Розробка уроку з теми "Філософія життя і смерті в повісті Еріка-Еммануеля Шмітта «Оскар і Рожева Пані»."

Про матеріал

Мета даного уроку: подати короткі відомості про письменника; проаналізувати повість (розкрити зміст твору, його художню своєрідність); навчити учнів цілісно сприймати твір; розвивати навички аналітичного мислення, уміння складати характеристику героїв, відповідати на проблемні запитання.

Перегляд файлу

Тема уроку. Філософія життя і смерті в повісті Еріка-Еммануеля Шмітта «Оскар і Рожева Пані».

Мета: подати короткі відомості про письменника; проаналізувати повість (розкрити зміст твору, його художню своєрідність); навчити учнів цілісно сприймати твір; розвивати навички аналітичного мислення, уміння складати характеристику героїв, відповідати на проблемні запитання.

Обладнання: портрет Еріка-Еммануеля Шмітта, текст повісті «Оскар і Рожева Пані».

Тип уроку: урок позакласного читання, 6 клас.

Прийоми і форми роботи: лекція вчителя, бесіда за текстом твору, дискусія, робота в групах, прийом «Займи позицію».

«Для життя є одне-єдине рішення – жити»

(Слова Оскара з повісті «Оскар і Рожева Пані»)

Книжка – про уяву, яка допомагає жити

(Е.-Е. Шмітт)

ХІД УРОКУ

І. Вступне слово вчителя.

Життя – це найбільше диво і найбільша світова таємниця. Це найвеличніший прояв Бога. Життя – це зернина, яка, лягаючи в землю, гине, щоб знову відродити себе в новому колоску. Життя – це досвід, мудрість, розум, творчість, віра, любов. Життя – це велика відповідальність кожного з нас перед собою, перед суспільством, перед майбутнім, перед Богом. Сьогоднішній урок – один із проявів людського життя.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

В одному з інтерв’ю Ерік-Еммануель Шмітт зазначив: «Я вважаю, що є дар життя, але є і дар смерті, і обидва ці дари дані людині. Шлях, який рано чи пізно пройде кожен. І це невідворотно». Так, цю невідворотність усвідомлює розум, але відмовляється з нею миритися серце. Особливо, якщо сьогодні на цей шлях став десятирічний хлопчик, хворий на лейкемію, який доживає свій короткий вік у лікарні. Його звати Оскар, він – герой повісті «Оскар і Рожева Пані» сучасного французького драматурга Еріка-Еммануеля Шмітта. Автор розповів історію так, щоб ті, хто її читатиме, гостріше відчули життя, його красу і швидкоплинність.

Отже, про життєствердну книгу «Оскар і Рожева Пані», що допомагає задуматись над тим, як ми проживаємо кожен свій день, і про сили, які є всередині нас, аби ми змінювались і змінювали, про самого автора – сьогодні на уроці.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.Життя та творчість Еммануеля Шмітта.

Біограф.

Драматург, есеїст, романіст і сценарист Ерік-Еммануель Шмітт народився 28 березня 1960 року в Ліоні. Готувався до кар’єри композитора, вчився грати на фортепіано. З тих пір музика, наряду з теологією і метафізикою – захоплення його життя. «Музика завжди каже правду, інтелект вступає пізніше… Те ж саме відбувається, коли я пишу п’єсу. Я завжди намагаюсь почути музику душі, тобто дещо більше, ніж просто слова», - скаже він пізніше в одному з інтерв’ю. Однак, крім музики, хлопчик захоплювався написанням творів: в одинадцять років написав першу книгу, в шістнадцять – першу п’єсу «Грегуар, або Чому горошок зелений». В кінці кінців слово одержало верх над музикою. Закінчивши престижний Вищий педагогічний інститут і захистивши філософську дисертацію, присвячену Дені Дідро, Шміт починає викладати філософію спочатку в ліцеї Шербура, потім в університеті Шамбері. Але надовго він там не затримується: наукова кар’єра була принесена в жертву літературі.

Літературознавець.

Успіх  до драматурга прийшов у 1991 році із виходом у світ пєси  «Вавилонська ніч», яка  була поставлена Шекспіровським королівським театром. Друга п’єса, «Відвідувач» (1993) , в якій до Зигмунда Фрейда чи то наяву, чи то уві сні з’являється чи то божевільний, чи сам Господь Бог, і де ведеться глибоко філософський, але не нудний діалог про людську сутність, про смерть і про релігію – забезпечила йому визнання критики. В 2001 році французька Академія присуджує драматургу Гран-прі.

Окрім п’єс, Шмітт пише романи. І теж отримує за них премії. Премію «Перший роман» отримала його «Секта егоїстів»(1994). Але найбільший успіх припав на долю «Євангеліє від Пілата»(2000) , над яким письменник працював 8 років.

В Шмітті живе просвітитель і в деякій мірі місіонер. Тому особливе місце в його творчості посідає «Цикл незримого», куди входить чотири твори: «Міларепа»(1997), «Пан Ібрагім і квіти Корану» (2001), «Оскар і Рожева Пані» (2002) і зовсім недавні «Діти Ноя» (2004). Об’єднуюча «Цикл незримого» тема – духовність та релігія.

Зараз автор працює над романом про взаємини людей між собою.

2.Історія створення повісті « Оскар і Рожева Пані».

(Рольова гра на основі матеріалів інтерв’ю, що відбулось 4 квітня 2013 року, під час перебування Еріка-Еммануеля Шмітта в Україні в рамках десятого ювілейного фестивалю «Французька весна» у Львові)

Журналіст:

— Які події надихнули Вас на написання «Оскара і Рожевої Пані»?

Ерік-Еммануель Шмітт:

— По-перше, «Оскар і Рожева Пані» повниться моїми спогадами про дитинство. Маленьким я багато часу проводив у дитячих лікарнях – не тому, що хворів, а тому, що мій тато був дитячим лікарем. Всі четверги й суботи по обіді я бував у закладах такого типу. Серед моїх друзів було чимало хворих дітей. По-друге, було-таки, що я серйозно хворів, лежав у лікарні, й одного дня мені повідомили, що я видужав і можу йти додому. Ті діти, які лежали в лікарні разом зі мною, лишалися. Я йшов, а вони лишались – і це здалося мені дуже нечесним. Я думав тоді про сміливість і розум, які потрібно мати навіть тоді, коли знаєш, що серйозно хворий і можеш померти. Того дня я пообіцяв собі, що напишу про це книжку, – ця книжка і стала «Оскаром». По-третє, в моєму вже дорослому житті було чимало близьких, любих людей, які серйозно хворіли, і дехто з них помер. Це були надзвичайно важкі моменти. Але тоді я зрозумів, що одна з найпрекрасніших речей – це уява, фантазія. Саме тому я вигадав Рожеву пані – таку собі Шехерезаду, яка завжди має напоготові якусь історійку. Завдяки уяві, фантазії, яка водночас містить у собі і смак правди, і смак витівки, ця жінка допомогла хлопчикові жити. Медицина вже була безсила, але людяність могла його врятувати, себто допомогти гідно прожити життя до останніх днів. Хоча ця книжка говорить про сторони сумні та важкі, про смерть, та водночас ця книжка – про уяву, яка допомагає жити.

Журналіст:

— Вам, мабуть, невідомо, що «Оскара і Рожеву Пані» в Україні включено у шкільну програму . Як Ви до цього ставитесь? І чи включені Ваші твори у шкільну програму у Франції або в Бельгії?

Ерік-Еммануель Шмітт:

— Я дуже радий і дуже наляканий водночас. Втім, у Франції та в Німеччині також багато моїх творів –деякі романи, деякі п’єси – внесені до шкільної програми. Насправді це дуже хвилююче, коли до мене на автограф-сесії приходять діти 10, 11, 12, 13 років. На цю тему можу розповісти анекдот. Вперше зі мною таке трапилося на презентації «Оскара й Рожевої Пані» у Брюсселі: під час автограф-сесії до мене підійшли мама з хлопчиком 10 років. Я був дуже збентежений тим, що бачив хлопчика, він був дуже збентежений тим, що бачив мене, я запитав його: «Чому ти вирішив прочитати цю книжку?» Він відповів: «На обкладинці я прочитав, що в книжці йдеться про хвору дитину, яка помре. Книжка мене зацікавила». Я був дуже зворушений, потім глянув на матір і запитав: «Ви читали цю книжку?». Вона відповіла, що ні. Я запитав, чому, і почув: «Тому що на обкладинці я прочитала, що книжка розповідає про хвору дитину, яка помре». У результаті я був дуже радий бачити своїм читачем 10-річного хлопчика.

3.Робота над твором «Оскар і Рожева Пані».

3.1. Вступне слово учителя.

 «Оскар і Рожева Пані» - це історія про хворобу і про смерть, про Любов і про Бога, про силу, віру і уяву. 

В повісті розповідається про десятирічного хлопчика Оскара, невиліковно хворого на рак, який жив у лікарні через лейкоз. Він розумів, що надії на одужання вже немає, а згодом дізнався, що скоро помре. Це, звісно, змінює світогляд хлопця та його почуття. Рожева Пані – одна з тих, хто добровільно ходить у лікарню, щоб допомагати дітям, фактично дарує Оскарові нове життя. Вона переконує хлопця зіграти в таку гру, коли один прожитий день дорівнює десятьом рокам: так він встигне прожити аж 120 років. Окрім цього, Рожева Пані радить Оскарові писати листи Богові, який хлопцю здається чимось подібним до Діда Мороза. Хоча Оскару важко повірити в Бога, він проте йде на цей експеримент і таким чином проживає все своє життя. У 12-и листах до Бога він розповідає про свою юність, перше кохання, подружнє життя, кризу середнього віку, старість і підготування до смерті.

Відчайдушна мужність Оскара вражає, а його власні слова розчулюють, проте не викликають бажання жаліти хлопця, натомість - тішитись, що таке маленьке серце і розум мають стільки віри, сили, любові і розуміння. Він помирає щасливий, адже відчув, що таке - Бог. («…Вперше. Я споглядав світло, кольори, дерева, пташок, тварин. Я відчував, як повітря проходить крізь мої ніздрі і дає змогу дихати. Я відчував себе живим. Я тремтів від чистої радості. Щастя буття. Я був зачудований. Дякую, Господи, що ти зробив це для мене, що ти взяв мене за руку і повів у серце таїни, щоб її споглядати. Дякую».)

Цей твір не є сповіддю з жалем за втраченим чи пережитим. Це саме життя – таке, як воно є. За допомогою уяви, Оскар зміг змінити своє ставлення до Бога, батьків і самого себе. Він додав «життя у саме життя», він творив його і проживав. І прожив!

3.2. Бесіда за запитаннями учителя.  

- У якій незвичні формі написана повість-казка? (У формі листів)  

- За яким ознаками ви здогадалися, що це лист? (Є звертання до адресата, в основі - монолог героя)

 - Чи часто ви пишете листи? Кому ви їх адресуєте?  

- Чи писали ви листи незвичному адресату, наприклад, Діду Морозу, Святому Миколаю?  Що спонукало вас написати такого листа?  

- Кому адресує свій  листи Оскар? (Богові)

 3.3. Коментар учителя. Діти, творів у формі листів не так уже й багато у літературі. Такий жанр отримав назву епістолярного. Його використовують тоді, коли хочуть передати  найтонші та найглибші порухи душі головного героя. Тому що листи пише не людина, а її серце та душа.

3.4. Словникова робота.

Епістолярний жанр – різновид художнього твору, що являє собою цикл листів одного або кількох героїв. У листах відображаються думки і почуття героїв, їх глибинний внутрішній світ.

3.5. Дослідницька робота.

Довести, що оповідання «Оскар і Рожева Пані» відноситься до епістолярного жанру.

 3.6. Робота над змістом твору за запитаннями вчителя.

- Чи зворушила вас історія маленького Оскара? 

- Чому хлопчик перебуває в лікарні?

- Чому лікар Оскара ходить сумний та невеселий? 

- Хто допомагає хлопчику пережити тяжкі дні в лікарні? 

- Чому жінка отримала таке дивне ім’я Бабця-Ружа?

- Про яку легенду, що існує в країні, розповіла Бабця-Ружа?

- Чому Бабця-Ружа радить Оскарові розпочати писати листи до Бога? Про

що, за її словами, Оскар може попросити?

- Які життєві етапи проживає у своїй уяві Оскар? Чи відчуває він серйозну

відповідальність за кожен свій вчинок?

- Чи відчув хлопчик прихід Бога? Коли це відбулося?

- Які нові відчуття з’явилися в Оскара після того, як він відвідав капличку?

3.7. Виразне читання.

Прочитайте діалог хлопчика і Бабці-Ружі у капличці, прокоментуйте його.

3.8. «Займи позицію».

- Чому Оскар вважав своїх батьків легкодухами?

- Спробуйте зрозуміти їх і виправдати їх поведінку.

- Коли хлопчик змінив свою думку про батьків?

 - Яким було для Оскара святкування Різдва?

- Що попросив Оскар у Бога після різдвяної вечері? (Останнє в житті Оскара Різдво перетворилося на справжнє сімейне: свято: свято жартів, теплих слів, надій, різдвяних гімнів. Бабця-Ружа посприяла об’єднанню та порозумінню родини. У листі до Бога Оскар висловив своє бажання: «нехай мої батьки залишаються завжди такими, як сьогодні ввечері. І я також. Це було чудове Різдво»)

3.9. Аналіз «Кола Вена».              

        Дід Мороз Бог

 

                            Подарунки

                                                        духовні 

                Людина сподіваєть

Подарунки             на диво.

матеріальні           В їхнє існування

                        вірять, або

                                не вірять. 

 

3.10. Дослідницька робота в парах.

«Одинадцять днів і все життя Оскара»

Користуючись текстом повісті, заповнити відповідні колонки (для кожної пари - один день):

День

Період

життя  Оскара

Події життя Оскара

Учасники

подій

Оцінка подій героєм та

його висновки.

Найважливіші цитати

Висновки й примітки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.11. Слово вчителя.

Діти, щодня важкі невиліковні хвороби забирають життя хворих дітей. Будучи користувачем соціальних мереж ви  можете спостерігати скільком хворим  діткам потрібна допомога. Декого ще  можна врятувати, зробивши складну операцію. В який спосіб можна підтримати таких дітей?

3.12. Рольва гра «Я - волонтер».

3.14. Налаштування учнів на сприйняття  головної ідеї твору.

    У повісті Е.Е.Шмітта «Оскар та Рожева Пані» мудра Бабця - Ружа стверджує: можна за все життя не прожити й одного гідного дня, а можна все життя прожити за дванадцять днів. В Оскара обмаль часу, тому він поспішає жити й устигнути померти старим досвідченим чоловіком.

 Прояв розуму і мужності у тому, щоб змінити щось у світі. Проблема у тому, щоб розрізнити, що можна змінити, а що неможливо. Ми не можемо змінити хворобу, смерть. Але коли ти не можеш чогось змінити у світі, ти можеш змінити своє бачення, своє ставлення до цього. У випадку Оскара, хлопчика, хворого на рак, наука, медицина безсилі. Але любов і сила фантазії допомагають йому жити. Ми не можемо змінити болісних моментів, але можемо чомусь навчитися. Коли хтось близький помирає, треба усвідомити, що єдине, що ми можемо, - передати їм свою любов...

3.15. «Скарбничка порад».

     Від імені Оскара дайте своїм одноліткам поради, які були б важливими  у їхньому житті (можна записати  узагальнені поради в робочі зошити).

Можливі варіанти порад:

 - проживай кожен день гідно;

 - віддавай свою любов ближнім;

 - проявляй милосердя до хворих;

 - у найтяжчі хвилини свого життя довірся своїм рідним та Богу;

 - життя прекрасне - цінуй його!

V. Підсусок.

VI. Домашнє завдання. 

1.Намалювати ілюстрації до повісті Еріка-Еммануеля Шмітта «Оскар і Рожева Пані».

2.Скласти вікторину за змістом твору.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

Література:

ГузьО.О., Тіхоненко С.О. Гуманістичні цінності в творі Еріка – Еммануеля Шмітта «Оскар і Рожева пані». З.Л. №2, 2015. ст. 7.                                   

                                   Інтернет – ресурси:

1.http://lodbphoto.blogspot.com/

2. http://www.quickiwiki.com/uk/

3. http://liturok.in.ua/svitlit/6clas/

4. http://klaslit.in.ua

5. http://reftrend.ru/

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пилипенко Галина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 липня 2018
Переглядів
11739
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку