Даний конспект уроку допоможе педагогу провести сучасний урок із зарубіжної літератури. Мета уроку:познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Джеймса Олдріджа, розвивати в дітей навички аналізу тексту, допомогти учням зрозуміти складні стосунки між батьком і сином, осягнути розвиток душевного стану героїв, виховувати чуйних, благородних людей.
Тема. Життя та творчість Джеймса Олдріджа. Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей в новелі „Останній дюйм”.
Мета: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Джеймса Олдріджа, розвивати в дітей навички аналізу тексту, допомогти учням зрозуміти складні стосунки між батьком і сином, осягнути розвиток душевного стану героїв, виховувати чуйних, благородних людей.
Обладнання: портрет Джеймса Олдріджа, географічна карта, слайди підводних зйомок.
Зміст уроку
І Оголошення теми, мети уроку.
ІІ Знайомство з життєвим та творчим шляхом Джеймса Олдріджа
Рольова гра. Інтерв’ю з письменником.
(Учні творчої групи)
Учень. Шановний Джеймсе Олдрідже, скажіть, будь ласка, де і коли ви народилися?
Олдрідж. Я народився 10 липня 1918 р. в глухому селі австралійського штату Вікторія в родині англійця. Незабаром ми переїхали в маленьке місто Суон Хілл, де я отримав перші життєві уроки.
Учень. Що ви можете розповісти про своїх батьків?
Олдрідж. Батько редагував місцеву газету, був освіченою людиною, скромним і невибагливим у побуті. Моя родина любила життя, була закохана у природу, захоплювалася літературою і мистецтвом. Жили ми скромно: зарплатні батька ледь вистачало, щоб прогодувати сім’ю (я був 5-ою дитиною).
Учень. Я читав, що в дитинстві ви любили рибальство, весловний спорт, полювання.
Олдрідж. Так, правда. На все це потрібні були гроші, і я підробляв: по суботах важив картоплю, а у вільних кутках батькового городу вирощував горох.
Учень. Як склалася подальша ваша доля?
Олдрідж. Мені пощастило вступити до вищої школи – комерційного коледжу в Мельбурні. Але щоб мати змогу вдень вчитися, я вночі працював. Потім були перші журналістські спроби і переїзд на „землю батьків” – у Лондон, з яким пов’яжу все своє подальше життя. В 1938р. вступив до Лондонської Економічної школи. У двадцять років на власні очі побачив обличчя фашизму, коли приїхав військовим кореспондентом в Іспанію. Під час Другої світової війни як військовий кореспондент я побував в багатьох країнах. Провідною темою в моїй творчості періоду війни була тема боротьби з фашизмом. Антифашистсько тема висвітлена в творах „Справа честі”, „Морський орел”, „Про багатьох людей”. В повоєнній творчості виявляю інтерес до національно-визвольного руху колоніальних країн: „Герої постинних горизонтів”, „Останній вигнанець”. У подальші роки я працював у новелістичному жанрі. Мої новели побудовані на драматичних сюжетах, гострій побутовій спостережливості. Найкращі твори малого жанру: „Батькова сорока”, „Хлопчик з лісового берега”, „Останній дюйм”, „Акуляча клітка”.
Учень. Шановний Олдрідже, ви неодноразово відвідували Україну. Які почуття зв’язують вас з цією країною?
Олдрідж. Особливі почуття. Україна близько нагадує мені країну мого дитинства Австралію. Будь-який український сільський хлопчик може впізнати себе в героях моїх „дитячих” оповідань.
Учень. Ми знаємо, що для багатьох епізодів новел, зокрема, новели „Останній дюйм”, яку будемо вивчати, характерна документальна точність і переконливість. Поясніть будь ласка.
Олдрідж. Я писав про те, що мені близьке, що становило якусь частину особистого і відчутого. Захоплювався авіацією і це мені допомгогло в написанні твору „Останній дюйм”. Про підводне полювання написав своєрідний навчальний посібник для любителів підводного спорту. А так звана Акуляча бухта поблизу Каїра мені добре знайома.
Учень. Джеймсе Олдрідже, дякуємо за цікаве інтерв’ю. Ми в захопленні від вашого життєвого та творчого шляху.
ІІІ Вивчення новели „Останній Дюйм”.
Слово учителя.
Батьки і діти – вічна проблема. Як порозумітися, якою стежиною пройти до серця дорогої людини. До цієї проблеми звертались багато поколінь письменників. Широко відома новела Олдріджа „Останній дюйм” торкається питань людського взаєморозуміння. Складні взаємовідносини між персонажами твору: батьком і сином. Їхні стосунки не прсті. Але герої, потрапивши в критичну ситуацію, крок за кроком зближуються, і їхня відчуженість скорочується до останнього дюйма.
Словникова робота.
Користуючись тлумачним словником, з’ясувати значення слова дюйм.
Повідомлення учнів творчої групи.
Історія написання новели „Останній дюйм”.
Композиція та особливості жанру твору.
Евристична бесіда.
Учитель. Письменник не міг залишити читачів на найцікавішому місці і не розповісти про дальші відносини між Беном і Деві. Тому і написав продовження розплвіді окремим оповіданням „Акуляча клітка”.
Учень творчої групи коротко передає сюжет оповідання „Акуляча клітка”.
Робота в паралельних діадах.
Учні обмінюються враженнями від почутого.
Рефлексія. Метод „Незакінчене речення”.
„Ознайомившись з життєвим та творчим шляхом Олдріджа і його новелою „Останній дюйм”, я .......”.
Домашнє завдання.
Мікрогрупам підготувати інсценівку улюбленого епізоду новели „Останній дюйм”. Бажаючим проілюструвати твір та підготувати слайди екскізів обладнання.