порівняйте результат з від’ємником. Зробіть висновок. (Якщо до різниці додамо від’ємник, одержимо зменшуване.)

2. Робота за підручником (с. 117)

Завдання 3 (самостійно)

— Складемо коротку умову задачі.

20 – 10 = 10 (п.)

Завдання 4

Цю задачу слід розв’язати з детальним аналізом, оскільки вона на 2 дії. Доцільно зробити короткий запис умови задачі. Аналіз провести аналітико-синтетичним методом.

 

— Про що маємо дізнатися в задачі?

— Як про це дізнатися? (Потрібно до кількості котлет додати кількість сосисок).

— Чи можна зразу це зробити? (Ні, бо ми не знаємо, скільки сосисок зварили).

— Як про це дізнатися? (Треба до 40 додати 20).

— А тепер вже можна дізнатися, скільки всього котлет і сосисок приготували?

— Хто скаже, за яким планом будемо розв’язувати задачу?

1. Скільки сосисок зварили? 40 + 20 = 60 (с.)

2. Скільки всього сосисок і котлет приготували на обід? 40 + 60 = 100 (шт.)

Завдання 5. Розв’язування прикладів. Самостійна робота.

1 варіант      2 варіант

90 – 20   10 + 20   30 – 20   50 – 10

60 + 20 – 30   100 – 50 – 30  90 – 10 – 20   40 – 20 + 60

Завдання 6

Накресліть відрізок, на 1 дм коротший за відрізок завдовжки 2 дм.

2 – 1 = 1 (дм) = 10 (см) — довжина відрізка

Завдання 8

Гелікоптер летів на висоті 100 м, потім він знизився на 50 м і знову піднявся на 40 м. На якій висоті опинився гелікоптер? (100 – 50 + 40 = 90 (м)).

Фізкультхвилинка


Як захочу,

Так підскочу —

Навіть хату перескочу.

Я по колу стриб та стриб —

На одній нозі, як гриб.

Ще й на другій —

Стрибу, стрибу...

Вже мені немає стриму.

Вже скачу,

Скачу, скачу, —

Наскачуся

Досхочу.


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 69)

2. Знаходження значень виразів (біля дошки, з коментуванням)

30 + 10 + 40   70 – (10 + 50)   90 – 70 + 20

3. Розв’язування задач

1) Творча робота над задачею.

У трьох коробках 80 олівців. У першій 30 олівців, у другій — 20. Про що можна дізнатися, обчисливши такі вирази: 30 – 20; 30 + 20; 80 – (30 + 20)?

На дошці — коротка умова задачі.

2) Розв’язування задачі

У дівчинки було декілька слив. Вона пригостила свою подругу 5 сливами і в неї залишилось ще 10. Скільки слив було у дівчинки?

— Що ми шукаємо? (скільки було, тобто зменшуване)

Як його знайти? (до різниці додати від’ємник, тобто 10 + 5 = 15 слив)

3) Самостійне розв’язування задачі

У Петрика було 14 кульок. 5 кульок були червоні, 4 — сині, а решта — жовті. Скільки було жовтих кульок?

Задачу учні розв’язують самостійно після складання короткої умови й аналізу задачі.

Офтальмологічна пауза

4. Самостійна робота (за зразком)

80 > 60 на 20   50 > 10 на   70 > 40 на

60 < 90 на   80 < 100 на  30 < 50 на

50 + 8   46 – 6   7 + 20   54 – 50  49 + 1

70 + 4   95 – 5   8 + 30   43 – 40  99 + 1

5. Розв’язування логічних завдань

Від двоцифрового числа відняти одноцифрове — отримаємо 1. Які це числа?

• У кімнаті 4 кути. У кожному кутку — по кішці. Навпроти кожної кішки — 3 кішки. Скільки всього кішок в кімнаті? (4)

• Скільки трикутників на малюнку?

а) 6; б) 3; в) 4.

VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія

— Розкажіть за схемою про те, що вам дав сьогоднішній урок математики.

дізнався

Я   уявив

зміг

— Як знайти невідомий від’ємник?
— Як знайти невідоме зменшуване?

doc
Додано
10 жовтня 2020
Переглядів
1194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку