Урок. ". Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі» Подорож Скруджа у часі і просторі як можливість осягнути власне життя."

Про матеріал

Конспект уроку зарубіжної літератури для учнів 7 класу з вивчення повісті Ч.Діккенса "Різдвяна пісня в прозі". Знайомство з головним героєм твору, з'ясування причин його деградації та переродження Е.Скруджа.

Перегляд файлу

Тема.  Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі» Подорож Скруджа у часі і просторі як можливість осягнути власне життя.

Мета: формування предметних компетентностей: навчати вмінню аналізувати зміст художнього твору, давати характеристику героя; розвивати словниковий запас школярів, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, ідейно-художнього аналізу художніх творів; виховувати у школярів потребу у високих естетичних та гуманних цінностях; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі, ведення дискусій; інформаційної: формувати вміння працювати з текстами великих обсягів; загальнокультурної: виховувати елюдяність, доброту, милосердя, естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати кругозір школярів.

Обладнання:  мультимедійна презентація, текст твору, відеофрагмент із фільму  «Різдвяна історія».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Милосердя, співчуття, щедрість – ось на що мав би я спрямувати свою діяльність. Май душу, май серце – і будеш людиною на всі часи. Хай благословить нас Господь своєю милістю.

                                       Ч.Діккенс

Хід уроку.

I. Оголошення теми і мети уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Сьогодні на уроці нас чекає незвичайна подорож. Вона станеться у Святвечір — тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі мрії й бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Ви знаєте, що Різдво — це велике свято, торжество світла і добра, день очищення душі від усякого зла.

  • «Асоціаційний кущ» «Різдво».

Р – радість

І –  ікона                                                                

З – засівати, зірка

Д – диво

В – веселощі

О – очікування

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.

Слово вчителя. Різдво, мабуть, для кожного з вас довгоочікуване свято, яке пов’язане із радістю, добром. У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо душа її потребує цього. Сьогодні ми будемо мандрувати разом із головним героєм, Скруджем, у часі, допоможемо герою осягнути своє життя та зробити висновки.               

Прослідкуймо  як сприймають свято Різдва герої твору.

  • Складання цитатної таблиці «Ставлення до Різдва героїв повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»

Герої твору

Ставлення до Різдва

Збирачі коштів для бідних

«У ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості».  «Усі вони були одягнені по- святковому»

Рудокопи

«Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали один одному веселого свята»

Клерк та його сім'я

«Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу, вдячні долі»

Фред

«Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»

Тім

«Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати в перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити»

Ебізінер Скрудж

«Нісенітниця!»; «Дурниця!»; «Багато користі було тобі від тих святок?»; «Я не балую себе на святках»; «Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує "Веселі святці!" — зварив би живцем укупі з начинкою»

 Слово вчителя. Отже, ми бачимо, що головний герой твору «Різдвяна пісня в прозі» Ебізінер Скрудж ставиться до свята Різдва зовсім не так як інші герої твору. Чому ж так сталося? В чому причина такого негативного ставлення до Різдва головного героя твору. Саме сьогодні на уроці ми і спробуємо знайти відповіді на ці запитання.

  • Бесіда.

 -   Згадаймо, яким зображено героя на початку твору? ( «Не було вітру жорстокішого за Скруджа, снігу упертішого, дощу такого невблаганного, як Скрудж». «Скрудж був справжній «жмикрут»: він умів міцно схопити людину кліщами, придушити, скрутити, згребти. Це був старий грішник – заздрий, жадібний, твердий і гострий, як кремінь, але ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри, скритний, потайний та самостійний, як той слимак».)

-  Головною метою Скруджа було…

- Чому герой не любить Різдво?

- Згадайте, як герой зустрів Святвечір?

- З якою метою з’явився привид Марлея? (Допомогти Скруджу змінитися)

  • «Збираємо скриньку героя»
  • Що взяв із собою в життєву  подорож Ебінезер Скрудж?
  • Чи доброю буде дорога з таким багажем?
  • Робота з текстом.

Строфа ІІ. «Перший з трьох духів»

  • Який Дух з'явився до Скруджа першим? (Дух Минулого Різдва) Знайдіть опис зовнішності Духа Минулого різдва. Зачитайте.
  • Згадайте, які картини показав Скруджу Дух Минулого Різдва?  (Шкільні спогади.  Зустріч із сестрою.   У лавці Фіззіунга.  Розмова з дівчиною в жалобній сукні. Подорож у Минуле допомагає з’ясувати причини трагічних змін у душі героя.)

Складання схеми «Подорож із Духом Минулого Різдва» 

 

Висновки: подорож із Духом Минулого різдва примусила стриманого та невблаганного Скруджа плакати, сміятися, відчувати сором за свої вчинки, шкодувати про незроблені добрі справи, пробудила у ньому людські почуття. Дух нагадав герою про його самотнє, нещасне дитинство, заскорузлу зрілість, не здатну любити нікого і нічого, крім грошей.

Строфа ІІІ. «Другий із трьох Духів»

Бесіда

  • Який Дух прийшов до головного героя другим? (Дух Теперішнього Різдва)
  • Як реагує Скрудж на появу Духа? Зачитайте цитату. («Дух,- сказав Скрудж смиренно.- Веди мене, куди хочеш. Минулої ночі я йшов примусово й отримав урок, який не пройшов марно. Якщо цієї ночі ти теж повинен чого-небудь навчити мене, нехай і це буде мені на користь».)
  • Зачитайте опис зовнішності Духа.

- Як і чому змінилася кімната Скруджа? (Дух хотів показати герою всю красу святкового різдвяного інтер'єру, безліч страв, що готуються для святкового столу. Все це, безперечно, створює особливий настрій усім людям на Різдво; та й сам Дух був такий радісний і добрий, як це свято.)

- Згадайте, де побував Скрудж із Духом Теперішнього Різдва?  ( у  родини Кретчитів, у рудокопів, в охоронців маяка, в моряків на кораблі в далекому морі, в хаті племінника).  

  • Перегляд відеофрагменту з фільму «Різдвяна історія».

- Що вразило вас в епізоді опису різдва у сім'ї Кретчитів? (Сім'я жила дуже бідно, тому що дітей було багато, а батько, що працював на Скруджа, отримував мізерну платню, якої вистачало, щоб тільки не померти з голоду. Але, незважаючи на такі складні обставини, батьки і діти живуть дружно, турбуються одне про одного та навіть піднімають келихи за здоров'я містера Скруджа.)•

- Що захотів змінити у житті Кретчитів Скрудж? (Він просить Духа урятувати Тайні Тіма від смерті.)

 Що здивувало героя у сім'ї його племінника? (Незважаючи на різко негативне ставлення Скруджа до свого родича, Фред все-таки виголошує тост за дядька і бажає йому щасливого Різдва.)

Висновок. Скрудж бачить, як радіють святу і веселяться люди, яких він не поважав раніше через їх бідність. І рудокопи, і моряки, і сім'ї Кретчитів та Фреда приготувалися до різдва, вони вміють радіти йому, бо щасливіші за багатого, але самотнього, черствого комерсанта.

Строфа IV. «Останній із Духів»

  • Якого кольору вбрання мав Дух майбутнього?
  • Що показав Дух Майбутнього різдва герою? (Смерть усіма покинутого й обікраденого комерсанта; радість людей, що дізналися про його смерть; смерть Тайні Тіма)
  • Про що просить Скрудж Духа? (Дати шанс йому все змінити: «Дух! Вислухай мене! Я вже не та людина, якою був. І я вже не буду таким, яким би став, якби не зустрівся з тобою»)

- Знайдіть цитати, що підтверджують зміни у характері героя. («Я буду поважати Різдво у серці своєму і берегти пам'ять про нього увесь рік. Я спокутую своє Минуле Теперішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені. Я не забуду їхніх пам'ятних уроків, не закрию свого серця для них».)

- Згадай, що показав Дух Майбутнього герою? (Біржу, лавку лахмітника, кімнату Скруджа, родину боржника, цвинтар) 

- Яка доля постала перед Скруджем? (Самотня смерть)

- До якого висновку дійшов Скрудж, які уроки виніс з подорожей разом із Духами? (« Я спокутую моє нечестиве Минуле праведним Теперішнім і Майбутнім»).  

  • «Мозковий штурм».

- Поміркуйте, для чого Скруджеві посилалися подорожі? ( з метою виправлення помилок усього життя).

  • Вправа «Список добрих справ Скруджа»
  • Евристична бесіда.

 Що дала Струджу подорож із Духами? (Примусила замислитися над своїм життям, пригадати своє дитинство і юність, викликала непереборне бажання змінити себе і навколишній світ.)

 У чому причини деградації особистості Скруджа? (Відсутність любові у сім'ї, бідність, самотність у дитинстві, жадібність до грошей, поступове зчерствіння душі, витіснення справжніх почуттів і цінностей підробними, фальшивими.)

 Чи змінився герой внаслідок фантастичної подорожі? (Так, він і сам відчуває це, усвідомлюючи себе людиною, що має серце і почуття.)

  • Реальне і фантастичне у творі, складання таблиці.

Реальне

Фантастичне

 

 

 

Слово вчителя. У творі тісно переплітається реальне і фантастичне. Поряд з незвичайними подорожами, Духами, привидами автор зображає важке життя бідного люду, сповненого злиднів, горя, голоду, страждань. Однак саме вони володіють найбільшим багатством – мають добру душу, щирість, милосердя, співчуття. І в цьому виявляється гуманізм великого письменника.

ІV.Узагальнення знань учнів.

  • «Перевір себе»

Про кого в повісті сказано:

1. «Цей гість був чудна істота: він мав дитячу постать, однак був більш схожий на діда…Од голови його йшло пасмом світло…»      (Дух минулого Різдва) 2.«Після тієї пригоди  він не бачився більше з духами; але усе життя він поводився, як наказує любов до людей, уміючи відривати від себе й допомагати іншим…»   ( Скрудж)

3. Кому належать ці слова:

- «Коли в тебе людське серце, а не камінь, не говори більше ніколи тих лихих, неправдивих слів! Чи тобі зважати, кому жити, а кому вмирати?» (Духу теперішнього Різдва)

- «У кожного чоловіка душа не повинна бути замкнена, - треба, щоб вона завжди зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших; коли душу не робила цього за життя, то мусить спокутувати це по смерті» (Тіні Марлея)   

4. Як ви розумієте думку головного героя: «Яким шляхом піде людина, до такого кінця, зрештою, й прийде… Але якщо посеред шляху зійти на іншу дорогу, тоді інший буде кінець»?

Заключне слово вчителя. Завдяки доброму генієві Ч.Діккенса  ми тепер знаємо, що людське щастя не залежить від багатства і кількості грошей. Лише добрій, щирій людині відкриті істинні радості буття.

  • Вправа «Сенкан «Скрудж»

 

Скрудж  

Бездушний, жорстокий, милосердний  

Подорожує, пригадує, перероджується  

Маєш дбати про Різдво в душі  

Віра      

 

Домашнє завдання. Характеризувати образ Скруджа.    

 

1

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
8 липня 2018
Переглядів
11597
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку