Розробка уроку з музичного мистецтва в 4 класі.

Про матеріал
Опорний заклад «Шишацький спеціалізований ліцей Ім. В.І. Вернадського Шишацької селищної ради Полтавської області» Конспект уроку з музичного мистецтва Урок № 7-8 За підручником «Мистецтво» інтегрованого курсу для 4 класу Т. Є. Рубля, І. Л. Мед, Т. Л. Щеглова. — Харків : Вид-во «Ранок», 2021. Вчителя музичного мистецтва Валентини Паламарчук Т Е М А: ДУША УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ. ЖАРТІВЛИВІ ПІСНІ. ОБРОБКА НАРОДНИХ ПІСЕНЬ. 2023 р.
Перегляд файлу

 

Опорний заклад

«Шишацький спеціалізований ліцей

Ім. В.І. Вернадського

Шишацької селищної ради

Полтавської області»

 

 

Конспект уроку з музичного мистецтва

Урок № 7-8

За підручником «Мистецтво» інтегрованого курсу для 4 класу Т. Є. Рубля,

І. Л. Мед, Т. Л. Щеглова. — Харків : Вид-во «Ранок», 2021.

Вчителя музичного мистецтва

Валентини   Паламарчук

 

 

Т  Е  М  А:

 

 

ДУША УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ.

ЖАРТІВЛИВІ ПІСНІ.

ОБРОБКА НАРОДНИХ ПІСЕНЬ.

 

 

 

2023 р.

Мета: Навчальна: ознайомити учнів про вирази «фольклор», «музичний фольклор», «жартівливі пісні», «професійна музика». Поглибити знання школярів щодо відмінностей народної та професійної музики.

Розвивальна: Закріпити знання учнів про жанри українських народних пісень та їх змістовних й музичних особливостей на  наведених прикладах у. н. пісень. Звернути увагу на обробку народних пісень у творчості українських композиторів, та яких змін зазнає пісня у симфонічному творі.

Виховна: сприяти вихованню любові до народної музичної культури та особливо цінного ставлення до української народної пісні.

Домінанти уроку: українська народна жартівлива пісня, симфонія.

Очікувальні результати: учень має уявлення про народну музику та відрізняє її від професійної, вміє обгрунувати свою думку  про обробку народної пісні композитором, яку він використав у симфонічному творі, та яких змін зазнала пісня при обробці.

Основні види художньо-творчої діяльності:

Сприйняття та інтерпритація творів музичного мистецтва;

українська жартівлива народна пісня «Дівка в сінях стояла», Михайло Калачевський «Українська симфонія» друга частина.

Вокально-хорова робота: українська народна жартівлива пісня «Ой під вишнею, під черешнею» розучування пісні, та інсценізація.

Методичний матеріал: портрет Михайла Калачевського, та його симфонічний твір «Українська симфонія» друга частина (уривок); відеоролик української народної пісні «Дівка в сінях стояла»; картина на тему української народної жартівливої пісні «Ой під вишнею, під черешнею».

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Наочні посібники: «Мистецтво»: підручник інтегрованого курсу для 4 класу закладів загальноосвітньої  середньої освіти Т.Є. Рубля, І.Л. Мед, Т.Л. Щеглова. Харків Видавництво «Ранок», 2021.128 с.: іл. ISBN 978-617-09-6909-5.

Х і д  у р о к у:

Діти заходять до класу під звучання  української народної жартівливої пісні «Черевички» https://www.youtube.com/watch?v=rlihepDZf6I

Українська пісня одна із святинь нашого народу. Адже вона сягає глибокої давнини та передавалася від покоління до покоління. Український народ створив так багато пісень, що, якби кожного дня вивчати одну нову пісню, на вивчення усіх не вистачило б людського життя.

Народна пісня – це мистецтво усної народної творчості,  та традицій, яка передавалася від покоління до покоління (від старшого до молодшого). В цьому процесі виконавці часто змінювали тексти та мелодію, тому народні пісні, частенько, мають декілька варіантів. А ще українські народні пісні виконуються у різних музичних  жанрах, та відрізняються одна від одної. Ось деякі з жанрів:  «фольклор», «музичний фольклор», «народна музика», «професійна музика».

Значення «фольклор» це культурні традиції відображені у творчості народу. «Музичний фольклор» це вокальна, інструментальна, вокально-інструментальна і музично-танцювальна творчість українського народу. «Українська народна музика» — різновид народної музики, що складається з української пісенної народної творчості та української непісенної народної творчості.

Тож звернемося до жартівливої української пісні «Дівка в сінях стояла», яка виконується у гумористично-розважальній формі, що відображує певні різноманітні життєві події. Як правило ця пісня має веселий, життєрадісний, танцювальний  характер та швидкий темп.

Слухання: українська народна жартівлива  пісня «Дівка в сінях стояла» https://www.youtube.com/watch?v=VyBRJtrb4rU

      «Професійна музика» — це музика, створена композитором і виконана професійними виконавцями. Відмінність української народної музики від професійної, полягає у тому, що у народній музиці не має автора, тобто автором вважається народ, який складав пісні, таночки та передавав це мистецтво новому поколінню. А от що до професійної музики, це ті музичні твори, які написав композитор. Частенько професійні композитори, які глибоко вивчають музичну грамоту,  та традиції свого народу, у своїй творчості використовують народну музику. Таким чином народна музика набуває нового життя у симфонічних творах, вона змінюється за характером, настроєм, темпом, ритмом.

В свою чергу народна пісня має багатогранність жанрів: жартівливі пісні, історичні пісні, козацькі пісні і думи, балади, колискові пісні, колядки та щедрівки, кріпацькі пісні, голосіння. Для того, щоб визначити жанр пісні, потрібно звернути увагу на її зміст, про що розповідає та які події висвітлені в пісні.

Ми вже говорили, що композитори, які досить досвідчені та мають глибокі знання з музичного мистецтва,  створюють власні музичні шедеври, наприклад, симфонію. Маючи досвід у народній музиці та глибоко вивчений матеріал, композитор використовує його у своїй творчості.

Обробка народної пісні – це видозмінення пісні за допомогою різних музичних прийомів.

Професійні композитори з 19 століття, коли в мистецтві з’являється  інтерес до національної культурної спадщини, починають збирати та обробляти народні пісні, а також вивчати особливості їхньої будови: мелодику, лад, ритм, будову музичних фраз та інше. На основі отриманих знань композитори стали створювати власні твори в народному дусі.

C:\Users\USER\Desktop\портрет м калачевського.jpgВідомий український композитор Михайло Калачевський у своїй творчості також використовував народну тематику.

Давайте згадаємо, що означає вислів «симфонія» - це  жанр оркестрової музики, великий твір для оркестру.

При використанні у. н. ж. п. пісні «Дівка в сінях стояла» в своїй «Українській симфонії», Михайло Калачевський зробив обробку, де пісня набула іншого характеру та змінила темп. Тобто пісня зазнала змін, але давайте звернемо увагу, що мелодія залишилась незмінною і ми можемо впізнати цю пісню за звучанням.         

 Слухання: М. Калачевський «Українська симфонія» друга частина https://www.youtube.com/watch?v=3nNVnugJ_4YC:\Users\USER\Desktop\картина ой під вишнею.jpg

 Ритмічна вправа, поспівка:  у.н.п. «Ой є в лісі калина» - діти виконують перший куплет декілька разів, кожного наступного разу, прискорюючи темп. Потім діляться на дві групи: в першій групі діти виконують вправу шумовими музичними інструментами бубонцями, а друга група маракасами, відчуваючи темп музичного твору.

Вокально-хорова робота: розучування української народної жартівливої пісні «Ой під вишнею під черешнею», залучити дітей до інсценізації пісні.

 

Заключна частина: Пригадати, що таке обробка народної пісні, симфонія. Який характер має фрагмент другої частини «Української симфонії» М. Калачевського? Визначити якими засобами музичної виразності композитор зобразив жартівливу мелодію пісні у симфонічному творі? Розгляньте картину. Чи може розглянута картина, стати ілюстрацією до пісні, що виконували? Чому?

Підсумок уроку: знання, які діти отримали на уроці музичного мистецтва, дають підставу стверджувати, що композитори у своїх професійних творах використовують мелодії українських жартівливих народних пісень. Це є вдалий приклад другої частини «Української симфонії»  композитора Михайла Калачевського.

Рефлексія: Проведення короткої рефлексії з учнями: Чому учням сподобався процес обробки пісні? Що відчули, працюючи над народною піснею?

Цей урок спрямований на розвиток творчих здібностей, вивчення культурної спадщини та національної ідентичності через музичні традиції. Учні отримають можливість виразити свою творчість та відчуття національного гумору через обробку народних пісень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 листопада 2023
Переглядів
443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку