Тема. Задачі на ділення дробів. Знаходження числа за його дробом
Мета: домогтися засвоєння учнями алгоритму розв'язування задач на знаходження числа за його дробом (відсотками); повторити алгоритми розв'язування інших задач на ділення; виробляти вміння розв'язувати задачі на застосування названих алгоритмів.
Тип уроку: засвоєння знань та вмінь.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
II. Систематизація знань. Мотивація діяльності
Після розв'язування усних вправ (№ 3, 4, 5) робимо висновок: з деякими видами задач на ділення ми знайомі (1) задача на знаходження швидкості руху за відомим часом і відстанню; 2) знаходження числа, яке менше від даного у разів; 3) також задачі на знаходження частки від ділення цілого на кілька рівних частин та ін.); але є ще один вид задач, що розв'язуються діленням.
III. Засвоєння знань (фронтальна робота)
Розв'язання. Нехай площа ковзанки х м2.
За умовою від х (м) дорівнює 800 м2. (*)
Отже, · х = 800, тобто х = 800 : . (**); х = 800 · = 2000.
Відповідь. Площа ковзанки 2000 м2.
Порівнявши (*) і (**), робимо висновок:
Щоб знайти число за даним значенням його дробу, треба це значення поділити на дріб.
Для «сильних» учнів цей матеріал можна записати у вигляді формули.
Якщо від х становить с, х = с : .
Приклад
Розв'язання. Оскільки відомо, що 0,8 від (х) поля становить 2 400 га,
то х = 2400 : 0,8 = 3000 га.
Розв'язання. Зрозуміло, що треба знайти х, якщо 55 % від х становить 231 кг.
Задача відрізняється від задачі в п.1 тільки величиною «55 %». Але ж
55 % = 0,55, тому.
(кг).
Висновок. Щоб знайти число за значенням його відсотків, треба:
Приклад
Збільшивши продуктивність праці на 7 %, робітник виконав за той самий час на 98 деталей більше, ніж було заплановано. Скільки деталей повинен був виготовити робітник за планом?
Розв'язання. 7 % = 0,07; 98 : 0,07 = 1 400.
Відповідь. За планом 1 400 деталей.
У зошитах маємо запис у вигляді конспекту 21.
|
Конспект 21 |
|
Знаходження числа за значенням його дробу (відсотків) |
||
Правило 1) Знайдіть х, якщо від х становить с: х = с : . 2) Знайдіть х, якщо р % від х становить с: а) р % виражаємо у вигляді ; б) х = с : . |
Приклад 1) Знайдіть число, якщо його 21. . 2) Знайдіть число, якщо 30 % його становить 90: а) 30% = 0,3; б) 90 : 0,3 = 300. |
|
IV. Засвоєння вмінь
Задачі такого типу, які розв'язуються на цьому уроці, вже зустрічалися учням (5 клас). Але, на відміну від вивченого раніше способу, подібні задачі ми повинні тепер навчитися розв'язувати діленням. Тому слід переконати учнів у тому, що розібраний на уроці спосіб є кращим, і вимагати від учнів знаходити число за його дробом (відсотками) тільки діленням!
І рівень
Усні вправи
II рівень
Додатково (на повторення)
а) 8,45 · 9,6 – 7,8 · 8,45; б) 37,5 + (62,8 – 27,5): 4.
V. Підсумки уроку
Який з виразів є розв'язком задачі?
На лінію вийшло 56 автобусів, що становить усіх автобусів автопарку. Скільки автобусів у автопарку?
1) · 56; 2) : 56; 3) 56 : ; 4) 56 + .
VI. Домашнє завдання