Розробка уроку з теми "Гідросфера"

Про матеріал
Мета: з’ясувати склад гідросфери; згадати властивості води; з’ясувати суть і значення світового кругообігу води; визначити значення води в природі й житті людини.
Перегляд файлу

Тема Гідросфера. Її основні частини.   6 клас

Мета: з’ясувати склад гідросфери; згадати властивості води; з’ясувати суть і значення світового кругообігу води; визначити значення води в природі й житті людини.

Обладнання: глобус, ілюстрований дидактичний матеріал.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань і вмінь та мотивація навчальної діяльності

Безмежне і багатолике життя.

Воно всюди на нашій планеті.

Та життя є тільки там, де є вода.

Немає живого створіння,

якщо немає води...

І. В. Петрянов

Учитель демонструє глобус, фото Землі із космосу.

Питання. Якого кольору на цих зображеннях більше? Чому? (Блакитного. Більшу частину поверхні Землі займає вода)


 

 

 

 

 

        3/4 поверхні Землі — вода

Разом із повітряною оболонкою вони надають нашій планеті такої неповторної краси в космічному просторі.

А що ж таке вода?

Де вона зустрічається в навколишній природі?

Учитель. Вода являється основним компонентом нової оболонки, яку ми починаємо вивчати на сьогоднішньому уроці. Отже, тема нашого уроку — «Гідросфера. Світовий кругообіг води».

Питання. Як ви вважаєте, у чому важливість нової теми? (Діти роз повідають про значення води в природі і для людини (випереджальне завдання).)

  • Доросла людина щоденно споживає 2 л води. Не можна прожити без неї більше ніж вісім діб. У разі втрати організмом понад 1/10 частини води кров загусає і втрачає здатність рухатись по кровоносним судинам.
  • Для вирощування 1 тонни пшениці потрібно 1500 т води; рису — 4000 т; бавовнику — 10000т.

Для з’ясування значення води в природі і для людини на дошці прикріплені малюнки-підказки, на столі стоїть макет яру, водоспаду. (Граємо в гру, коли людина втратила пам’ять і не може згадати минуле, вона тільки намалювала окремі малюнки з минулого, а учні як досвідчені аналітики допоможуть їй відновити в пам’яті події минулого. В даному випадку це значення води в природі і для людини.)

(Вода — це середовище життя для деяких- організмів; невід’ємна частина рослин і тварин; транспортний шлях; використовується в промисловості та в побуті, для виробництва електроенергії; мінеральні джерела мають лікувальне значення; водойми — це зони відпочинку; вода розмиває поверхню землі, змінюючи рельєф...)

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Учитель. Згадаємо славнозвісний мультфільм «За 80 днів навколо світу». І знаменитого містера Фікса, який весь час хотів завадити містеру Фогу і Паспарту вчасно завершити цю подорож. Що разу він говорив «Чи є у вас план, містере Фіксе?» Тільки на відміну від нього ми виробимо план сьогоднішнього уроку не для того, щоб комусь зашкодити, а навпаки, щоб допомогти собі у вивченні нового матеріалу. І крок за кроком впевнено іти до своєї мети.

Жизнь цепь, а мелочи в ней — звенья.

Нельзя звену не придавать значенья.

Тож давайте виробимо план наших дій. Як ми сплануємо хід нашого уроку? (Можна пригадати і провести аналогію з вивчення попередньої теми «Літосфера». Учні пропонують. План записують на дошці.)

План

  1. Дати визначення поняттям.
  2. З’ясувати властивості води.
  3. З’ясувати, з яких частин складається гідросфера.
  4. Які явища в ній відбуваються.
  5. Наслідки цих явищ.

 

  1.             Вивчення нового матеріалу

Учитель. Давайте пригадаємо, що таке літосфера. А тепер спробуйте самостійно дати визначення гідросфери. (Гідросфераводна оболонка Землі)

Вона складається з води. Давайте пригадаємо, які ж властивості має вода. І в цьому вам знову допоможуть малюнки (мал. 1). Аналітики та шифрувальники, до роботи!

Завдання. Записати властивості води (можна радитись із товаришами).

  1.                 Прозора.
  2.                 Текуча.
  3.                 Безсмаку.
  4.                 Розчиняє деякі речовини. (Як це проявляється в природі?)
  5.                 Має малу теплопровідність. (Як це проявляється в природі?)
  6.                 Унаслідок нагрівання розширюється.
  7.                 У разі охолодження стискається.
  8.                 Унаслідок замерзання розширюється. (Як ці знання використовує людина?)
  9.                 = 0 °С — замерзає і° = 100 °С — кипить може перебувати в трьох станах


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблема. Яка з властивостей найважливіша? Що її спричиняє? До чого призводить?

Учні зачитують свої записи, доповнюючи один одного.

Учитель. Щоб з’ясувати, яка ж властивість найважливіша і яке вона має значення в природі, прослухайте вірш і розгляньте малюнок (мал. 2).


(Читає вірш С. Щипачова.)

Міріади водяних пилинок

Піднімаються над океаном,

Щоб помандрувати без зупинок

По широтах і меридіанах,

Щоб згуститись в хмарування

І, налившись тягарем води,

Ринуть на піски і на каміння,

На поля і на сади.

Питання. Як рухається вода, переходячи з одного стану інший?

Чи може цей процес перерватись?

(Ні. Треба, щоб вода втратила свої властивостіздатність перебувати в трьох станах, або Сонце перестало світити, або зник вітер)

Звідки й куди рухається вода? (Відповіді за малюнком.)

Спробуйте дати визначення світо­вому кругообігу води.

(Учні формулюють визначення: «Світовий кругообіг — це безперервний процес переміщення води з океану на суходіл через атмосферу і з суходолу в океан»)

А що є основними рушійними силами явищ, які зумовлюють кругообіг води? (1. Здатність води перебувати в трьох станах. 2. Сила тяжіння Землі. 3. Нагрівання поверхні Сонцем)

Яке значення кругообігу води? (1. Перерозподіл тепла і вологи.2. Зміна рельєфу. 3. Взаємозв’язок між оболонками Землі)

Учитель. Із запропонованого вами плану, вивчення теми, залишилось лише одне питання. З яких частин складається гідросфера? Давайте з’ясуємо це за схемою.

                             Гідросфера

 

 

 

 

Світовий . океан

Океани

Моря

Затоки

Протоки

Вода в атмо­сфері

Хмари

Опади

Води

суходолу

Річки

Озера

Болота

Підземні

води

Льодовики

(Можна запропонувати заповнити учням схему самостійно, маючи лише назви основних складових.)

  1. Закріплення нових знань і умінь учнів
  2. Підсумки уроку
  1.   Дати визначення поняттям: «гідросфера», «світовий кругообіг води».
  2.   Перелічити властивості води.
  3.   З яких основних частин складається гідросфера?
  4.   Які сили спричиняють кругообіг води?
  5.   Укажіть значення світового кругообігу води.
  1. Домашнє завдання

Прочитати відповідний параграф у підручнику, переглянути записи в зошиті.

На вибір для бажаючих — завдання творчого та пошукового характеру.

1) Скласти казку «Крапелька-мандрівниця».

2) Підготувати загадки та приказки про воду.

3) Підготувати матеріал про шанобливе ставлення українського народу до водних об’єктів (криниць, джерел та річок).

docx
Додано
3 листопада
Переглядів
24
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку