Урок № 25/9
Тема: Побудова зображень, що дає тонка лінза.
Мета: продовжити формування навичок учнів у побудові зображень що дає тонке лінза. Розвивати аналітичне мислення та самостійність. Виховувати впевненість у собі.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, плакат.
Хід уроку
Щоб знайти положення зображення, досить знайти перетин двох променів, що вийшли зі світної точки. Яких саме? Будь-яких! Проте існують певні зручні промені, якими можна скористатися. Таких променів три:
1. Паралельний до головної оптичної осі.
2. Такий, що проходить через фокус.
3. Такий, що проходить через центр лінзи.
Доцільно зробити разом з учнями (на дошці та в зошитах) окремі рисунки для збиральної та розсіювальної лінзи. Розберемо приклади побудови зображень у тонкій лінзі.
Розгляньте уважно отримане зображення. Що ви можете про нього сказати?
Виявляється, що існує проста формула, яка дозволяє в будь-якому випадку визначити відстань f від лінзи до зображення, якщо ми знаємо відстань d від лінзи до предмета та фокусну відстань F лінзи.
f - від лінзи до зображення, d - від лінзи до предмета. Значення f вважають від’ємним, якщо зображення уявне.
Оптична сила лінзи : Д=1/F.
1. Знайдіть фокусні відстані лінз з оптичною силою 2 дптр, 5 дптр, -4 дптр, 8 дптр, -10 дптр.
2. Побудувавши хід променів (див. рис. а, б), знайдіть положення оптичного центра лінзи та її фокусів. Яка це лінза - збиральна чи розсіювальна? MN - головна оптична вісь лінзи, A - світна точка, A1 - її зображення.
4. Чому влітку треба рано підніматися, щоб полити овочі на городі?
5. Оптична сила лінзи 2,5 дптр. На якій відстані від неї треба розмістити лампу та екран, щоб отримане на екрані зображення було такого ж розміру, як сама лампа?
Бесіда за питаннями
1. Чим відрізняється уявне зображення від дійсного?
2. На рисунку показані промені, що виходять з однієї світної точки A та проходять через збиральну лінзу. Покажіть подальший хід променів 2 і 4.
3. Сонячного дня хлопчик намагається використати збиральну лінзу як запалювальне скло. Яке зображення Сонця він має для цього отримати (дійсне чи уявне)?