Розробка уроку з теми: " Чергування приголосних г,к,х - ж,ч,ц - з,ц,с"

Про матеріал
Ознайомлення учнів з найпоширенішими чергуванням звуків, вироблення навичок виділяти чергування в коренях слів; правильно вимовляти і писати слова, в яких відбувається чергування; розвивати спостережливість, фонетичні вміння учнів; виховувати дружелюбність, повагу до людей.
Перегляд файлу

1

 

Тема. Чергування приголосних г, к, х – ж, ч, ш – з, ц, с

Тема 2: Дружби надійне плече

Мета: ознайомити учнів з найпоширенішими чергуванням звуків, вироблення навичок виділяти чергування в коренях слів; правильно вимовляти і писати слова, в яких відбувається чергування; розвивати спостережливість, фонетичні вміння учнів; виховувати  дружелюбність, повагу до людей.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: схема «Чергування приголосних звуків при словотворенні», роздатковий матеріал.

Епіграф:                                  Дружба подвоює радості і скорочує наполовину прикрості.

Ф.Бекон

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1.Репродуктина бесіда

- Чому, на ваш погляд, відбуваються чергування звуків?

- Чи завжди чергування звуків відбивається на письмі?

- Назіть відомі вам випадки чергування звуків.

1.2. Словниковий диктант

Завдання:  Змінити і записати ці слова так, щоб відбулося чергування приголосних.

Запоріжжя (запорізький), Чехія (чеський), козак (козаччина), Слова (Словаччина), товариство (товариський), завод (заводський), Черкаси (Черкащина), інтелігент (інтелігентський), комендант (комендантський), Прикарпаття (Прикарпатський),  Онися (Онисьчин).

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

- Отже, тема сьогоднішнього уроку: чергування приголосних г, к, х – ж, ч, ш – з, ц, с.

Ми повинні з вами поглибити знання про найпоширеніші чергування звуків.

Темою виконуваних завдань є : дружби надійне плече.

ІІІ. Засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок

3.2.Розповідь вчителя з використання узагальнених схем

Зовні близьким до чергування, але якісно іншим є процес зміни приголосних при словотворенні. Він полягає у злитті кількох сусідніх приголосних звуків з метою надання мові милозвучності, це явище закріплене на письмі. У першу чергу, йдеться про злиття двох приголосних при творенні слів за допомогою суфіксів –ськ-, -ств-, якщо перед ними стоїть один із девяти приголосних: г, ж, з, к, ч, ц, х, ш, с. 

Давайте прочитаємо правило на ст. 92.

3.3. Робота зі схемою «Чергування приголосних звуків при словотворенні»

Чергування приголосних звуків при словотворенні

[г]

[з]                           +       -ськ- -зьк-

[ж]                                  -ств- -зтв-

Наприклад:  Петербург - Петербургзький; Прага – празький…

 [к ]

[ч ]                           +       -ськ- -цьк-

[ц ]                                    -ств- -цтв-

Наприклад: козак – козацький; парубок – парубоцький – паруботство…

 

[х]

[ш]                           +       -ськ- -ськ-

[с]                                     -ств- -ств-

Наприклад:  товариш – товариський; птах – птаство…

Г, ж, з – жч (вузький, вужчий)

С – щ (високий – вищий)

Д- дж ( радити –раджу)

Зд – ждж ( їздити – їжджу)

Т, к – ч ( летіти – лечу; пекти- печу)

Г –ж (допомогти –допоможу)

С – ш (носити – ношу)

Х – ш ( колихати – колишу)

Ст. – щ ( мостити – мощу)

Б, в, п, м, ф – бл, вл, пл, мл, фл (Любити –люблю, мовити – мовлю, купити – куплю, шуміти – шумлю, графити – графлю)

Ск  - ст - щ ( вереск – верещати) 

Зк – жч (брязкати – бряжчати). 

3.4.Робота з підручником (на дошці)

Відкрийте підручник на сторінці 92 і виконаємо вправу 209.

Вправа 209

Прочитайте. Випишіть дієслова, у яких відбулося чергування приголосних, доберіть дієслово, що підтверджує наявність чергування.

1. Ой, у полі вітер дише, билину колише; козаченько до милої чотири листи пише. 2. Соловейку сизокрилий, скажи правду, де мій милий! 3. Ось я тобі службу нараджу. 4. Коли ми тут сваримось і миримось, у ворота хтось возом уїжджає. 5. Тьму світло переможе, щоб не було негод.

3.5. Вибірковий диктант

В українській мові створена ціла палітра епітетів до слова " друг":

Знайдіть і випишіть серед поданих слів слова, в яких наявні чи можливі чергування [Г], [К], [Х] із [Ж], [Ч], [Ш] або [З'], [Ц'], [С'].

Безкорисливий, близький, випробуваний, відважний, відданий, вірний, гарний, давній, добрий, найдорожчий, дорогоцінний, душевний, єдиний, задушевний, істинний, коханий, любий, люб’язний, милий, міцний, надійний, найближчий, найкращий, незмінний, нерозлучний, перший, постійний, приязний, сердечний, славний, співчутливий, справедливий, старий, турботливий, шанований, щирий.

А чи відомо вам, що в основу слова друг складає давньоруський корінь деръ, що означає "міцний". Аналiз слова "гpомада" в piзних слов'янських мовах теж підтверджує етимологiчну споpiдненiсть зі словом дpуг. Утворіть від поданого слова друг однокореневі слова. Поясніть фонетичні зміни, що відбуваються у корені.

3. 6. Робота на картках

У поданих реченнях знайдіть і випишіть випадки наявних або можливих фонетично не зумовлених (історичних) чергувань приголосних. Поясніть, якими діючими в давню епоху законами вони зумовлені.

Добре нам мати на світі хорошого друга, друзів — ще краще (М. Рильський). Поезія, друже, всюди є — і в людях, і в природі... ( Б. Лепкий). Численні Сашкові друзі вторували доріжку до його хати (С. Плачинда). Солдат стояв у смузі крайнього вікна лицем до річки і вдивлявся свого друга (В. Винниченко). Любка ступала босими ногами по поросі (В. Винниченко). «Чоловіче мій, запрягай коня!», -  сказала подруга Оксани (Л. Костенко).

3.7. Творче завдання

Підготуйте усний твір-мініатюру "Мій давній друг" , використовуючи подані слова:

Безкорисливий, близький, випробуваний, відважний, відданий, вірний, гарний, давній, добрий, найдорожчий.

3.8. Гра “Хто більше?”.

До слів ріг, друг дібрати спільнокореневі слова з іншими кореневими приголосними:

А) наріжний, Криворізький, ріжок, на розі;

Б) дружина, дружній, друзі, подружжя, дружба.

V. Підсумок уроку

5.1.Завдання «Міні доповідь»

- Розкажіть міні доповідь про чергування голосних та приголосних звуків.
( декілька учнів)

VІ. Оголошення домашнього завдання та коментар оцінок

  • § 19, 20  Впр. 211(усно) 212 (письмово).

Вправа 211

Розгляньте таблицю. Зачуйте, про яких способів словотвору йдеться. При творенні яких частин мови відбувається зміна приголосних?

Вправа 212

Від поданих іменників утворіть і запишіть прикметники за допомогою суфіксів –ськ-, -ств-, поясніть наявність змін у них.

Кривий Ріг, Збараж, Овруч, Одесса, Бахмач, Гамбург, Черкаси, казах, чуваш, латиш, печеніг, грек, киргиз, чумак, гайдамака, волох, узбек, поляк, словак, брат, українець, білорус, француз, швед, башкир.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 травня 2020
Переглядів
5741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку