Конспект уроку зарубіжної літератури для учнів 7 класу з вивчення повісті Ч.Діккенса "Різдвяна пісня в прозі". Знайомство з головним героєм твору, з'ясування причин його деградації та переродження Е.Скруджа.
Тема. Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі» Подорож Скруджа у часі і просторі як можливість осягнути власне життя.
Мета: формування предметних компетентностей: навчати вмінню аналізувати зміст художнього твору, давати характеристику героя; розвивати словниковий запас школярів, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, ідейно-художнього аналізу художніх творів; виховувати у школярів потребу у високих естетичних та гуманних цінностях; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі, ведення дискусій; інформаційної: формувати вміння працювати з текстами великих обсягів; загальнокультурної: виховувати елюдяність, доброту, милосердя, естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати кругозір школярів.
Обладнання: мультимедійна презентація, текст твору, відеофрагмент із фільму «Різдвяна історія».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Милосердя, співчуття, щедрість – ось на що мав би я спрямувати свою діяльність. Май душу, май серце – і будеш людиною на всі часи. Хай благословить нас Господь своєю милістю.
Ч.Діккенс
Хід уроку.
I. Оголошення теми і мети уроку.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Сьогодні на уроці нас чекає незвичайна подорож. Вона станеться у Святвечір — тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі мрії й бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Ви знаєте, що Різдво — це велике свято, торжество світла і добра, день очищення душі від усякого зла.
Р – радість
І – ікона
З – засівати, зірка
Д – диво
В – веселощі
О – очікування
ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.
Слово вчителя. Різдво, мабуть, для кожного з вас довгоочікуване свято, яке пов’язане із радістю, добром. У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо душа її потребує цього. Сьогодні ми будемо мандрувати разом із головним героєм, Скруджем, у часі, допоможемо герою осягнути своє життя та зробити висновки.
Прослідкуймо як сприймають свято Різдва герої твору.
Герої твору |
Ставлення до Різдва |
Збирачі коштів для бідних |
«У ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості». «Усі вони були одягнені по- святковому» |
Рудокопи |
«Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали один одному веселого свята» |
Клерк та його сім'я |
«Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу, вдячні долі» |
Фред |
«Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!» |
Тім |
«Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати в перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити» |
Ебізінер Скрудж |
«Нісенітниця!»; «Дурниця!»; «Багато користі було тобі від тих святок?»; «Я не балую себе на святках»; «Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує "Веселі святці!" — зварив би живцем укупі з начинкою» |
Слово вчителя. Отже, ми бачимо, що головний герой твору «Різдвяна пісня в прозі» Ебізінер Скрудж ставиться до свята Різдва зовсім не так як інші герої твору. Чому ж так сталося? В чому причина такого негативного ставлення до Різдва головного героя твору. Саме сьогодні на уроці ми і спробуємо знайти відповіді на ці запитання.
- Згадаймо, яким зображено героя на початку твору? ( «Не було вітру жорстокішого за Скруджа, снігу упертішого, дощу такого невблаганного, як Скрудж». «Скрудж був справжній «жмикрут»: він умів міцно схопити людину кліщами, придушити, скрутити, згребти. Це був старий грішник – заздрий, жадібний, твердий і гострий, як кремінь, але ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри, скритний, потайний та самостійний, як той слимак».)
- Головною метою Скруджа було…
- Чому герой не любить Різдво?
- Згадайте, як герой зустрів Святвечір?
- З якою метою з’явився привид Марлея? (Допомогти Скруджу змінитися)
Строфа ІІ. «Перший з трьох духів»
Складання схеми «Подорож із Духом Минулого Різдва»
Висновки: подорож із Духом Минулого різдва примусила стриманого та невблаганного Скруджа плакати, сміятися, відчувати сором за свої вчинки, шкодувати про незроблені добрі справи, пробудила у ньому людські почуття. Дух нагадав герою про його самотнє, нещасне дитинство, заскорузлу зрілість, не здатну любити нікого і нічого, крім грошей.
Строфа ІІІ. «Другий із трьох Духів»
Бесіда
- Як і чому змінилася кімната Скруджа? (Дух хотів показати герою всю красу святкового різдвяного інтер'єру, безліч страв, що готуються для святкового столу. Все це, безперечно, створює особливий настрій усім людям на Різдво; та й сам Дух був такий радісний і добрий, як це свято.)
- Згадайте, де побував Скрудж із Духом Теперішнього Різдва? ( у родини Кретчитів, у рудокопів, в охоронців маяка, в моряків на кораблі в далекому морі, в хаті племінника).
- Що вразило вас в епізоді опису різдва у сім'ї Кретчитів? (Сім'я жила дуже бідно, тому що дітей було багато, а батько, що працював на Скруджа, отримував мізерну платню, якої вистачало, щоб тільки не померти з голоду. Але, незважаючи на такі складні обставини, батьки і діти живуть дружно, турбуються одне про одного та навіть піднімають келихи за здоров'я містера Скруджа.)•
- Що захотів змінити у житті Кретчитів Скрудж? (Він просить Духа урятувати Тайні Тіма від смерті.)
• Що здивувало героя у сім'ї його племінника? (Незважаючи на різко негативне ставлення Скруджа до свого родича, Фред все-таки виголошує тост за дядька і бажає йому щасливого Різдва.)
Висновок. Скрудж бачить, як радіють святу і веселяться люди, яких він не поважав раніше через їх бідність. І рудокопи, і моряки, і сім'ї Кретчитів та Фреда приготувалися до різдва, вони вміють радіти йому, бо щасливіші за багатого, але самотнього, черствого комерсанта.
Строфа IV. «Останній із Духів»
- Знайдіть цитати, що підтверджують зміни у характері героя. («Я буду поважати Різдво у серці своєму і берегти пам'ять про нього увесь рік. Я спокутую своє Минуле Теперішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені. Я не забуду їхніх пам'ятних уроків, не закрию свого серця для них».)
- Згадай, що показав Дух Майбутнього герою? (Біржу, лавку лахмітника, кімнату Скруджа, родину боржника, цвинтар)
- Яка доля постала перед Скруджем? (Самотня смерть)
- До якого висновку дійшов Скрудж, які уроки виніс з подорожей разом із Духами? (« Я спокутую моє нечестиве Минуле праведним Теперішнім і Майбутнім»).
- Поміркуйте, для чого Скруджеві посилалися подорожі? ( з метою виправлення помилок усього життя).
• Що дала Струджу подорож із Духами? (Примусила замислитися над своїм життям, пригадати своє дитинство і юність, викликала непереборне бажання змінити себе і навколишній світ.)
• У чому причини деградації особистості Скруджа? (Відсутність любові у сім'ї, бідність, самотність у дитинстві, жадібність до грошей, поступове зчерствіння душі, витіснення справжніх почуттів і цінностей підробними, фальшивими.)
• Чи змінився герой внаслідок фантастичної подорожі? (Так, він і сам відчуває це, усвідомлюючи себе людиною, що має серце і почуття.)
Реальне |
Фантастичне |
|
|
Слово вчителя. У творі тісно переплітається реальне і фантастичне. Поряд з незвичайними подорожами, Духами, привидами автор зображає важке життя бідного люду, сповненого злиднів, горя, голоду, страждань. Однак саме вони володіють найбільшим багатством – мають добру душу, щирість, милосердя, співчуття. І в цьому виявляється гуманізм великого письменника.
ІV.Узагальнення знань учнів.
Про кого в повісті сказано:
1. «Цей гість був чудна істота: він мав дитячу постать, однак був більш схожий на діда…Од голови його йшло пасмом світло…» (Дух минулого Різдва) 2.«Після тієї пригоди він не бачився більше з духами; але усе життя він поводився, як наказує любов до людей, уміючи відривати від себе й допомагати іншим…» ( Скрудж)
3. Кому належать ці слова:
- «Коли в тебе людське серце, а не камінь, не говори більше ніколи тих лихих, неправдивих слів! Чи тобі зважати, кому жити, а кому вмирати?» (Духу теперішнього Різдва)
- «У кожного чоловіка душа не повинна бути замкнена, - треба, щоб вона завжди зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших; коли душу не робила цього за життя, то мусить спокутувати це по смерті» (Тіні Марлея)
4. Як ви розумієте думку головного героя: «Яким шляхом піде людина, до такого кінця, зрештою, й прийде… Але якщо посеред шляху зійти на іншу дорогу, тоді інший буде кінець»?
Заключне слово вчителя. Завдяки доброму генієві Ч.Діккенса ми тепер знаємо, що людське щастя не залежить від багатства і кількості грошей. Лише добрій, щирій людині відкриті істинні радості буття.
Скрудж
Бездушний, жорстокий, милосердний
Подорожує, пригадує, перероджується
Маєш дбати про Різдво в душі
Віра
Домашнє завдання. Характеризувати образ Скруджа.
1