Образотворче мистецтво, 7 клас.
Тема. Образ міста . Перспектива вулиці.
Мета.
Формування предметних компетентностей: сприяти збагаченню знань учнів про основні правила передавання простору на площині.
Формування ключових компетентностей :
предметної мистецької : продовжувати надавати знання про повітряну та лінійну перспективи ,скорочення їх розмірів, змін співвідношення світлотіні, правила розміщення елементів зображення з дотриманням їх просторового розташування;
міжпредметної естетичної : : розвивати в учнів вміння за ілюстраціями здійснювати аналіз основних архітектурних стилів, формувати образне, просторове мислення;
загальнокультурної: виховувати інтерес до такого виду мистецтва, як архітектура та живопис , ціннісне ставлення до шедеврів мистецтва, естетичний смак.
Обладнання: репродукції картин відомих художників К Піссаро , К. Моне зображення робіт відомих архітекторів, фотозображення, презентація, комп′ютер.
Матеріали та інструменти : альбом для малювання, простий та кольорові олівці, гумка, гуаш або акварель, пензлі №4, 6, ємність для води, серветки для витиранння рук і пензлів, палітра.
Основні поняття : точка сходження, точка зору, лінія горизонту, повітряна перспектива .
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Бесіда
Учитель пропонує пригадати та дати визначення такому виду мистецтва , як архітектура, з′ясовати основні положення та правила побудови перспективи:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На попередніх уроках ви вже спробували свої сили в проектуванні, а саме : проектували будинок в кутовій перспективі. Сьогодні продовжуємо свою творчість. Уявімо себе архітекторами, задача яких спроектувати частину вулиці, але для того, щоб наше зображення було правильним, а не спотвореним скористаймося певними правилами.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Пояснення вчителя
Картини на яких зображені споруди , вулиці, сквери , майдани, площі належать до жанру міського пейзажу. Саме ці об′єкти творять образ того чи іншого міста. Подорожуючи країною ми з захопленням розглядаємо архітектуру кожного міста. І варто визнати, що всі вони різні та неповторні . Як часто у вас виникає бажання повернутись в улюблене місто ? Чи не замислювались ви чому це відбувається? Ми повертаємось думками знову і знову туди ,створюючи в своїй уяві картинку-образ , щоб відчути усю « палітру» настроїв – піднесення, радість, душевний спокій, затишок та ін. Усі ці міста – це велика праця архітекторів , саме вони створюють той неповторний образ.
Створення міського пейзажу вимагає використання чітких правил . Одним із таких є закон лінійної перспективи, що використовується для побудови вулиць. Іноді вони бувають прямими , ( схема побудови перспективи з однією точкою сходження)
а інколи з поворотами ( схема побудови перспективи з різними точками сходження )
при цьому і в першому і в наступному випадках горизонтальні лінії фундаментів будівель, вікон, тротуарів будуть спрямовані на лінію горизонту. І ще не менш важливим є поняття «точка зору». Від положення якої залежить і правильність зображення.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Організація сприйняття творів мистецтва.
Учитель пропонує учням розглянути репродукцію картини та проаналізувати її.
Слово вчителя
Картина « Аvenue de l Opera» К. Піссарро - яскравий приклад архітектурного пейзажу . Вулиця зображена відповідно до законів перспективи , тобто віддаляючись вона звужується, зображення стає нечітким та розмитим, на відміну від об′єктів , що знаходяться на передньому плані, вони ж навпаки більші за розмірами та з чіткими контурами. Стіни будівель ліворуч розташовані під прямим кутом до лінії горизонту. ( зображення картини Піссарро)
Практичне завдання
Намалюйте архітектурний пейзаж з перспективою вулиці.
Пояснення завдання.
Зображення архітектурних споруд виконується з обов′зковим використанням правил перспективи.
Правила лінійної перспективи:
Послідовність виконання роботи:
1. Проводимо лінію горизонту ,визначаючи на ній місце розташування точки сходження.
2. Відносно точки сходження зображаємо вулицю з поділом на проїжджу частину та тротуар.
3. Робимо побудову корпусу двох найближчих будинків з двох сторін вулиці. Площини будинків, які знаходяться з протилежних сторін відносно вулиці будуть сходитись в одній точці ( точці сходу , яку ми визначили на лінії горизонту).
4. Промальовуєм деталі: вікна, двері т ін. Під час цієї роботи слідкуємо за пропорційним скороченням розмірів предметів.
Індивідуальна робота за творчим завданням.
VІ. Домашнє завдання.
Завершити роботу вдома фарбами , додавши фігури людей, озеленення та ін.