Розробка уроку з теми "Побудова зображень, що дає тонка лінза".

Про матеріал
Урок № 25/9 Тема: Побудова зображень, що дає тонка лінза. Мета: продовжити формування навичок учнів у побудові зображень що дає тонке лінза. Розвивати аналітичне мислення та самостійність. Виховувати впевненість у собі. Тип уроку: комбінований урок. Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, плакат.
Перегляд файлу

 

Урок № 25/9

Тема: Побудова зображень, що дає тонка лінза.

Мета: продовжити формування навичок учнів у побудові зображень що дає тонке лінза. Розвивати аналітичне мислення та самостійність. Виховувати впевненість у собі.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, плакат.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка д/з.
  3. Всебічна перевірка знань.
  4. Підготовка учнів до активного і свідомого засвоєння нового матеріалу.
  5. Засвоєння нових знань.

Щоб знайти положення зображення, досить знайти перетин двох променів, що вийшли зі світної точки. Яких саме? Будь-яких! Проте існують певні зручні промені, якими можна скористатися. Таких променів три:

1. Паралельний до головної оптичної осі.

2. Такий, що проходить через фокус.

3. Такий, що проходить через центр лінзи.

Доцільно зробити разом з учнями (на дошці та в зошитах) окремі рисунки для збиральної та розсіювальної лінзи. Розберемо приклади побудови зображень у тонкій лінзі.

1. Предмет міститься перед збиральною лінзою на відстані, яка втричі перевищує фокусну відстань. Проводимо з точки A названі вище промені та переконуємося: всі вони перетинаються в точці A1 . Ця точка й є дійсним зображенням точки A . Отже, ми могли б обійтися будь-якими двома променями з показаних трьох. Що ж до зображення A1B1 предмета AB , то воно є дійсним, оберненим і зменшеним удвічі.

2. Предмет розміщено перед збиральною лінзою на відстані, яка вдвічі менша від фокусної відстані. Проводимо з точки A названі вище промені та переконуємося: вони розходяться! Їх продовження перетинаються в точці A1 . Ця точка є уявним зображенням точки A . Зображення A B 1 1 предмета AB є уявним, прямим і збільшеним удвічі (точка B1 збігається з фокусом лінзи).

3. Ви можете легко переконатися, що збиральна лінза дає дійсні зображення віддалених предметів у так званій фокальній площині. Для цього візьміть збиральні лінзи та спробуйте отримати на екрані зображення вікна та предметів за вікном (наприклад, дерев).

Розгляньте уважно отримане зображення. Що ви можете про нього сказати?

Виявляється, що існує проста формула, яка дозволяє в будь-якому випадку визначити відстань f від лінзи до зображення, якщо ми знаємо відстань d від лінзи до предмета та фокусну відстань F лінзи.

Формула тонкої лінзи: .

f - від лінзи до зображення, d - від лінзи до предмета. Значення f вважають від’ємним, якщо зображення уявне.

Оптична сила лінзи : Д=1/F.

Розв’язування задач

1. Знайдіть фокусні відстані лінз з оптичною силою 2 дптр, 5 дптр, -4 дптр, 8 дптр, -10 дптр.

2. Побудувавши хід променів (див. рис. а, б), знайдіть положення оптичного центра лінзи та її фокусів. Яка це лінза - збиральна чи розсіювальна? MN - головна оптична вісь лінзи, A - світна точка, A1 - її зображення.

3. Яка лінза може давати збільшені дійсні зображення? За якої умови? Побудуйте відповідне зображення.

4. Чому влітку треба рано підніматися, щоб полити овочі на городі?

5. Оптична сила лінзи 2,5 дптр. На якій відстані від неї треба розмістити лампу та екран, щоб отримане на екрані зображення було такого ж розміру, як сама лампа?

 

 

  1. Закріплення.

Бесіда за питаннями

1. Чим відрізняється уявне зображення від дійсного?

2. На рисунку показані промені, що виходять з однієї світної точки A та проходять через збиральну лінзу. Покажіть подальший хід променів 2 і 4.

3. Сонячного дня хлопчик намагається використати збиральну лінзу як запалювальне скло. Яке зображення Сонця він має для цього отримати (дійсне чи уявне)?

 

  1. Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку